کربوکسی تراپی چیست؟ بررسی مزایا، کاربرد و عوارض

کربوکسی تراپی، نوعی درمان ضد پیری جدید، ساده و اثبات شده است. این روش، با بهبود متابولیسم بافتی و پرفیوژن، به ‌طور چشمگیری ظاهر سلولیت را کاهش می‌دهد. کربوکسی تراپی یک روش زیبایی بدون عمل جراحی است که شامل تزریق دی‌اکسید کربن به بافت زیر پوست از طریق یک سوزن کوچک می‌شود. اگر می‌خواهید دقیق‌تر بدانید که کربوکسی تراپی چیست و چه کاربردهایی دارد، در ادامه با ما همراه باشید.

کربوکسی تراپی چیست؟

کربوکسی تراپی نوعی روش درمانی است که برای درمان سلولیت، حلقه‌های تیره زیر چشم و ترک‌های پوستی استفاده می‌شود. همچنین برخی از پزشکان از این روش درمانی برای درمان اختلال نعوظ، آرتریت حاد، سندروم رینود و آلوپسی ناشی از گردش خون ضعیف، استفاده می‌کنند. کربوکسی تراپی معمولا برای درمان موارد زیر مورداستفاده قرار می‌گیرد:

  • صورت
  • پلک‌ها
  • گردن
  • معده
  • بازوها
  • پاها
  • باسن

بیشتر بخوانید: فواید فیشال پوست چیست؟

روش انجام کربوکسی تراپی چگونه است؟

تا اینجا دانستیم که کربوکسی تراپی چیست و برای کدام‌یک از بخش‌های بدن کاربرد دارد. ویژگی‌های این روش با توجه به آن بخش از بدن که تحت درمان قرار می‌گیرد، متفاوت خواهند بود. اما مکانیسم آن در بیشتر موارد یکسان است.

برای استفاده از این روش، یک مخزن گاز دی‌اکسید کربن به یک تنظیم‌کننده جریان با لوله پلاستیکی متصل می‌شود. سپس جریان گاز از مخزن توسط پزشک با دقت بسیار زیادی تنظیم خواهد شد.

گاز از طریق تنظیم‌کننده، به لوله‌های استریلی که دارای یک فیلتر در انتهای آن است، جریان می‌یابد. این فیلتر، وظیفه جداسازی هر گونه ناخالصی قبل از رسیدن به بدن بیمار را دارد. سپس گاز به ‌وسیله سوزنی با اندازه بسیار کوچک در طرف مقابل فیلتر عبور می‌کند. از این طریق، پزشک گاز را از طریق سوزن به زیر پوست تزریق خواهد کرد.

مکانیسم عمل کربوکسی تراپی چگونه است؟

دی‌اکسید کربن نوعی سیگنال برای گردش خون ضعیف در بدن محسوب می‌شود. هنگامی‌که ما برای تنفس، اکسیژن را به ریه‌های خود منتقل می‌کنیم، گلبول‌های قرمز اکسیژن را در ریه‌های ما می‌گیرند و آن را به بافت‌ها انتقال می‌دهند. وقتی گلبول‌های قرمز با ناحیه‌ای مواجه می‌شوند که به ‌سختی کار می‌کند و دی‌اکسید کربن زیادی دارد، این عمل را بیشتر انجام می‌دهند. به همین علت، با تزریق مقادیر کمی گاز دی‌اکسید کربن درست زیر سطح پوست، به نوعی آن را فریب می‌دهند تا گردش خون در آن ناحیه افزایش یابد. به عبارت دیگر، یک پزشک می‌تواند با تزریق دی‌اکسید کربن، گردش خون را در یک منطقه خاص افزایش دهد. این عمل باعث هجوم گلبول‌های قرمز خون به آن ناحیه می‌شود.

هنگامی‌که سلول‌های خونی به محل مورد نظر می‌رسند، گردش خون افزایش می‌یابد. این کار برای ترمیم خاصیت ارتجاعی پوست، بسیار مناسب است. در مورد سیاهی زیر چشم نیز این کار باعث تغییر رنگ رنگ‌دانه‌ها می‌شود و درخشندگی سابق را به آن قسمت برمی‌گرداند.

کاربرد روش کربوکسی تراپی چیست؟

در ادامه به بررسی کاربردهای کربوکسی تراپی خواهیم پرداخت:

علائم کشش

علائم کششی که روی بدن خود می‌بینید، به علت پارگی کلاژن پوستی رخ می‌دهند. کربوکسی تراپی، کلاژن جدید ایجاد خواهد کرد که پوست را ضخیم می‌کند و ظاهر این علائم را بهبود می‌بخشد.

سلولیت

در طول سال‌ها، مردم همه چیز ازجمله رژیم‌های غذایی، ورزش، انواع کرم‌ها، اندرمولوژی و لیپوساکشن را امتحان کرده‌اند تا از شر سلولیت خلاص شوند. این عارضه تقریبا ۹۰ درصد جمعیت زنان را مبتلا می‌کند. یکی از بهترین روش‌های از بین بردن سلول‌های چربی در این عارضه، کربوکسی تراپی است. این روش بدون آسیب رساندن به ساختارهای پوست، سلولیت را برطرف می‌سازد. در این روش، گاز دی‌اکسید کربن را به سلول‌های چربی تزریق می‌کنند. این امر باعث می‌شود که این سلول‌ها بترکند و از بدن دفع شوند. زمانی سلولیت به‌ وجود می‌آید که چربی‌های زیرپوستی از روی پوست بیرون بزنند.

بیشتر بخوانید: بررسی روش های کاشت ابرو

ترک‌ها و اسکارها

تاکنون ترک‌های پوستی تقریبا غیرقابل درمان بوده‌اند. کربوکسی تراپی می‌تواند با افزایش جریان خون به این مناطق ضعیف عروقی، آن‌ها را منقبض کند. بدین ترتیب، پوست این ناحیه نازک‌تر و با پوست اطراف بهتر ترکیب می‌شود. در نتیجه، ترک‌ها تا حد بسیار زیادی از بین می‌روند.

حلقه‌های زیر چشم

سیاهی و حلقه‌های زیر چشم، معمولا به دلیل ضعیف بودن گردش خون ایجاد می‌شوند. این موضوع باعث ایجاد تجمع عروقی خواهد شد. تزریق گاز به زیر پلک، باعث کاهش این تجمع می‌شود و رنگ اصلی پوست، جایگزین این سیاهی خواهد شد.

آلوپسی

آلوپسی (ریزش مو) ناشی از گردش خون ضعیف را می‌تواند با کربوکسی تراپی درمان کرد.

آمادگی‌های لازم برای انجام کربوکسی تراپی چیست؟
آمادگی‌های لازم برای انجام کربوکسی تراپی چیست؟

آمادگی‌های لازم برای انجام کربوکسی تراپی چیست؟

تقریبا هیچ‌گونه آمادگی خاصی قبل از عمل کربوکسی تراپی وجود ندارد. با این ‌حال پزشک متخصص ممکن است با توجه به شرایط بیمار، دستورالعمل‌های خاصی را به او بدهد.

چند جلسه کربوکسی تراپی باید انجام شود؟

بین ۱۵ تا ۲۰ جلسه کربوکسی تراپی جهت به حداقل رساندن سلولیت مورد نیاز است. درمان‌ها معمولا یک روز در میان برنامه‌ریزی می‌شوند. اگرچه گاهی اوقات دو یا حتی یک جلسه در هفته نیز برای انجام آن کافی است. تعداد جلسات درمان‌، به میزان سلولیت شما نیز بستگی دارد. هر جلسه با توجه به اندازه و تعداد نواحی موردنیاز درمان، بین ۱۰ تا ۲۵ دقیقه طول می‌کشد. پس از جلسه پنجم، احتمالا تغییر قابل توجهی در پوست خود احساس خواهید کرد. در حدود جلسه هشتم تا دهم نیز از سفت‌تر شدن پوست خود می‌توانید مطمئن شوید.

دوام کربوکسی تراپی چه مدت است؟

به ‌طور متوسط افرادی که عمل کربوکسی تراپی را انجام می‌دهند تا ۵ الی۶ ماه از نتایج آن می‌توانند بهره ببرند. اما این مدت برای هر فرد، متفاوت خواهد بود. پس از جلسات اولیه، دو بار درمان در سال می‌تواند به شما در حفظ نتیجه این عمل کمک کند.

چه افرادی کاندیدای مناسبی برای انجام کربوکسی تراپی هستند؟

همان‌طور که گفته شد، افرادی برای کربوکسی تراپی می‌توانند اقدام کنند که به دنبال درمان سیاهی زیر چشم، سلولیت، علائم کشش یا سایر اختلالات در بافت پوست هستند. این افراد باید به ‌طور کلی از سلامت خوبی برخوردار باشند. کربوکسی تراپی برای بیمارانی که مبتلا به بیماری پوستی یا عفونت فعال هستند، توصیه نمی‌شود.

عوارض کربوکسی تراپی چیست؟

کربوکسی تراپی روشی نسبتا ایمن است که تقریبا هیچ عارضه جانبی ندارد. افراد ممکن است در محل تزریق به‌ویژه در بازوها و پاها، کبودی‌هایی داشته باشند. این کبودی‌ها ظرف مدت یک هفته برطرف خواهند شد.

این روش تقریبا بدون درد است. برخی از پزشکان قبل از وارد کردن سوزن، از کرم بی‌حس‌کننده روی محل تزریق استفاده می‌کنند.

این روش به‌طور معمول، هیچ‌گونه دوره نقاهتی ندارد. بیماران معمولا حدود ۱۵ دقیقه پس از عمل، مطب را ترک می‌کنند و می‌توانند بلافاصله تمام فعالیت‌های روزمره خود را از سر بگیرند.

افرادی که برای کاهش چربی و درمان سلولیت کربوکسی تراپی انجام می‌دهند، باید از کارهایی مانند شنا یا استفاده از وان پرهیز کنند.

جمع‌بندی

ما در این مقاله به اینکه کربوکسی تراپی چیست و چه مزایا، کاردبردها و عوارضی دارد، پرداختیم. به ‌طور کلی، کربوکسی تراپی یک روش بسیار جدید است که عمدتا برای درمان سلولیت استفاده می‌شود. با این ‌حال، این موضوع را در نظر بگیرید که نتیجه به دست آمده از این درمان، دائمی نیست. اما شما می‌توانید با پیروی از یک رژیم غذایی سالم، انتخاب مکمل‌های غذایی مناسب و ورزش منظم، اثرات آن را تا سال‌ها حفظ نمایید.

منابع: healthline، milfordmd، aedit

Rate this post

پوست پدیا مرجع تخصصی مشاوره پوست و مو

زیر نظر دکتر گیتا مجید زاده

‎‎۰۲۱۲۶۸۰۶۵۹۵

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
پرسش از دکتر