بررسی لیزر دستگاه الکساندرایت

لیزر دستگاه الکساندرایت با ترکیبی از نور و گرما عمل می‌کند. نور، جذب ملانین می‌شود. ملانین، یک ماده در مو است که حاوی پیگمنت یا رنگ است. این جذب نور، مهم‌ترین فاکتور برای لیزر موهای زائد پوست‌های تیپ روشن تا گندمی به‌شمار می‌رود. طول موج این لیزر، گرما را به حدود 3 تا 4 میلی‌متر زیر پوست می‌رساند. گرما از غلاف مو به سمت ریشه آن پائین می‌رود و سلول‌هایی را که ریشه مو را به مویرگ خونی متصل می‌کنند، از بین می‌برد. در نتیجه، رشد مو متوقف می‌شود. البته این دستگاه کاربردهای دیگری به جز لیزر موهای زائد هم دارد. در این مقاله، لیزر دستگاه لیزر  الکساندرایت را از جهات مختلف، نظیر نحوه عمل، کاربردها، مزایا و معایب بررسی کرده‌ایم.

آشنایی با لیزر دستگاه الکساندرایت

لیزر الکساندرایت نوعی اشعه نوری است که با عبور از کریستال الکساندرایت متمرکزشده و طول موج ثابتی برابر با 755 نانو‌متر دارد. این طول موج، بسیار کوتاه است و می‌تواند نهایتاً به عمق 3 تا 4 میلی‌متری پوست نفوذ کند. لیزر الکساندرایت به ‌صورت پالس‌های گسسته و پی‌در‌پی به نقاط مختلف پوست تابانده می‌شود. نور توسط رنگ‌دانه یا ملانین پوست جذب خواهد شد و آن را از بین می‌برد. از سوی دیگر، گرمای اشعه لیزر به ریشه مو نفوذ می‌کند و ارتباط آن را با منبع تغذیه خونی قطع خواهد کرد. زمانی‌که این ارتباط قطع شود، مو دیگر تغذیه نخواهد شد و رشد آن متوقف می‌شود.

به دستگاه‌های دارای این نوع لیزر در اصطلاح عمومی، دستگاه لیزر الکس گفته می‌شود. تعداد جلساتی که برای اثرگذاری لیزر الکساندرایت لازم است، به کاربرد آن بستگی دارد. معمولاً برای لیزر موهای زائد، به حداقل 6 تا 8 جلسه نیاز است. جلسات لیزر درمانی باید 45 تا 60 روزه از هم فاصله داشته باشند.

کاربردهای لیزر دستگاه الکساندرایت

از این دستگاه برای رفع مشکلات پوستی زیر استفاده می‌شود:

  • لیزر موهای زائد
  • پاک کردن خالکوبی و تتوهای دائم
  • از بین بردن عروق عنکبوتی
  • درمان لکه‌های پیری
  • از بین بردن لکه‌های ماه‌گرفتگی
  • درمان واریس
آشنایی با لیزر دستگاه الکساندرایت
آشنایی با لیزر دستگاه الکساندرایت

مزایای لیزر دستگاه الکساندرایت

لیزر الکساندرایت مؤثرترین نوع لیزر برای از بین بردن موهای زائد در افراد با طیف پوستی روشن تا گندمی است. این نوع لیزر، بهترین جواب‌دهی را برای حذف موهای زائد روشن و نازک دارد. امواج این لیزر به‌ سمت ملانین مو جذب شده و در آن نفوذ می‌کنند. در نتیجه سلول‌ها گرم خواهند شد و در نهایت می‌میرند. سایر مزایای لیزر الکساندرایت عبارتند از:

  • لیزر الکساندرایت سریع‌ترین نوع لیزر است.
  • الکساندرایت تنها لیزری است که برای درمان سندروم آمبراس یا سندرم گرگینه توصیه می‌شود. به رشد بیش از حد مو (پرموئی) در نقاط مختلف بدن، سندرم آمبراس می‌گویند.
  • میزان اثربخشی لیزر نوع الکساندرایت برای از بین بردن موهای زائد، بیش از 88% سه ماه بعد از آخرین جلسه درمانی گزارش شده است.
  • بازدهی بالایی در لیزر موهای زائد همه نواحی بدن افراد با پوست‌ روشن (تیپ‌های پوستی یک تا سه) دارد.

معایب لیزر دستگاه الکساندرایت

  • این نوع از لیزر برای موهای ضخیم و پوست‌های تیره جوابدهی ندارد، زیرا ملانین پوست را از بین ببرد. در نتیجه استفاده از آن برای پوست‌های تیره موجب ایجاد لکه‌های سفید پوستی خواهد شد.
  • احساس درد در حین لیزر که البته چندان بالا نیست. دستگاه‌های لیزر دارای یک سیستم کولینگ یا خنک‌کننده هستند که باعث کاهش درد ناشی از تابش اشعه لیزر می‌شود.
  • التهاب، قرمزی و احساس خارش که بعد از چند روز از بین می‌روند.
  • لیزر الکساندرایت مانند بیشتر اشعه‌های لیزر برای چشم ضرر دارد. به‌ همین دلیل، در طول جلسات درمانی، بیمار باید حتماً از عینک یا محافظ چشم مخصوص استفاده کند.
  • آسیب به ملانوسیت‌ها که موجب ایجاد لکه‌های تیره یا روشن روی پوست می‌شود.

مراقبت‌های بعد از لیزر الکساندرایت

  • بعد از لیزر، پوست حساس و ملتهب می‌شود. از دستکاری نواحی لیزرشده خودداری کنید.
  • از هیچ روش برنزه‌کننده پوست (سولاریوم، آفتاب گرفتن) استفاده نکنید.
  • حتما در روتین پوستی خود ضدآفتاب را قرار دهید. به ‌طور معمول، ضدآفتاب باید هر دو تا چهار ساعت یک بار تجدید شود.
  • در چند روز اول بعد از لیزر، می‌توانید با کمپرس سرد نواحی لیزرشده را تسکین دهید.
  • می‌توانید از ژل‌ آلوئه‌ورا برای بهبود سریع‌تر عوارض لیزر استفاده کنید. آلوئه‌ورا، خواص ضدالتهابی و تسکین‌دهندگی دارد. به‌علاوه، یک آبرسان بسیار خوب است که خشکی و پوسته‌پوسته شدن پوست بعد از لیزر را برطرف می‌کند.
  • بعد از لیزر با الکساندرایت یا هر لیزر دیگری، نمی‌توانید از روش‌های اپیلاسیون با نخ، موم، وکس یا دستگاه استفاده کنید؛ اما شیو با هر تعداد دفعات، اشکالی ندارد.
  • اگر اختلالات هورمونی دارید، باید بدانید که برخی موها به‌ویژه در ناحیه صورت، شکم و کمر از این اختلالات اثر می‌گیرند. برای اثرگذاری بهتر لیزر موهای زائد، لازم است توسط پزشک متخصص ویزیت شوید و دارو دریافت کنید.

تفاوت لیزر دستگاه الکساندرایت با بقیه لیزرها در چیست؟

لیزر الکساندرایت چه فرقی با بقیه لیزرها دارد؟. جدا از رنگ، تنها تفاوت الکساندرایت با بقیه لیزر، طول موج آن است. برای نمونه، لیزر الکساندرایت، یک نور متمرکز قرمز رنگ با طول موج ثابت 755 نانومتر است. اما لیزر دایود طول موجی برابر با 810 نانومتر و لیزر ان.دی یگ، طول موجی برابر با 1064 نانومتر دارد.

همان‌طور که می‌بینید، طول موج لیزر الکساندرایت کمتر از دو نوع لیزر دیگر است. به همین دلیل، به عمق کمتری از پوست نفوذ می‌کند.

بهترین دستگاه لیزر الکساندرایت موجود در بازار کدام است؟

دستگاه‌های الکس بسیاری در بازار وجود دارند. در حال حاضر، بهترین دستگاه لیزر الکساندرایت موجود در بازار، دستگاه GENTLELASE PRO ساخت کمپانی آمریکایی کندلا است. این دستگاه یک سیستم خنک‌کننده منحصر به فرد در جهان دارد که درد حین لیزر را به کمترین حد ممکن می‌رساند.

دومین ویژگی این دستگاه، ایمنی بسیار بالای آن است. قطعات مصرفی، بعد از اتمام دوره مصرف از کار می‌افتند و باید تعویض شوند. همچنین، این دستگاه دارای یک هندست سبک است که دست را خسته نمی‌کند و در نتیجه اپراتور می‌تواند سریع‌تر و با دقت بالاتر کار کند.

دستگاه‌های الکس ساخت کمپانی آمریکایی سایناشور با نام‌های الیت پلاس و سایناشور پلاس در رتبه دوم بهترین دستگاه‌های لیزر الکساندرایت قرار دارند.

جمع‌بندی

لیزر دستگاه الکساندرایت نوعی لیزر با طول موج ثابت 755 نانومتر است که با عبور از کریستال الکساندرایت تولید می‌شود. این لیزر می‌تواند به عمق 3 تا 4 میلی‌متری پوست نفوذ کند و ملانین و ریشه مو را از بین ببرد یا ضعیف کند. لیزر الکساندرایت مزایای و کاربردهای زیادی دارد، اما معایبی هم دارد که اکثراً کوتاه مدت هستند و زود برطرف می‌شوند. در حال حاضر، بهترین دستگاه الکس موجود در بازار GENTLELASE PRO نام دارد که توسط کمپانی آمریکایی کندلا به بازار عرضه شده است.

منابه: dermnetnz، sciencedirect، hairfreelife

Rate this post

پوست پدیا مرجع تخصصی مشاوره پوست و مو

زیر نظر دکتر گیتا مجید زاده

‎‎۰۲۱۲۶۸۰۶۵۹۵

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
پرسش از دکتر