همه چیز درباره تشخیص و درمان زگیل تناسلی در آقایان

زگیل بیضوی در واقع نوعی از زگیل های تناسلی بیرونی به شمار می رود. زگیل های تناسلی، ضایعات و برآمدگی های قرمز رنگ، فیبری و غیر سرطانی هستند که بر روی آلت تناسلی، کیسه بیضه ها و مقعد آقایان پدیدار می شوند.

زگیل تناسلی در آقایان بر اثر ویروس پاپیلومای انسانی (اچ پی وی) – گروهی با بیش از 150 ویروس مرتبط به هم که هر کدام آن ها شماره خاص خود را دارد – شکل می گیرند. حدود 90 درصد از زگیل های تناسلی بر اثر دو نوع 6 و 11 ویروس اچ پی وی شکل می گیرند. برخی دیگر از انواع این ویروس معمولا ریسک بالایی در شکل گیری سرطان لگن در آقایان دارند و به همین علت خطرناک هستند.

زگیل های تناسلی بسیار مسری هستند و یک نوع بسیار شایع از عفونت های انتقالی از راه ارتباط جنسی بین افراد به شمار می روند.

عوامل بروز زگیل تناسلی در آقایان

بزرگترین فاکتور ریسکی برای شکل گیری زگیل های ناحیه کیسه بیضه در آقایان (و دیگر انواع زگیل های تناسلی) داشتن رابطه جنسی محافظت نشده است. زگیل های تناسلی می توانند در حین داشتن فعالیت جنسی و نزدیکی منتقل شوند، حتی اگر فرد آلوده خودش هیچ زگیلی بر روی پوستش نداشته باشد و علائم و نشانه های اچ پی وی را در او نبینیم.

ریسک شکل گیری و پخش زگیل های تناسلی ناحیه کیسه بیضه در آقایان در شرایطی بالا می رود که آن ها:

  • شریک های جنسی متعددی داشته باشند
  • سیستم ایمنی بدن آن ها ضعیف باشد
  • دارای عفونت های شایع دیگر باشند یا بیماری های انتقالی جنسی را در خود داشته باشند
  • الکل مصرف کنند و تنباکو بکشند
  • در سن بسیار کمی فعالیت جنسی خود را آغاز کنند

روش های برداشتن زگیل های بیضه

به کمک روش های نابود کننده و عمل جراحی می توان زگیل های بیضوی و زگیل های خارجی تناسلی در آقایان را به شکل کامل از بین برد. در ادامه مروری خواهیم داشت بر روش های مختلف درمانی در همین حوزه:

  • ماده تریکلورواستیک اسید یا همان TCA یک ماده شیمیایی است که به صورت موضعی توسط یک پزشک بر روی زگیل های فرد قرار داده می شود. کارکرد این ماده آنچنان عالی نیست و زیاد از این روش استفاده نمی شود.
  • روش دیگری با نام کریوتراپی از نیتروژن مایع برای نابود کردن زگیل ها با دمای بسیار سرد و پایین استفاده می کند. این روش معمولا بسیار موثر و کاربردی است اما باید در چندین جلسه درمانی مختلف انجام شود.
  • عمل جراحی الکتروسرجری از انعقاد حرارتی (الکتروکاتری) استفاده می کند تا بافت های آسیب دیده بر روی پوست بیمار را حذف یا نابود کند.
  • لیزر CO2 به کمک انرژی اشعه فروسرخ، زگیل های تناسلی روی پوست را تبخیر می کند.
  • یک روش دیگر وجود دارد که در آن به کمک ابزار های خاص جراحی، زگیل های تناسلی روی پوست به همراه بافت آسیب دیده توسط جراح به صورت دستی برداشته می شوند.

بهترین روش درمان زگیل بیضه

انتخاب روش درمانی مناسب زگیل های تناسلی به تعداد و اندازه آن ها بر روی کیسه بیضه های فرد، ترجیح شخصی بیمار و تجربه های قدیمی پزشک معالج بر می گردد. استفاده از ماده شیمیایی TCA ریسک های کمی را به همراه دارد اما ضریب احتمال بازگشت زگیل های تناسلی در آن حدود 65 درصد است.

کرایوتراپی یا فریز کردن زگیل ها معمولا به چندین جلسه درمانی نیاز دارد که زگیل های روی پوست کاملا حذف شوند. الکتروسرجری دارای تاثیر طولانی مدت بهتری به نسبت کریوتراپی است. در افرادی که سیستم ایمنی آن ها در معرض خطر باشد، استفاده از لیزر CO2 گزینه مناسب و بهتری است. برداشتن زگیل ها به صورت جراحی چیزی مشابه با الکتروکوتر است و می توان از آن برای برداشتن زگیل های کوچک و بزرگ بر روی کیسه بیضه های فرد استفاده کرد.

در حالت عمومی، جراحی برای برداشتن زگیل های تناسلی ناحیه کیسه بیضه با ابزار های خاص به عنوان موثرترین روش درمانی در این حوزه شناخته می شود. این حذف زگیل ها معمولا به کمک الکتروکاتری و یا ابزار های خاص جراحی انجام می شود. لیزر CO2 می تواند نتایجی مشابه با همین دو گزینه را به همراه داشته باشد اما معمولا گران‌تر است. کریوتراپی به نسبت روش های مذکور اثر کمتری دارد، به خصوص برای زگیل های بزرگتر بر روی پوست ناحیه تناسلی افراد. درمان های موضعی در این حوزه نظیر پودوفیلوکس اثر کمتری به نسبت کریوتراپی دارند اما هزینه آن ها پایین بوده و ریسک کمتری را به همراه دارند.

تشخیص زگیل تناسلی مردان و علائم آن

در حالت کلی، رشد کم و بیرون زدگی از پوست تنها نشانه و علامت زگیل های تناسلی در آقایان است. با این حال، بسته به اندازه و محل قرار گیری زگیل بر روی پوست، ممکن است مشکلاتی نظیر خارش و یا درد را نیز به همراه داشته باشند. زگیل های تناسلی ناحیه کیسه بیضه آقایان معمولا طی بررسی چشمی توسط اورولوژ شناسایی می شوند.

ویروس hpv در مردان

ممکن است برای تایید نهایی تشخیص زگیل ها نیاز به بیوپسی است چرا که اگر ظاهر زگیل های تناسلی عادی نباشد، پاسخ خوبی نسبت به روش های درمانی استاندارد و رایج ندارند. معمولا در افرادی که سیستم ایمنی بدن آن ها در معرض خطر باشد نیز از بیوپسی استفاده می شود. زگیل های تناسلی خاصی که بر روی کیسه بیضه ها ظاهر متفاوتی دارند (همراه با خون ریزی، دارای رنگ دانه و یا زخم هستند) ممکن است برای تشخیص نهایی به بیوپسی نیاز داشته باشند. آزمایش ویژه و خاصی برای ویروس اچ پی وی و زگیل های تناسلی در آقایان وجود ندارد و در این زمینه تنها باید به بیوپسی اتکا کرد.

عوارض درمان موضعی زگیل های بیضه

بدون انجام درمان خاصی، زگیل های ناحیه کیسه بیضه ها ممکن است به مرور زمان خودشان از بین بروند، همانگونه باقی بمانند و یا تعداد و اندازه آن ها بیشتر شود. با این حال درمان این زگیل ها و ضایعات پوستی می تواند منجر به بهبود علائم شده و میزان عفونت موضعی را کاهش دهد و در نتیجه ریسک انتقال آن به شریک جنسی نیز کاهش خواهد یافت.

کرم های موضعی و ژل های خاصی برای درمان زگیل های تناسلی ناحیه کیسه بیضه ها و زگیل های خارجی ناحیه تناسلی موجود هستند. برخی از کرم ها و ژل ها نظیر پودوفیلوکس و ایمیکویمود می توانند توسط خود بیمار مورد استفاده قرار گرفته و در خانه بر روی نواحی خاصی قرار گیرند و نیازی به قرار ملاقات های متعدد در مطب دکتر اورولوژ نیست. برخی از درمان های موضعی پوست نظیر TCA (تریکلورواستیک اسید) و پودوفیلین باید توسط یک پزشک پیگیری شوند.

از جمله نکات منفی درمان موضعی برای زگیل های ناحیه بیضه ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

✔ دوره درمانی طولانی مدت (تا 3 ماه)

✔ درمان های کاهنده قدرت ایمنی بدن نظیر ایمیکویمود می توانند منجر به شکل گیری رنگ دانه ها و زخم بر روی نواحی عفونی شوند.

✔ بروز درد در ناحیه درمانی

✔ ضریب موفقیت پایین در مقایسه با روش های برداشتن زگیل

ما در مرکز اورولوژی خود در تهران خدمات حذف زگیل های ناحیه بیضه ها را تحت بی حسی موضعی ارائه می کنیم. این پروسه درمانی معمولا بدون درد بوده، 15 الی 30 دقیقه زمان می برد و معمولا در همان روز می توانید به خانه بروید و یا حتی به محل کار خود مراجعه کنید.

امکان انتقال زگیل بیضه از مردان

آیا زگیل های تناسلی ناحیه بیضه ها مسری هستند؟ آیا ممکن است شریک جنسی خودم را مبتلا کنم؟ آیا زگیل های ناحیه بیضه ها به عنوان بیماری های انتقالی جنسی (STD) شناخته می شوند؟

بله، زگیل های تناسلی ناحیه کیسه بیضه ها مسری هستند. مردی که در این ناحیه از بدن خود زگیل تناسلی داشته باشد می تواند عفونت اچ پی وی را به شریک جنسی خود منتقل کند. زگیل های تناسلی بیضه ها به عنوان بیماری های انتقالی از راه جنسی شناخته می شوند. آن ها می توانند در اثر روابط پوست بر روی پوست افراد در حین داشتن رابطه جنسی واژنی، مقعدی و یا دهانی منتقل شوند.

پیشگیری از زگیل بیضه در آقایان

طبق تخمین های صورت گرفته، بیش از نیمی از تمامی آقایانی که زندگی جنسی فعالی در ایالات متحده آمریکا دارند، حداقل در یک نقطه از زندگی خود، به ویروس اچ پی وی مبتلا هستند. چگونه می توان از عفونت اچ پی وی و زگیل های تناسلی ناحیه کیسه بیضه ها جلوگیری کرد؟

واکسیناسیون اچ پی وی یکی از موثرترین راه ها جهت جلوگیری از شکل گرفتن زگیل های تناسلی به شمار می رود.

واکسل گارداسیل

مطالعات نشان داده اند که واکسن های اچ پی وی (گارداسیل 9) می توانند میزان زگیل های تناسلی، از قبیل زگیل ناحیه بیضه ها، را در پسران و آقایان کاهش دهند. واکسن گارداسیل 9 برای آقایانی در محدوده سنی 9 تا 45 سال مورد تایید قرار گرفته است

تنها روش مطمئن برای جلوگیری از شکل گرفتن زگیل های تناسلی، نداشتن روابط جنسی متعدد و کنترل نشده است.

در صورت داشتن رابطه جنسی تنها با یک نفر که مورد آزمایش قرار گرفته باشد و ویروس اچ پی وی را در خود نداشته باشد می تواند ریسک بروز زگیل های تناسلی را تا حد زیادی کاهش دهد، به عنوان مثال داشتن رابطه فقط در چهارچوب ازدواج و با یک نفر. ریسک بروز زگیل های تناسلی ناحیه بیضه ها می تواند با کم کردن تعداد شریکان جنسی و انتخاب افرادی که در گذشته روابط جنسی کمی داشته اند نیز می تواند کمک شایانی به افراد بکند.

کاندوم ها تنها تا حدی محافظت در برابر زگیل های تناسلی را ارائه می کنند و برای جلوگیری از انتقال عفونت اچ پی وی 100 درصد کارایی ندارند. این ویروس به هر حال می تواند از تماس پوست به پوست افراد منتقل شود.

کلینیک پوست و مو و زیبایی پوست پدیا

Rate this post

پوست پدیا مرجع تخصصی مشاوره پوست و مو

زیر نظر دکتر گیتا مجید زاده

‎‎۰۲۱۲۶۸۰۶۵۹۵

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
پرسش از دکتر