درمان لک سیاه صورت

مطمئنا خواسته نهایی شما در حیطه زیبایی به عنوان یک خانم، دستیابی به پوستی بی نقص است. همان نوعی از پوست که نیازی به آرایش نداشته و هر کسی مایل به داشتن آن است.

در زمینه درمان لکه های سیاه پوستی، گزینه های زیادی پیش رو هستند که حرف زدن در مورد همه آن ها کار بسیار سختی است. باید به دنبال چه موادی باشیم؟ و از همه مهمتر این که، کدام یک از این روش های درمانی در از بین بردن لکه های سیاه پوستی موثر است.

یکی از چیز هایی که مانع بزرگی بین ما و داشتن پوستی که نیاز به آرایش نداشته باشد چیست؟ لکه های سیاه. ظاهر غیر یک نواخت پوست باعث می شود افراد بخواهند به سراغ لوازم آرایشی و بهداشتی خود بروند. با در نظر داشتن این موضوع، به خواندن این مقاله ادامه دهید تا ضمن مشخص شدن علل پدیدار شدن لکه های سیاه روی پوست، با 9 روش درمانی که متخصصان برای این لکه های پوستی پیشنهاد می کنند آشنا شوید.

لک سیاه صورت چیست؟

 لک سیاه یا هایپر پیگمانتاسیون ناشی از تولید بیش از حد ملانین توسط ملانوسیت ها (سلول های سازنده ملانین) در زیر پوست می باشد. این ملانین اضافی می تواند توسط عوامل مختلفی ایجاد شود. هورمون ها، هم استروژن و هم پروژسترون، می توانند سطح ملانین را افزایش دهند. این همان دلیل ابتلای زنان باردار به لک سیاه صورت است که پس از بارداری روشن تر می شوند.

علت لکه های سیاه روی پوست صورت

عوامل دیگری نیز می توانند سطح ملانین را افزایش دهند و باعث تیره شدن لک ها شوند؛ که این عوامل عبارتند از:

1- نور خورشید: نور خورشید می تواند باعث افزایش سطح ملانین شود این مورد یکی از دلایل مهم تیره تر شدن لک سیاه صورت به خصوص در فصل تابستان می باشد.

2- افزایش سن: افزایش اندازه سلول های ملانوسیت در پی افزایش سن نیز یکی از مواردی است که وجود لک سیاه صورت در بیماران مسن را توجیه می کند.

3- حساسیت های پوستی در اثر آکنه، اپیلاسیون و لایه برداری شدید پوست.

روش های از بین بردن لکه سیاه پوست

در حالی که نمی توان هیچ کدام از روش های زیر را از لحاظ رفع دائمی یک دست نبودن صورت تضمین کرد اما روش های ذیل بهترین روش های درمانی برای هایپر پیگمانتاسیون از دیدگاه متخصصان هستند.

1- کرم ضد آفتاب

خبر خوب اینجاست که گاهی اوقات پیشگیری از لکه های تیره تنها با استفاده از ضد آفتاب امکان پذیر است. استفاده روزانه از ضد آفتاب بهترین راه برای پیشگیری از هایپرپیگمنتیشن است. حتی کمترین میزان قرار گرفتن در معرض نور فرابنفش می تواند منجر به ایجاد لکه های سیاه پوستی شود.

این جمله را ممکن است یک میلیون بار تا به حال شنیده باشید که استفاده از ضد آفتاب ها دیگر یک کار اختیاری و مفید نیست بلکه یک الزام است هر روز باید استفاده شود. ضد آفتاب ها مخصوصا ضد آفتاب های فیزیکی که شامل زینک اکسید (منیزیم اکسید) یا تیتانیوم دی اکسید هستند می توانند اکثر اشعه هایی را مهار کند که سبب تیره تر شدن لک سیاه صورت می شوند.

برای محافظت کامل باید از ضد آفتابی با طیف گسترده (حداقل 30 اس پی اف) استفاده کنید.  حتی اگر بر روی ضد آفتاب شما عباراتی همچون 24 ساعته، ضد آب و… ذکر شده باشد، حتما هر دو ساعت یک بار از آن بر روی پوست خود استفاده کنید

جهت محافظت واقعی، فرد باید از یک ضد آفتاب با طیف محافظتی وسیع استفاده کند تا پوست او در برابر اشعه های UVA و UVB محافظت شود. حتی در صورتی که بر روی ضد آفتاب ها برچسب هایی مانند تمام طول روز، 24 ساعته، ضد آب و… نوشته شده باشد فرد باید هر دو ساعت، ضد آفتاب خود را تجدید کند.

همچنین اجتناب از قرار گرفتن در معرض نور خورشید مخصوصا نواحی حساس بدن بین ساعت های 10 صبح تا 4 بعد از ظهر نیز توصیه می شود. حتی نور مرئی نیز می تواند پیگمانتاسیون (افزایش رنگدانه) پوست را افزایش دهد. در صورتی که فرد بیرون خانه بوده و خورشید به شدت می تابد باید به دنبال نواحی سایه و خنک بوده یا لباس هایی بپوشد که مانع نور خورشید می شوند.

کرم ضد آفتاب

2- هیدروکینون

بیش از 50 سال است که هیدروکینون به عنوان راه حل طلایی جهت رفع لک سیاه صورت استفاده می شود. این دارو در غلظت های 2 درصد یا کمتر به صورت بدون نسخه در داروخانه ها یافت می شود. غلظت های 4 درصد و بالاتر نیاز به تجویز پزشک دارند. هیدروکینون در سطح بیولوژیکی با مهار یک آنزیم به نام تیروزیناز اثر خود را اعمال می کند. این آنزیم در تولید ملانین نقش دارد. به طور طبیعی، هر چه تیروزیناز کمتری تولید شود ملانین کمتری نیز تولید می شود.

در برخی موارد اثرات هیدروکینون بر لک سیاه صورت در ظرف مدت کوتاه دو هفته قابل مشاهده است. با این حال، اغلب باید 8 تا 12 هفته از این دارو مصرف کرد تا اثرات قابل مشاهده ای دیده شوند. این اثرات به چندین عامل از جمله وسعت لکه ها، میزان نفوذ دارو، مدت زمان ماندن دارو در آن ناحیه و… بستگی دارند.

هیدروکینون همانند هر داروی دیگر که به پوست اعمال می شود می تواند سبب خشکی، قرمزی و سوزش پوست شود که ممکن است این موارد علائم یک واکنش حساسیتی به این ماده باشند. همچنین پیشنهاد می شود که در ابتدا این دارو در یک نقطه از پوست امتحان شود.

یک عارضه جانبی دیگر و بالقوه این دارو روشن تر شدن حاشیه ای است. این عارضه روشن شدن ناخواسته رنگ پوست اطراف ناحیه مورد نظر است. جهت اجتناب از این مورد، باید هیدروکونین را به مقدار کم به مرکز لکه اعمال کرده و سپس آن را تا به حاشیه لکه پخش کرد.

3- ویتامین C

هنگام دیدن این مورد به چیزی فراتر از آب پرتقال باید فکر کرد. ویتامین C می تواند به عنوان یک آنتی اکسیدان موضعی استفاده شود که به جلوگیری از صدمه رساندن رادیکال های آزاد به پوست کمک می کند. این آسیب می تواند به ایجاد چروک، تیرگی پوست و مواردی دیگر منجر شود. ویتامین C فرایند هایی آنزیمی را که سبب تولید ملانین در زیر پوست می شوند مهار کرده و به این گونه تیره شدن رنگ پوست را کاهش می دهد. یک مزیت دیگر ویتامین C این است که نواحی سالم و عادی پوست را روشن تر نکرده و تنها نواحی را هدف قرار می دهد که از لحاظ رنگدانه ای مشکل دارند.

وتامین c در درمان لک صورت

4- کوژیک اسید

کوژیک اسید (برگرفته از قارچ ها یا برنج تخمیر شده) معمولا در روشن کننده های رنگ پوست به کار برده می شود و بهتر است جهت دستیابی به بهترین نتایج به همراه هیدروکونین مصرف شود. این ماده با سرکوب کردن یک عامل کلیدی در سلول های رنگدانه اثر خود را اعمال می کند. خطر مرتبط با مصرف کوژیک اسید موضعی معمولا ابتلا به التهاب پوست ناشی از حساسیت می باشد و به این دلیل است که این دارو با غلظت های نسبتا کم یافت می شود.

از آنجایی که این دارو می تواند عوارضی جانبی مانند التهاب و تحریک پذیری داشته باشد، افراد دارای پوست حساس و نیز میتلا به لک سیاه صورت باید مقادیری کم از آن را فقط در هنگام شب استفاده کنند. همچنین نمی توان مشاهده نتایجی سریع را انتظار داشت. ممکن است چندین ماه طول بکشد تا بهبودی هایپرپیگمانتاسیون ( لک سیاه صورت ) در اثر استفاده از کوژیک اسید موضعی مشاهده شود.

5- آزلائیک اسید

متخصصان پوست، این ماده که کمتر شناخته شده است و آنچنان مورد استفاده قرار نمی گیرد را برای درمان لکه های سیاه پوستی روی صورت پیشنهاد می کنند. اما این ماده دقیقا چیست؟ آزلائیک اسید یک ماده طبیعی بوده که از عصاره جو دوسر ، گندم یا چاودار به دست می آید و در پروسه تولید غیر نرمال رنگدانه در پوست تداخل ایجاد می کند.

آزلائیک اسید دارای مواد ضد باکتریایی است که در از بین بردن جوش های صورت و زخم های باقی مانده از آن ها کاربرد دارد.

6- درمان لک سیاه روی پوست بدن با لیزر و لایه برداری

لیزر درمانی، یک روش جدی و با سطح تهاجم بدنی بیشتر برای روشن کردن لکه های سیاه پوستی محسوب می شود. در این روش درمانی، لکه های سیاه در پوست مورد هدف اشعه متمرکز نور قرار می گیرند و پوست به صورت لایه لایه برداشته می شود. در این روش در واقع لایه های تیره شده از پوست را می سوزانند.

لیزر درمانی گرانترین و در عین حال موثر ترین درمان جهت کاهش لک سیاه صورت می باشد. لیزر، یک اشعه متمرکز از نور است که هدف یا رنگدانه ای مشخص را جهت از بین بردن مد نظر گرفته و قطعات رنگدانه ای در پوست را از بین می برد. IPL یا نور شدید پالسی می تواند رنگدانه های ناخواسته را درمان کند. این دستگاه نور متمرکز کمتری تابانده و مخصوصا در پوست های تیره یا برنزه می تواند اثرات ناخواسته ای بر روی پوست نواحی اطراف بر جای بگذارد.

درمان ایده آل با لیزر جهت رفع هایپرپیگمانتاسیون با خنک کردن پوست و یا حداقل کاهش مقدار حرارت تولید شده همراه است. نکته قابل توجه این است که، این درمان حدودا 1 تا 6 جلسه در هر 3 تا 4 هفته انجام خواهد شد و محل انجام آن نیز فقط در مطب می باشد.

لیزر درمانی انواع مختلفی دارد و این روش درمانی به نسبت محصولات موضعی عملکرد سریعتری در درمان لکه های سیاه پوستی دارد. با این حال فراموش نکنید که ریسک هایی نیز در این میان دخیل هستند.

در پروسه روشن کردن پوست به کمک لیزر ممکن است موارد زیر را تجربه کنید:

  • کبودی
  • ورم
  • قرمزی
  • سفتی
  • زخم
  • عفونت
  • تغییر در بافت پوست

محصولات مخصوص لایه برداری پوست، کار خود را با از بین بردن سلول های مرده و یا بیرونی ترین لایه پوست انجام می دهند. برداشتن این لایه منجر به داشتن پوستی سالم و شفاف تر می شود چرا که لایه زیرین پوستی پدیدار خواهد شد. اما این محصولات نیز دارای ریسک های خاص خود هستند که از جمله آن ها می توان به سوزش پوست اشاره کرد.

7- داروهای شیمیایی

درمان های لایه برداری مانند استفاده از داروهای شیمیایی، لایه های بالایی پوست مرده را برمی دارند، تا تیرگی ظاهری لک سیاه صورت کاهش یافته، نور را بهتر منعکس کرده و درخشان تر به نظر برسد. این روش درمان در طول زمان می توانند سبب تحریک تولید کلاژن، افزایش بازده سلولی و کاهش حضور لک سیاه صورت شوند. با این حال باید در نظر داشت که داروهایی شیمیایی بسیار قوی می توانند پوست را بسوزانند.

مواد موجود در این داروهای پیشرونده شامل گلیولیک، سالیسیلیک، لاکتیک اسید و تری کلرو استیک اسید می باشند. دکتر جمال اضافه می کند که در حالی که این دارو ها جهت استفاده در خانه نیز موجودند اما بیشتر سبب ریزش پوست مرده شده و کمتر لکه های سیاه را روشن تر می کنند.

نکته ی مورد نظر در مصرف این دارو این است که جهت مشاهده نتایج، معمولا به 3 تا 6 جلسه درمانی (شاید هم بیشتر) در هر 3 تا 4 هفته نیاز است. داروهای قوی تر با اینکه می توانند این جلسات را به 1 یا 2 عدد کاهش دهند اما خطرات بیشتری نیز دارند.

8- میکرودرم ابریژن

میکرودرم ابریژن یک روش درمانی شناخته شده دیگر به وسیله ی لایه برداری، جهت درمان هایپرپیگمانتاسیون می باشد که با استفاده از ذرات کوچک، پوست مرده را از بین می برد. روش میکرودرم ابریژن به عنوان یک روش غیر شیمیایی و غیر سایشی در از بین بردن لک سیاه صورت مورد استفاده قرار می گیرد؛ به عبارتی بافت پوست را از بین نبرده و نیازی به دوره بهبودی قابل ملاحظه ای ندارد.

از آنجایی که در میکرودرم ابریژن نتایج بهبود روشن تر کردن پوست معتدل تر می باشند، این روش برای لک سیاه صورت خفیفتر مناسب می باشد و اکثر متخصصان پوست معمولا 3 تا 6 جلسه درمان را هر 2 تا 4 هفته پیشنهاد می کنند.

میکرودرم ابریژن در درمان لک صورت

9- میکرونیدلینگ

این روش برای افراد با روحیه لطیف مناسب نمی باشد! این کار توسط پزشک انجام می شود. یک استوانه دارای صد ها سوزن کوچک جهت تحریک تولید کلاژن پوست و بازسازی خاصیت ارتجاعی آن، زخم هایی کوچک و فراوان بر روی پوست به وجود می آورد. در حالی که مدل های خانگی بسیاری از این دستگاه وجود دارند. اما توصیه می شود میزان نفوذ سوزن ها به درون پوست تحت نظارت پزشک باشد. تصور کنید که اگر سوزن ها به جای 0.5 میلی متر 2.5 میلی متر به درون پوست نفوذ کنند چه اتفاقی می افتد.

معمولا برای دستیابی به بهترین نتایج در رفع لک سیاه صورت، میکرونیدلینگ با درمان های موضعی ترکیب می شود. هنگامی که سد پوست شکسته می شود، می توان موادی مانند ویتامین C را نیز جهت روشن تر کردن پوست به آن وارد کرد. متخصصان پوست ممکن است جهت کمک به رفع لک سیاه صورت ،مخصوصا در افراد با پوست تیره، از یک پلاسمای غنی از پلاکت، یک سرم مخصوص التیام زخم یا یک ترکیب هیالورونیک اسید و ویتامین C استفاده کنند.

میکرونیدلینگ

خدمات میکرونیدلینگ در صورتی که بیش از حد تهاجمی انجام شوند می توانند خطر احتمالی تشکیل بافت اسکار (جای زخم) را ایجاد کنند. همچنین افراد با پوست تیره تر ممکن است متوجه تیره تر شدن پوست خود شوند. اما در صورتی که عمل به درستی انجام شده باشد لک سیاه صورت در فرد، ظرف یک هفته پس از عمل روشن تر خواهد شد. درمان به وسیله ی این روش معمولا هر 6 هفته، 3 جلسه درمان را توسط متخصص پوست انتظار داشت.

10- کرایوتراپی (سرمادرمانی)

این پروسه درمانی شامل استفاده از نیتروژن مایع بر روی لکه های سیاه می شود تا منجمد شوند که بدین ترتیب سلول های پوستی آسیب خواهند دید. پوست فرد معمولا مدتی بعد روشن خواهد شد.

11-کرم های روشن کننده پوست

این کرم ها می توانند پوست را سفید کنند. پروسه اثرگذاری آن ها بلند مدت و چند ماهه بوده و لکه ها را سفید خواهند کرد. هیدروکینون موجود در کرم ها تولید ملانین را متوقف می کند. محصولات تجویزی دارای قدرت 3 الی 4 درصدی هستند.

سریع ترین راه از بین بردن لک صورت

اگر لایه برداری های شیمیایی برای شما مناسب نبوده یا به دنبال یک درمان سریع تر هستید، دستگاه لیزر را امتحان کنید. از آنجا که برخی از لکه های صورت، نزدیک به سطح پوست و برخی دیگر بسیار عمیق تر هستند، ماز نوع لیزری که انتخاب می کنید مطمئن شوید.

لیزر PiQo4 جدید توانایی هدف قرار دادن رنگدانه در سطوح مختلف پوست را دارد، بنابراین انواع مختلفی از بیماری را مورد بررسی قرار می دهد. انرژی این لیزر، نقطه های قهوه ای را مورد هدف قرار می دهد و آن ها را به جای تبدیل شدن به گرما ، خرد می کند. هرچند گرمای بیش از حد می تواند منجر به در هم شکستن لکه های تیره شود اما گاهی اوقات باعث افزایش فشار خون به ویژه در انواع پوستی تیره تر می شود.

لیزر Clear + Brilliant و Intens Pulsed Light (IPL). IPL “منبع پهنای باند نوری است که برای جوانسازی پوست استفاده می شود، و Clear + Brilliant یکی از بهترین لیزرهای بازسازی پوست و عالی برای دستیابی به پوست درخشان است که حداقل آسیب را در پوست ایجاد می کند که باعث تحریک مجدد پوست می شود و آسیب های سطحی ، نواقص پوستی و رنگدانه های اضافی پوست را از بین می برد.

 

5/5 - (1 امتیاز)

پوست پدیا مرجع تخصصی مشاوره پوست و مو

زیر نظر دکتر گیتا مجید زاده

‎‎۰۲۱۲۶۸۰۶۵۹۵

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر الهام یکشنبه ۲۴ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 115 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر من الان شش ماه از زایمان میگذره ،از ماه چهارم بارداری تا الان پوست صورتم قارچی میشه که پماد کلوتریمازول یک درصد و شامپو کلونازول میزنم بهتر میشه باز دو روز بعد عود می‌کنه همراه با خارش پوسته پوسته شدن و زخم ،دیکه خسته شدم چکار کنم تا دیگه عود نکنه
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده یکشنبه ۲۴ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      سلام وقت بخیر در رابطه با این موضوع باید خدمتتون عرض کنم که باید حتما به صورت حضوری تشریف بیارین و ویزیت بشین و وضعیت پوستتون از نزدیک بررسی بشه عزیزم
    2. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده یکشنبه ۲۴ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      شما میتونین همه روزه از ساعت 8 تا 10 شب با همکارانم در بخش روابط عمومی تماس بگیرین تا نزدیک ترین وقت رو براتون رزرو کنند
    3. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده یکشنبه ۲۴ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      02126806595
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر مهلا یکشنبه ۲۰ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 170 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخییر
    من حدود دوسال و نیم پیش برای اموزش شنا استخرمیرفتم بعد یک دوماه زیر بغل هردودست قسمت خط باسن لکه های سفید روی پوستم افتاد پیشدوتا دکتر رفتم که هردو‌گفتن قارچ پوستی استخرهست و دارو استفاده کردم و متوقف شد البته همون موقعي بهم گفتن که ممکنه این لکه ها کمرنگ بشه اما پاک نمیشن ولی بخاطر ضعف سیستم ایمنی بدنت این قارچ پوستی رو گرفتی و جاهایی که رطوبت بیشتر هست تو بدنت این لکه ها میفته ،حالا بعد دوسال و نیم که گذشته دوباره همون لکه های سفید سرزانوهام و سرآرنجام افتاده و ی لکه هم ازهمونا رو چانه م افتاده اونم دقیقا وقتی بود که مسافرت رفتم قشم و همیشه ماسک داشتم و اون قسمت ماسک هم رطوبت داشت.حالا ازتون خواهش دارم کمکم کنید تازگی پیش ی دکتر پوست رفتم و فقط بادیدن لکه ها گفتن قارچ نیس و پیسی هست خیلی نگران شدم اخه این لکه ها دقیقا عین لکه های قارچی تینه آ ورسیکالر هست و حتی موهای سیاه ازشون درمیاد درصورتیکه اگر پیسی باشه موهای اون قسمت سفیده و درصورن خراش دادن اون ناحیه مایع سغید رنگ درمیاد اما واسه من اینجپری نیس.لطفا راهنماییم کنین میخام بدونم تشخیص ایشون اشتباه بوده با همون قارچ پوستی تینه آورسیکالرهست
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده یکشنبه ۲۰ تیر ۰( 2 سال پیش)
      سلام وقت بخیر با توجه به تشدید این مساله احتمال قارچ پوستی بسیار زیاد هست امابرای بررسی دقیق و اظهار نظر دقیق تر حتما باید تشریف بیارین تا از نزدیک ویزیت بشین و پزشک متخصصص نظر قطعی رو بدن
    2. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده یکشنبه ۲۰ تیر ۰( 2 سال پیش)
      شمامیتونین همه روزه از ساعت 8 تا 10 شب با همکارانم در بخش روابط عمومی تماس بگیرین تا نزدیک ترین وقت رو براتون رزرو کنند
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر امیر شنبه ۲۸ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 268 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر
    من روی بینیم جوشایی بود ک یسره با فشار در میاوردم
    هنوزم هستن و بینیم دو برابر بزرگتر از قبل شده
    و یه حالت کبود مانند داره
    میخواستم بدونم راه درمان داره اصن
    و اگه داره چیه و هرینش چقد در میاد ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۲۸ تیر ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام وقت بخیر

      ابتدا لازم هست شما از نزدیک معاینه شوید تا تشخیص داده شود چه راه درمانی برای شما مناسب است و بعد از آن هزینه آن مشخص گردد.

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر