علت لکه های سفید روی پوست چیست؟

در حالی که لکه های سفید روی پوست اغلب بی ضرر هستند و در خانه نیز قابل درمان هستند، اما بهتر است که به یک متخصص پوست مراجعه کنید. پزشک می تواند به تعیین علت لکه سفید روی پوست و بهترین روش درمانی به شما کمک کند. در اینجا برخی از علل احتمالی لک های سفید روی پوست ذکر شده است.

۱. لکه های سفید روی پوست بر اثر آفتاب

نور خورشید زندگی را ممکن می کند، اما می تواند تأثیر غیر منتظره‌ای بر روی پوست شما بگذارد. هیپوملانوز گوتات یا لکه های سفید کوچکی که به عنوان لکه های خورشیدی شناخته می شوند، پس از قرار گرفتن در معرض آفتاب زیاد رخ می دهد. لکه های خورشیدی همچنین می توانند ناشی از استفاده از دستگاه برنزه کننده سولار باشند.

لکه های خورشیدی خوش خیم و بدون درد هستند و اندازه آن ها اغلب 1-10 میلی متر می باشد. لکه های خورشیدی بیشتر در افراد با پوست روشن و بالای 40 سال دیده می شوند، اما می توانند در هر فردی ظاهر شوند.

– آیا لکه های خورشیدی نشانه سرطان پوست هستند؟

قرار گرفتن در معرض نور خورشید بدون محافظت می تواند به ایجاد سرطان پوست کمک کند. با این حال، لکه های خورشیدی نشاندهنده ی سرطان پوست نیستند. اگر نگران تغییر لکه های خورشیدی روی پوست خود هستید، به پزشک مراجعه کنید.

۲. تینه آ ورسیکالر (لکه های قارچی)

درمان قطعی تینه آ ورسیکالر

مخمر، قارچی که روی نان رشد می کند، یکی از موجودات میکروسکوپی است که روی پوست شما زندگی می کند و از رشد سلولی بدن شما حمایت می کند. این مخمر با مخمر روی نان متفاوت است. هنگامی که مخمر موجود در پوست شما بیش از حد رشد می کند، منجر به تینه آ ورسیکالر می شود.

تینه آ ورسیکالر به صورت لکه های سفیدی روی پوست ظاهر می شود. همچنین ممکن است گاهی صورتی، قرمز یا قهوه ای به نظر برسد و با گذشت زمان بزرگتر شود. علائم آن شامل خارش، خشکی پوست و پوسته پوسته شدن می باشد. کسانی که در مناطق گرمسیر زندگی می کنند بیشتر در معرض تینه آ ورسیکالر هستند، اما ممکن است هر فردی را درگیر کند.

۳. پیتریازیس آلبا

پیتریازیس آلبا نوعی اختلال پوستی است که معمولاً کودکان بین 6 تا 12 سال را درگیر می کند و به طور کلی در بزرگسالی از بین می رود.

پیتریازیس آلبا به صورت لکه های قرمز و پوسته پوسته ظاهر می شود که با گذشت زمان رنگ آن ها روشن تر می گردد. علت آن ناشناخته است، اما تصور می شود که با اگزما در کسانی که درماتیت آتوپیک دارند مرتبط است.

پیتریازیس آلبا در افرادی که با آفتاب برنزه شده اند یا رنگ پوست تیره دارند، بیشتر مشهود است.

۴. ویتیلیگو و ایجاد لکه های سفید روی پوست

ویتیلیگو و ازدواج

ویتیلیگو نوعی اختلال خود ایمنی است که به دلیل از دست رفتن ملانوسیت ها –سلول های تولید کننده رنگدانه- ایجاد می شود و لکه های سفیدی روی پوست ایجاد می کند.

۵. میلیا

میلیا کیست های سفید و کوچکی هستند که به طور کلی در ناحیه اطراف ناحیه چشم، بینی و گونه ها دیده می شوند. این موارد بیشتر در نوزادان تازه متولد شده دیده می شوند اما در هر سنی می توانند ظاهر گردند.

میلیا به طور کلی به رنگ سفید یا زرد است، اغلب بدون درد بوده و مضر محسوب نمی شود. با این حال، برای برخی از افراد باعث ناراحتی می شود.

میلیا یا جوش سفید زیر پوستی

میلیا به دو گروه اولیه یا ثانویه طبقه بندی می شود. هنگامی که کراتین در زیر پوست محبوس می شود، میلیا اولیه به طور تصادفی ظاهر می شود. میلیای ثانویه در نتیجه آسیب پوست یا ناشی از برخی داروها یا محصولات می باشد.

۶. اگزما

بیماری اگزما، که به عنوان درماتیت آتوپیک نیز شناخته می شود، یک بیماری مزمن است که می تواند در هر قسمت از بدن به صورت بثورات خارش دار و پوسته پوسته ظاهر شود. علائم متداول آن شامل خارش، خشکی، زبری، پوسته پوسته شدن، ملتهب شدن و تحریک پوستی است.

علائم اگزما

اگرچه اگزما در نوزادان و کودکان کوچکتر شایع تر است، اما می تواند هر فردی را در هر سنی درگیر کند.

۷. لیکن اسکلروزیس

لیکن اسکلروزیس یک بیماری غیرشایع است که باعث ایجاد لکه های سفید روی پوست به صورت نازک و تکه تکه در مردان و زنان می شود. اغلب در نواحی دستگاه تناسلی ظاهر می شود. علت آن ناشناخته است، اما محققان گمان می کنند که ممکن است به سیستم ایمنی بیش از حد فعال بدن یا عدم تعادل هورمونی مربوط باشد.

علائم لیکن اسکلروزیس ممکن است در افراد مختلف، متفاوت باشد. برخی افراد علائم دیگری ندارند. برخی ممکن است دچار خارش شدید، مشکل در ادرار کردن، رابطه جنسی دردناک یا کبودی، پارگی یا خونریزی آسان در پوست شوند.

Rate this post

پوست پدیا مرجع تخصصی مشاوره پوست و مو

زیر نظر دکتر گیتا مجید زاده

‎‎۰۲۱۲۶۸۰۶۵۹۵

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
پرسش از دکتر