کرونا برای زنان باردار و شیرده و نوزادان

خطر ابتلای زنان باردار به کووید-19 چیست؟ آیا کرونا برای زنان باردار خطرناک تر است؟ آیا اگر این افراد به این ویروس آلوده شوند، بیماریشان نسبت به دیگران شدیدتر است؟

در حال حاضر هنوز نمی دانیم که آیا زنان باردار شانس بیش‌تری برای ابتلا به بیماری کووید-19 نسبت به عموم جامعه دارند یا نه، و در نتیجه، آیا احتمال دارد که بیماری آن‌ها شدید باشد یا نه. بدن زنان در دوران بارداری متحمل تغییراتی می‌شود که ممکن است ریسک ابتلا به بعضی عفونت‌ها را بیش‌تر کند. زنان ممکن است در مواجهه با ویروس‌های خانواده کووید-19، و دیگر عفونت‌های تنفسی مثل آنفلوآنزا، در معرض ابتلا به بیماری شدیدتری قرار بگیرند. پس مثل همیشه، خیلی مهم است که زنان باردار از خودشان در مقابل بیماری مراقبت کنند.

خود مراقبتی زنان باردار در برابر کرونا

زنان باردار هم باید مثل عموم جامعه همان کارها را برای اجتناب از ویروس، انجام دهند. با انجام این کارها می‌توانید باعث توقف انتشار کووید-19 شوید:

  • سرفه‌ی خودتان را با آرنج خمیده مهار کنید.
  • از افرادی که بیمار هستند دوری کنید.
  • دستان خود را با آب و صابون یا ضدعفونی‌کننده‌های حاوی الکل تمیز کنید.

اطلاعات بیش‌تر درباره‌ی راه‌های پیشگیری از کروناویروس را در (پیشگیری از کروناویروس) دنبال کنید.

خطر کرونا برای زنان باردار

هنوز نمی‌دانیم که آیا کووید-19 می‌تواند در طول بارداری مشکلی ایجاد کند یا نه. همچنین اطلاع نداریم که آیا این ویروس روی سلامت نوزاد تاثیر دارد یا نه.

آیا کووید-19 از مادر باردار به جنین یا نوزاد منتقل می‌شود؟

هنوز نمی‌دانیم که کووید-19 ممکن است در دوران بارداری یا زایمان از مادر آلوده به ویروس، به جنین یا نوزاد منتقل شود یا نه. تا به حال هیچ موردی نداشته‌ایم که تست کووید-19 نوزاد متولدشده از مادر آلوده مثبت باشد. در این موارد، که اندک هم بوده‌اند، ویروسی در نمونه‌ی مایع آمنیوتیک یا شیر مادر پیدا نشده است.

شیردهی در دوران کرونا

خطر کرونا برای نوزادان

مطمئناً کودکان زیادی در زمان شیوع کرونا به دنیا خواهند آمد و سؤالات زیادی ذهن مادران را درگیر خواهد کرد.

اگر مادر در دوران بارداری مبتلا به کووید-19 شود، آیا کودکش در خطر است؟

تا به امروز، نمی‌دانیم که ابتلای مادر باردار به کووید-19 برای نوزادان خطری دارد یا نه. چند مورد گزارش در مورد مشکلات بارداری یا زایمان (مثلاً زایمان زودرس) در نوزادانی داشته‌ایم که از مادران با تست ویروس مثبت در بارداری به دنیا آمده‌اند. با این حال، هنوز مشخص نیست که این نتایج لزوماً به عفونت ویروسی مادر مربوط هستند یا نه.

خطر کرونا در دوران شیردهی

آیا مادران باید شیردهی به نوزادان خود را در زمان شیوع کرونا متوقف کنند؟ آیا کرونا از طریق شیر به نوزاد منتقل می شود؟

این راهنمای موقت مبتنی بر اطلاعات حال حاضر ما درباره‌ی کووید-19 و نحوه‌ی انتقال دیگر عفونت‌های تنفسی ویروسی و برای مادرانی است که ابتلای آن‌ها به کووید-19 تایید شده، یا مادرانی که در حال شیردهی هستند و هنوز نتیجه‌ی بررسی‌های آن‌ها مشخص نیست. CDC (مرکز کنترل بیماری) به محض این که اطلاعات جدیدی در مورد کووید-19 به دست آورد، این راهنمای موقت را به‌روز خواهد کرد.

انتقال کووید-19 از طریق شیر مادر

خیلی چیزها در مورد نحوه‌ی انتشار کووید-19 نمی‌دانیم. مثل آنفلوانزا و دیگر عفونت‌های تنفسی، به نظر می‌رسد کووید-19 هم اساساً به وسیله‌ی قطرات ریز تنفسی در سرفه و عطسه‌ی افراد آلوده به ویروس به صورت نفر-به-نفر منتقل می‌شود. در مطالعات محدود روی زنان مبتلا به کووید-19 و عفونت کروناویروسی دیگر یعنی سارس (سندرم حاد تنفسی – SARS-CoV)، ویروس در شیر مادر دیده نشده است؛ با این حال، هنوز هم نمی‌دانیم که آیا مادر آلوده به کووید-19 می‌تواند عفونت را از طریق شیر به نوزاد منتقل کند یا نه.

راهنمای شیردهی CDC برای دیگر بیماری‌های عفونی

شیر مادر از ابتلا به خیلی از بیماری‌ها جلوگیری می‌کند. موارد خیلی نادر و خاصی وجود دارد که شیردهی از سینه‌ی مادر یا استفاده از شیر دوشیده شده‌ی مادر توصیه نمی‌شود. CDC راهنمای خاصی برای شیردهی در طول ابتلا به عفونت‌های مشابهی مثل SARS-CoV (سارس) یا سندرم تنفسی خاورمیانه‌ای (MERS-CoV – مرس) ندارد.

غیر از شرایط اضطراری بعد از زایمان، CDC پیشنهاد می‌کند که مادران مبتلا به آنفلوانزا به شیردهی به نوزادشان از طریق سینه یا دوشیدن شیر ادامه دهند اما احتیاط را رعایت کنند تا ویروس به نوزاد منتقل نشود.

راهنمای شیردهی برای مادرانی مشکوک به کرونا

شیر مادر بهترین منبع مغذی برای اکثر نوزادان است. با این حال، هنوز خیلی چیزها در مورد کووید-19 نمی‌دانیم. نحوه‌ی شروع و ادامه‌ی شیردهی به وسیله‌ی مادر با هماهنگی خانواده و ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی باید مشخص شود. مادری که ابتلای او به کووید-19 تایید شده یا فرد دارای علامتی که تحت بررسی است، باید همه‌ی احتیاط‌های لازم را انجام دهد تا ویروس به نوزادش منتقل نشود. مثلاً، دست‌هایش را قبل از لمس نوزاد بشوید، یا اگر ممکن است هنگام شیر دادن با سینه به نوزاد، ماسک بزند.

اگر مادر به وسیله‌ی شیردوش‌های دستی یا الکتریکی شیر خود را می‌دوشد، باید قبل از دست زدن به اجزای پمپ یا شیشه شیر حتماً دست‌هایش را بشوید و برای تمیز کردن شیردوش و پمپ بعد از هربار استفاده، از توصیه‌های مخصوص پیروی کند. در صورت امکان، فرد مناسبی را برای تغذیه‌ی نوزاد با شیر دوشیده در نظر بگیرید.

زایمان در دوران کرونا

کرونا (کووید-19) و کودکان

درا ینجا به برخی از سؤالات مادران درباره کرونا و کودکان می پردازیم:

خطر ابتلای فرزندم به کووید-19 چیست؟

جواب: بر اساس شواهد موجود، به نظر نمی‌رسد ریسک ابتلای کودکان به کووید-19 بالاتر از بزرگسالان باشد. با این که برخی کودکان و نوزادان هم به کووید-19 مبتلا شده‌اند، اما اکثر گزارش‌های ابتلا به این ویروس تا به امروز مربوط به بزرگسالان است. برای کسب اطلاعات بیش‌تر در خصوص این که در صورت ابتلا به کووید-19 چه افرادی در معرض بیش‌ترین خطر هستند، به صفحه‌ی ارزیابی خطر CDC مراجعه کنید.

چطور از ابتلای فرزندم به کووید-19 جلوگیری کنم و مراقبش باشم؟

جواب: باید به بچه‌ها آموزش دهید کارهایی انجام دهند که عموم مردم برای جلوگیری از انتشار کووید-19 رعایت می‌کنند. به این ترتیب، می‌توانید آن‌ها را تشویق کنید جلوی انتشار این ویروس را بگیرند. آموزش‌های عمومی عبارتند از:

  • تمیز کردن دست‌ها با آب و صابون یا ضدعفونی‌کننده‌های حاوی الکل.
  • دوری از افراد بیمار (افرادی که سرفه و عطسه می‌کنند).
  • تمیز و ضدعفونی کردن سطوحی که در خانه استفاده‌ی مشترک زیادی دارند (مثل میزها، صندلی‌های پشتی‌دار، چفت درها، کلیدهای برق، ریموت‌ها، دستگیره‌ها، میز تحریرها، توالت و غیره).
  • شستن وسایل، مانند اسباب‌بازی‌های قابل شست‌وشو مطابق دستورالعمل سازندگان. در صورت امکان، وسایل را با گرم‌ترین درجه‌ی آبی که مناسب آن‌هاست بشویید و سپس به طور کامل خشک کنید.

می‌توانید لباس‌های کثیف فرد بیمار را با وسایل دیگر افراد بشویید.

نشانه‌های کووید-19 در کودکان با بزرگسالان متفاوت است؟

جواب: خیر. نشانه‌های کووید-19 در کودکان و بزرگسالان، مشابه است؛ با این حال، کودکانی که ابتلای آن‌ها به کووید-19 تایید شده عموماً نشانه‌های خفیفی داشته‌اند. نشانه‌های دیده شده در کودکان عبارتند از نشانه‌های مشابه سرماخوردگی، مثل تب، آبریزش بینی و سرفه. استفراغ و اسهال هم گاهی دیده شده است. هنوز مشخش نیست که آیا کودکان دارای بیماری‌های زمینه‌ای و نیازهای بهداشتی خاص، بیش‌تر در معرض خطر هستند یا نه. هنوز خیلی مانده تا بدانیم این بیماری چه تاثیری بر کودکان دارد.

کودکان هم باید ماسک بزنند؟

جواب: در صورت حضور در اجتماع توصیه می شود تمامی افراد از ماسک استفاده کنند.

Rate this post

پوست پدیا مرجع تخصصی مشاوره پوست و مو

زیر نظر دکتر گیتا مجید زاده

‎‎۰۲۱۲۶۸۰۶۵۹۵

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
پرسش از دکتر