پرسش و پاسخ با دکتر نابت تاجمیر ریاحی متخصص پوست و مو

در این مصاحبه سوال های پرتکرار در زمینه مشکلات و بیماری های پوست و مو را از دکتر ریاحی متخصص پوست و مو پرسیده ایم. دکتر تمامی سوالات را در این ویدئو پاسخ داده اند که متن سوالات نیز در ادامه آورده شده است.

YouTube!

ویدئو در سایت یوتیوب منتشر شده است و ممکن است برای تماشای ویدئو نیاز به تغییر IP داشته باشید.

فهرست مطالب

جلسه پرسش و پاسخ با دکتر ریاحی متخصص پوست و مو

سوال: برای جلوگیری یا رفع خارش و خشکی پوست پس از فرکشنال CO2 چه اقداماتی باید انجام داد؟

با توجه به دیدگاه های مختلفی که در این زمینه ارائه می شود، می توان از زینک اکساید یا کرم ضد آفتاب استفاده کرد؛ برخی متخصصان استفاده از سرکه سیب رقیق شده را نیز پیشنهاد می دهند.

برای رفع خارش همچنین می توان از آنتی هیستامین غیر خواب آور (non sedative) یا برخی ترمیم کننده ها استفاده کرد. البته بهتر است که در این رابطه با پزشک خود مشورت کنید زیرا تعداد جلسات و اینکه کدام دستگاه CO2 فرکشنال و با چه انرژی مورد استفاده قرار گرفته و نقاط با چه فاصله (Density)  در کنار هم قرار گرفته اند ، بسیار مهم است.

سوال: آیا درمان کم پشتی و ریزش موی سر آقایان از طریق سلول های بنیادی امکان پذیر است؟

در ابتدا باید گفت که برداشت عموم از درمان با روش سلول های بنیادی ، برداشتی اشتباه است و به مبحث مزوتراپی و PRP مربوط می شود که به سلول های بنیادی هیچ گونه ارتباطی ندارد ؛ اما پس از تشخیص علت ریزش مو و تجویز درمان و پس از آن مشاهده واکنش به درمان ، می توان از این روش ها به عنوان مکمل جهت نتیجه بهتر استفاده کرد.

  در رابطه با علل ریزش مو باید گفت که یک بیماری چند عاملی است و به صورت عام و کلی می تواند به مشکلات هورمونی ، استرس ، سبک زندگی و همچنین زمینه های ژنتیکی مربوط باشد که درصد دخیل بودن هریک از این ها در ریزش موی هر فرد متفاوت است و برای درمان بهتر می بایست به پزشک خود مراجعه کنید چون عواملی مانند سن و سال و اینکه چه مدت به این بیماری مبتلا هستید در تشخیص بهتر نوع درمان موثر هستند.

سوال: برای درمان جوش صورت چه اقداماتی باید انجام داد؟

پروسه درمان جوش پیچیده نیست و باید برای درمان آن حتما به پزشک متخصص مراجعه کرد تا بتوان بهترین درمان را برای بیمار فراهم کرد؛ اما اینکه برخی افراد به استفاده از محصولات مختلف جهت رفع جوش و یا خوردن قرص های آکوتان یا آنتی بایوتیک یا دارو های هورمونی به صورت خودسرانه روی می آورند اصلا منطقی نیست؛ چون استفاده از هرکدام از این محصولات و دارو ها به سن بیمار ، شدت پخش شدن جوش ها ، اینکه آیا جوش های فقط روی صورت هستند یا بدن یا هر دو و وسعت و میزان پراکندگی جوش ها مربوط می شود.

در این رابطه هم آزمایش ثابت و مطلقی وجود ندارد و بسته به شرایطی که عنوان شد، نوع درمان، دارو ها و متعاقبا آزمایش ها هم متفاوت هستند؛ به طور مثال آزمایش یک آقا که مشکل هورمونی ندارد با یک خانم که مشکل هورمونی دارد یا در چرخه عادت ماهیانه قرار دارد طبیعتا متفاوت است.

گرچه امکان انجام این آزمایش توسط آقا وجود دارد اما مسلما موضوعیت و ارتباط به شرایط بیمار ندارد و از نظر قیمت هم ممکن است که بیمار نیاز به یک آزمایش جزئی مثلا دویست هزار تومانی داشته باشد اما یک آزمایش کامل نهصد هزار تومانی انجام می دهد که اصلا نیازی به آن ندارد.

سوال: آب جمع شده روی زخم پس از برداشتن زگیل توسط الکترو کوتر چیست؟

عموما این مایع عفونت نیست بلکه التهاب پس از کوتر می باشد؛ اما در کل بهتر است که درمان زگیل یا دارویی باشد و یا از طریق فریز کردن یا همان کرایوتراپی؛ چون وقتی که شما زگیل رو لیزر می کنید در واقع به ویروس گرما می دهید و بخاری که ناشی از این کار در هوا پخش می شود چه برای بیمار و چه برای انجام دهنده کار مضر است و مجاری تنفسی را تهدید می کند.

در رابطه با سرما درمانی یا کرایوتراپی هم باید گفت که بر خلاف تصور عموم ، بسیار موثر واقع می شود چون در این روش هنگامی که زگیل را فریز می کنیم ، یک سری کریستال های یخی در داخل و خارج سلول تشکیل می شود مانند یک کیسه پلاستیکی که در آن تکه های یخ قرار می دهیم ؛ حالا زمانی که آن کیسه را به دمای محیط می رسانیم و گرم می شود ، لبه های تیز یخ پلاستیک را پاره می کنند. درمان زگیل هم به همین روش انجام می شود. البته پس از درمان ، تاول هایی در آن ناحیه بوجود می آید که مشکلی نیست و نشان دهنده درمان صحیح است.

الکتروکوتر زگیل تناسلی

سوال: آیا می شود جای جوش آبله مرغان را با روش خانگی درمان کرد؟

جای جوش آبله ، یک مرحله نهایی است ؛ ویروس آبله جنگی با سلول های پوستی شروع می کند و زخمی به جای می گذارد و در پی آن بدن برای ترمیم سلول های پوستی تلاش می کند و در نهایت اثری از آن باقی می ماند که مرحله آخر و تمام شده ای است.

هیچ کرم و ماسکی نمی تواند چنان نفوذ عمیقی داشته باشد که به فیبروبلاست کلاژن سازی که در لایه زیرین (درم) قرار گرفته تلنگری بزند که دوباره شروع به کلاژن سازی کند. چون نهایت جذب کرم های روتین موجود در داروخانه ها چه ایرانی چه خارجی ، چه نانو یا غیر نانو ، تنها سه درصد نفوذ دارد و عملا نمی تواند پوست را وادار به کلاژن سازی کند.

گیاه هایی مثل آلوئه ورا و ترکیب آن با مواد دیگر فقط خاصیت آبرسانی دارد و باز هم در درمان صد در صد آن بی تاثیر است. هرچند کرم های ترمیم کننده در مراحل ابتدایی ترمیم تاثیر دارند و رد نمی شود ، اما این تاثیرات به آن اندازه که درمورد آنها اغراق می شود نیستند.

سوال: برای زگیل تناسلی در دوران بارداری چه باید کرد؟

در ابتدا باید بدانید که هر ضایعه ، بیرون زدگی ، برآمدگی و… لزوما زگیل تناسلی نیست و این مورد را باید پزشک متخصص تشخیص دهد. در صورتی هم که زگیل باید مشکل خاصی نیست و با کرایوتراپی (سرما درمانی) یا همان فریز کردن می توان مشکل را حل کرد.

سوال: درمان کک و مک که به دنبال بارداری به وجود می آید چیست؟

حتما باید به پزشک مراجعه شود تا ابتدا مطمئن شوید که آیا واقعا کک و مک هستند یا خیر.

کک و مک زمینه ژنتیکی دارد و هیچ وقت به صورت کامل درمان نخواهد شد ؛ نور آفتاب نیز می تواند آن را تشدید کند ولی با کمک ضد آفتاب ها می توان مقداری آن را کنترل کرد. همچنین لیزر کردن می تواند آن را بهبود ببخشد اما درمان همیشگی آن ممکن نیست.

در ارتباط با تغییرات رنگی به دنبال بارداری مبحثی به نام ملاسما ( کلوسما) داریم که در طی آن التهابات یا تغییرات رنگی معمولا قهوه ای یا قهوه ای پر رنگ بر روی بدن به وجود می آید ( کک و مک هم به همین صورت) اما اگر این التهابات و تغییرات رنگی ، رنگی غیر از این دارد و به غیر از صورت ، بر روی بقیه بدن هم بوجود آیند حتما نیاز به مراجعه به پزشک متخصص هست. (پیشنهاد: درباره لیزر کک و مک بخوانید)

درمان کک و مک

سوال: برای درمان بیماری رزاسه چه باید کرد؟

رزاسه درمانی طولانی مدت و سخت دارد. برای توضیح بهتر این بیماری باید گفت که پوست از دولایه روپوست یا اپیدرم و لایه زیرپوست یا درم تشکیل شده؛ خارجی ترین لایه اپیدرم ، لایه شاخی یا کورنئوم نام دارد که همانند یک اسفنج، آب را به خودش جذب می کند و پوست را مرطوب نگه می دارد.

در رزاسه، این لایه شاخی عملکرد خود را از دست می دهد و آب را جذب نمی کند که در نتیجه آن، بیمار مدام حس می کند که پوستش خشک شده و از آب رسان های قوی تر استفاده می کند که عملا هیچ تاثیری ندارند چون کورنئوم به درستی کارش را انجام نمی دهد.

بیمار به خیال اینکه با این کار پوستش را مرطوب می کند آب رسان های قوی استفاده می کند که نتیجه آن سوزش بیشتر، التهاب بیشتر و قرمزی بیشتر است. درضمن رزاسه مطلقا ناشی از دموکس نیست بلکه می تواند یکی از عوامل آن باشد. 

درمان رزاسه می بایست مستمر باشد و دارو ها در طول درمان قطع نشوند، هرچند که درمان سخت و طاقت فرسایی خواهد داشت.

سوال: برای درمان جوش چه باید کرد؟

 برای درمان جوش باید حتما به پزشک متخصص مراجعه کرد زیرا باید تشخیص داده شود که آیا فرد داروی خاصی استفاده می کند؟ دچار مشکلات غددی است؟ جوش ها بر روی پوست خشک ، مختلط و یا چرب بوجود آمده اند؟ و همچنین شرایط سنی فرد حائز اهمیت اهمیت و تعیین کننده است.

اغلب روی به تخلیه جوش ها و به اصطلاح پاکسازی می آورند که کار بسیار غلطی است و اگر هم نتیجه داشته باشد کاملا موقتی است و حتی امکان دارد که وضعیت را بد تر کند. جوش زدن یک مشکل فیزیکی نیست و نیاز به درمان دارد و حتما باید با پزشک متخصص مشورت شود.

سوال: اقدامات لازم در صورت ابتلای کودکان به اگزما چیستند؟

در کودکان امکان دارد که کودک به درماتیت آتوپیک مبتلا شده باشد که البته منحصر به کودکان نیست، بلکه در سنین دو ماه تا دوسال (بر روی زانو ، آرنج و لپ صورت) ، دو سال تا دوازده سال (گودی آرنج و گودی زانو)، دوازده تا شصت سال( پلک و دست ها) و بالای شصت سال( بر روی لب ها) اتفاق می افتد.

در اگزما بحث خشکی مطرح است اما اگر همراه با التهاب باشد می بایست از ضد التهاب ها مانند کورتون موضعی و تاکرولیموس و پیمکرولیموس استفاده کرد. همچنین نوع شستن لباس های کودک و حمام کردن او نیز باید توسط پزشک متخصص تشخیص داده شود. بهتر است که به متخصص پوست مراجعه کرد ولی اگر متخصص اطفال در این زمینه اطلاعات داشته باشد مانعی ندارد.

اگزما

سوال: چه دارویی برای از بین بردن میلیا مناسب است؟

میلیا یک نوع کیست است و بر خلاف تصور عموم ، درون آن چربی نیست بلکه پروتئین مترشخ از سلول های کراتینوسیت پوست تحت عنوان کراتین است.

برای درمان باید به شکلی ، ماده درون کیست خارج شود و در این رابطه کرم های موضعی نفوذ خوبی ندارند و نمی توانند ساختار را بازکنند؛ البته ترکیبات رتینوئید موضعی مانند آکوتان می توانند اثر گذار باشند اما امکان دارد که باعث سوزش و التهاب هم بشود.

درمان ارجح میلیا سوراخ و در نتیجه تخلیه آن است و یا به صورت فیزیکال توسط پزشک انجام می گیرد یا به کمک لیز. به هیچ عنوان به صورت خانگی این کار را انجام ندهید چون ایجاد عفونت می کند. همچنین چون میلیا یک کیست است، امکان عود دوباره هم دارد؛ البته اصطلاحی به نام میلیا ان پلاک که درمان آن کاملا با استفاده از آکوتان است.

البته حتما به پزشک مراجعه کنید چون میلیا ساختار های دیگری مانند (هیدروسیستوما) و ( سیرنگوما) دارد که ممکن است اطراف چشم باشد، بنابراین حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید تا ابتدا تشخیص داده شود بیماری ، میلیا است و سپس درمان مناسب به کار گرفته شود.

علت ضایعات پوستی همراه با خارش چیست؟

ضایعات پوستی می توانند هرچیزی باشند و در ابتدا باید تشخیص داد که چه عاملی باعث ایجاد این ضایعات پوستی شده؛ به طور مثال می توانند ضایعات پوستی همراه با خارش مانند کهیر باشند ( کهیر گذرا است اما پس از مدتی بر می گردد)، ممکن است نوعی گزش یا حتی گال باش ، همچنین می توانند گذرا یا ثابت باشند.

درضمن رنگ آن ها و این که آیا باقی خانواده هم به این بیماری مبتلا هستند می تواند تعیین کننده باشند. بنابراین نمی شود پاسخ دقیقی به این سوال داد.

سوال: برای درمان کهیر چه اقداماتی باید انجام داد؟

کهیر دو حالت کلی دارد : کهیر حاد که کمتر از شش هفته دوام دارد و کهیر مزمن که دوامش بیشتر از شش هفته است. خط اول درمان کهیر ها ،‌آنتی هیستامین و ترکیباتی مانند لوراتادین و تلفست است و باید نردبانی و قدم به قدم درمان شود.

به این صورت که در ابتدا یک آنتی هیستامین غیر خواب آور (non sedative) تجویز می شود، اگر اثر نکرد داروی بعدی ،‌باز هم اثر نکرد این بار دوز داروی اول را بیشتر می کنیم و اگر باز هم تاثیری نداشت تازه به سراغ آنتی هیستامین های خواب آور می رویم مانند هیدروکسی سیزین و در صورت اینکه دوباره هم اثر نگذارد H2 blocker اضافه میکنیم و همینطور به صورت پله ای درمان ادامه می یابد.

همچنین شایان ذکر است که درمان کهیر طولانی مدت است زیرا سلول عامل کهیر، سلول (ماست سل) است که مانند انباری از مواد التهاب زا است که اگر تحریک شود آن ها را آزاد می کند و متوسط عمر آن ها چند ساعت است  و آنتی هیستامین ها درواقع مانع پخش شدن این مواد التهاب زا می شوند.

کهیر و عوامل ایجاد آن

یک نوع دیگر بیماری کهیر با تورم مخاط همراه است و باعث التهاب می شود که علائم آن اسهال و تنگی نفس می باشد.

کهیر نیز یک بیماری گذرا است که امکان بازگشت دارد و بیمار باید در طول درمان دارو ها را به صورت مداوم مصرف کند و روند درمان را قطع نکند چون همانطور که عنوان شد درمانی طولانی مدت دارد و اگر به درمان ادامه دهد به مرور زمان ، کهیر کنترل می شود.

در این زمینه تبلیغات و آزمایشات دروغین بسیاری هم وجود دارد که یک سری تست های تشخیص کهیر را به شما معرفی می کنند که اصلا ربطی به این بیماری ندارند و تزریقاتی به دست شما می شود و در نتیجه چندین حساسیت غیرواقعی را به عنوان عوامل کهیر که باید از آن ها دوری کنید به شما معرفی می کنند.

برای درمان کهیر باید صبور بود و به صورت قدم به قدم درمان های مختلف را امتحان کرد تا بهبودی حاصل شود.

سوال: چه مدت پس از لیزر موی های زائد باید انتظار ریزش مو ها را داشته باشیم؟

درمان لیزر باید به صورت مرتب و پیوسته باشد تا مو ها نتوانند خودشان را ترمیم و دوباره رشد کنند. همچنین باید حتما زیر نظر پزشک متخصص انجام شئد تا پلن درمانی برای شما در نظر بگیرد که روند لزر کردن به بهترین شکل جلو برود. 

معمولا در جلسه اول، به دلیل ریزش موی زیاد، مراجعه کننده راضی است اما از جلسات بعدی به دلیل نریختن مو یا رشد دوباره شکایت می کند، این به این دلیل است که هنگام لیزر ، موهای در حال رشد می ریزند و موهایی که در خواب هستند رشد می کنند و این روند در طول لیزر کردن ادامه می یابد اما نه به قدرت جلسه اول، چون لیزر کردن یک پروسه ای است که باید به طور کامل و طبق یک زمان بندی مناسب انجام شود تا تاثیر نهایی را بگذارد.

عوارض و خطرات لیزر موهای زائد ناحیه تناسلی

این که موها چه زمانی می ریزند به دستگاه لیزر و شورت پالس آن بستگی دارد که ملاک و معیار پاسخ به لیزر نیست.

در صورت داشتن هرگونه بیماری پوستی حتما پزشک را در جریان بگذارید و اگر پزشک تشخیص داد که ناحیه ای را نباید لیزر کنید به حرف او عمل کنید زیرا ممکن است با لیزر برخی نقاط بدن حتی رشد مو در آن نواحی بیشتر شود و یا آسیب زا باشد. همچنین بهتر است که از دستگاه های با کیفیت و دارای تاییدیه استفاده شود مانند کندلا.

جای جوش را چگونه از بین ببریم؟

جای جوش انواع مختلف دارد مانند لاینیر ، باکسکار ، آیس پیک ،‌ رولینگ و… . در درمان جای جوش ، سن فرد ، نوع جای جوش و نحوه توزیع آن ها مهم است.

درمان جای جوش اصولا دارویی نیست و باید با لیزر ، ساکسیژن ، پانچ و … انجام گیرد و در ابتدا پزشک متخصص می بایست تیپ جای جوش را تشخیص دهد و سپس برنامه درمانی مناسب را به کار گیرد. بدیهی است که اگر فردی چند نوع جای جوش را با هم داشت می بایست روش ها درمانی مختلف را برای هرکدام از آن ها انجام دهد و اینکه باید گفت که درمان آن صد در صد نیست.

پرسش درمان ریزش موی سر آقایان چگونه است؟

ریزش انواع مختلف اسکارگذار و غیر اسکارگذار دارد و با فرض اینکه این ریزش، غیراسکارگذار یا همان ریزش شایع آندروژنیک آندروژنتیک است  باید تشخیص داده شود که چه مقدار به ژنتیک فرد مربوط است، چه مقدار به بیماری های داخلی هم زمان مانند سطح ویتامین D مربوط است و هم اینکه مشکلات هورمونی، استرس و سبک زندگی فرد به چه اندازه در این مشکل دخیل هستند.

در درمان ریزش مو دو هدف داریم:

  • توقف ریزش
  • رشد مجدد

یکی از مشکلات برخی پزشکان این است که برنامه ریزی صحیحی طراحی نمی کنند و به طور مثال هر فردی با مشکل ریزش مو به آن ها مراجعه کند ، برای آن ها مزوتراپی تجویز می کند که ممکن است فرد اصلا نیازی به این روش درمانی نداشته باشد. 

همچنین باید ذکر کرد که در درمان ریزش مو مانند درمان جوش نباید وقت را تلف کرد و می بایست بهترین درمان را در اسرع وقت استفاده کرد چون مانند جوش که اگر درمان نشود ، جای آن باقی می ماند و اصطلاحا به مرحله اسکار می رسد ، ریزش مو هم اگر درمان نشود یا دیر برای درمان اقدام شود امکان دارد به مرحله طاسی برسد.

4/5 - (2 امتیاز)

پوست پدیا مرجع تخصصی مشاوره پوست و مو

زیر نظر دکتر گیتا مجید زاده

‎‎۰۲۱۲۶۸۰۶۵۹۵

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر