جوانسازی پوست با لیزر چگونه انجام می شود؟

همزمان با افزایش سن، پوست بدن انسان دچار ‌چین‌وچروک و لک می‌شود و ظاهری ناخوشایند و افتاده پیدا می‌کند. خوشبختانه امروزه راه‌های زیادی برای جوان کردن پوست و حذف ردپای گذر ایام وجود دارد. در این مطلب قصد داریم یکی از این روش‌ها را به شما معرفی کنیم. جوانسازی پوست با لیزر روشی است که در این مقاله به آن می‌پردازیم؛ تا انتها همراه ما باشید.

جوانسازی پوست با لیزر چیست؟

در جوانسازی پوست با استفاده از لیزر، پرتوهای لیزر به پوست برخورد می‌کنند و مشکلات پوستی ناشی از آکنه، چین‌وچروک، تغییر رنگ، رگ‌های خونی برجسته و… از بین می‌روند. در این روش، معمولا لایه بیرونی پوست از بین می‌رود و لایه‌ای جدید ساخته می‌شود.

با گذر سن، توانایی پوست برای تولید پروتئین کلاژن کم می‌شود. این پروتئین، به پوست ساختار و قوام می‌دهد و خاصیت کشسانی آن را حفظ می‌کند. با استفاده از لیزر، پوست تحریک می‌شود که بتواند این پروتئین را بیشتر تولید کند. در نتیجه، هم از شل‌شدگی و افتادگی آن جلوگیری می‌شود و هم پوست شما جوان‌تر خواهد شد. این روش در رفع مشکلات پوست که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم، موثر است:

  • لکه‌های ناشی از میان‌سالی و پیرسالی
  • آکنه
  • نشانه‌های مادرزادی مانند ماه‌گرفتگی
  • زگیل‌ها
  • لک‌های ناشی از آفتاب
  • زخم‌های پوست که بر اثر آکنه ایجاد شده‌اند
  • اثرات خط زایمان در بانوان

باید توجه کنید که همه افراد با هر شرایط سلامتی، نمی‌توانند از این روش استفاده کنند. برای برخی از افراد،  استفاده از این روش، خطرها و محدودیت‌هایی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

چه کسانی نمی‌توانند جوانسازی پوست با لیزر انجام دهند؟

  • کسانی که بدن آن‌ها نسبت به ایجاد زخم حساس است و کلوئید می‌سازد. این افراد نباید از لیزر استفاده کنند؛ زیرا ممکن است در صورت زخم، پوست آن‌ها کلوئید بسازد و منظره بدی ایجاد کند.
  • افرادی که پوست خیلی تیره دارند، بر اثر استفاده از این روش ممکن است رنگ پوستشان دچار تغییر شود.
  • کسانی که چین‌وچروک‌های عمیقی دارند یا بر اثر دلایلی مانند گذر سن، پوست اضافه آورده‌اند، نباید از جوانسازی پوست با لیزر استفاده کنند.
  • افرادی که دارای آکنه هستند و داروهای مربوط به درمان آن را مصرف می‌کنند، نباید از این روش استفاده کنند.
  • کسانی که دارای تب‌خالی هستند که هنوز بهبود پیدا نکرده است، مناسب این روش نیستند.
  • افرادی که دیابت دارند، پوست آن‌ها حساس می‌شود و استفاده از لیزر برای آن‌ها خطرناک است.
  • افرادی که بیماری خودایمنی نظیر پسوریازیس دارند.
  • کسانی که مبتلا به سرطان هستند و از شیمی‌درمانی استفاده می‌کنند.

تکنیک‌های اصلی جوانسازی پوست با لیزر

در روش جوان کردن پوست با لیزر از دو تکنیک مهم و اصلی استفاده می‌شود که در ادامه، آن‌ها را بیان می‌کنیم.

تکنیک سایشی

در این تکنیک از پرتوهای قوی لیزر استفاده می‌شود که لایه اول پوست را از بین می‌برند. لایه دوم پوست نیز در این روش تا حدودی تخریب می‌شود. در این روش، بدن مجبور می‌شود نسبت به این تخریب واکنش نشان دهد و لایه جدیدی تولید کند. همچنین این روش، پوست بدن را مجبور می‌کند پروتئین کلاژن بیشتری تولید کند. در این روش ریکاوری پوست تا یک هفته طول می‌کشد و پوست تا مدت‌ها به نور آفتاب حساس خواهد شد که بهتر است از کرم ضدآفتاب استفاده کنید. اثرات این تکنیک تا 6 ماه بعد خودشان را نشان می‌دهند. بنابراین بیمار در این تکنیک جوانسازی پوست با لیزر باید صبور باشد.

تکنیک غیر سایشی

در این تکنیک، پرتوهای لیزر به لایه اول پوست کاری ندارند، مستقیم به لایه زیرین نفوذ می‌کنند و با گرما دادن به آن باعث تحریک پوست می‌شوند. این تکنیک نیز پروتئین کلاژن را تحریک می‌کند و اثرات ترمیمی دارد؛ اما در مقایسه با تکنیک سایشی، بیمار باید جلسات بیشتری داشته باشد و اثرات آن روش را در مدت طولانی‌تری به دست بیاورد. البته این تکنیک اثرات جانبی تکنیک سایشی را ندارد، بیمار درد کمتری را متحمل می‌شود و به پوست کمتر آسیب می‌رسد.

مشاوره و آماده‌سازی برای جوانسازی پوست با لیزر

قبل از انجام لیزر معمولا جلسه مشاوره تشکیل می‌شود و موارد زیر در آن مطرح می‌شوند.

سوابق پزشکی

آماده باشید تابه سوالات پزشک درباره وضعیت و سوابق پزشکی خود پاسخ دهید. پزشک از شما درباره داروهایی که مصرف می‌کنید نیز سوال می‌پرسد. در ضمن از شما درباره عمل‌های زیبایی که قبلا انجام داده‌اید نیز پرسش می‌شود. همچنین پزشک حاذق درباره واکنش پوست شما در برابر نور خورشید نیز سوال می‌پرسد.

معاینه

در جلسه مشاوره، پزشک به‌دقت پوست شما و ناحیه‌ای را که می‌خواهید عمل جوانسازی پوست با لیزر روی آن انجام شود، بررسی می‌کند. در نتیجه، با ضخامت پوست شما و رنگ آن آشنا می‌شود. معاینه کمک می‌کند پزشک دریابد که چه میزان تغییر در پوست شما ایجاد خواهد شد.

انتظارات

در این جلسه درباره انتظارات و تصورات خود از عمل جوانسازی پوست با لیزر به پزشک بگویید. به کمک این موضوع، با بحث و گفتگو متوجه می‌شوید که آیا این عمل مناسب شما است یا خیر؟ در ضمن، انتظارات غیرمنطقی شما نیز اصلاح می‌شوند.

اقدامات لازم برای جوانسازی پوست با لیزر

جهت آماده‌سازی برای روز عمل، اقدامات زیر نیاز هستند.

تجویز دارو

اگر به طور مکرر تب‌خال می‌زنید، پزشک برای شما دارویی تجویز می‌کند تا بعد از عمل لیزر به شما آسیب نرسد. ممکن است پزشک از شما بخواهد برخی از داروهای مصرفی خود را چند روز قبل از انجام لیزر قطع کنید.

دوری از نور خورشید

تا دو ماه قبل از انجام لیزر نباید زیاد در معرض نور خورشید باشید؛ زیرا موجب تغییر رنگ‌دانه در ناحیه‌ای که جوانسازی پوست با لیزر انجام شده است، می‌شود. بهتر است از کرم‌های ضدآفتاب نیز استفاده کنید.

پرهیز از مصرف سیگار

تا چند روز قبل و بعد از انجام عمل لیزر سیگار نکشید. سیگار باعث می‌شود درد بیشتری را هنگام عمل لیزر تجربه کنید و از طرفی دیگر، دوره ریکاوری شما را نیز طولانی‌تر می‌کند.

در هنگام جوانسازی پوست با لیزر چه اتفاقی می‌افتد؟

در روز عمل، ابتدا پزشک پوست شما را بی‌حس می‌کند تا درد کمتری را تجربه کنید. سپس پرتوهای لیزر را به ناحیه موردنظر برای درمان می‌تاباند. اگر دستگاه لیزر از تکنیک سایشی استفاده کند، مقدار دردی که تجربه خواهید کرد، کمی بیشتر خواهد بود. در این تکنیک، با توجه به موضع موردنظر، مقدار زمان لازم برای درمان بین 30 دقیقه تا دو ساعت است.

اگر دستگاه لیزر دارای تکنیک غیر سایشی باشد، میزان زمان جلسه شما کوتاه‌تر خواهد بود. فقط باید چند بار این درمان را تکرار کنید تا به نتیجه دلخواه برسید.

در هنگام جوانسازی پوست با لیزر چه اتفاقی می‌افتد؟
در هنگام جوانسازی پوست با لیزر چه اتفاقی می‌افتد؟

جمع‌بندی

جوانسازی پوست با لیزر یکی راه‌هایی است که می‌توانید با استفاده از آن، از شر اثرات میانسالی و پیری خلاص شوید. لیزردرمانی نسبت به دیگر عمل‌های غیرجراحی مانند تزریق، ماندگاری طولانی‌تر دارد. باید توجه داشته باشید که پزشک انجام‌دهنده لیزر، بسیار در نتیجه درمانی موثر است؛ بنابراین حتما کلینیکی را انتخاب کنید که معتبر باشد و از پزشکان باتجربه استفاده می‌کند. با انجام این عمل دوباره جوانی و روزهای روشن را در آغوش می‌گیرید.

منابع: mayoclinic

Rate this post

پوست پدیا مرجع تخصصی مشاوره پوست و مو

زیر نظر دکتر گیتا مجید زاده

‎‎۰۲۱۲۶۸۰۶۵۹۵

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
پرسش از دکتر