بررسی کیفیت دستگاه های لیزر خانگی در مقابل کلینیک های زیبایی

اگر از اصلاح مداوم، تحمل دردهای اپیلاسیون، موچین و … برای از بین بردن موهای زائد خود خسته شده‌اید، پس لیزر موهای زائد برای شما است. در میان رایج‌ترین روش‌های حذف موهای زائد، فقط لیزر درمانی می‌تواند نتایج طولانی مدت و حتی دائمی ارائه کند. امروزه شاهد ورود دستگاه لیزر خانگی به بازار و ادعاهای زیادی در مورد اثربخشی آن‌ هستیم. بسیاری از افراد نیز در انتخاب بین این دستگاه‌ها یا مراجعه به کلینیک و استفاده از دستگاه‌های کلینیکی دچار شک می‌شوند. در این مطلب به بررسی کیفیت دستگاه‌های لیزر خانگی می‌پردازیم، آیا واقعا این دستگاه‌ها ارزش سرمایه‌گذاری دارند؟.

لیزر موهای زائد چگونه کار می‌کند؟

برای ارزیابی اینکه آیا لیزرهای حرفه‌ای بهتر از سیستم لیزر خانگی هستند یا خیر، ابتدا باید علم پشت این روش را بررسی کنیم. لیزر موهای زائد، با تابش نور بسیار متمرکز به فولیکول‌های مو کار می‌کند. رنگ‌دانه موجود در فولیکول‌ها نور را جذب خواهد کرد و مو در ریشه از بین می‌رود. لیزر درمانی برای از بین بردن موهای صورت، پاها، بازوها، زیر بغل، ناحیه بیکینی و سایر نواحی بدن مفید است. در واقع لیزر می‌تواند به طور انتخابی موهای تیره و درشت را هدف قرار دهد و در عین حال پوست اطراف را بدون آسیب باقی بگذارد.

مقایسه دستگاه لیزر خانگی و کلینیکی

در این قسمت به بررسی کیفیت دستگاه‌های خانگی و کلینیکی لیزر موهای زائد خواهیم پرداخت.

1.      شدت انرژی

هم دستگاه لیزر خانگی و هم کلینیکی برای از بین بردن موهای زائد از انواع انرژی نور قدرتمند استفاده می‌کنند. این نور قوی از پوست شما عبور خواهد کرد و انرژی خود را به رنگ‌دانه ملانین تیره موجود در موهای زائد شما ساطع می‌کند. این انرژی به گرما تبدیل خواهد شد و به نواحی خاصی در فولیکول موی زائد شما (قسمتی زیر پوست) آسیب می‌رساند. با این ‌حال، تفاوت قابل‌توجهی در شدت انرژی نور دستگاه‌های حرفه‌ای و خانگی وجود دارد. این تفاوت در شدت انرژی بدان معنی است که تأثیر لیزر کلینیکی روی موهای زائد شما کمی بیشتر و متفاوت‌تر خواهد بود.

2.      محدودیت‌های مربوط به رنگ پوست

در گذشته، تنها افرادی که پوست روشن و موهای تیره داشتند، می‌توانستند لیزر موهای زائد را انجام دهند. اما فنّاوری لیزر با گذشت زمان تغییر کرده است و اکنون همه افراد می‌توانند لیزر درمانی را انجام دهند. حتی افرادی که پوست تیره و موهای روشن دارند نیز می‌توانند از لیزر استفاده کنند.

مزیت دستگاه لیزر کلینیکی این است که طول‌موج دستگاه لیزر را می‌توان برای پوست تیره و موهای تیره تغییر داد. اما اکثر دستگاه‌های خانگی برای افراد دارای رنگ پوست بسیار تیره یا موهای سفید، خاکستری، بلوند روشن یا قرمز مناسب نیستند. به همین دلیل توصیه می‌شود که افراد با موهای روشن یا رنگ پوست تیره‌، لیزر کلینیکی را انتخاب کنند.

دستگاه لیزر خانگی باید تنظیمات خود را متناسب با پوست شما تنظیم کند. اما بسیاری از دستگاه‌های ارزان‌ خانگی وجود دارند که حس‌گر رنگ پوست ندارند. به این معنی که کاربر باید از نمودارها برای تعیین ایمن‌ترین سطح انرژی استفاده کند.

3.      نتایج ماندگارتر

اگرچه دستگاه‌های لیزر خانگی تقریباً مانند دستگاه‌های حرفه‌ای عمل می‌کنند، اما از شدت یا اثربخشی کمتری برخوردار هستند. موهای بسیاری از افراد با استفاده از این دستگاه‌های خانگی، سریع‌تر رشد می‌کنند. همچنین درمان‌های خانگی نسبت به حذف حرفه‌ای موهای زائد در کلینیک، دائمی نخواهند بود.

4.      نتایج سریع‌تر

از آنجایی که شدت دستگاه‌های خانگی به اندازه دستگاه‌های حرفه‌ای نیست، لیزر کردن حتی یک منطقه کوچک نیز زمان زیادی می‌برد. درست است که لیزرهای حرفه‌ای نیز به جلسات متعدد نیاز دارند، اما موهای زائد بیشتری در هر جلسه حذف خواهند شد. بنابراین جلسات کمتری نسبت به دستگاه لیزر خانگی موردنیاز خواهند بود. همچنین دستگاه‌های لیزر کلینیکی مطمئنا نواحی بیشتری را هدف قرار خواهند داد.

5.      اطمینان

بسیاری از دستگاه‌های لیزر خانگی برای از بین بردن موهای صورت، مورد تایید نیستند. همچنین این دستگاه‌ها برای افرادی با رنگ مو یا نوع پوست خاص، مناسب نخواهند بود. بنابراین، قبل از خرید دستگاه‌های لیزر خانگی باید به نوع پوست و موی خود توجه داشته باشید. استفاده نادرست از لیزر خانگی می‌تواند منجر به آسیب دائمی مانند تغییر رنگ‌دانه یا ایجاد زخم شود.

6.      درد

شدت دستگاه لیزر خانگی می‌تواند کنترل شود تا سطح درد شما قابل تحمل باشد. اما نکته منفی این است که اگر شدت لیزر خیلی کم باشد، برای دستیابی به نتایج دلخواه خود به جلسات بیشتری نیاز خواهید داشت. بسیاری از پزشکانی که درمان‌های حرفه‌ای لیزر موهای زائد را انجام می‌دهند، برای کاهش ناراحتی شما از بی‌حسی موضعی استفاده می‌کنند. بنابراین، می‌توانید از جلسات لیزر درمانی خود بهترین نتایج ممکن را به دست آورید.

7.      عوارض جانبی احتمالی

عوارض جانبی احتمالی لیزر موهای زائد خانگی و حرفه‌ای را می‌توان یکسان دانست. در حالی که قرمزی و خارش جزئی و موقت پوست شایع هستند، اما عوارض جانبی شدید بسیار نادر خواهند بود. اگر پیکربندی لیزر یا IPL آن برای پوست شما بیش از حد قدرتمند باشد، عوارض جانبی شدید خواهند داد. این عوارض جانبی شامل سوختگی، تاول، عفونت و تیرگی موقت یا دائمی پوست به خصوص در رنگ پوست‌های تیره‌تر هستند.

البته انجام لیزر توسط یک فرد آموزش‌دیده و ماهر می‌تواند خطر بروز عوارض جانبی شدید را کاهش دهد. تکنسین ابتدا پوست شما را ارزیابی می‌کند و دستگاه لیزر را بر اساس رنگ پوست و موی شما تنظیم خواهد کرد. خطر عوارض جانبی دستگاه‌های خانگی در صورت انتخاب سطح انرژی خیلی بالا، بیشتر می‌شود. برای مقابله با این امر، اکثر دستگاه‌های خانگی دارای یک حس‌گر رنگ پوست هستند که اگر پوست شما خیلی تیره باشد، چشمک نمی‌زند.

نمونه دستگاه لیزر خانگی
نمونه دستگاه لیزر خانگی

کدام بهتر است، دستگاه لیزر خانگی یا کلینیکی؟

در این بخش، خلاصه‌ای سریع از نکات کلیدی هر دو دستگاه را مطرح خواهیم کرد. در پایان، این شما هستید که روش بهتر را انتخاب خواهید کرد.

دستگاه لیزر کلینیکی

  • شما احتمالا باید 6 تا 8 جلسه درمانی را ظرف مدت 9 ماه در کلینیک پشت سر بگذارید.
  • یک یا دو روز قبل از جلسه باید کاملا اصلاح کنید.
  • جلسات درمانی سریع هستند و برای پاها و نواحی کوچک‌تر حدود یک ساعت طول می‌کشند.
  • شما باید از راهنمایی‌های پزشک و مراقبت‌های قبل و بعد از لیزر پیروی کنید.

دستگاه لیزر خانگی

  • شما باید به جلسات منظم لیزر درمانی و سپس شارژ ماهیانه پایبند باشید.
  • بلافاصله قبل از درمان باید اصلاح کنید.
  • برای دسترسی به برخی نواحی بدن، به یک دستیار نیاز خواهید داشت.
  • شما می‌توانید تمام مراحل را در راحتی محیط خانه خود انجام دهید.
  • حدود یک ساعت طول می‌کشد تا تمام بدن خود را لیزر کنید، اما به صبر و تمرکز نیاز دارید.

جمع‌بندی

دستگاه لیزر خانگی موهای زائد می‌تواند برای برخی از افراد گزینه معقولی به حساب آید. با این حال، استفاده از دستگاه حرفه‌ای لیزر موهای زائد در کلینیک‌ها مزایای بیشتری را به همراه دارد. بنابراین، اگر می‌خواهید با جلسات درمانی کمتر، نتایج بهتری را به دست آورید، حتما به کلینیک مراجعه کنید.

منابع: gotobeauty، wearebodybeautiful

Rate this post

پوست پدیا مرجع تخصصی مشاوره پوست و مو

زیر نظر دکتر گیتا مجید زاده

‎‎۰۲۱۲۶۸۰۶۵۹۵

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
پرسش از دکتر