علل و درمان انواع ترک های پوستی (استریا)

ترک پوستی یا استریا نوعی جای زخم است که در اثر تنگ یا کشیده شدن سریع پوست به وجود می آید. این تغییر ناگهانی سبب پارگی کلاژن و الاستین می شود.

کلاژن و الاستین وظیفه حمایت از بافت پوست را بر عهده دارند. ترک های پوستی می توانند همزمان با التیام یافتن پوست پدیدار شوند. این ترک ها بر پوست همه افراد به وجود نمی آیند. داشتن سابقه خانوادگی و نوسان سطح هورمون های بدن می تواند در پیدایش این ترک های پوستی نقش داشته باشند.

علل ایجاد ترک های پوستی

افرادی که به ترک های پوستی مبتلا می شوند احتمالا در یکی از سه دوره زیر قرار گرفته اند:

  • رشد سریع در دوران بلوغ
  • بارداری
  • کاهش یا افزایش سریع وزن
  • تمرین با وزنه در هنگام رشد سریع عضلانی

علاوه بر این موارد، سندرم کوشینگ، سندرم مارفان یا اعمال طولانی مدت دارو های کورتیکوستروئید بر روی پوست نیز می تواند سبب پیدایش این ترک های پوستی شود.

استریا در ابتدای پیدایش بسته به نوع پوست فرد رنگی قرمز، بنفش، صورتی، قهوه ای تیره یا مایل به قرمز دارند. همچنین، امکان دارد ترک های پوستی در ابتدا اندکی برجسته بوده و دچار خارش شوند. با گذشت زمان، این نوار ها رنگ خود را از دست داده و به زیر پوست فرو می روند. در صورت لمس ترک های پوستی قدیمی، اندکی فرو رفتگی احساس خواهد شد.

استریا می تواند در دوره های مختلفی از زندگی بروز داده و با افزایش شاخص توده بدنی یا افزایش ترشح هورمون کورتیزول ارتباط داشته باشند. کورتیزول هورمونی است که توسط غده های آدرنال تولید می شود. رایج ترین علت بروز ترک های پوستی بارداری است.

ترک پوستی

ترک های پوستی ناشی از چاقی

ترک های پوستی ناشی از بارداری را در زمینه پزشکی استریا گراویداروم می نامند. اینگونه تصور می شود که رشد سریع جنین می تواند در بروز این خطوط نقش داشته باشد. با این حال، این استرچ مارک ها در همه بارداری ها پدیدار نمی شوند. تحقیقات بیان دارند که بسیاری از ترک های پوستی به علت چاقی و بارداری است.

تصور بر این است که ترک روی پوست در افراد چاق در اثر کشش پوست ناشی از افزایش وزن به وجود می آیند. همچنین، در افرادی که تمرینات با وزنه انجام داده و رشد سریعی در عضلات خود تجربه می کنند نیز این ترک های پوستی دیده می شود.

مصرف برخی دارو ها مانند کورتیکوستروئید ها می تواند به ایجاد استریا یا ترک های روی پوست منجر شود. از نمونه دارو های کورتیکوستروئید می توان به پردنیزولون اشاره کرد.

ترک پوستی در اثر چاقی

آیا ترک های پوستی درمان دارد؟

امکان دارد محصولات درمانی جهت رفع ترک های روی پوست بدن پر هزینه باشند. در صورت صرف هزینه زیاد و عدم دریافت نتیجه باید مراجعه به متخصص پوست را مد نظر قرار داد.

فرایند هایی که در مطب پزشک انجام می شوند مفید تر از مصرف پماد ها، لوسیون ها و ژل ها می باشند. متخصصان پوست می توانند انواع محصولات و فرایند های مفید را به مراجعه کنندگان معرفی کنند.

درمان ترک پوست با لیزر

درمان با لیزر فرکشنال یک روش غیر تهاجمی است که در آن ترک ها با استفاده از پالس های نوری از بین می روند. این فرایند ایمن بوده، قرمزی پوست را از بین برده، استریا را صاف کرده و با چند جلسه درمان ظاهری جذاب به پوست می بخشد. درمان لیزری یک روش درمانی آسان، سریع و موثر است که انجام آن حدود 30 دقیقه به طول می انجامد. درمان لیزری نتایجی برتر و با دوام به ارمغان می آورد.

پیشنهاد پوست پدیا

آیا می دانستید لیزر فرکشنال در درمان بسیاری از مشکلات پوستی نظیر رفع چروک صورت نیز کاربرد دارد؟

در این باره بیشتر بدانید

رفع چروک صورت با لیزر فرکشنال

مراحل درمان ترک پوستی با لیزر

در طول جلسه لیزر درمانی، پزشک با استفاده از یک پرتو نور لایه های پوست ناحیه آسیب دیده را جدا می کند. دستگاه لیزر با استفاده از انرژی امواج فرابنفش پیوند های مولکولی بافت های پوست را می شکند. این پدیده سبب می شود که لایه های پوست طی فرایندی به نام ابلیشن ریزش کنند.

پس از اتمام فرایند درمان، ناحیه درمان شده شروع به التیام یافتن کرده و لایه های جدید پوست شکل می گیرند. استریا ها در این فرایند از بین رفته و یک پوست سالم و جدید شکل می گیرد.

مزونیدلینگ برای ترک پوستی

مزونیدلینگ یکی از شیوه های درمانی است که در آن پزشک، پس از بی حسی موضعی، کوکتل مزوتراپی را به همراه پانچ های کوچک به لایه مزودرم پوست وارد می کند. این کار توسط سوزن های دیجیتال کوچک باعث کلاژن سازی و جوانسازی پوست شده و برای درمان استریا مؤثر است.

مزونیدلینگ ترک پوستی

درمان های خانگی برای رفع ترک پوستی

در این مطالعات مشخص شد که برخی درمان های خانگی محبوب بی تاثیر هستند. محققان دریافتند که هیچکدام از ترک های پوستی پس از اعمال روغن بادام، کره کاکائو، روغن زیتون یا ویتامین E از بین نرفتند.

کرم رفع ترک پوست

ترک های پوستی همانند هر جای زخم دیگری دائمی هستند. با این وجود، برخی درمان ها می توانند ظاهر این ترک ها را محو کرده و خارش آن ها را تسکین دهند. دانستن این نکته ضروری است که هیچ درمانی برای همه افراد جوابگو نیست. علاوه بر آن، بسیاری از محصولات نیز موثر نیستند. محققان بسیاری از کرم ها، لوسیون ها و ژل های برطرف کننده استریا را بررسی کرده اند. در حالی که هیچکدام از این محصولات به صورت کامل موثر نیستند اما محققان چندین مورد مفید یافت کردند.

در صورت تمایل به استفاده کرم های رفع ترک های پوستی باید به موارد زیر توجه کرد:

  • این محصول را بر روی استریاهای جدید اعمال کنید: این محصولات تاثیر بسیار اندکی بر روی ترک های استریای قدیمی دارند.
  • این محصول را به داخل ترک های پوستی اعمال کنید: صرف زمان جهت اعمال محصول به پوست و داخل ترک می تواند تاثیر درمان را بیشتر کند.
  • این محصول را روزانه به مدت چند هفته اعمال کنید: مشاهده نتایج درمانی می تواند هفته ها به طول انجامد.

برنزه کردن در خانه

در حالی که برنزه کردن پوست می تواند ترک های پوستی را آشکار تر کند، فرد می تواند با برنزه کردن پوست خود در خانه این ترک های پوستی را بپوشاند. باید توجه داشت که برنزه کردن این ترک ها را از بین نبرده و تنها آن ها را می پوشاند.

دارو های موضعی

در مطالعات انجام شده به نظر رسید که دو ماده به نام هیالورونیک اسید و ترتینوئین بر این ترک های پوستی موثر هستند.

در دو مطالعه بزرگ نشان داده شد که اعمال هیالورونیک اسید بر ترک های تازه پوست سبب کاهش ظاهر آن ها می شود. ترتینوئین یک رتینوئید است که می تواند ترک های پوستی تازه را مقداری محو کند.

در یک مطالعه بیان شد افرادی که این پماد تجویزی را هر شب به مدت 24 هفته بر ترک ها خود اعمال می کردند، کاهش ظاهر این ترک ها را مشاهده کردند. افرادی که پمادی اعمال نکردند، شاهد رشد این ترک ها بودند. مطالعات دیگر نیز چنین نتایجی را بیان داشتند.

رتینول، نوعی دیگر از رتینوئید ها، نیز می تواند در رفع استریای تازه مفید باشد.

پیشگیری از ترک های پوستی

محققان بیان دارند بسیاری از محصولات درمانی مدعی پیشگیری از این ترک ها بی تاثیر هستند. در مطالعات انجام شده هیچکدام از مواردی چون روغن بادام، کره کاکائو، روغن زیتون و ویتامین E از بروز ترک های پوستی جلوگیری نکردند. با این حال، محصولات حاوی سنتلا (گیاه دارویی) یا هیالورونیک اسید می توانند در پیشگیری از پیدایش استریا مفید باشند. هیالورونیک اسید ماده ای است که به صورت طبیعی در پوست وجود دارد.

5/5 - (1 امتیاز)

پوست پدیا مرجع تخصصی مشاوره پوست و مو

زیر نظر دکتر گیتا مجید زاده

‎‎۰۲۱۲۶۸۰۶۵۹۵

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر