واقعیت پشت پرده عوارض لیزر موهای زائد

اگر شما هم جزو افرادی هستید که همواره از عوارض لیزر موهای میترسید بهتر است این مقاله را بخوانید تا کمی با واقعیت بیشتر آشنا شوید.

همه ما می دانیم پروسه لیزر موهای زائد، پروسه ای چند دقیقه ای نیست و حداقل به 6 جلسه مراجعه به کلینیک نیاز دارد. هزینه لیزر هم که با هزینه تیغ و اصلاح و وکس اصلا قابل مقایسه نیست. اما همین حالا چشمانتان را ببندید و به آن روزهایی فکر کنید که دوستتان صبح به شما پیشنهاد استخر برای همان روز را می دهد و شما بدون هیچ نگرانی آماده استخر رفتن هستید. یا هزینه ای که سالیان سال بابت ژیلت و اپلاسیون نمی پردازید را در نظر بگیرید.

معایب لیزر کردن موهای زائد چیست؟

ما در اینجا به تصورات رایج درباره عوارض و معایب لیزر موهای زائد پرداخته ایم.

فرایند لیزر زمان زیادی می‌برد!

مثلاً لیزر کردن زیر بغل کمتر از یک دقیقه طول می‌کشد اما برای اینکه خوب جواب بگیرید بیش از یک جلسه لیزر احتیاج دارید. همچنین به طور معمول باید حدود شش هفته بین هر جلسه درمانی صبر کنید. البته این زمان صرف شده در مقابل بقیه عمر شما که وقتی بابت اصلاح موهای زائد خود صرف نمی کنید هیچ است.

لیزر گران است!

اگر تمام جلساتی که در طول عمرتان اپیلاسیون می‌کنید را روی هم بگذارید یا تمام پولی که در این سال‌ها برای زدن موی بدن با تیغ می‌دهید را حساب کنید، بسیار بیشتر از هزینه ای می شود که بابت لیزر موهای زائد پرداخت می کنید، و باز همان مثل معروف انگلیسی!

من آنقدر پولدار نیستم که کفش ارزان بخرم!

لیزر برای پوست‌های تیره سخت‌تر جواب می‌دهد!

همانطور که می دانید بین رنگ پوست و رنگدانه های موی بدن تفاوت زیادی وجود دارد. روش کار دستگاه لیزر هم به این صورت است که این تفاوت رنگ را تشخیص می‌دهد و می‌تواند دقیقاً ریشه موها را هدف قرار دهد. حال اگر این تفاوت رنگ کمتر باشد (مثلاً پوستی تیره یا موهایی روشن‌تر داشته باشید) لیزرهای قدیمی خوب عمل نمی‌کردند.

این به آن معنا نیست که افراد تیره‌پوست نمی‌توانند لیزر کنند؛ فقط باید این مسئله را در نظر داشته باشند و به مطب‌هایی مراجعه کنند که تجهیزات کافی داشته باشند. مثلاً لیزرهایی مانند Nd:YAG و جنتل مکس پرو بهتر می‌توانند تفاوت بین پیگمنت مو و پوست را تشخیص دهند و برای همه انواع پوست مناسب‌اند.

سوختگی پوست بعد از لیزر حتمی است!

اگر شخصی که لیزر را انجام می‌دهد آموزش ندیده باشد، ممکن است روی بدنتان سوختگی یا زخم ایجاد شود. بنابراین، وقتی به مراکز لیزر مراجعه می‌کنید، سعی کنید اطلاعات کافی از آن‌ها داشته باشید و بپرسید تکنسین‌هایشان در کجا آموزش دیده‌اند و کجا مدرک این کار را گرفته‌اند.

لیزر موهای زائد سرطان زاست!

درست است که امروزه بسیاری از مواد غذایی، شیوه های زندگی و وسایل در دسترس به لطف شبکه های اجتماعی سرطان زا شناخته شده اند، اما باور کنید این مورد شامل لیزر موهای زائد نمی شود و تا کنون هیچ مقاله و منبع علمی این ادعا را تأیید نکرده است.

لیزر موهای زائد باعث نازایی می شود!

هرچند اشعه لیزر طول موجی کمتر از آن دارد که بتواند به بافت رحم و دستگاه تولید مثل زنان و مردان نفوذ کند و تنها به فولیکول های مو می رسد، اما پزشکان توصیه می کنند در زمان بارداری و شیردهی از هیچ عمل زیبایی از جمله لیزر موهای زائد استفاده نکنید.

مزایای لیزر موهای زائد

عوارض احتمالی لیزر موهای زائد

این تصورات پایان ندارد. نه تنها برخی افراد به شایعات درباره معایب لیزر موهای زائد دامن میزنند، بلکه این گفته ها درباره عوارض لیزر موهای صورت و بدن نیز پایان ندارد.

قرمزی پوست و سوزش یا خارش

قرمزی و حساس شدن پوست در لیزر اتفاقات بسیار رایجی هستند، مخصوصاً اگر آن را روی قسمت‌های حساس پوستتان انجام داده باشید. بعد از لیزر به احتمال زیاد پوستتان قرمز می‌شود، کمی ورم می‌کند و می‌سوزد. این علائم بسیار شبیه به علائم بعد از اپیلاسیون است و معمولاً در روش‌های دیگر از بین بردن موها هم تجربه می‌کنید. این سوزش تا یک ساعت بعد از جلسه درمانی از بین می‌رود و اگر بخواهید زودتر پوستتان را به حالت اولیه برگردانید، می‌توانید کیسه‌ای یخ روی آن بگذارید.

لیزر موهای صورت

تغییر پیگمنت های پوست

گاهی ممکن است بعد از لیزر کردن، رنگ پوستتان کمی تغییر کند. اگر پوستتان روشن باشد، در این مواقع لکه‌های تیره روی آن مشاهده می‌کنید و اگر پوستتان تیره باشد، لکه‌های روشن روی آن به وجود می‌آید. این تغییرات موقتی هستند ولی اگر احساس کردید بیش از حد رنگ پوستتان تغییر کرده، فوراً آن را با پزشک در میان بگذارید.

آنچه برای اغلب مراجعین لیزر موهای زائد سوال است:

عوارض لیزر موهای زائد زیر بغل چیست؟

عوارض جانبی فوق، معمول و بیخطر هستند اما لیزر عوارض جانبی جدی‌تری هم دارد که البته بسیار نادر اتفاق می افتند. با این حال باید با این عوامل آشنایی داشته باشید تا در صورت وقوع سریع به پزشک مراجعه کنید.

عوارض جانبی نادر لیزر پوست

تغییر بافت پوست

این اتفاق معمولاً برای کسانی می افتد که کمی قبل از لیزر پوستشان را برنزه کرده باشند.

زخم شدن پوست

اگر جزو آن دسته افرادی باشید که زود پوستشان زخم می‌شود، احتمالاً در فرایند لیزر هم این اتفاق برایتان می افتد.

رشد بیش از حد موها

این مورد به شدت نادر اتفاق می افتد ولی احتمال آن وجود دارد.

تاول

اگر خیلی زود بعد از لیزر کردن پوستتان در معرض آفتاب قرار بگیرد، ممکن است تاول بزند.

از آنجایی که خطرات احتمالی ناشی از لیزر بسیار جدی هستند، آکادمی بیماری‌های پوستی آمریکا توصیه می‌کند برای این کار حتماً به مراکز دارای مجوز مراجعه کنید.

برای اینکه بتوانید به نتیجه مطلوبتان برسید، باید چند جلسه لیزر انجام دهید. این جلسات معمولاً بین 4 تا 6 هفته پخش می‌شوند اما این مدت زمان باید توسط یک زیبایی‌شناس متخصص تعیین شود. او باید ابتدا همه موارد ا ارزیابی کند و زمان مشخصی برای لیزر هر فرد ارائه دهد.

بعد از هر جلسه درمانی، باید:

  • از نور آفتاب دوری کنید.
  • مرتب کرم ضدآفتاب بزنید.
  • پوست ناحیه لیزر شده را لایه‌بردرای نکنید.
  • از موچین، شیو یا وکس استفاده نکنید.
  • از حمام آب داغ، سونا و جکوزی دوری کنید.
  • از هیچ نوع مواد آرایشی یا پماد موضعی استفاده نکنید.

لیزر روشی بیخطر برای از بین بردن موهای زائد است. با این حال، قبل از اینکه تصمیم به انجام این کار بگیرید بهتر است با یک متخصص پوست مشورت کنید.

5/5 - (2 امتیاز)

پوست پدیا مرجع تخصصی مشاوره پوست و مو

زیر نظر دکتر گیتا مجید زاده

‎‎۰۲۱۲۶۸۰۶۵۹۵

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
پرسش از دکتر