درمان میلیا یا جوش های سفید زیر پوستی

میلیا به کیست های کوچک زرد یا سفید رنگ که به شکل گروهی و معمولا بر روی صورت ظاهر می شوند گفته می شود. درمان میلیا یا جوش های سفید زیرپوستی به روش های دارویی و خانگی امکان پذیر است.

 معمولا شاهد پدید آمدن این جوش های سفید زیر پوستی در نوزادانی که به تازگی به دنیا آمده اند هستیم اما میلیا می تواند افراد را در هر سنی هدف قرار دهد.

در این مقاله به بررسی انواع مختلف میلیا، علل شکل گیری آن ها و راه های ممکن جهت خلاص شدن از شر میلیا می پردازد.

میلیا چیست؟

به کیست های برآمده کوچک و سفید رنگی که در زیر پوست به وجود می آیند میلیا گفته می شود. معمولا این نقاط برآمده زیر پوستی 1 الی 2 میلی متر هستند. معمولا در صورت تغییر حالت و جدا شدن ناحیه بیرونی پوست و یا گرفتار شدن کراتین (یک نوع پروتئین) در زیر پوست شاهد میلیا هستیم.

این نقاط سفید زیر پوستی معمولا در ناحیه صورت پدیدار می شوند، به خصوص اطراف پلک ها و گونه. با این حال احتمال دیده شدن آن ها در هر جای دیگری از بدن وجود دارد.

جوش های سفید زیر پوستی در کودکان

درمان خانگی میلیا

در بیشتر موارد، میلیا به خودی خود و با گذر چند ماه ناپدید می شوند. اما تعدادی درمان خانگی خاص وجود دارد که به شما در رهایی از شر میلیا کمک می کنند. با این که هنوز هیچ درمان خاصی برای حذف میلیا از زیر پوست به شکل رسمی مورد تایید نیست، اما درمان هایی که در ادامه پیرامون آن ها حرف می زنیم ریسک بسیار پایینی دارد.

– از کندن میلیا خودداری کنید

در صورتی که میلیا در صورت خودتان یا کودک آزاردهنده هستند، از دست زدن به آن ها خودداری کنید. سعی در برداشتن این نقاط سفید رنگ زیر پوستی منجر به خون ریزی و یا باقی ماندن زخم می شود. خارش دادن ناحیه مربوطه نیز میکروب های جدیدی را به آن اضافه می کند. در نتیجه عفونت پوستی به وجود خواهد آمد.

– ناحیه مربوطه را تمیز کنید

حتما صورت خود را روزانه و با یک صابون بدون پارابن شست و شو دهید. هر صابونی که ملایم و استاندارد نباشد، روغن های موجود در صورت که برای سلامتی ضروری هستند را از روی پوست بر می دارد. پس از اتمام شست و شو، صورت خود را خودتان خشک کنید و نگذارید خودش با مرور زمان خشک شود. این کار از خشکی پوست جلوگیری به عمل می آورد.

– به کمک بخار منافذ پوست را باز کنید

مراحل بخور گیاهی صورت

پس از شست و شوی ناحیه مورد نظر، استفاده از بخار به جهت باز کردن منافذ پوستی می تواند در حذف این نقاط سفید آزاردهنده زیر پوستی تاثیرگذار باشد.

– به آرامی این ناحیه را لایه برداری کنید

لایه برداری آرام و معمولی ممکن است در از بین رفتن عوامل به وجود آوردن میلیا در پوست تاثیر خوبی داشته باشد. برخی از مواد قابل اعتماد لایه بردار از تولید بیش از حد کراتین در پوست جلوگیری می کنند. به دنبال محصولات لایه برداری باشید که حاوی اسید سالسیلیک، سیتریک اسید یا گلیکولیک اسید باشند.

– از گلاب استفاده کنید

گلاب حاوی روغن گل رز بوده و مواد معدنی آن حذف می شوند. روغن رز یک منبع مناسب ضد التهاب است که می توان از آن در پوست استفاده کرد. دو یا سه بار در هر روز مقداری گلاب را به ناحیه مورد نظر که میلیا در آن وجود دارد بپاشید. مراقب باشید که این کار را برای ناحیه چشم انجام ندهید. گلاب می تواند منجر به آسیب این ناحیه شود.

– کرم لایه بردار برای میلیا

یکی از نگرانی هایی که اکثر ما ( به خصوص کسانی که پوست حساسی دارند) در زمان استفاده از اسید سالسیلیک در ذهن داریم این است که ماده مذکور منجر به خشکی یا حساسیت پوست می شود. با این حال محصولاتی در بازار وجود دارند که عدم بروز حساسیت آن ها تایید شده است و تقریبا برای تمامی افراد مناسب هستند.

لایه برداری پوست صورت به باز کردن منافذ پوستی و از بین بردن ضایعات مختلف از جمله میلیا کمک می کنند. روزانه دوبار برای شست و شوی پوست از این مایعات استفاده کنید. البته برای شروع بهتر است فقط هر شب قبل از خواب و یا حتی هفته ای فقط چند بار از آن ها استفاده کنید. همچنین استفاده از کرم های ضد آفتاب فراموش نشود.

– به سراغ یک ضد آفتاب معمولی بروید

کرم ضد آفتاب

در حالت عمومی افراد باید جهت محافظت از پوست خود در برابر اشعه آفتاب، از کرم های ضد آفتاب به شکل روزانه استفاده کنند. یکی دیگر از ویژگی های ضد آفتاب این است که این کرم ها قادر به کاهش حساسیت پوست شوند که در نهایت به وجود آمدن میلیا را متوقف می کند.

به سراغ یک ضد آفتاب بروید که مخصوص استفاده بر روی پوست صورت طراحی شده باشد. مطمئن شوید که رقم SPF آن 30 یا بالاتر باشد. اگر پوست بسیار سفیدی دارید، از محصولی استفاده کنید که میزان اس پی اف آن 100 باشد.

بهترین ضد آفتاب های مناسب پوست حاوی روغن های معدنی هستند. توضیحات مربوط به کرم مد نظرتان را کامل مطالعه کنید چون ممکن است حاوی موادی باشد که نسبت به آن ها آلرژی داشته باشید.

درمان میلیا با دارو

مینوسیکلین یک آنتی بیوتیک خوراکی بوده که در درمان انواع خاصی از میلیا تاثیرگذار است.

مطالب مرتبط: بهترین آنتی بیوتیک برای درمان جوش صورت

پماد برای درمان میلیا

کرم رتینوئید موضعی از ویتامین A به دست می آیند. این محصولات به نحوی طراحی می شوند که مشکل جوش های صورت و دیگر مشکلات پوستی را برطرف کنند، اما اسناد و شواهد کمی مبنی بر اثر گذاری آنها در درمان میلیا وجود دارد.

کرم برای رفع میلیا

علی‌الخصوص برای میلیاهای سرسخت یا بی شمار، ممکن است کرم های رتینول تجویز شده (مانند کرم یا ژل Retin-A یا ترتینوئین عمومی 0.025٪  یا 0.05٪) می‌تواند موثر باشد. برای اطمینان در مورد این گزینه ها با متخصص پوست خود مشورت کنید.

نحوه تخلیه میلیا

زمانی که میلیا منجر به بروز نگرانی هایی شود، روش های درمانی خاصی وجود دارند که در از بین بردن آن ها اثرگذار هستند. از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در روش درمانی De-roofting ، یک پزشک به کمک سوزن یا چاقو خاصی اقدام به برداشتن میلیا می کند. هرگز این کار را در خانه انجام ندهید چرا که ریسک عفونت پوستی در آن بالا است.
  • در Curettage پزشک ابتدا ناحیه مربوطه را بی حس کرده، میلیا را از روی پوست بر می دارد و سپس پوست را به کمک یک سیم داغ و مخصوص می بندد.
  • کریوتراپی: در این روش ابتدا میلیا منجمد می شود و برای این کار از نیتروژن مایع استفاده خواهد شد. این کار می تواند منجر به ورم یا تاول زدن پوست شود که در عرض چند روز ناپدید می شوند.

در تمامی این روش های درمانی، ریسک زخم شدن پوست وجود دارد، به جز استفاده از آنتی بیوتیک مینوسیکلین که دارای ریسک های خاص خود است. از آن جایی که میلیا به تنهایی منجر به زخم شدن پوست نمی شود، قبل از تصمیم گیری برای استفاده از این پروسه های درمانی به خوبی فکر کنید.

درمان میلیا

پیشگیری از میلیا

درمان میلیا همیشه امکان پذیر نیست، به خصوص در نوزادان. اما اگر در اثر مشکلات دیگر شاهد میلیا باشیم، درمان سریع می تواند کارساز باشد. راه هایی جهت پیشگیری:

  • اجتناب از قرار داشتن زیاد در معرض آفتاب
  • اجتناب از مصرف کرم های ضخیم یا محصولات مبتنی بر روغن ها
  • لایه برداری پوست دو الی سه بار در هفته

همچنین بهتر است قبل از استفاده از لایه بردار های شیمیایی خاص از رتینوئید موضعی استفاده کنید. با این حال رتینوئید ها منجر به ایجاد لکه های سیاه بر روی پوست می شوند و یا گاهی اوقات در اثر استفاده همزمان با محصولات شیمیایی ، حساسیت پوست را بالا می برند.

عوارض میلیا

نقاط سفید زیر پوستی یا همان میلیا چند ریسک خاص را به همراه دارند. زمانی که میلیا مرتبط با یک مشکل بدنی دیگر یا آسیب بدنی باشد، آن مشکل باید به شکل جدا درمان شود.

تشخیص درست میلیا از اهمیت بالایی برخوردار است. ممکن است آن ها را با دیگر شرایط پوستی نظیر مالاریا و دیگر انواع کیست اشتباه بگیریم.

زمانی که میلیا منجر به بروز شرایط نگران کننده شوند بهتر است در مورد درمان آن با یک پزشک مشورت کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

پوست پدیا مرجع تخصصی مشاوره پوست و مو

زیر نظر دکتر گیتا مجید زاده

‎‎۰۲۱۲۶۸۰۶۵۹۵

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر