پیشگیری و درمان جوش های کیستی زیر پوستی

جوش های کیستی زیر پوستی و عمیق احتمالا شدید ترین انواع جوش ها هستند. این جوش ها صرف نظر از وسعتی که اشغال می کنند، سبب ایجاد دردی می شوند که نادیده گرفتن آن ممکن نیست. تنها کافی است یکی از این جوش ها را فشار داده تا تمام صورت درگیر شود. در حالی که جوش ها اندازه، ظاهر و شکل های متنوعی دارند اما آکنه کیستیک یا ناچول شدید ترین نوع آکنه در نظر گرفته می شود.

این نوع آکنه با ویژگی هایی همچون حساسیت به لمس و تشکیل ندول های ملتهب در زیر پوست شناخته می شود. مصرف بیش از حد مواد لبنی می تواند با ابتلا به آکنه های کیستیک در ارتباط باشد. به عبارت دیگر، ابتلا به طغیان های آکنه ای می تواند بیانگر این باشد که بدن بیش از حد تحمل خود مواد لبنی دریافت می کند.

علت جوش های کیستی

آکنه کیستیک جدی ترین نوع آکنه است. این بیماری وقتی ایجاد می شود که کیست در زیر پوست شما ایجاد شود. ایجاد جوش های کیستیک می تواند ناشی از تجمع ترکیبی از باکتریها، روغن و سلولهای خشک پوستی باشد که در منافذ پوست شما گیر می کنند.

اگرچه هرکسی ممکن است دچار آکنه شود، اما آکنه کیستیک در افرادی که پوست چرب دارند ایجاد می شود. همچنین در نوجوانان، زنان و افراد مسن با عدم تعادل هورمونی بیشتر دیده می شود.

معمولاً آکنه کیستیک با افزایش سن بهبود می یابد. با این حال ، برجستگی های سرسخت و دردناک به خودی خود از بین نمی روند. اگر مشکوک به آکنه کیستیک هستید، متخصص پوست بهترین گزینه برای درمان شماست. آنها می توانند داروی لازم برای کمک به پاکسازی پوست را تجویز کنند.

بنابراین، چه اقداماتی می توان انجام داد؟ در پایین مواردی بیان شده که رعایت آن ها می تواند مفید باشد.

رژیم غذایی برای پیشگیری از جوش های کیستی

از آنجایی که غالب شیر ها از گاو های باردار گرفته شده و به برخی گاو ها نیز هورمون رشد داده می شود، سطح هورمون های رشد در شیر ها می تواند در تولید زیاد سیبوم و ابتلا به آکنه نقش داشته باشد. با توجه به اینکه تولید سیبوم تحت تاثیر آندروژن ها و واسطه های هورمونی است مصرف شیر، پنیر و ماست می تواند بر هورمون های درونی تاثیر گذاشته و سبب تقلید عملکرد هورمون های محرک تولید چربی باشد.

این تقلید عملکرد در نهایت فرایند بروز آکنه را آغاز می کند. از جمله واسطه های هورمونی می توان به عوامل رشد شبه انسولینی در شیر و دیگر محصولات لبنی اشاره کرد.

جوش های کیستی آکنه

پیشگیری از جوش های کیستی چانه

به دلیل آنکه جوش های کیستی زیر پوستی با به دام افتادن باکتری در منفذ پوستی به وجود می آیند، باید از ورود باکتری های غیر ضروری به منافذ چانه خود پیشگیری کرد. از جمله اقداماتی که می توان انجام داد اجتناب از تکیه دادن چانه بر روی دست یا دستکاری کردن ناحیه چانه در هنگام فکر کردن است. علاوه بر این موارد، باید پوست خود را در هنگام شب پاکسازی کرد تا هر گونه باکتری جوش زا بر روی آن از بین رود.

گوشی همراه خود را تمیز نگه دارید

این مورد یکی دیگر از اقدامات کوچکی است که می تواند تغییرات زیادی را رقم بزند. استفاده از موبایل همانند لمس صورت عامل بروز آکنه نیست اما به دلیل حضور باکتری بر بدنه موبایل امکان بدتر شدن آکنه ها وجود دارد. جهت پیشگیری از ورود باکتری های غیر ضروری به پوست باید موبایل خود را به صورت روزانه تمیز کرد.

درمان جوش کیستی صورت

در صورتی که جوش های کیستیک شما در نواحی غیر از چانه ظاهر شده است، موارد زیر را رعایت کنید:

رعایت رژیم غذایی

کربوهیدارت های شیرین می توانند بر ایجاد آکنه تاثیر گذار باشند. ابتلای گونه و نواحی اطراف آن به آکنه می تواند بیانگر مقادیر زیاد مواد غذایی اسیدی در رژیم غذایی باشد که از جمله آن ها می توان به گوجه، سس پاستا، سالسا و مرکبات اشاره کرد.

همچنین درباره جوش های هورمونی بیشتر بدانید!

عکس جوش کیستی

لایه برداری پوست

از بین بردن سلول های مرده و خشک به وسیله لایه برداری پوست اهمیت بسیاری دارد. هر چه بیشتر این سلول های مرده سطحی از بین روند، چربی کمتری در آن ها به دام افتاده، منافذ پوستی کمتر مسدود شده و جوش های بیشتری رفع می شوند. جهت رفع کیست های مقاوم می توان از دارو های موضعی استفاده کرد. برخی از این دارو ها حاوی نوعی خالص شده از لاکتیک اسید هستند که سلول های مسدود کننده منافذ را تجزیه، منافذ را باز و از بروز جوش های بیشتر جلوگیری می کند.

چه داروهایی را برای درمان جوش باید استفاده کنیم؟

آیا آنتی بیوتیک ها در درمان جوش ها مؤثر هستند؟ بر روی لینک زیر کلیک کنید:

آنتی بیوتیک ها برای درمان جای جوش

درمان جوش ناچول در زنان

خانم ها ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی بیشتر در معرض بروز جوش های کیستی زیرپوستی باشند. با رعایت نکات زیر می تواند از احتمال بروز این مشکل خودداری کنید:

مصرف روزانه ویتامین B6

یک هفته قبل از قاعدگی، به صورت روزانه یک عدد ویتامین B6 مصرف کنید. این مکمل با بهبود عملکرد متابولیسم بدن و هورمون ها به تسهیل علائم سندرم پیش قاعدگی کمک می کند. علاوه بر آن، ویتامین B6 می تواند در ساخت انتقال دهنده های عصبی همچون سروتونین و همچنین مقابله با استرس به بدن کمک کند. پر واضح است که قبل از مصرف این مکمل باید جهت اطمینان از مناسب بودن آن با پزشک مشورت کرد.

 با اینکه برخی افراد بیان دارند این مکمل در پیشگیری از بروز ماهیانه جوش ها موثر بوده اما هر فرد بدن متفاوتی داشته و باید تاثیر این مکمل را خود امتحان کند. بهترین راه بررسی ارتباط آکنه های کیستیک با محصولات لبنی قطع کامل مصرف این مواد به مدت حداقل سه هفته می باشد. در صورت عدم بروز آکنه های کیستیک جدید این روش می تواند راه حل درمانی برای فرد به شمار رود. البته این گفته به این معنی نیست که افراد هرگز محصولات لبنی مصرف نکنند.

 افراد می توانند مصرف این محصولات را دوباره در مقادیر کم شروع کرده و به تدریج افزایش دهند تا به آستانه تحمل بدن خود پی ببرند. آستانه تحمل بدن مقداری از محصولات لبنی است که با مصرف آن فرد دوباره به آکنه مبتلا می شود.

مصرف پروبیوتیک های خوراکی

دستگاه گوارش بدن می تواند تحت تاثیر استرس قرار گرفته و سیستم های میکروبی درون آن زمینه ساز ایجاد التهاب شوند. در این وضعیت، نوع و تعداد باکتری های ناسالم روده افزایش یافته، لایه پوشاننده روده ها ضعیف شده و سموم به جریان خون وارد می شوند. وارد شدن سموم باکتری ها به جریان خون سبب بروز التهاب، آکنه های ناشی از تغییر باکتری های روده ای و التهاب های ثانویه می شود.

پروبیوتیک های خوراکی می توانند عدم تعادل باکتری ها را اصلاح کرده و مقدار تولید چربی پوست را کاهش دهند. این مواد مفید را می توان از فروشگاه های مواد غذایی تهیه کرد. برخی مواد غذایی سرشار از پروبیوتیک ها هستند که از جمله آن ها می توان ماست و کلم ترش را نام برد.

با این وجود، قبل از مصرف پروبیوتیک ها افراد باید با پزشک خود مشورت کنند.

پروبیوتیک های خوراکی

نوشیدن آب لیموی داغ به صورت ناشنا

یک لیمو را در لیوانی پر از آب جوش فشرده و میل کنید. در صورت نداشتن لیموی تازه می توان از آب لیمو نیز استفاده کرد. از لیمو به مقداری استفاده کنید که آب مزه لیمو به خود بگیرد. این محلول علاوه بر شستشوی داخلی بدن، باکتری ها و سموم آن ها را در روده کوچک کاهش می دهد.

رعایت مراقبت های پوستی

یک هفته قبل از شروع قاعدگی، روتین مراقبتی پوست خود را تنظیم کنید. افراد می توانند محصولاتی همچون پاک کننده ها و مرطوب کننده ها را به روتین مراقبتی پوست خود اضافه کنند تا به پیشگیری از بروز آکنه ها جلوگیری شود. محصولاتی که حاوی سالیسیلیک اسید هستند می توانند به پوشش منافذ نفوذ کرده و آن ها را تمیز نگه دارند. از جمله محصولات حاوی سالیسیلیک اسید می توان سرم پاک کننده BHA، ژل پاک کننده AHA/BHA و ژل پاک کنده پوست را نام برد.

نکته: ژل پاک کننده پوست دارای قوامی ژله ای است. به همین ترتیب می توان جهت محافظت پوست در برابر باکتری ها یک لایه نازک از این ژل را قبل از اعمال محصولات مرطوب کننده استفاده کرد.

مراجعه به پزشک متخصص پوست

افراد در صورت شک داشتن باید با پزشک خود مشورت کنند. پزشک متخصص زنان به دلیل اینکه با زنان ارتباط نزدیک تری داشته و درک بهتری از نوسانات هورمونی آن ها دارد برای بیماران می تواند بسیار کمک کننده باشد. متخصص زنان با تجویز یک آزمایش خون سطوح هورمونی بدن فرد را سنجیده و برای او دارو های خوراکی از جمله دارو های ضد بارداری تجویز می کند.

اسپیرونولاکتون یکی از دارو های مشهور در این زمینه است که به تنظیم تعادل هورمونی کمک می کند. برخی پزشکان به درمان های طبیعی باور بیشتری داشته و مصرف مکمل های غذایی، ویتامین ها و دیگر موارد تغذیه ای را به بیماران خود توصیه می کنند. افراد باید در انجام روش های گفته شده انتظارات واقع گرایانه داشته باشند زیرا پدیدار شدن اثر این تغییرات نیازمند گذر زمان و صبوری است.

Rate this post

پوست پدیا مرجع تخصصی مشاوره پوست و مو

زیر نظر دکتر گیتا مجید زاده

‎‎۰۲۱۲۶۸۰۶۵۹۵

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر فرشته دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 237 مشاهده پرسش
    سلام من ۱۶ سالمه وصورتم جوشهای چرکی وعصبی میریزه مخصوصا که نزدیک دوره پریودم میشه. من چه دارویی باید مصرف کنم.ازمایش هم دادم هیچ مشکلی هم ندارم
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      سلام وقت بخیر برای درمان جوش های صورت حتما باید تشریف بیارین تا از نزذیک ویزین بشین و دوره درمان براتون شروع بشه عوامل زیادی از جمله استرس اضطراب نوع تغذیه میتونه تاثیر گذار باشه
    2. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      شما میتونین با همکارانم در بخش روابط عمومی تماس بگیرین تا نزدیک ترین وقت رو براتون رزروکنند
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر