معرفی بهترین روغن طبیعی برای مراقبت از پوست

قرن هاست که از روغن‌های طبیعی مانند روغن نارگیل، روغن شی باتر و روغن زیتون، برای مراقبت از پوست و مو استفاده می شود. مردم، نسل به نسل، از این روغن ها برای عملکردهای مختلف مرطوب کننده، محافظت کننده و ضد باکتریایی استفاده کرده اند. در این مطلب می‌خواهیم بهترین روغن برای پوست در حوزه‌های عملکردی مختلف را معرفی کنیم.

با رشد صنایع آرایشی و بهداشتی مدرن، این مواد بسیار ساده، اغلب نادیده گرفته شده اند، اما در دهه گذشته، کمی در جامعه مورد توجه قرار گرفته اند، زیرا مردم سعی دارند از فرآورده هایی استفاده کنند که فاقد مواد افزودنی، اثرگذار و مقرون به صرفه باشند.

تفاوت روغن‌های آلی (ارگانیک) و تصفیه‌شده

بسیاری از افراد در کابینت آشپزخانه خود روغن زیتون، روغن نارگیل یا روغن هسته آفتابگردان دارند. اما آیا می توان همان روغن های مخصوص پخت و پز را، برای صورت استفاده کرد؟ محصولات ارگانیک و تصفیه نشده، بهترین انتخاب هستند. روغن نارگیلی که با آن غذا می پزید، [نسبت به روغن نارگیل ارگانیک و تصفیه نشده] نقطه دود بالاتری دارد، بنابراین برای پخت و پز بهتر است، اما برای تصفیه آن، ممکن است برخی از مواد شیمیایی، که در واقع می‌توانند خواص مفیدی داشته باشند، از آن حذف می‌شوند.

روغن نارگیل بسیار بکر، فشرده شده در دمای پایین، و تصفیه نشده، برای مراقبت از مو و پوست، در مقایسه با محصولات تصفیه شده، گزینه مناسب‌تری است.

از طرف دیگر، اگرچه روغن‌های تصفیه شده‌(اسانس‌هایی) مانند درخت چای، آرگان و روغن لیمو نیز به طور فزاینده‌ای در محصولات مراقبت از پوست استفاده می شوند، اما با احتمال بیشتری نسبت به روغن زیتون و نارگیل، ممکن است واکنش های آلرژیک ایجاد کنند. روغن درخت چای، که به عنوان یک نوع ماده ضد باکتری و ضد قارچ شهرت یافته است. این خواص را دارد، اما واقعاً باید از آن با احتیاط استفاده نمایید.

روغن‌های طبیعی برای مراقبت از پوست

قبل از استفاده از هرگونه روغن روی پوست، توصیه های لازم را از پزشک خود دریافت کنید. اما برای شروع، در اینجا برخی از محبوب ترین انواع روغن های طبیعی،آورده شده است:

۱. روغن نارگیل

روغن نارگیل برای درمان جای جوش

روغن نارگیل به راحتی جذب پوست می شود و به خاطر داشتن فواید زیاد سلامتی، از جمله داشتن ویتامین E و K و همچنین خواص ضد قارچی و ضد باکتریایی، شناخته شده است. یک استثنا بزرگ؟ مانند کره کاکائو، روغن نارگیل احتمالاً باعث ایجاد جوش می‌شود.

به طور کلی، روغن نارگیل تقریباً برای همه گزینه مناسبی ست، به جز افرادی که پوست چربی داشته و مستعد آکنه هستند. دریک مطالعه، محققان دریافتند که استفاده از روغن نارگیل در حامل، برای مرطوب کردن پوست، بهتر از روغن زیتون است.

به یاد داشته باشید که برای مراقبت از پوست و صورت خود، به دنبال روغن نارگیل فشرده شده در دمای پایین باشید. برخی‌ها گفته‌اند روغن نارگیل در درمان خانگی فرورفتگی جای جوش موثر است.

۲. روغن زیتون

روغن زیتون، معمولاً باعث بروز واکنش های آلرژیک نمی شود، اما برای حصول بهترین نتیجه، حتماً نوع فوق بکر آن را انتخاب کنید. در این صورت این روغن می‌تواند بهترین روغن برای پوست باشد. روغن زیتون حاوی ویتامین های A ،D ،E و K است و برخی از تحقیقات، توانایی این ماده به عنوان یک مرطوب کننده را گزارش داده اند. با وجود غلظت زیاد، روغن زیتون یک انتخاب عالی برای استفاده روی تمام قسمت های بدن است. استفاده از یک پاک کننده یا صابون حاوی روغن زیتون، برای تمیز کردن پوست می تواند مناسب باشد؛ زیرا سبب خشکی پوست نمی شود.

۳. روغن دانه آفتابگردان

روغن دانه آفتابگردان، به طور گسترده ای در دسترس بوده، و سرشار از ویتامین E است. این روغن، به راحتی جذب پوست می شود، و یک انتخاب عالی به عنوان مرطوب کننده طبیعی است. مطالعه ای نشان داد که استفاده از روغن آفتابگردان در نوزادان، از سد پوستی بهتر محافظت می کند و در مقایسه با روغن زیتون، باعث ایجاد یا تشدید درماتیت آتوپیک (نوعی اگزما) نمی گردد.

۴. روغن جوجوبا

روغن جوجوبا برای درمان جوش

گیاه جوجوبا، بومی مکزیک و جنوب غربی آمریکا می باشد؛ جایی که روغن آن، از دانه های گیاه استخراج شده و مورد استفاده دارویی قبایل بومی آمریکا قرار گرفته است. اطلاعات زیادی از ایجاد واکنش آلرژیک با این روغن در دسترس نیست. همچنین محبوبیت زیادی، به اندازه سایر روغن های مورد استفاده برای پوست و مو، ندارد.

۵. شی باتر

شی باتر، از مغز دانه درخت شی آفریقایی مشتق می شود. ماده ای شبیه پیه است که معمولاً به صورت جامد است، اما در دمای بدن ذوب می گردد. شی باتر، گاهی اوقات به عنوان مرطوب کننده و برای مراقبت از مو استفاده می شود. بروز واکنش های آلرژیک با این ماده دیده نشده است.

شی باتر تصفیه نشده و ارگانیک را می توان با روغن زیتون یا روغن نارگیل نیز ترکیب کرد تا بافت نرم تری برای استفاده داشته باشد.

۶. روغن بادام

روغن بادام شیرین

روغن بادام از دیگر بهترین روغن ها برای پوست است. این روغن ساخته شده از بادام خام فشرده، سرشار از مواد مفیدی، مانند ویتامین E، روی، پروتئین ها و پتاسیم است. بافت آن سبک تر از روغن زیتون و شی باتر می‌باشد و این امر، استفاده از آن در صورت را، برای بسیاری از افراد جذاب کرده است. اما روغن بادام شیرین، می تواند منجر به بروز واکنش های آلرژیک گردد، بنابراین توصیه می شود که در صورت داشتن پوستی حساس، از مصرف آن خودداری نمایید.

۷. روغن هسته میوه گل رز

روغن هسته میوه گل رز، از دانه‌های بوته گل رز وحشی، استخراج می‌شود و بسیار محبوب است. این روغن، به طور فزاینده ای در محصولات مراقبتی پوست صورت یافت می‌شود و خواض مرطوب کنندگی و ضد پیری دارد. این روغن از دیدگاه بسیاری از متخصصین پوست، بهترین روغن برای پوست محسوب می‌شود.

مطالعات مختلف اخیر، نشان داده است که اسیدهای چرب ضروری و آنتی اکسیدان های موجود در این روغن، از جمله پروویتامین A، دارای محافظت نسبتاً بالایی در برابر التهاب و آسیب اکسیداتیو پوست هستد. همچنین روغن هسته میوه گل رز، نتایج امیدبخشی، در استفاده برای کاهش بیماری های التهابی پوست مانند اگزما، نشان داده است.

۸. روغن هسته انگور روغن هسته انگور

روغن هسته انگور از جمله بهترین روغن‌ها برای پوست صورت است. این روغن در مقایسه با سایر روغن های طبیعی سبک، حاوی ویتامین E و اسیدهای چرب ضروری ست. طبق مقاله ای که در سپتامبر 2016 در مجله Nutrition and Metabolic Insights منتشر شد، این ماده همچنین خواص آنتی اکسیدانی، ضد میکروبی و ضد التهابی دارد. روغن هسته انگور، کمتر از روغن های دیگر برای پوست استفاده می‌شود، اما از پتانسیل خوبی برای استفاده در این حوزه برخوردار است.

Rate this post

پوست پدیا مرجع تخصصی مشاوره پوست و مو

زیر نظر دکتر گیتا مجید زاده

‎‎۰۲۱۲۶۸۰۶۵۹۵

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
پرسش از دکتر