فیلر لب چیست؟ بررسی کاربردها، مزایا و معایب

یکی از مظاهر زیبایی صورت که در ادبیات همه کشورهای جهان به آن اشاره شده، داشتن لب‌های قلوه‌ای است. اما همه از این موهبت برخوردار نیستند. بسیاری از ما نیز با افزایش سن و داشتن عادت‌های اشتباهی مثل سیگار کشیدن، باعث از بین رفتن حجم طبیعی لب‌های خود می‌شویم. ژنتیک و آفتاب نیز از جمله دیگر عواملی هستند که باعث از بین رفتن حجم لب‌ها می‌شوند. خوشبختانه، یک راه‌حل بسیار ساده برای این مشکل وجود دارد و آن هم استفاده از فیلرهای لب است. در این مقاله با فیلر لب همچنین کاربردها، مزایا و معایب آشنا خواهید شد.

آشنایی با فیلر لب

فیلرها یا پرکننده‌های لب، ترکیباتی هستند که معمولاً با تزریق وارد عمق مشخصی از لب می‌شوند و به لب‌ها حجم می‌دهند. امن‌ترین انواع فیلر‌های لب که بیشترین رواج را هم دارند، فیلرهایی هستند که بر پایه اسید هیالورونیک ساخته می‌شوند. این نوع از فیلرها، حالتی ژل دارند و با استفاده از سوزن‌های بسیار ریز تزریق می‌شوند.

نوع دیگری از فیلر‌های لب، فیلر چربی است که از چربی بدن خود فرد برداشته و بعد از تصفیه و آماده‌سازی به درون لب او تزریق خواهد شد. معمولاً به این روش، تزریق چربی به لب گفته می‌شود. اصطلاح فیلر لب بیشتر برای انواع ساخته‌شده بر پایه اسید هیالورونیک به‌کار می‌رود.

فیلرهای لبی که بر پایه اسید هیالورنیک ساخته می‌شوند، دائمی نیستند. آنها معمولاً بین 6 تا 18 ماه، بسته به سن و سرعت متابولیسم بدن مراجعه‌کننده، از بین می‌روند. بعد از این مدت، لازم است دوباره تزریق فیلر انجام شود تا حجم لب‌ها از بین نرود.

فیلر لب برای چه کسانی کاربرد دارد؟

بسیاری از افراد، از فیلر‌ برای بازگرداندن حجم به لب‌هایشان استفاده می‌کنند. مراجعه‌کنندگان برای تزریق فیلر ممکن است به دلایل زیر خواهان افزایش حجم لب‌هایشان باشند:

  • بازگرداندن حجم لب‌ها: با افزایش سن، لب‌ها کوچک‌تر و نازک‌تر خواهد شد. در این حالت، ناحیه بین بینی و لب بالایی و فاصله بین دو گوشه لب‌ها بیشتر می‌شود. در نتیجه لب‌ها نازک‌تر و صاف‌تر به نظر می‌رسند.
  • اصلاح شکل لب‌ها: برخی اوقات، لب‌ها متقارن نیستند. مثلاً لب بالای سمت راست نازک‌تر از سمت چپ است یا لب‌ها کج به نظر می‌رسند. با تزریف فیلر می‌توان این نواقص در لب‌ها را برطرف کرد.
  • از بین بردن چروک‌های دور دهان: خندیدن باعث ایجاد چروک‌های ریز در بالا، پائین و دور لب‌ها می‌شود. این چروک‌ها را می‌توان با فیلرهای لب از بین برد.
  • افزایش اعتماد به نفس: برخی افراد شکل لب‌های خود را دوست ندارند. این افراد با استفاده از فیلر می‌توانند به یک حجم و شکل دلخواه از لب‌های خود برسند.
فیلر لب برای چه کسانی کاربرد دارد؟
فیلر لب برای چه کسانی کاربرد دارد؟

تزریق فیلر لب چگونه انجام می‌شود؟

قبل از جلسه اصلی، یک جلسه معاینه و ویزیت اولیه با پزشک خواهید داشت. در طول این جلسه، پزشک سوابق بیماری‌های قبلی شما را بررسی خواهد کرد. همچنین، لب‌ها و صورت شما معاینه و اندازه‌گیری می‌شوند. یک یا چندین عکس از زوایای مختلف صورت شما نیز می‌گیرند تا امکان مقایسه‌های بعدی فراهم شود. در همین جلسه، دکتر در رابطه با میزان حجمی که می‌خواهید به لب‌های خود بدهید نیز صحبت می‌کند.

در زمان تزریق فیلر، ابتدا با استفاده از یک بی‌حس‌کننده موضعی، ناحیه لب‌ها بی‌حس می‌شود. برای تزریق فیلرهای لب، معمولاً از بی‌حس‌کننده‌هایی مانند بنزوکائین، لیدوکائین و تتراکائین استفاده می‌کنند. اما اگر به این مواد حساسیت داشته باشید، باید به دکتر خود بگویید تا از روش‌های دیگری برای بی‌حسی لب‌های شما استفاده کند. حدود 15 تا 30 دقیقه طول می‌کشد تا بی‌حس‌کننده اثر کند.

بعد از بی‌حس شدن لب‌ها، پزشک، از یک سوزن نازک برای تزریق فیلر لب به نواحی مختلف یا همه قسمت‌های لب استفاده خواهد کرد. نواحی تزریق معمولاً لبه‌های لب‌ها، گودی لب بالایی و گوشه‌های لب هستند.

در حالت کلی، پزشک حدود یک میلی‌لیتر ژل فیلر را وارد لب‌های شما می‌کند که تقریباً برابر با یک پنجم ظرفیت یک قاشق چایخوری است. عمقی که سوزن وارد آن می‌شود، بیشتر از 2.5 میلی‌متر نیست. برخی اوقات در طول عمل تزریق برای به‌ حداقل رساندن تورم و کبودی، از کمپرس یخ استفاده می‌شود.

چند نکته در ارتباط با تزریق فیلر به لب

مدت زمان عمل، بسته به شرایط شما و میزان تزریقی که پزشک باید انجام دهد، بین 30 تا 45 دقیقه است. اما می‌تواند تا دو ساعت هم طول بکشد. بعد از اتمام تزریق، به مدت تقریباً 15 دقیقه، زیر نظر خواهید بود تا پزشک مطمئن شود، مشکلاتی نظیر سرگیجه، حالت تهوع یا خونریزی ندارید.

تزریق فیلر به لب، یک عمل سرپایی است و نیازی به بستری ندارد. از آن‌جا که بی‌حسی از نوع موضعی است، نیازی به همراه هم نخواهید داشت و حتی می‌توانید بعد از عمل رانندگی کنید.

بعد از تزریق فیلر، لب‌ها متورم، حساس و کبود خواهند شد. تورم معمولاً 24 تا 48 ساعت بعد، از بین می‌رود. اما ممکن است در برخی افراد، عوارض عمل تا یک هفته تداوم داشته باشند. معمولاً به شما یک وقت ویزیت بعد از دو هفته از عمل داده می‌شود تا پزشک روند بهبودی و شکل لب‌های شما را بررسی کند. یک عکس هم در این زمان از صورت و لب‌ها گرفته می‌شود تا امکان مقایسه تغییرات وجود داشته باشد.

مراقبت‌های بعد از تزریق فیلر لب
مراقبت‌های بعد از تزریق فیلر لب

مراقبت‌های بعد از تزریق فیلر لب

  • می‌توانید با کمپرس یخ به مدت 10 دقیقه، التهاب، درد و تورم لب‌ها را کاهش دهید.
  • حداقل تا 24 ساعت بعد از تزریق فیلر، از زدن رژلب یا هر محصول آرایشی دیگر روی لب‌های خود اجتناب کنید.
  • دست‌ زدن به لب‌ها، بوسیدن، جمع‌کردن لب‌ها و نوشیدن مایعات با نی ممنوع است.
  • احتیاط در زمان مسواک زدن دندان‌ها فراموش نشود.
  • آب زیاد بنوشید.
  • حداقل تا 24 ساعت بعد از عمل، ورزش نکنید.

مزایای فیلر لب

استفاده از فیلر برای لب مزایای بسیاری دارد که مهمترین‌ آنها عبارتند از:

  • عمل تزریق فیلر، یک عمل غیرتهاجمی و امن است و عوارض طولانی مدت ندارد.
  • باعث افزایش اعتماد به نفس در شما می‌شوند.
  • پایدار نیست. بنابراین اگر از شکل جدید لب‌های خود راضی نیستید، پزشک می‌تواند با تزریق آنزیم هیالورونیداز، فیلر تزریقی را از بین ببرد (فیلر جذب بدن می‌شود و هیچ مشکلی برای بدن ندارد).

معایب فیلر لب

  • خونریزی و درد در نواحی تزریق
  • احتمال تاول زدن یا پیدایش تب خال
  • حساس شدن و تغییر رنگ لب‌ها
  • عفونت
  • مرگ بافتی که در صورت تزریق فیلرهای لب به درون یا اطراف شریان‌ها اتفاق می‌افتد.
  • احتمال نامتقارن شدن لب‌ها که نیاز به عمل اصلاحی دارد.
  • امکان جابه‌جایی فیلر به نواحی دیگر صورت، به‌ویژه بینی.

جمع‌بندی

تزریق فیلر لب یک عمل ساده و غیرتهاجمی برای بازگرداندن حجم به لب‌ها یا دادن حجم بیشتر به آنها است. فیلرهای لب، موادی ژل مانند هستند که بر پایه اسید هیالورونیک ساخته می‌شوند. بعد از تزریق، فیلر حدود 6 تا 12 ماه در لب باقی می‌ماند و بعد از این مدت باید تجدید شود. این عمل، باید حتماً در کلینیک‌های مجهز و استریل و توسط پزشک متخصص صورت گیرد. اگر پزشک حاذق نباشد و وسایل یا محیط عمل استریل نباشند، احتمال بروز عوارض جدی و طولانی‌مدت وجود دارد. پس قبل از هر گونه اقدام، ابتدا یک کلینیک معتبر برای تزریق فیلر بیابید.

منابع: edenderma، allure، clevelandclinic

Rate this post

پوست پدیا مرجع تخصصی مشاوره پوست و مو

زیر نظر دکتر گیتا مجید زاده

‎‎۰۲۱۲۶۸۰۶۵۹۵

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
پرسش از دکتر