علائم پسوریازیس و بهترین راه های درمان

پسوریازیس یک بیماری پوستی مزمن و عود کننده است. گسترش این بیماری به طرز قابل توجهی متفاوت بوده و شامل بروزهای خفیف تا شدید می شود. در این مطلب به بررسی علائم پسوریازیس خواهیم پرداخت.

انواع پسوریازیس

پسوریازیس می‌تواند شامل طیف خفیف تا شدید باشد. در حالی که در موارد خفیف، علائم پسوریازیس به گونه ای هستند که ممکن است فرد متوجه ابتلای خود نشود، موارد شدید می توانند شخصیت اجتماعی فرد را فلج کرده و در برخی موارد تهدید کننده زندگی او باشند. اساسا، هر فردی در هر سنی می تواند به پسوریازیس دچار شود اما نوع زودرس آن در افراد 16 تا 22 ساله و نوع دیررس آن در افراد 50 تا 60 ساله بیش تر دیده می شود.

پسوریازیس دو نوع اصلی دارد:

  • پسوریازیس ولگاریس (پلاک مانند)
  • پسوریازیس پوسچولوزا (پوسچولر)

انواع مختلف پسوریازیس می توانند بسته به شدت، مدت، ناحیه درگیر در بدن و ظاهر ضایعات به زیر گروه هایی تقسیم شوند.

حدود ۶٪ افرادی که به این بیماری مبتلا هستند به آرتریت پسوریازیس نیز در مفاصل خود دچار می شوند. آرتریت های پسوریازیسی در درجه اول در انگشتان دست و پا رخ می دهند اما رخداد آن در ستون فقرات نیز تقریبا شایع است.

علائم پسوریازیس ولگاریس

علائم پسوریازیس

پسوریازیس ولگاریس شایع ترین شکل این بیماری است. علائم اولیه بروز این نوع پسوریازیس شامل موارد زیر می شوند:

  • نقاط یا مناطق قرمز
  • بزرگ شدن مناطق قرمز و فلس مانند شدن آن ها
  • قسمت های بالایی فلس ها در مقادیر زیاد ریزش کرده اما لایه های پایینی فلس ها محکم در جای خود باقی می مانند.
  • هنگامی که فلس ها ریزش می کنند چندین نقطه کوچک می‌توان دید که از آن‌ها خونریزی صورت می‌گیرد.

– علائم پسوریازیس ولگاریس در ناخن

پسوریازیس ناخن معمولا خود را به صورت حفره های کوچکی در ناخن ها بروز می دهد. بروز این نوع بیماری می تواند شدید بوده و سبب ضخیم شدن و افتادن ناخن ها شود.

– علائم پسوریازیس معکوس

پسوریازیس معکوس در نواحی چین دار پوست رخ می دهد. در این مورد، پلاک هایی قرمز رنگ و با احساس خارش در نواحی زیر بغل، زیر پستان، روی شکم، در کشاله ران یا بر روی باسن پدیدار می شوند. این پلاک ها اغلب توسط یک قارچ مخمر مانند به نام کاندیدا آلبیکنز آلوده می شوند.

– علائم پسوریازیس خالدار

پسوریازیس خالدار یک گونه خاص از پسوریازیس ولگاریس است که در درجه اول به شدت در کودکان و افراد جوان رخ می دهد و ناشی از یک عفونت استپرتوکوکی در گلو می باشد. در این نوع پسوریازیس، مناطقی فلس مانند و به شکل قطره بر روی تمام سطح بدن ظاهر می شوند. در بسیاری موارد، این وضعیت خود به خود پس از چند هفته یا چند ماه از بین می رود.

تفاوت پسوریازیس و درماتیت سبوره خیلی کم است و تمایز دادن این بیماری‌ها می تواند سخت باشد. همچنین، گاهی اوقات این دو بیماری با هم رخ می دهند. بروز پسوریازیس می تواند به ایجاد ضایعاتی در صورت، گوش یا خط مو منجر شود.

در تصویر زیر می‌توانید علائم انواع پسوریازیس را مشاهده کنید:

علائم انواع پسوریازیس

علائم پسوریازیس پوسچولر

پسوریازیس پوسچولر یک نوع نادر از این بیماری است که در آن میزان التهاب بسیار شدید است. در این وضعیت، علاوه بر ضایعات معمول، تاول ها یا پوسچول هایی حاوی مایع بر روی پوست ظاهر می شوند. این بیماری می تواند تمام بدن یا فقط کف دست ها و پاها را تحت تاثیر قرار دهد. شدت این بیماری متغیر است.

عکس پسوریازیس

تشخیص پسوریازیس

تشخیص معمولا پس از معاینه دقیق پوست انجام می شود. در صورتی که هرگونه تردیدی در ارتباط با تشخیص وجود داشته باشد پزشک از پوست فرد نمونه برداری می کند. در نمونه برداری یک قسمت کوچک از پوست برداشته شده و برای یک متخصص فرستاده می شود تا آن را در زیر میکروسکوپ ارزیابی کند.

در حالی که برخی افراد چندین دوره بروز علائم را تجربه می کنند اما ممکن است برخی دیگر کم تر و یا بیش تر به صورت مزمن تحت تاثیر قرار گیرند. همچنین، سطوح بسیار زیادی در بین این دو سطح ذکر شده از بیماری قرار می گیرند.

درمان اگزما

پسوریازیس خفیف

خفیف یا متوسط بودن شدت بیماری پسوریازیس به این معناست که نواحی قرمز و پوسته پوسته (پلاک ها) کمتر از 10 درصد سطح بدن را درگیر کرده اند. با این حال، خفیف بودن شدت پسوریازیس به معنای آسان بودن زندگی با این بیماری نیست. در صورتی که این بیماری بخش هایی از اندام های نمایان همچون دست و پا را درگیر کند، امکان دارد افراد احساس خجالت کرده و هنگام بیرون رفتن شلوار و لباس آستین بلند بپوشند.

علاوه بر این، نواحی کوچک پسوریازیس در صورت ابتلا به خارش یا درد، می توانند به مشکلات بزرگی برای فرد تبدیل شوند. هدف افراد مبتلا داشتن پوستی صاف و بدون لکه است. افراد باید جهت دستیابی به این هدف، در زمینه یافتن بهترین درمان پسوریازیس خود با پزشک همکاری و مشورت کنند.

پزشکان نوع پسوریازیس را بر اساس مقدار سطح درگیر بدن تشخیص می دهند. در حالی که پسوریازیس خفیف کمتر از 3 درصد بدن را تحت تاثیر قرار می دهد، شدت متوسط آن 3 تا 10 درصد پوست بدن را درگیر می کند. نوع شدید پسوریازیس با ابتلای بیش از 10 درصد پوست بدن همراه است.

عکس پسوریازیس خفیف

در زیر می‌توانید یک نمونه عکس از پسوریازیس خفیف را مشاهده کنید:

پسوریازیس خفیف

زندگی با پسوریازیس حتی در نوع خفیف آن الزاما آسان نیست. پسوریازیس در هر نوع و شدتی می تواند ناراحت کننده و خجالت آور باشد. خوشبختانه، درمان های زیادی برای کمک به افراد مبتلا وجود دارد. در این مقاله، انواع مختلف پسوریازیس و مخصوصا تاثیر نوع خفیف آن بر افراد مبتلا بررسی می شوند.

درمان پسوریازیس انگشتان دست

پسوریازیس دست توسط دسته ای از گلبول های سفید خون به نام سلول های T به وجود می آید. این سلول ها می توانند به محافظت از بدن در برابر هر گونه بیماری کمک کنند. در این بیماری سلول های T به اشتباه در نواحی دست ها تحریک شده و فعالیت بالای آن ها طول عمر سلول های پوستی را کاهش می دهد. این وضعیت علاوه بر افزایش سرعت ریزش و تجدید سلول های پوستی، به بروز تورم و فلس مانند شدن پوست نیز منجر می شود.

از آنجایی که این نوع پسوریازیس پوست دست ها را مستعد خونریزی یا ترک خوردن می کند، امکان دارد انجام برخی فعالیت های روزانه همچون ظرف شستن برای افراد دشوار شود. پزشکان، پرستاران یا ارائه دهندگان خدمات غذایی به دلیل شستن و خشک کردن مکرر دست های خود بیشتر در معرض ابتلا به حملات پسوریازیس در دست ها قرار می گیرند. برخی عوامل محیطی می توانند سبب تشدید علائم پسوریازیس شوند. از جمله این عوامل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استرس
  • تغییرات آب و هوایی
  • دارو ها
  • خشکی هوا
  • قرار گیری بسیار زیاد یا کم در معرض نور خورشید
  • عفونت ها
Rate this post

پوست پدیا مرجع تخصصی مشاوره پوست و مو

زیر نظر دکتر گیتا مجید زاده

‎‎۰۲۱۲۶۸۰۶۵۹۵

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر حمید چهارشنبه ۱۲ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 119 مشاهده پرسش
    برای درمان پسوریازیس خفیف تناسلی چه دارویی مصرف کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده سه شنبه ۱۱ آبان ۰( 2 سال پیش)
      سلام وقت بخیر باید حتما به صورت حضوری تشریف بیارین ویزیت بشین به هیچ عنوان به این صورت نمیشه گفت که چه دارویی مصرف کنید باید حتما برای ویزیت حضوری تشریف بیارین
    2. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده سه شنبه ۱۱ آبان ۰( 2 سال پیش)
      شما میتونی همه روزه از ساعت 8 تا 10 صبح با همکارانم در بخش ورابط عمومی تماس بکیرین تا نزدیک ترین وقت رو براتون رزرو کنند
    3. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده سه شنبه ۱۱ آبان ۰( 2 سال پیش)
      02126806595
    4. تصویر کاربر حمید سه شنبه ۱۱ آبان ۰( 2 سال پیش)
      بنده تهران نیستم و جنوب هستم . خیلی راهم دوره
    5. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده چهارشنبه ۱۲ آبان ۰( 2 سال پیش)
      عزیزم میتونین از ویزیت انلاین استفاده کنید پزشک مجموعه ما باهاتون تماس تصویری دارند
    6. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده چهارشنبه ۱۲ آبان ۰( 2 سال پیش)
      از وب سایت دکتر گیتا مجید زاده میتونین وقتتون رو بگیرین در کمترین زمان باهاتون تماس گرقته میشود
    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر نرگس یکشنبه ۴ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 178 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر بنده ی مدته ک جوش دادشتم و تحت درمانم و راکوتان مصرف میکنم و جوشام رفته و درکنارش دکتر گفتن ک از دو دستگاه استفاده کنم ک هر ماه یک جلسه باید برم
    اسم یکی از دستکاها فرشکنال بود ک دوره این تموم شد و رسیدم ب دستگاه دو ک اسمشو اصلا نمیدونم ولی موقعی ک میخاد برام از دستگاه اشتفاده کنه ژل لوبریکانت میزنه ب صورتم و عینک میزاره تا نور دستگاه چشمامو اذیت نکنه
    و وقتی ک از دستگاه استفاده میکنه مثل لیزر بدن موهای صورتم میسوزه و یکم درد میگیره میخاستم ک اگ میشه اسم دستگاه رو بهم بگید ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده یکشنبه ۴ مهر ۰( 2 سال پیش)
      سلا م وقت بخیر عزیز دستگاه ها متفاوته با توجه به توضیحاتی که دادین نمیشه گفت چه دستگاهی هست باید از مرکزی که براتون انجام دادن سوال کنید
  • تصویر کاربر کیان شنبه ۲۶ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 176 مشاهده پرسش
    سلام .. پشت همسر من یهو شروع کرد جوش زدن به تعداد زیاد ولی خارشو درد نداشت متوجه نشده که یهویی متوجه شده .. رفته دکتر بهش گفته داع الصدف هست و درمانیم نداره ولی من دارم در انواع پسوریازیس میبینم که مدل خالدار دارد که خود به خپد از بین میرود اکنون سوال من اینه .. بدون بیوبسی وصرفا با خاروندن بخش حوش که رو به سفیدی زده میشه تشخیص درست داد ؟اایا واقعا این بیماری درمان ندارد؟و اینکه قاطی داروهاش الپرازولام میبینم .. همش بخوابه درست میشه؟ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده چهارشنبه ۲۳ تیر ۰( 2 سال پیش)
      سلام وقت بخیر ممنون میشم سوالتون رو واضح تر بیان کنید تا بتونیم کمکتون کنیم عزیزم
    2. تصویر کاربر کیان چهارشنبه ۲۳ تیر ۰( 2 سال پیش)
      پشت خانوم من شروع کرد به جوش زدن به تعداد زیاد که به سرعت جاهای دیگه ی بدنشم زد .رفتیم پیش دکتر سلطانی و با خارش جوش وسفید شدن جوش ایشون تشخیص پسوریازیس دادن و گفتن این بیماری خوب نمیشه و درمانای رایج دیگه غیر خوراکی بی نتیجه اس و لابلای داروهای خانومم قرص الپرازولام بود که این همش خوابه یا منگ شده میخوام بدونم که آیا درمانی نداره این بیماری؟و ایا میشه بدون بیوبسی از سطح جوش بشه چنین تشخیصی داد چون شنیدم بیماری مشابه هم هست!و اینکه قرص الپرازولام نیاز است ؟اینکه همش خواب و منگ باشه کمکی میشه بهش؟
    3. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۲۶ تیر ۰( 2 سال پیش)
      سلام وقت بخیر ممنونم برای توضیحاتی که دادین اما قرص الپرازولام برای درمان این بیماری نقشی نداره حتما این مورد باید توسط پزشک متخصص پوست و مو بررسی بشه پسوریازیس همان طور که میدونید درمان قطعی ندارد اما با کنترل این بیماری میتوان از پیش روری ان جلوگیری کرد
    4. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۲۶ تیر ۰( 2 سال پیش)
      حتما در اسرع وقت تشریف بیارین تا این موارد توسط پزشک متخصص بررسی بشه و دوره درمان جدید براشون شروع بشه
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد۶۶m چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 227 مشاهده پرسش
    سلام مدتی هست دچار جوشهای سرسفید ریز و درشت در ناحیه تناسلی و زیرشکم شده ام و دردی نداره ولی کمی خارش بعضی اوقات داره درمانش به چه صورت هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      سلام وقت بخیر احتمال حساسیت پوستی بسیار زیاد هست لطفا لیف نکشید و در اسرع وقت تشریف بیارین تا توسط پزشک متخصص ویزیت بشین و دوره درمان براتون شروع بشه
    2. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      شما میتونین از لینک زیر استفاده کنید و به صورت انلاین وقت بگیرین پزشک مجموعه ما باهاتون تماس تصویری خواهند داشت
    3. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر مژده یکشنبه ۲۶ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 287 مشاهده پرسش
    ببخشید من روی سینه ی راستم سمت زیر بغل و پایینتر جوشای ریز چرکی میزنم دستکاریم کنم جاش میمونه لطفا بگین چه دارویی مصرف کنم بعضی وقتا کمتر و بعضی وقتا بیشتره
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده یکشنبه ۲۶ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام وقت بخیر در رابطه با این مورد باید حتما نوع جوش ها از نزدیک بررسی بشه عزیزم وبدون ویزیت حضوری نمیشه گفت که چه دارویی میشه استفاده کرد. لطفا با مطب تماس بگیرین تا همکارانم براتون وقت رزرو کنند
  • تصویر کاربر الهه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 199 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید. حدود چند ماهیه انگشت کوچک دست راستم درد میکنه وحس میکنم یکمی فرمش با انگشت کوچک دست چپ فرق میکنه. آیا از علائم پسوریازیسه
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۱۸ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      سلام وقت بخیر مواردی که فرمودید نمیتونه از علایم پسوریازیس باشه اما برای اظهار نظر بهتر تشریف بیارید تا توسط پزشک متخصص مجموعه ما ویزیت بشین
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر