دستورالعمل ضد عفونی منزل در برابر کرونا

شواهد موجود نشان می‌دهد که کروناویروس جدید ممکن است برای ساعت‌ها تا روزها روی سطوح ساخته شده از انواع مختلف مواد زنده بماند. تمیز کردن سطوح به وضوح کثیف و به دنبال آن، ضدعفونی منزل، بهترین اقدام عملی برای پیشگیری از کووید-19 و سایر بیماری‌های تنفسی ویروسی در خانه و جامعه است.

تفاوت تمیز کردن و ضدعفونی کردن

این دستورالعمل، توصیه‌هایی در مورد تمیز و ضدعفونی کردن خانه‌هایی است که در آن‌ها افراد تحت بررسی (PUI) یا افرادی که کووید-19 آن‌ها تأیید شده، ساکن هستند یا خودشان را ایزوله کرده‌اند. هدف، محدود کردن بقای ویروس در محیط‌ها است. اگر اطلاعات جدیدی در دسترس قرار بگیرد، این توصیه‌ها هم به‌روز خواهد شد.

این دستورالعمل‌ها برای خانه و عموم مردم در نظر گرفته شده است.

  • تمیز کردن به از بین بردن میکروب‌ها‌، گرد و خاک و آلودگی‌ها از سطوح اشاره دارد. تمیز کردن، میکروب‌ها را نمی‌کشد، اما با زدودن آن‌ها، باعث کاهش تعداد و کاهش ریسک شیوع عفونت می ‌شود.
  • ضدعفونی کردن به استفاده از مواد شیمیایی برای کشتن میکروب‌های روی سطوح اشاره دارد. این فرآیند لزوماً سطوح کثیف را تمیز نمی‌کند یا میکروب ها را از بین نمی‌برد، اما با کشتن میکروب‌های روی یک سطح پس از تمیز کردن، می‌تواند خطر انتشار عفونت را بیش‌تر کاهش دهد.

تمیز کردن روزمره منزل

اعضای جامعه می‌توانند روتین‌های تمیز کردن سطوحی را که مکرر لمس می‌شوند (مانند میزها، چفت‌ها، کلیدهای لامپ، دستگیره‌ها، میزهای تحریر، توالت‌ها، شیرهای آب و سینک‌ها) با پاک‌کننده‌های خانگی و ضدعفونی‌کننده‌های مورد تایید EPA انجام دهند که طبق دستورالعمل برچسب‌ها، مناسب این سطوح هستند. برچسب‌های محصولات دارای دستورالعمل‌هایی برای استفاده‌ی ایمن و موثر تمیزکننده‌ها است، که شامل نکته‌های احتیاطی است که باید وقتی از فرآورده‌ها استفاده می‌کنید به دقت رعایت نمایید؛ چیزهایی مثل پوشیدن دستکش و اطمینان از این که تهویه‌ی مناسب هنگام استفاده از فرآورده‌های تمیزکننده برقرار است.

توصیه‌های عمومی برای تمیز کردن و ضدعفونی خانه‌های با افراد ایزوله شده در خانه (افراد مشکوک/یا افرادی که ابتلای آن‌ها به کووید-19 تایید شده):

  • اعضای خانواده باید در مورد علایم کووید-19 و جلوگیری از شیوع آن در خانه آموزش ببینند.
  • سطوحی را که روزانه در خانه به طور مشترک استفاده و زیاد لمس می‌شوند، تمیز و ضدعفونی کنید (به عنوان مثال میزها، صندلی‌های دارای پشتی سخت، چفت‌ها، کلید لامپ‌ها، ریموت‌ها، دستگیره‌ها، میزهای مطالعه، توالت، سینک‌ها).
  • در مورد رختخواب/حمام اختصاصی فرد بیمار: برای جلوگیری از تماس غیرضروری با فرد بیمار، تعداد دفعات تمیز کردن را به میزان لازم کاهش دهید (مثلاً اشیا و سطوح کثیف).
  • تا آن‌جا که ممکن است، بیمار باید در یک اتاق خاص و به دور از افراد دیگر در خانه بماند و از دستورالعمل‌های مراقبت خانگی استفاده کند.
  • مراقب می‌تواند لوازم نظافت شخصی را برای اتاق و حمام بیمار فراهم کند، مگر این‌که در اتاق، کودک یا شخص دیگری ساکن باشد که وسایل برایش مناسب نیست. در این حالت باید دقت کرد. این تجهیزات شامل منسوجات، حوله‌های کاغذی، پاک‌کننده‌ها و ضدعفونی کننده‌های ثبت شده توسط EPA است.
  • اگر حمام جداگانه در دسترس نباشد، حمام باید بعد از هر بار استفاده توسط فرد بیمار تمیز و ضدعفونی شود. اگر امکان‌پذیر نباشد، فرد مراقب باید تا پایان زمان استفاده‌ی شخص بیمار صبر کند و بعد، سطوح لمس شده توسط بیمار را تمیز و ضدعفونی نماید.
  • اعضای خانواده باید هنگام تعامل با افراد مشکوک/یا فردی که ابتلای او به کووید-19 تایید شده، و اتاق‌ها/حمام مختص آن‌ها از دستورالعمل‌های مراقبت خانگی پیروی کنند.

تمیز کردن منزل

نحوه ضد عفونی کردن سطوح در برابر کرونا

سطوح

  • هنگام تمیز و ضدعفونی کردن سطوح، دستکش یکبارمصرف بپوشید. دستکش‌ها را باید بعد از هربار تمیز کردن دور ریخت. در صورت استفاده از دستکش‌های قابل استفاده‌ی مجدد، این دستکش‌ها باید مختص تمیز و ضدعفونی کردن سطوح آلوده به کووید-19 باشد و نباید از آن‌ها برای اهداف دیگری استفاده شود. از دستورالعمل‌های سازندگان در مورد تمیز و ضدعفونی کردن محصولات مورد استفاده پیروی کنید. دست‌ها را بلافاصله پس از دور انداختن دستکش تمیز کنید.
  • اگر سطوح کثیف است، باید قبل از ضدعفونی، آن‌ها را با استفاده از مواد شوینده یا صابون و آب تمیز کنید.
  • برای ضدعفونی کردن، محلول‌های سفیدکننده‌ی رقیق خانگی، محلول‌های الکلی با حداقل 70 درصد الکل و رایج‌ترین مواد ضدعفونی کننده‌ی خانگی ثبت شده در EPA موثرند.
  • محلول‌های سفیدکننده‌ی رقیق شده‌ی خانگی اگر برای سطوح مناسب باشند، می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. دستورالعمل‌های سازنده را برای کاربرد و تهویه‌ی صحیح دنبال کنید. بررسی کنید تا مطمئن شوید تاریخ انقضای محصول نگذشته باشد. هرگز سفیدکننده‌ی خانگی را با آمونیاک یا هیچ ماده‌ی پاک‌کننده‌ی دیگری مخلوط نکنید. سفیدکننده‌های خانگی در صورتی که به دقت رقیق شوند، در برابر کروناویروس‌ها مؤثرند.

محلول ضد عفونی کننده را به شکل زیر آماده کنید:

  • مخلوط 5 قاشق چایخوری (یک‌سوم پیمانه) محول سفیدکننده به ازای هر گالن آب، یا 4 قاشق چایخوری محلول سفیدکننده به ازای یک لیتر آب
  • انتظار می‌رود محصولات مورد تایید EPA دارای پاتوژن‌های ویروسی بر اساس داده‌ها در مقابل کویید-19 موثر باشد. در مورد همه‌ی محصولات نظافتی و ضدعفونی‌کننده از دستورالعمل سازنده استفاده کنید (مثلاً در مورد غلظت، روش استفاده و زمان عمل، و …).
  • در مورد سطوح نرم (خلل و فرج دار) مانند فرش، قالیچه و پارچه، آلودگی‌های قابل مشاهده را در صورت وجود، با پاک‌کننده‌های مناسب این سطوح تمیز کنید.

بعد از تمیز کردن:

آیتم‌ها را به تناسب دستورالعمل سازنده بشویید. اگر ممکن است، وسایل را با استفاده از گرم‌ترین درجه‌ی مناسب آن‌ها بشویید و به طور کامل خشک کنید. یا از فرآورده‌های مورد تایید EPA دارای پاتوژن ویروسی که مناسب سطوح متخلخل هستند استفاده کنید.

لباس، حوله، ملافه و سایر مواردی که در لباسشویی ریخته می‌شود

  • هنگام رسیدگی به لباس‌های کثیف یک بیمار، دستکش یکبارمصرف بپوشید و بعد از هر بار استفاده دور بیندازید. در صورت استفاده از دستکش قابل استفاده‌ی مجدد، این دستکش‌ها باید مختص تمیز کردن و ضدعفونی سطوح آلوده به کووید-19 باشد و نباید از آن‌ها برای مصارف خانگی استفاده شود. دست‌ها را بلافاصله پس از درآوردن دستکش تمیز کنید.
  • اگر هنگام شستن لباس‌های کثیف از دستکش استفاده نشده، حتماً دست‌ها را بعد از آن بشویید.
  • در صورت امکان، لباس‌های آلوده را تکان ندهید. این امر احتمال پراکندگی ویروس از طریق هوا را به حداقل می‌رساند.
  • چیزهای شستنی را به تناسب دستورالعمل سازنده بشویید. در صورت امکان، آیتم‌های شستنی را با گرم‌ترین آب مناسب این آیتم‌ها بشویید و کاملاً خشک کنید. لباس‌های کثیف فرد بیمار را می‌توان با لباس‌های دیگران شست.
  • سبد لباس‌ها را طبق راهنمای ضدعفونی و نظافت سطوح، تمیز و ضدعفونی کنید. در صورت امکان، یک کیسه را جایگزین کنید که یکبارمصرف (دورانداختنی) یا قابل شست‌وشو باشد.

ضد عفونی سطوح استیل

ضد عفونی دست ها در برابر کرونا

  • اعضای خانواده باید دست‌ها را بلافاصله پس از درآوردن دستکش و پس از تماس با شخص بیمار، با صابون و آب به مدت 20 ثانیه بشویند. اگر صابون و آب در دسترس نباشد و دست‌ها به وضوح کثیف نباشند، می‌توان از یک ضدعفونی کننده‌ی دست با پایه‌ی الکل که حداقل 60٪ الکل دارد استفاده کرد. با این حال، اگر دست‌ها آلودگی واضحی دارند، همیشه دست‌ها را با آب و صابون بشویید.
  • اعضای خانواده باید هنگام کار و در خانه، از اقدامات پیشگیرانه‌‌ی نرمال مانند رعایت بهداشت دست‌ها و اجتناب از لمس چشم‌ها، بینی، یا دهان با دست‌های نشسته پیروی کنند.
  • زمان‌های مهمی که دست‌ها باید تمیز و شسته شوند عبارتند از:
  • بعد از فین‌کردن، سرفه یا عطسه
  • بعد از استفاده از دستشویی
  • قبل از خوردن یا آماده کردن غذا
  • بعد از تماس با جانوران یا حیوانات خانگی
  • قبل و بعد از روتین‌های مراقبتی از شخص دیگری که به کمک نیاز دارد (به عنوان مثال کودک)

دیگر ملاحظات

  • فرد بیمار در صورت امکان باید در اتاق خود غذا بخورد/تغذیه شود. وسایل و سرویس غذای غیریکبارمصرف مورد استفاده باید با دستکش استفاده و با آب داغ یا در ماشین ظرفشویی شسته شود. دست‌ها را پس از دست زدن به وسایل و ظروف غذا تمیز کنید.
  • در صورت امکان، یک سطل زباله‌ی دارای کیسه را به بیمار اختصاص دهید. در هنگام درآوردن کیسه‌های زباله، دست زدن به زباله‌ها و دور ریختن آن‌ها از دستکش استفاده کنید. دست‌ها را بعد از استفاده از سطل زباله یا دور ریختن زباله‌ها بشویید.
  • در صورت امکان با بخش بهداشت محلی خود در مورد راهنمای دفع زباله مشورت کنید.
Rate this post

پوست پدیا مرجع تخصصی مشاوره پوست و مو

زیر نظر دکتر گیتا مجید زاده

‎‎۰۲۱۲۶۸۰۶۵۹۵

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
پرسش از دکتر