روتین پوست جوش دار ؛ بررسی روتین پوست شب و صبح

پوست عالی تنها با داشتن ژنتیک خوب بدست نیامده و عادات روزانه نیز در آن نقشی چشم گیر دارند. پس از یادگیری اصول اولیه روتین پوست جوش دار ، افراد باید یک رژیم غذایی سالم داشته، مقادیر زیادی آب نوشیده، خواب مناسب داشته و از محصولات مناسب برای پوست خود استفاده کنند. متاسفانه، بهبود ظاهر پوست درمان آنی نداشته و نیازمند صبر و گذشت زمان است.

در ادامه گام‌های روتین پوست جوش دار را بررسی خواهیم کرد. دقت کنید که برخی از این روتین‌ها هم برای صبح و هم برای شب است و برخی دیگر مختص شب است.

قدم اول:  پاک‌سازی آلودگی‌های صورت در صبح و شب

پاکسازی پوست

صرف نظر از نوع پوست، پاکسازی می تواند اولین قدم در هر برنامه از روتین پوست جوش دار باشد. انجام ۲ بار پاکسازی پوست چرب و جوش دار در روز برای همه افراد و مخصوصا کسانی که جوش می‌زنند الزامی است. این کار به از بین بردن تمام آلودگی ها، چربی ها و مواد زائدی کمک می کند که می توانند منافذ پوست را مسدود کرده و سبب بروز جوش های سر سفید، سر سیاه یا جوش های سفید زیر پوستی شوند.

حتماً بخوانید
افراد به دلایل مختلفی از فعالیت های فیشیال صورت استفاده می کنند: برخی می خواهند از شر جوش هاى سر سیاه خلاص شوند و برخی دیگر هم به دنبال راه کارهاى جوان سازى پوست هستند و برخى دیگر نیز فقط می خواهند صورت خود را ریلکس کنند. آیا می‌دانید فیشیال پوست چه مراحلی دارد؟ مراحل فیشیال صورت در خانه کدام است؟
فیشیال صورت

برای پاکسازی صورت نیازی به استفاده از محصولات ضد جوش نیست. پاک کننده های ضد جوش معمولا قوی بوده و پوست را خشک می کنند. به همین دلیل، به جای التیام صورت، پوست را بیشتر در معرض ابتلا به جوش قرار می دهد.

نکته: باید از ماساژ یا مالش هر گونه محصول بر روی پوست خود اجتناب کرد. این کار سبب تشدید جوش ها می شود.

قدم دوم: استفاده از تونر صورت در صبح و شب

تونر از مراحل روتین پوست

قدم بعدی برای پاکسازی صورت، اعمال تونر جهت باز کردن منافذ پوست است. تونر ها پوست را برای قدم بعدی آماده کرده تا پوست بتواند محصولات را به طور کامل جذب کند. تونر ها همچنین در رفع چربی اضافی، مقابله با جوش های سر سیاه و زیر پوستی و همچنین آب رسانی به پوست کمک می کنند. یک گلوله پنبه برداشته و چندین قطره تونر بر روی آن بریزید. سپس آن را به آرامی بر روی صورت و گردن خود اعمال کنید.

نکته: محصولات ضد چربی از آنجایی که برای رفع چربی های اضافی طراحی شده اند باید در روتین مراقبت از پوست های چرب و مستعد ابتلا به جوش قرار گیرند. بهترین روتین های مراقبتی مخصوص پوست های خشک و مستعد ابتلا به جوش مواردی هستند که تونر های آب رسان در آن ها وجود دارد. اضافه کردن محصولات فاقد الکل به روتین مراقبتی پوست خود گزینه ای عالی برای پوست های حساس و مستعد ابتلا به جوش است.

نکته: صرف نظر از نوع پوست، در صورتی که محصولات ضد چربی یا تونر های حاوی الکل سبب تحریک یا خشکی بیش از حد پوست شوند، باید از مصرف آن ها خودداری کرد.

قدم سوم: مرطوب کردن پوست در صبح و شب

مرطوب کردن پوست

قدم بعدی در روتین پوست جوش دار مرطوب کردن پوست است. پوست های مرطوب، پوست هایی شاداب هستند. محصولات مرطوب کننده به احیا، آب رسانی و محافظت از پوست کمک می کنند. امکان دارد مرطوب کردن پوست های چرب کار نامناسبی به نظر برسد. اما باید گفت که تمامی انواع پوست ها از جمله موارد مستعد ابتلا به جوش نیازمند مرطوب سازی روزانه هستند.

هرگز نباید این قدم را نادیده گرفت. در صورت عدم استفاده از مرطوب کننده، غده های چربی جهت جبران خشکی پوست بیش از حد چربی تولید می کنند و حتی می‌تواند منجر به زیاد شدن جوش صورت شود. در نتیجه این وضعیت، منافذ پوست بسته شده و پوست بیش از حد براق می شود. پس از درمان جوش ها، پوست تشنه رطوبت است. استفاده از یک مرطوب کننده ملایم یک بار در روز و یک بار در شب خشکی و پوسته شدن پوست را کاهش می دهد.

برای مرطوب کردن پوست در شب نیازی به پماد مخصوص شب نیست. پماد مرطوب کننده روز تمامی مواد لازم را در خود دارد. ترکیب کردن تعداد زیادی از عناصر فعال می تواند محصولات را بی اثر کند. همچنین، امکان دارد برخی از عناصر با یکدیگر واکنش داده و سبب بروز تحریک شدید پوست شوند.

نکته:
قبل از رفتن به قدم چهارم، 1 الی 2 دقیقه صبر کنید تا مرطوب کننده خوب به عمق پوست نفوذ کند.

قدم چهارم: استفاده از ضد آفتاب در صبح و عصر

استفاده از ضد آفتاب بعد از لیزر موهای زائد

استفاده روزانه از ضد آفتاب بسیار مفید بوده و ارتباطی با نوع پوست ندارد. در حالی که در هنگام روز انجام این مرحله نیاز نیست اما استفاده از ضد آفتاب در هنگام روز ضرورت دارد. محصولات ضد آفتاب و پوست های مستعد ابتلا به جوش سابقه مشترک خوبی ندارند. بسیاری از افراد استفاده از ضد آفتاب را بدین دلیل ترک می کنند که ضد آفتاب‌های غلیظ معمولا منافذ پوست را بسته و سبب بروز جوش های بیشتر می شوند.

در صورتی که تنها دلیل شما برای اجتناب از مصرف ضد آفتاب این است، باید در تصمیم خود تجدید نظر کنید. ضد آفتاب ها باید بخشی ضروری از روتین پوست جوش دار باشند زیرا بسیاری از داروهای درمان جوش، پوست را نسبت به نور خورشید آسیب پذیر می کنند. علاوه بر این، نور خورشید سبب بروز پیری زودرس پوست، آسیب پوستی، ابتلا به سرطان های پوست و موارد دیگر می شود.

ضد آفتاب ها تنها به صورت غلیظ عرضه نشده و دارای انواع ملایم و سبک نیز هستند. در صورتی که مرطوب کننده حاوی ضد آفتاب نیز باشد نیازی به محصولات جداگانه ضد آفتاب نیست. در غیر این صورت، حتما باید یک ضد آفتاب جداگانه تهیه شود.

نکته: ضدآفتابی را انتخاب کنید که به جای کل بدن، تنها برای پوست صورت ایجاد شده باشد. ضد آفتاب های مخصوص پوست صورت چربی کمتری دارند.

قدم پنجم: استفاده از محصولات درمانی در شب

روتین پوستی شب

محصولات درمانی دارای عناصر فعال، موتور متحرک هر گونه روتین پوست شب هستند. در این قدم است که جادوی مراقبت از پوست به حقیقت می پیوندد. جهت درمان سریع جوش صورت، می توان روتین پوستی شبانه خود را به صورت همزمان با مصرف داروهای مخصوص جوش انجام داد. دارو های ضد جوش حاوی عناصر قدرتمندی هستند که تعداد جوش ها را کاهش، جای زخم آن ها را محوتر می و فرورفتگی جای جوش را بهبود دهند.

نکته: بهتر است با مراجعه به پزشک متخصص پوست یک داروی تجویزی دریافت کرد.

باید به یاد داشت که در مراقبت از جوش، استفاده از محصولات کم تر بهتر است. استفاده از محصولات موضعی متعدد سبب خشکی و تحریک شدن پوست می شود. همچنی، جوش ها ضایعاتی نیستند که به صورت یک شبه رفع شوند. این موضوع فرایندی است که به صبر نیاز دارد. بنابراین، باید علاوه بر رعایت روتین مراقبت از پوست جوش دار ، به پوست زمان داد تا نتایج قابل انتظار را نمایان کند.

در صورت داشتن شک یا سوال در مورد محصولات پوستی متناسب با پوست خود، لطفا با متخصص پوست ملاقات کنید. متخصص پوست تنها کسی است که می تواند نیاز های پوست هر فرد را تشخیص دهد.

برای مشاهده تغییرهای چشم گیر، افراد باید یک محصول پوستی را حداقل به مدت 6 هفته به طور 1 یا 2 بار در روز مصرف کنند.

دیگر نکات پیشنهادی در رابطه با روتین پوست جوش دار به شرح زیر هستند:

  • دست هایتان را به دور از صورت نگه دارید.
  • تا حد امکان، از قرار گرفتن در معرض نور خورشید اجتناب کنید.
  • به صورت روزانه ورزش کنید.
  • مقابله با استرس را فرا گیرید.
  • به مقدار کافی آب بنوشید.
  • از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید.
  • از لمس کردن یا تخلیه جوش های خود خودداری کنید.
  • رو تختی ها، رو بالش ها و ملحفه های خود را حداقل به صورت هفتگی تعویض کنید.
Rate this post

پوست پدیا مرجع تخصصی مشاوره پوست و مو

زیر نظر دکتر گیتا مجید زاده

‎‎۰۲۱۲۶۸۰۶۵۹۵

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
پرسش از دکتر