بررسی روش های جوانسازی پوست بدن

روش‌های جوانسازی پوست بدن و مراقبت‌های پوستی روزبه‌روز پیشرفت می‌کنند. در حال حاضر، مجموعه‌ای از روش‌های غیرتهاجمی برای مقابله با طیف گسترده‌ای از مشکلات پوستی وجود دارند. بسیاری از مردم سعی می‌کنند با استفاده از این روش‌ها، زیبایی و جوانی را به پوست خود باز گردانند. ما در این مقاله روش‌های جوانسازی را مورد بررسی قرار می‌دهیم تا شما بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

جوانسازی پوست بدن با لیزر

لایه‌برداری پوست با لیزر یکی از بهترین راه‌ها برای مقابله با بسیاری از شایع‌ترین مشکلات پوستی است. این روش به‌عنوان راه‌حلی برای کاهش زخم‌ها، لک‌ها، چین‌ و چروک و… شناخته می‌شود. به‌ طور کلی با استفاده از این روش می‌توان رنگ چهره، پوست پیر یا آسیب‌دیده در اثر آفتاب، آکنه، زگیل، خطوط ریز، چین ‌و چروک‌های اطراف پیشانی، دهان و چشم، قرمزی، سفت شدن پوست و … را بهبود بخشید.

دو نوع لیزر برای جوانسازی پوست بدن وجود دارد که در زیر آورده شده‌اند:

  • جوانسازی پوست بدن با لیزرهای سایشی:

این  لیزرها، نور شدیدی را به سمت پوست ارسال می‌کنند و لایه‌های بیرونی پوست آسیب دیده را از بین می‌برند. همچنین این لیزر هم‌زمان با تشکیل کلاژن، به تحریک پوست زیرین ادامه می‌دهد. پس از انجام لیزر، پوست جدیدی که رشد می‌کند، سفت‌تر و صاف‌تر خواهد بود. در نهایت، این عملکرد باعث بهبود و کاهش چین‌ و چروک‌های پوست می‌شود.

  • جوانسازی پوست بدن با لیزرهای غیر سایشی

این لیرزها در واقع آکنه‌ها، پوست آسیب‌دیده از نور خورشید، چین‌ و چروک، لکه‌های پیری و … را بدون آسیب رساندن به سطح پوست بهبود می‌بخشند.

جوانسازی پوست بدن با لیزر
جوانسازی پوست بدن با لیزر

لایه‌برداری شیمیایی

لایه‌برداری شیمیایی یکی از روش‌های جوانسازی پوست بدن است که برای درمان چین ‌و چروک، زخم‌های سطحی، لکه‌های ناشی از افزایش سن و تغییر رنگ استفاده می‌شود. در این روش، از محلول اسیدی برای حل کردن سلول‌های پوست و برداشتن لایه‌های بالایی اپیدرم استفاده خواهد شد. نوع و قدرت محلول اسیدی، تعیین‌کننده عمق نفوذ آن و تاثیرات حاصله است.

انواع لایه‌بردارهای شیمیایی عبارتند از:

  • لایه‌برداری شیمیایی سبک

در این روش از محلول‌های ملایمی مانند آلفا هیدروکسی اسید، گلیکولیک اسید یا آنزیم‌های میوه‌ای استفاده می‌شود. این درمان فقط به لایه‌های بیرونی پوست نفوذ می‌کنند.

  • لایه‌برداری شیمیایی عمیق

لایه‌برداری شیمیایی عمیق به عمق بیشتری از پوست نفوذ خواهد کرد. برخی از درمان‌ها ممکن است نیاز به بیهوشی داشته باشند.

میکرودرم ابریژن و درم ابریژن

میکرودرم ابریژن و درم ابریژن از دیگر روش‌های جوانسازی پوست بدن هستند. این دو روش، از تکنیک‌های مشابه و درجات مختلفی استفاده می‌کنند.

  • میکرودرم ابریژن:

این روش را می‌توان روی گردن، دست‌ها، صورت و بدن استفاده کرد. میکرودرم ابریژن برای انواع پوست، بی‌خطر است و حداقل عوارض جانبی را دارد. این روش می‌تواند تعداد چین‌ و چروک‌ها و خطوط ریز را به حداقل برساند. همچنین لکه‌های پیری و اسکارهای خفیف آکنه را کاهش می‌دهد و درعین‌حال رنگ پوست را روشن می‌کند و بهبود می‌بخشد. این درمان را می‌توان در یک جلسه یا طی چندین جلسه انجام داد تا بهترین نتیجه حاصل شود.

  • درم ابریژن

این روش درمانی به عمق پوست نفوذ می‌کند، لایه‌های زیر پوست را از بین می‌برد و باعث رشد سلول‌های جدید می‌شود. انجام این روش همه انواع پوستی توصیه نمی‌شود، زیرا می‌تواند بر رنگ‌دانه‌های پوست تاثیر بگذارد. برخی از بیماران ممکن است در حین درمان با این روش، به بی‌حسی موضعی نیاز داشته باشند. استفاده از این روش درمان می‌تواند تعداد چین ‌و چروک‌ها و خطوط ظریف را کاهش دهد. همچنین این روش می‌تواند رنگ پوست را صاف و متعادل کند و جای زخم و لک را به حداقل برساند.

بیشتر بخوانید: فیشال صورت چیست؟

"<yoastmark

میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ، روشی است که در آن از طریق تحریک تولید کلاژن و الاستین به درمان پرداخته می‌شود. جهت انجام این روش، فرد متخصص از ابزاری که دارای سوزن‌های کوچک، تیز و نازک است، برای درمان استفاده خواهد کرد. او با استفاده از این ابزار سعی می‌کند تا بتواند باعث تحریک کلاژن و الاستین پوست شود. میکرونیدلینگ با فرکانس رادیویی نیز روش دیگری برای تحریک کلاژن است. انرژی حرارتی ایجاد شده توسط فرکانس رادیویی می‌تواند اثر سوزن زدن را تقویت کند.

تا به امروز، محبوب‌ترین روش برای درمان اسکار آکنه، میکرونیدلینگ است. میکرونیدلینگ یک روش نسبتا بی‌خطر و ارزان قیمت برای جوانسازی پوست بدن محسوب می‌شود. یکی از مزایای اصلی این روش، بهبودی سریع پس از انجام آن است.

ILP (نور پالسی شدید)

ILP (نور پالسی شدید) به جوانسازی پوست بدن کمک می‌کند و مشکلات رنگ‌دانه‌ای را درمان خواهد کرد. در این روش برای درمان از طیف گسترده‌ای از طول‌موج‌های نوری استفاده می‌شود. همچنین این روش، تولید کلاژن را برای بهبود رنگ کلی پوست تحریک می‌کند. در طول استفاده از این روش درمان، هیچ لایه‌‌برداری صورت نمی‌گیرد.

فیلرهای پوستی

در حدود 20 سال گذشته، فیلرها انقلابی در درمان چین‌ و چروک ایجاد کرده‌اند و باعث جوانسازی پوست بدن و رفع خطوط صورت می‌شوند. همچنین این روش به بازگرداندن حجم و پر شدن صورت کمک می‌کند. در این درمان، پرکننده‌های پوستی توسط یک پزشک ماهر به ناحیه موردنظر تزریق می‌شوند. اثر این روش، موقت است و برای کسب نتایج عالی، تزریق باید به‌ صورت دوره‌ای تکرار شود. (هر 4 تا 6 ماه برای ترمیم حجم لب و هر 12 ماه برای خطوط بینی، خطوط ماریونت، گونه‌ها و لب‌ها). ورزش، سیگار کشیدن، قرار گرفتن در معرض اشعه ماورا بنفش، دمای محیط و لیزر می‌توانند بر مدت زمان و سرعت تجزیه فیلرها تاثیر بگذارند و تجدید مکرر را ضروری کنند.

برخی از نتایج این روش عبارتند از:

  • رفع چین‌وچروک
  • بهبود ظاهر اسکار آکنه‌ها
  • بازسازی لب‌ها
  • پر کردن چین‌های نازولبیال

بوتاکس

بوتاکس یکی از محبوب‌ترین درمان‌های ضد پیری و جوانسازی پوست بدن است. این روش نسبتا مقرون به‌صرفه محسوب می‌شود. همچنین از مزایای این روش درمان می‌توان به خطرات کم و بهبودی سریع اشاره کرد. در این روش از تزریق هدفمند بوتولینوم استفاده می‌شود. این روش برای صاف کردن موقت چین‌وچروک‌های صورت، اطراف چشم و گردن که در اثر حرکات تکراری مانند لبخند زدن، اخم کردن یا بالا بردن ابرو ایجاد شده‌اند، موثر است. بوتاکس برای کاهش درجه حرکت ماهیچه‌‌ها استفاده می‌شود، در نتیجه، چین‌وچروک‌های موجود را نرم می‌کند و از تشکیل خطوط عمیق در آینده جلوگیری خواهد کرد. افرادی که از این روش استفاده می‌کنند، ممکن است دچار کبودی، درد و تورم در محل تزریق شوند. همچنین زنان باردار یا شیرده نباید بوتاکس دریافت کنند.

روش‌های خانگی جوانسازی پوست بدن

روش‌هایی تحت عنوان درمان‌های خانگی جوانسازی پوست بدن نیز وجود دارند. روش‌های میکرودرم ابریژن خانگی و لایه‌برداری شیمیایی خانگی دارای غلظت کمتری از همان موادی هستند که در نوع کلینیکی این روش‌ها از یک متخصص دریافت می‌کنید. همچنین ابزارهایی مانند اولتراسوند، لیزر، غلتک لیزر و…. وجود دارند که می‌توان در خانه از آن‌ها استفاده کرد.

روش‌های خانگی از نظر اقتصادی، عالی هستند. این درمان‌ها می‌توانند پوست را جوان نگه دارند و عیوب جزئی را برطرف کنند. قبل از استفاده از یک روش خانگی باید با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی مشورت کنید.

جمع‌بندی

نتایج روش‌های جوانسازی پوست بدن بسته به نوع روش و نوع پوست فرد، متفاوت خواهند بود. برای انتخاب بهترین و موثرترین روش، باید درباره این روش‌ها تحقیق کنید و پس از مشورت با یک متخصص پوست، روش مناسب را برگزینید. مطالعه و مشورت با پزشک باعث می‌شود تا شما بهترین تصمیم را بگیرید.

منابع: drhconsult، verywellhealth

Rate this post

پوست پدیا مرجع تخصصی مشاوره پوست و مو

زیر نظر دکتر گیتا مجید زاده

‎‎۰۲۱۲۶۸۰۶۵۹۵

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
پرسش از دکتر