همه چیز درباره درمان عفونت قارچی پوست سر

دلیل عفونت قارچی پوست سر که به آن کرم حلقوی هم گفته می‌شود کرم نیست. این نوع عفونت سطحی پوست و مو و ناخن به دلیل نوعی قارچ که در خاک، حیوانات و گاهی فقط انسان‌ها زندگی می‌کند ایجاد می‌شود.

عفونت با تماس مستقیم پوستی با انسان یا حیوان یا به طور غیرمستقیم از طریق سطوح یا خاک آلوده منتقل می‌شود. اتاق یا حمام مشترک علت اصلی عفونت تینئا است و بعضی عفونت‌ها با استفاده از وسایل مشترک مانند حوله مشترک منتقل می‌شود. اگر قطعات کوچک پوست که می‌ریزد مقدار کمی قارچ داشته باشد در محیط باقی‌مانده و سبب عفونت در سایر افراد می‌شود.

در موارد نادری عفونت قارچی در پوست سر ایجاد می‌شود که علت آن قارچ است. یک مثال موکورمایکوسیس هست که یک عفونت نادر قارچی به دلیل قارچی در خاک است. قارچ می‌تواند از طریق پوست آسیب‌دیده (مثل بریدگی و سایر مشکلات پوستی) وارد بدن شود.

عفونت قارچی پوست صورت و سر

معمولا این عفونت‌ها در نواحی مخصوصی از بدن مانند ایجاد می‌شود:

پوست سر و ریش

این عفونت با جوش‌های کوچکی که منتشر می‌شود و بخشی بی‌مو و زبر ایجاد می‌کند شروع می‌شود. موی درگیر شکننده شده و به راحتی کنده می‌شود.

ناخن‌های دست و پا

معمولا یک یا چند ناخن در دست یا پا (بیشتر پا) را درگیر می‌کند. ناخن کم‌کم ضخیم شده و تغییر رنگ (سفید یا زرد) می‌دهد و شکننده می‌شود. مواد پنیرمانندی زیر ناخن ایجاد شده و یا ناخن حالت گچی و سست پیدا می‌کند.

پوست (نواحی به غیر از پوست سر و ناحیه ریش و پا)

ضایعات حلقوی منتشر صافی ایجاد شده که لبه آن قرمز و خشک و زبر یا مرطوب و پوسته پوسته است. مرکز ضایعه ممکن است پوست طبیعی داشته باشد.

عفونت قارچی پوست سر

علائم عفونت پوست سر

  • تاول و زخم پوستی
  • قرمزی
  • درد
  • گرمی در اطراف عفونت

افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند در معرض خطر بیشتری برای عفونت قارچی هستند. با تمیز نگه‌داشتن بریدگی و خراش‌های پوستی و پوشاندن آن‌ها به خصوص در افرادی که در محیط بیرون کار کرده و با خاک سروکار دارند، این ریسک کاهش می‌یابد.

ضعف سیستم ایمنی بدن تأثیر بسیاری بر پوست و مو میگذارد. 

برای آشنایی با یکی دیگر از بیماری های خود ایمنی پوست بر روی لینک زیر کلیک کنید

بیماری خود ایمنی لوپوس

انواع بیماری قارچی پوست سر

باکتری علت برخی عفونت‌های شایع مانند فولیکولیت و زردزخم است. علت سایر عفونت‌ها مانند کرم حلقوی قارچ است. علائم عفونت متفاوت است و شامل قرمزی، خارش و چرک کردن است. تمایز علائم به انتخاب درمان درست کمک می‌کند. استفاده از کرم‌ها و پمادهای مخصوص یا استفاده از شامپوی دارویی عفونت پوست سر را بهبود می‌دهد.

عفونت کرم حلقوی

عفونت کرم حلقوی یک عفونت قارچی است که سبب ایجاد اشکال حلقوی روی پوست می‌شود و هر قسمتی از بدن مانند پوست سر را درگیر می‌کند. به عفونت کرم حلقوی که پوست سر را درگیر می‌کند تینئا کاپیتیس می‌گویند. عفونت کرم حلقوی می‌تواند منجر به ایجاد ضایعات کچل، قرمز و زبر روی پوست سر شود که در تمام پوست سر منتشر شده و مناطق جدا از هم را درگیر می‌کند.

این عفونت در کودکان شایع‌تر از بزرگسالان است. این عفونت مسری بوده و می‌تواند از انسان، حیوان و محیط مرطوب مانند استخرهای عمومی منتقل شود.

برای کاهش ابتلا به این عفونت نباید از حوله یا سایر وسایل شخصی مشترک با فرد آلوده استفاده کرد و باید پس از تماس با حیوانات دست‌ها را شست. اگر شک دارید که حیوان خانگی‌تان مبتلا به عفونت کرم حلقوی است به دامپزشک مراجعه کنید.

علت عفونت کرم حلقوی

قارچی که به آن درماتوفیت گفته می‌شود سبب عفونت کرم حلقوی پوست سر می‌شود. قارچ‌ها اورگانیسم‌هایی هستند که روی بافت مرده مانند ناخن، مو و لایه‌های خارجی پوست تشکیل می‌شود. درماتوفیت در شرایط گرم و مرطوب رشد بهتری دارد پس روی نواحی که عرق می‌کند بیشتر ایجاد می‌شود. بهداشت کم و جمعیت زیاد در یک ناحیه سبب انتشار عفونت کرم حلقوی می‌شود.

انتشار این عفونت به خصوص بین کودکان به سرعت شکل می‌گیرد. عفونت با تماس با پوست فرد آلوده منتقل می‌شود. اگر از شانه، رخت‌خواب و سایر وسایلی که توسط فرد آلوده استفاده شده استفاده کنید در خطر ابتلا هستید. حیوانات خانگی مانند گربه و سگ هم می‌توانند ناقل باشند. حیوانات دامی مانند بز، گاو، اسب و خوک هم ناقلین این بیماری می‌توانند باشند. حیوانات ممکن است هیچ علامتی نشان ندهند.

عفونت کرم حلقوی

علائم عفونت قارچی کرم حلقوی

شایع‌ترین علامت عفونت کرم حلقوی ضایعات خارش‌دار در پوست سر است. بخش‌هایی از مو ممکن است از قسمت نزدیک به پوست سر بشکند و ناحیه‌ای زبر، قرمز و کچل ایجاد کند. ممکن است نقاط سیاهی در منطقه‌ای که مو ریخته ببینید. اگر این عفونت درمان نشود سبب انتشار به کل پوست سر می‌شود.

سایر علائم شامل: موی شکننده، پوست سر دردناک، تورم غدد لنفاوی و تب با درجه کم است.

در موارد شدید ممکن است تورمی در پوست ایجاد شود که به آن کریون گفته شده و چرک ترشح می‌کند. این نواحی نقاط ریزش مو دائمی و حتی زخم ایجاد می‌کنند.

تشخیص و طول درمان قارچ پوستی

معاینه چشمی برای تشخیص کافی است. پزشک با استفاده از لامپ وود پوست سر را چک کرده و به دنبال علائم عفونت می‌گردد. پزشک می‌تواند نمونه پوست و مو هم برای تأیید تشخیص بگیرد. نمونه به آزمایشگاه فرستاده شده و مو یا ضایعه زبر یا پوست سر زیر میکروسکوپ بررسی شده و وجود قارچ در آن بررسی می‌شود. این فرایند ممکن است 3 هفته طول بکشد.

درمان عفونت قارچی کرم حلقوی

پزشک عفونت‌های قارچی را معمولا با داروهای ضدقارچی درمان می‌کند. در موارد شدید ممکن است داروهای ضدقارچی در خون تزریق شود.

درمان دارویی قارچ حلقوی

داروهای ضدقارچی خوراکی معمولا اثربخشی خوبی دارند. این داروها شامل:

  • گریسئوفلوین

این دارو سال‌هاست که درمان انتخابی در درمان عفونت کرم حلقوی است. دوره درمان 8 تا 12 هفته است. حالت مایع آن موجود نیست ولی می‌تواند قرص را خورد کرد و با آب مخلوط کرده و به کودکانی که قادر به بلعیدن قرص کامل نیستند خوراند.

گریزوفولوین

  • تربینافین

به صورت پیشرونده‌ای بجای گریسئوفلوین استفاده می‌شود و با اینکه به صورت اختصاصی به منظور درمان این عفونت نیست ولی مؤثر است. یک دوره 4 هفته مصرف نیاز است و باید دوره را به اتمام رساند.

سایر داروهای ضدقارچی شامل ایتراکونازول و فلوکونازول هستند. این داروهای معمولا به خوبی تحمل شده و عوارض جانبی کمی دارند. اگر عوارضی رخ داد باید مصرف آن قطع شود. زنان نباید در طی مصرف گریسئوفلوین و یکماه پس از مصرف آن نباید باردار شوند. مردان باید در طی مصرف گریسئوفلوین و شش ماه بعد از آن از وسائل پیشگیری از بارداری استفاده کنند چراکه این دارو به اسپرم آسیب می‌رساند. بروشور هر دارو را برای دانستن خطرات و عوارض احتمالی بخوانید.

شامپو ضد قارچ پوست سر

کرم‌ها و شامپوهای ضدقارچی عفونت را کاملا از بین نمی‌برند چراکه قارچ وارد پوست و جایی که کرم و شامپو به آن نمی‌رسد می‌شود. البته کرم و شامپو قارچ و هاگ آن را از مو و سطوح پوست پاک می‌کند. ممکن است در حین مصرف دارو، استفاده از کرم و شامپوهای ضدقارچی دوبار در هفته به مدت چند هفته توصیه شود که دلیل آن پاک کردن سریع قارچ از سطح بدن و کاهش احتمال انتشار به سایر افراد است.

Rate this post

پوست پدیا مرجع تخصصی مشاوره پوست و مو

زیر نظر دکتر گیتا مجید زاده

‎‎۰۲۱۲۶۸۰۶۵۹۵

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سبا سه شنبه ۹ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 224 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر.حدودیکماه قبل بدنبال ترکیب وایتکس وجوهرنمک درحمام ومتصاعدشدن گازی سفیدرنگ دچارسرفه.تنگی نفس وخلط شده ام وروی صورتم جوشهایی ظاهرشده .درمان اکنه انجام داده اند!؟این جوشها توام باخشکی پوست بسیارنگرانم کرده اند.بایدچکنم؟ممکنه جای جوشهاروی پوستم بماند.لطفا راهنمایی فرمایید.ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده سه شنبه ۹ آذر ۰( 2 سال پیش)
      سلام وقت بخیر با توجه به عکس هایی که فرستادین این جوش ها نمیتونه به ترکیب وایتکس و جوهر نمک ربطی داشته باشه و باید حتما این موارد از نزدیک بررسی بشه لیف نکشید و بدون مشورت پزشک از دارویی استفاده نکنید در اسرع وقت برای ویزیت حضوری تشریف بیارین
    2. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده سه شنبه ۹ آذر ۰( 2 سال پیش)
      شما میتونین همه روزه از ساعت 8 تا 10 شب با همکارانم در بخش روابط عمومی تماس بگیرین تا نزدیک ترین وقت روبراتون رزرو کنند
    3. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده سه شنبه ۹ آذر ۰( 2 سال پیش)
      02126806595
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر ایمان یکشنبه ۱۳ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 160 مشاهده پرسش
    سلا
    دیروز پیشانیم شروع به خاریدن کرد عرق هم کرده بدوم گرم بود هوا،بعد غروب دیدم پیشانیم قرمز شده وتاول ریز هم زده هت
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده یکشنبه ۱۳ تیر ۰( 2 سال پیش)
      سلام وقت بخیر احتمال افتاب سوختگی با توجه به عکسی که فرستادین بسیار زیاد هست لیف نکشید و در روزی سه مرتبه از کرم ضد افتاب استفاده کنید به مرور زمان برطرف میشود
  • تصویر کاربر ناشناس شنبه ۱۸ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 251 مشاهده پرسش
    درود . بنده 32 سال دارم و خیلی خجالتی هستم برای همین تا بحال به پزشک مراجعه نکردم . من به طور منظم ورزش میکنم به همین دلیل بین پاهام هر دو طرف (به همراه بخشی از طرفین تحتانی بیضه ها) حدودا یک ساله قرمز رنگ شده بودند بدون خارش یا سوزش (فقط تغییر رنگ) تا اینکه به سرم زد اتانول 96% اسپری کردم به اون ناحیه. بعد از 15 دقیقه به شدت تورم کرد و شدیدا قرمزتر شدند .برای تسکین درد و التهاب از پماد ضد حساسیت کورتون دار به نام تریامسینولون استفاده کردم. درد و سوزش کاملا برطرف شد ولی بعد از 2 روز مواضع قرمز رنگ به سفید تبدیل شدند با حاله ی تیره رنگ در کناره ها (خودم فکر میکنم با ندانم کاری قارچ معمولی رو به قارچ حاد تبدیل کردم) الان حدود 2 سال میگذره و اون لکه های سفید به کلاهک آلت تناسلیم سرایت کردند .در حال حاضر مشکل من تغییر رنگ و پخش شدنشون و چسبندگی خفیف در اون ناحیه است.

    این رو فراموش کردم : به مدت یک ماه از محلول موضعی کلوتریمازول طبق بروشور استفاده کردم نه تنها هیچ تغییری حاصل نشد بلکه 1 ماه بعد از اون بود که لکه ها به کلاهک آلت تناسلیم سرایت کردن

    از نظر روحی خیلی تحت فشارم ممنون میشم اگر صلاح میدونید داروی ضد قارچ خوراکی به من معرفی کنید که کمترین عوارض رو داشته باشه .
    سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۱۸ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      سلام وقت بخیر با توجه به مواردی که ذکر کردید باید حتما خدمتتون عرض کنم که حتما باید تشریف بیارین تا از نزدیک ویزیت بشین و یا از ویزیت انلاین استفاده کنید.به هیچ عنوان لیف نکشید و بدون مشورت با پزشک از هیچ دارویی استفاده کنید
    2. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۱۸ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      شما میتونین از لینک زیر استفاده کنید و به صورت انلاین وقت بگیرین پزشک مجموعه ما باهاتون تماس تصویری خواهندداشت
    3. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۱۸ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر کاملیا یکشنبه ۲۹ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 294 مشاهده پرسش
    سلام دکتر جان، عاجزانه خواهش میکنم بمحض خواندن این پیام منت گذاشته و جوابمو بدهید، راستش پاییز 99من برای دختر سه ساله ام ی بچه گربه خریدم، نگو این بچه گربه آلوده ست ازون زمان ب بعد متوجه لکه های پوستی روی بدن دخترم شدم چندتا هم متخصص بردم اما نمیدونم یا من متخصص زیبایی بردم یا اونا بلد نبودن، برام پماد ایگودرمو صابون گوگرد با پماد کالاندولا تجویز کرد بهر صورت از روی پوستش برطرف شد اما بعدا متوجه شدم پوست سرشم مبتلا شده ازانجایی ک پمادهای تجویزی دکترها ضدالتهاب بود ن ضدقارچ دوباره از اینترنت سرچ کردم چند تا پماد ضدقارچ مثل تربینافین پیداکردم الان هرروز با شامپو کتوکنازول و صابون گوگرد میشورم و پماد تربینافین موضعی و لوسین کلوتریمازول میمالم،اما هیچ پیشرفت انچنانی نداشته فکر میکنم قارچ بداخل موش رفته براهمین میخواستم براش تربینافین خوراکی بدم اما گرم و دفعه ی استفاده در روزشو نمیدونم خواستم راهنماییم کنید تربینافین خوراکی در روز و چندگرم براش بدم؟
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده یکشنبه ۲۹ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      سلام وقت بخیر در رابطه با مصرف دارو باید خدمتتون عرض کنم که به هیچ عنوان به صورت خودسرانه هیچ دارویی استفاده کنید و فورا تمامی دارو ها رو قطع کنید در اولین فرصت تشریف بیارین تا توسط پزشک متخصص مجموعه ما ویزیت بشین و دوره درمان براتون شرو ع بشه عزیزم
    2. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده یکشنبه ۲۹ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      هم چنین شما میتونین از لینک زیر استفاده کرده و به صورت انلاین وقت بگیرین پزشک مجموعه باهاتون تماس تصویری خواهند داشت
    3. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده یکشنبه ۲۹ فروردین ۰( 2 سال پیش)
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر همتا شنبه ۲۵ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 281 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید من مدت تقریبا دو ماهه که لای سینه هام قرمز شده و هر چی پماد زدم خوب نشده البته این قرمزی از زمانی شروع شد ک عفونت واژن داشتم و آنتی بیوتیک استفاده کردم ممنون میشم بگید که چه چیزی باید استفاده کنم و اینم بگم من ام اس دارم و داروی دیفوزل استفاده میکمم
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۲۵ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام وقت بخیر احتمال حساسیت بسیار زیاد هست و نمیتونه به مصرف انتی بیو تیک ربط داشته باشه از لباس های نخی استفاده کنید ودر اسرع وقت تشریف بیارین تا توسط پزشک متخصص ویزیت بشین عزیزم . همچنین میتونین از لینک زیر استفاده کنید و ویزیت انلاین داشته باشین با پزشک مجموعه ما
    2. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۲۵ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      جهت ویزیت آنلاین با آقای دکتر ریاحی می توانید از طریق لینک زیر اقدام فرمایید: https://drmajidzadeh.com/visitonline پس از ثبت نام، حداکثر طی 2 تا 4 هفته نوبت ویزیت شما خواهد شد و از طریق تماس تصویری، ویزیت شما با آقای دکتر ریاحی انجام می شود
    3. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۲۵ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      جهت ویزیت آنلاین با آقای دکتر ریاحی می توانید از طریق لینک زیر اقدام فرمایید: https://drmajidzadeh.com/visitonline پس از ثبت نام، حداکثر طی 2 تا 4 هفته نوبت ویزیت شما خواهد شد و از طریق تماس تصویری، ویزیت شما با آقای دکتر ریاحی انجام می شود
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر باران سه شنبه ۲۴ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 294 مشاهده پرسش
    ۱۷ سالمه و فکر کنم از بچگی لک های قهوهای روی پوست صورتم بوده. راه حلی برای ازبین بودنشون هست؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده سه شنبه ۲۴ تیر ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام عزیزم

      بدون معاینه بالینی هرکسی اظهار نظر کند که لک های قهوه ای صورت به چه علتی هستند این اظهار نظر کاملا تجاری هست برای اظهار نظر تخصصی لازم هست شما از نزدیک معاینه شوید.

  • تصویر کاربر سهره چهارشنبه ۶ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 244 مشاهده پرسش
    سلام 19 سالمه جای بخیه برجسته با 15 بخیه و واسه 4 سال پیشه
    چطور درمان میشه ؟
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده چهارشنبه ۶ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام وقت بخیر معمولا برای از بین بردن جای بخیه از لیزر سی او تو استفاده میشود . اما باید حتما تشریف بیارین تا پزشک متخصص از نزدیک بررسی کنند اگر کاندید انجام این کار بودید براتون توسط پزشک متخصص انجام میشه
  • تصویر کاربر ندا سه شنبه ۲۴ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 330 مشاهده پرسش
    سلام.خانمی43ساله هستم.که 6ساله با یه خارش وحساسیت پشت سر و حتی لاله گوش دچارشدم.طوریکه با خاروندن این قسمت ازسرم با زخم و پوسته پوسته شدن سرم مواجه شدم.چنبارم دکترپوست و مو مراجعه کردم ولی گفتن آلرژیه.طی این مدت خارش وحشتناک سرم عصبیم کرده .راه چاره چیست چکارکنم؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده سه شنبه ۲۴ تیر ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام عزیزم

      ما در جریان شرایط فعلی شما نیستیم و با یک شرح حال ساده برای موارد این چنینی نمیتوان اظهار نظر کرد برای اظهار نظر تخصصی که چه راه درمانی برای شما مناسب است لازم هست از نزدیک معاینه شوید.

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر