علائم جوش های هورمونی در زنان

جوش هورمونی نوعی از آکنه است که در نتیجه تغییرات سطح هورمون های بدن به وجود می آید. ابتلا به این آکنه ها بسته به سن افراد رایج بوده و 29 تا 49 درصد زنان را به خود مبتلا می کند. علائم جوش های هورمونی در سنین و شرایط مختلف، متفاوت است.

بروز طغیان های جوش های هورمونی همزمان با عادت ماهانه زنان قابل پیش بینی است. این آکنه ها به شدت برای افراد آزار دهنده بوده و از ظاهر تا اعتماد به نفس فرد را تحت تاثیر خود قرار می دهند. آکنه های هورمونی به قدری رایج هستند که پزشکان با اصطلاح آکنه از آن ها یاد می کنند. این نوع آکنه ها در اثر هورمون های مردانه ای همچون تستوسترون و دیگر آندروژن ها به وجود می آیند. لازم به ذکر است که زنان نیز مقادیر کمی از هورمون های مردانه را در بدن خود تولید می کنند.

خوشبختانه، آکنه های هورمونی همانند دیگر انواع آکنه ها قابل درمان هستند. با به کار گیری ترکیبی از دارو های ایمن و موثر، محصولات غیر تجویزی و ایجاد تغییرات کوچک در سبک زندگی می توان جوش هورمونی را کنترل کرده و اثرات طغیان های آن را به حداقل رساند.

در پایین، تمامی موارد لازم درباره آکنه های هورمونی توضیح داده شده اند. علاوه بر این، بهترین گزینه های درمانی نیز برای درمان آکنه بیان شده اند.

تشخیص علائم جوش های هورمونی

علائم جوش های هورمونی متعدد است که به گفته متخصصان پوست بر اساس موارد زیر فرد به آکنه های هورمونی مبتلا می باشد.

جوش های هورمونی به چه شکل هستند
جوش های هورمونی به چه شکل هستند

سن بروز جوش های هورمونی

در حالی که همه افراد تمایل دارند با ورود به 20 سالگی آکنه ها را پشت سر بگذارند اما بروز این موارد در هر زمانی امکان پذیر است. جوش هورمونی نوعی از آکنه است که بیشترین احتمال بروز را در سال های 20 تا 30 سالگی دارد. دلیل چنین پدیده ای نیز اوج فعالیت هورمونی زنان در این دوره سنی می باشد.

سال های 20 تا 30 سالگی اوج باروری زنان است که زنان به دلیل بارداری، زایمان و شیر دهی بیشتر در معرض تغییرات شدید هورمونی قرار می گیرند. با این حال، سن به تنهایی نمی تواند تعیین کننده بروز یا عدم بروز این آکنه ها باشد. عوامل ژنتیکی شروع و پایان طغیان آکنه های هورمونی را تعیین می کنند.

نزدیک به 50 درصد زنان 20 تا 30 ساله ابتلا به آکنه را تجربه می کنند. علاوه بر آن یائسگی می تواند سبب بروز مجدد طغیان های آکنه شود.

محل جوش های هورمونی

یکی از علائم آشکار کننده بروز طغیان آکنه هورمونی محل جوش ها بر روی صورت است. در صورت مشاهده کیست هایی متورم در ناحیه پایینی صورت مخصوصا در نواحی ذکر شده می توان با احتمال بالا ابتلا به جوش هورمونی را تشخیص داد. متخصصان پوست تاکنون از علت بروز چنین الگویی از جوش ها در صورت مخصوصا در خانم ها مطلع نیستند. با این حال، بیان می شود که این پدیده با تولید بیش از حد چربی و مسدود شدن منافذ پوست ارتباط دارد.

چنین پدیده ای بدین علت است که بسیاری از غدد چربی در اطراف چانه قرار داشته و هورمون های اضافی در بدن آن ها را تحریک می کنند.

با اینکه جوش چانه و خط فک نواحی بسیار شایعی برای بروز آکنه های هورمونی هستند اما این جوش ها می توانند در دو طرف صورت و پایین گردن نیز پدیدار شوند.

جوش های هورمونی در زنان

آکنه های هورمونی اغلب طبق الگوی هایی چرخشی همچون چرخه قاعدگی بروز می دهند. این پدیده برای زنان یائسه نیز اتفاق می افتد زیرا این افراد هنوز هم تغییراتی ماهانه را در سطح هورمون های استروژن و پروژسترون خود تجربه می کنند. البته، این نوسانات نسبت به زنان غیر یائسه کمتر است.

آکنه های هورمونی معمولا هر ماه در یک محل ثابت بروز می دهند. این پدیده اغلب ناشی از بزرگ شدن منفذ پوستی توسط جوش قبلی است. همچنین، امکان دارد که مجرای این منافذ به صورت طبیعی چربی را در خود به دام اندازد. این موارد بسته به فرد و هر منفذ پوستی متفاوت است.

استرس شدید

کورتیزول، هورمون استرس، می تواند تمامی هورمون های دیگر را تحت تاثیر قرار داده و عملکرد آن ها را مختل کند. زنانی که در معرض نوسانات هورمونی ماهیانه بوده و دوره هایی از استرس شدید را تجربه می کنند، در حال رفتن به سمت طوفانی از آکنه های هورمونی هستند.

بروز کیست های دردناک

جوش های سر سفید و سر سیاه در دسته بندی این آکنه های هورمونی قرار نمی گیرند. این نوع آکنه ها می توانند به کیست هایی دردناک تبدیل شده و حساس به لمس باشند. علت این حساسیت نیز انباشته شدن چربی طی روز ها یا هفته ها و ایجاد واکنشی التهابی است.

کیست های دردناک به صورت برآمدگی هایی در زیر سطح پوست بوده و فرد به روش معمول قادر به خارج کردن آن ها نخواهد بود. آکنه های هورمونی به صورت مرتب در همان نواحی ثابت بروز کرده تا به آکنه هایی تحت حاد یا مزمن تبدیل شوند. این جوش ها به دلیل داشتن مولفه های التهابی نیازمند درمان های تخصصی تری هستند تا به جای رفع موضعی، آن ها را به طور کامل تخلیه کنند.

درمان خانگی جای جوش

نحوه تشکیل آکنه های هورمونی

بروز آکنه فرایندی 4 مرحله ای است که هر مرحله در پدیدار شدن جوش نقش دارد:

تولید هورمون

بدن قبل از شروع قاعدگی تولید هورمون های آندروژن خود را افزایش می دهد. مقادیر بالا تر تستوسترون تولید سیبوم را افزایش داده و پوست فرد چرب تر می شود.

جوش های هورمونی در زنان

انسداد فولیکول های مو

سیبوم یک یا چند عدد از فولیکول های مو را مسدود می کند. این فولیکول های مسدود شده کومدون نامیده می شوند. فولیکول ها می توانند به صورت کامل یا نسبی مسدود شده و به ترتیب جوش های سر سفید یا سیاه را به وجود آورند.

عفونت باکتریایی

باکتری در کومدون به دام افتاده و عفونت ایجاد می کند که در نتیجه آن یک آکنه دردناک و تحریک پذیر به وجود می آید.

التهاب

سیستم ایمنی در پاسخ به عفونت باکتریایی سبب قرمزی جای جوش، تورم و دردناک شدن فولیکول مسدود شده می شود.

کامل شدن این چرخه اغلب 4 تا 5 روز زمان برده و فرد قبل از بروز کامل جوش آن را احساس می کند. آکنه های هورمونی معمولا 4 تا 5 روز پس از انسداد و التهاب اولیه رفع می شوند. این گفته یعنی پس از مواجه شدن با آکنه های هورمونی باید تا رفع کامل آن ها به مدت یک هفته صبر کرد.

1/5 - (1 امتیاز)

پوست پدیا مرجع تخصصی مشاوره پوست و مو

زیر نظر دکتر گیتا مجید زاده

‎‎۰۲۱۲۶۸۰۶۵۹۵

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر آلما چهارشنبه ۱۳ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 251 مشاهده پرسش
    آیا جوش های زیر پوستی میتواند هورمونی باشند؟
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده چهارشنبه ۱۳ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام وقت بخیر بستگی به نوع جوش ها دارد حتما باید تشریف بیارین تا از نزدیک توسط پزشک متخصص ویزیت انجام بشه براتون و دوره درمان براتون شروع بشه
    2. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده چهارشنبه ۱۳ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      شما میتونین با همکارانم در بخش روابط عمومی تماس بگیرین تا نزدیک ترین وقت رو براتون رزرو کنند
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر رضایی سه شنبه ۲۴ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 268 مشاهده پرسش
    سلام
    من در ناحیه پیشانی جوش هایی گه گدار میزدم الان یک هفته هست که مقدارش شدید شده جوش های چرکی پیشانی چانه و دورتادور صورت
    تقریبا وحشت کردم مرتب بیشتر داره میشه چکار باید بکنم
    ۲۹ سالمه
    خواهشا کمک کنید
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده سه شنبه ۲۴ تیر ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام وقت بخیر

      برای اظهار نظر تخصصی لازم هست از نزدیک معاینه شوید تا درمان مناسب با شرایط شما برایتان تجویز گردد.

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر