سوزاندن زگیل تناسلی در بارداری

زگیل تناسلی یک بیماری مقاربتی است که از انتقال ویروس HPV بوجود می آید. این ویروس ممکن است در بعضی از خانم های باردار نیز مشاهده شود و این سوال ایجاد بشه که آیا این بیماری روی جنین اثری خواهد گذاشت یا نه؟ در این مقاله در رابطه با این بیماری و راه های درمانی آن از جمله کرایوتراپی یا همان سوزاندن زگیل تناسلی در بارداری که ممکن است توسط پزشکان معالج پیشنهاد شود، صحبت شده است.

HPV یا زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی یک عفونت مقاربتی (STI) است. زگیل ها معمولا به شکل زوائد گوشتی بر روی بافت تناسلی مردان و زنان تظاهر می یابند، با این حال بسیاری از افراد هیچ وقت علائمی را تجربه نخواهند کرد.

زگیل تناسلی توسط انواعی از ویروس های پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شوند. HPV شایع ترین نوع عفونت های مقاربتی است. گرچه تمام انواع HPV ها زگیل تناسلی ایجاد نمی کنند ولی بعضی از انواع HPV زگیل ایجاد می کنند، در حالی که دیگر انواع آن باعث ایجاد سرطان در مردان و زنان می شوند.

خصوصا HPV علت اصلی ایجاد سرطان سرویکس در ایالات متحده می باشد. این همان علتی است که لازم میکند خانم ها به طور مرتب تست پاپ اسمیر بدهند، آزمایشی که به دنبال نشانه های سرطان سرویکس و HPV می گردد. اگر شما خانمی هستید و به زگیل تناسلی مبتلا هستید، ممکن است از چگونگی احتمال تاثیر آن ها در صورت باردار بودنتان سردرگم باشید. ادامه مطلب را برای پی بردن به عوارض و درمان های موجود زگیل تناسلی در بارداری بخوانید.

تاثیر زگیل بر مراقبت های بارداری

اگر شما هرگونه پیشینه از HPV داشته باشید، باید به پزشکی که مراقبت های پیش از بارداری شما را انجام می دهد اطلاع دهید. همچنین شما باید اگر دچار زگیل تناسلی هستید یا پاپ اسمیر غیرطبیعی در گذشته داشته اید به پزشکتان بگویید.

در حالی که HPV روی نوزاد متولد نشده شما تاثیری نمی گذارد، پزشک شما هرگونه ناهنجاری را در طول بارداری شما بررسی خواهد کرد. چون که در طی بارداری سلول های بسیار زیادی رشد کرده و تقسیم می شوند؛ پزشک شما سعی میکند که به دنبال هرگونه اختلال رشد یا دیگر تغییرات بگردد. به علاوه، بعضی از خانم ها هنگام بارداری به زگیل های بزرگ تری در مقایسه با حالت طبیعی دچار میشوند.

اگر شما نمی دانید که آیا به HPV مبتلا هستید یا خیر، پزشکتان به عنوان قسمتی از مراقبت های پیش از بارداری، شما را برای این ویروس مورد بررسی قرار خواهد داد.

عوارض زگیل تناسلی در بارداری

عوارض زگیل تناسلی در بارداری

معمولا، زگیل تناسلی روی بارداری شما اثری نخواهد داشت. با این حال، مواردی وجود دارند که در آن ها امکان ایجاد عوارض این بیماری وجود دارد.

اگر شما هنگام بارداری عفونت فعال زگیل تناسلی داشته باشید، زگیل ها می توانند رشد بزرگ تری از حالت عادی داشته باشند. برای بعضی از خانم ها، این مشکل می تواند باعث درد در هنگام ادرار کردن شود. همچنین زگیل های بزرگ می توانند باعث خون ریزی هنگام زایمان شوند. بعضی اوقات، زگیل های روی دیواره تناسلی می توانند اتساع واژن هنگام زایمان را مشکل کنند. در این موارد، ممکن است زایمان سزارین توصیه شود.

در موارد خیلی نادر، ممکن است زگیل های تناسلی به نوزاد شما منتقل شوند. در این موارد، نوزاد شما معمولا در دهان یا گلوی خود چند هفته بعد از زایمان دچار زگیل می شود. انواعی از HPV که زگیل تناسلی ایجاد می کنند؛ خطری برای افزایش سقط یا مشکلات زایمان را نشان نداده اند.

درمان زگیل تناسلی برای زن باردار

برای زگیل تناسلی درمان قطعی وجود ندارد، اما داروهای موجود هستند که می توانند زگیل را درمان کنند تا برجستگی کمتری داشته باشند. با این حال مقدار خیلی کم از این داروها، برای استفاده در طی بارداری بی خطر هستند.

اگر شما برای زگیل تناسلی دارو مصرف می کنید که قبل از بارداری برای شما تجویز شده اند، باید قبل از مصرف آن ها با پزشکتان مشورت کنید. ممکن است پزشک شما تشخیص دهد که از درمان موضعی برای از بین بردن زگیل ها در طی بارداری شما استفاده کند، ولی ئرصورتی که احساس کند که این کار برای شما و بارداریتان بی خطر است.

علت و درمان خارش بدن در بارداری

شما هیچ گاه نباید از داروهای بدون نسخه و درمان خانگی زگیل تناسلی در بارداری استفاده کنید. این درمان ها به این دلیل که شدید هستند می توانند باعث تحریک و درد شوند، به خصوص برای استعمال روی نواحی حساسی مانند نواحی تناسلی. اگر شما زگیل های بزرگی دارید که پزشک شما بر این باور است که با زایمان شما تداخل دارند، احتمال دارد که آن ها را بردارد. این کار میتواند با روش های زیر انجام شود. این روش ها عبارتند از:

1- سالسیلیک اسید

ممکن است این ماده در طی بارداری استفاده شود، اما اطمینان داشته باشید که فقط آن را روی ناحیه کوچکی از پوست و برای مدتی محدود استفاده می کنید.

سالیسیک اسید برای درمان زگیل تناسلی

 

2- کرایوتراپی (سوزاندن زگیل در بارداری)

این روش ممکن است هنگام بارداری استفاده شود و شامل منجمد کردن زگیل با استفاده از نیتروژن مایع است. ممکن است چند جلسه برای از بین بردن کامل زگیل ها نیاز باشد.

3- داروهای تزریقی

ممکن است پزشک شما برای درمان ویروس ها، به زگیل های شما داروهایی را تزریق کند. با این حال، بعضی از این داروها، مانند بلئومایسین، برای استفاده در بارداری ایمن نیستند، پس اطمینان حاصل کنید که پزشکتان از بارداری شما آگاه است تا بتواند داروهای بدون خطری را برای شما تجویز کند.

4- جراحی

ممکن است پزشکتان با جراحی زگیل ها را از بین ببرد، اما شما نباید این کار را خودتان انجام دهید؛ زیرا ممکن است باعث ایجاد اسکار، عفونت و دیگر عوارض ممکن شود.

5- لیزر زگیل تناسلی در بارداری

این روش ممکن است برای سوزاندن عروق خونی متصل به زگیل تناسلی استفاده شود، تا درنهایت زگیل کشته شده و کنده شود. همجنین از لیزر می توان برای کندن زگیل استفاده شود.

6- مواد شیمیایی

پزشک شما می تواند از مواد شیمیایی خاصی برای از بین بردن زگیل در دوران بارداری استفاده کند.

اگر گمان می کنید که ممکن است به زگیل دچار باشید، آن را تمیز کنید و با یک باند بپوشانید، و بعد به پزشک مراجعه کنید تا آن را بررسی کند.

اگر شما به دیابت مبتلا هستید و گمان می کنید که دچار زگیل شده اید، مهم است که با پزشکتان تماس بگیرید، حتی اگر فکر می کنید که زگیل خیلی کوچک است. زگیل فقط باید زیر نظر پزشک درمان شود زیرا دیابت شما را در خطر بیشتری برای آسیب به تاندون ها، پوست و اعصابتان قرار می دهد.

خطرات زگیل تناسلی در زنان باردار

برای اکثر خانم ها، زگیل تناسلی در بارداری باعث ایجاد مشکلی نخواهد شد. همچنین، خطر انتقال عفونت به نوزاد بسیار کم است. اگر شما به زگیل تناسلی یا انواع دیگر HPV دچار هستید و همچنان درمورد تاثیرات احتمالی روی بارداریتان نگران هستید، با پزشکتان صحبت کنید. پزشکتان میتواند با شما درمورد خطرات خاصی که ممکن است شما را تهدید کند و درمان هایی که ممکن است برای شما مفید باشد صحبت کند.

در آخر بهتربن درمان برای زگیل های تناسلی را دکتر متخصص با توجه به معاینات خود تشخیص می دهد.

Rate this post

پوست پدیا مرجع تخصصی مشاوره پوست و مو

زیر نظر دکتر گیتا مجید زاده

‎‎۰۲۱۲۶۸۰۶۵۹۵

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مونا شنبه ۱۸ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 163 مشاهده پرسش
    با سلام
    من دو سال پيش به اين ويروس مبتلا شدم و با استفاده از محلول تعدادش كم شد و دو بار هم به فاصله زماني شش ماه ازمايش دادم تا نوع ويروس مشخص شود كه نوع كم خطر بود .و بعد از شش ماه مجدد آزمايش دادم كه از بين رفته بود.ولي همچنان دو تا دونه ضايعه در ناحيه تناسلي من وجود داره كه از بين نرفته از روي پوست ناحيه تناسلي ام .حالا من باردار هستم و ميخواستم بدونم امكان برداشتن اين زگيل ها هست ؟ و يا مشكلي پيش نمياد ؟ امكان داره سزارين كنم ؟ يا خير؟ ممنون از جوابتون
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۱۸ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      سلام وقت بخیر امکان برداشتن زگیل در دوره ی بارداری وجود دارد اما حتما باید زیر نظر پزشک متخصص این کار انجام بشه . در اسرع وقت تشریف بیارین تا توسط پزشک محموعه ما ویزیت بشین
    2. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۱۸ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      شما میتونین با همکارانم در بخش روابط عمومی تماس بگیرین تا نزدیک ترین وقت رو براتون رزرو کنند
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر