میکرونیدلینگ چیست؟ بررسی مزایا و عوارض

زیبایی و درخشندگی پوست، تاثیر زیادی بر روحیه افراد دارد. با پیشرفت روش‌های جوانسازی، امروزه دغدغه افراد این است که کدام روش بیشترین کارایی را برایشان دارد و کم‌ترین عوارض را بر جای می‌گذارد. به ‌عبارت‌ دیگر، فردی که قصد جوانسازی پوست خود را دارد، باید هوشیار باشد که از چه روشی استفاده می‌کند. در این مقاله، روش میکرونیدلینگ را به شما معرفی می‌کنیم و به مزایا و معایب آن خواهیم پرداخت. هدف ما این است که شما بتوانید در پایان این مقاله، ارزیابی مناسبی از این روش داشته باشید.

آشنایی با میکرونیدلینگ

در این روش تعداد بی‌شماری سوزن‌های ریز و نازک، به عمق پوست نفوذ می‌کنند و موجب تحریک آن می‌شوند. به موجب اثر این تحریک، پوست شما وادار به ساختن کلاژن خواهد شد. در نتیجه، پوستی شفاف و عاری از هر گونه چروک، جوش و … به شما هدیه می‌شود. این روش درمانی نیاز به صبر و حوصله شما دارد تا زمانی که پوست بتواند لایه‌های جدید خود را بسازد. در این روش از مواد شیمایی استفاده نمی‌شود و پوست به طور  طبیعی خود را درمان می‌کند.

میکرونیدلینگ چه مزایایی دارد؟

در این بخش به برخی از مزایای این روش خواهیم پرداخت.

کاستن و حذف خطوط صورت

هیچ‌کس تمایل ندارد مسن‌تر از سن خود به نظر برسد. با گذر زمان، پوست چین‌وچروک می‌خورد و خطوطی ناهنجار بر آن ظاهر خواهند شد. شکاف‌های کوچکی که با میکرونیدلینگ بر پوست ایجاد می‌شوند، موجب  بازسازی پوست صورت خواهند شد.

با این روش علاوه بر توانایی تولید کلاژن، حالت کشسانی پوست نیز برمی‌گردد و موجب می‌شود تا پوست محکم‌تر و کشیده‌تر به نظر بیاید. حتی با این روش خطوط پنجه کلاغی دور چشم و چین‌وچروک پیشانی ظاهرناپسند خود را از دست می‌دهند. در واقع این خطوط ناپدید می‌شوند یا کم‌تر به چشم می‌آیند.

درمان زخم‌های پوست صورت

کلوئیدها نوعی زخم‌ هستند که با میکرونیدلینگ درمان می‌شوند. البته به جز کلوئیدها سایر ضایعات پوستی مانند آکنه نیز با این روش قابل درمان هستند.

از بین ‌بردن لک‌های ناشی از آفتاب

اگر به مدت طولانی زیر نور خورشید باشید، به ‌مرور زمان لکه‌هایی بر پوست شما  ظاهر می‌شوند. با بالا رفتن سن نیز ممکن است رنگ پوست شما تغییر کند، زیرا رنگ‌دانه‌های پوست به نور خورشید واکنش نشان می‌دهند.  این روش، پوست شما را از بلایای نور خورشید نجات خواهد داد و موجب می‌شود که دوباره به یاد ایام جوانی خود بیفتید.

ضد پیری

چین‌وچروک و خطوط ناهنجار، تنها نشانه‌های پیری پوست نیستند. گذر ایام و پیری نشانه‌های دیگری را نیز با خود به همراه دارد. با بالارفتن سن، پوست صورت شل می‌شود، درخشندگی خود را از دست می‌دهد و حالت مات و مرده‌ای به خود می‌گیرد. میکرونیدلینگ باعث خواهد شد دوباره پوست شما از زیر این لایه‌‌های کدر متولد، شفاف و خواستنی شود.

کوچک کردن منافذ پوست

اگرچه با این روش شکاف‌هایی در صورت شما ایجاد می‌شوند، اما این بدین معنی نیست که منافذ و حفره‌های پوستی شما بزرگ‌تر می‌شوند. با این روش، کلاژن‌های بازسازی شده موجب خواهند شد که منافذ پوستی شما کوچک‌تر و از گستره دید دیگران ناپدید شوند.

اثر بخش‌تر کردن کرم‌ها و سرم‌ها

بعد از این که با این روش شکاف‌های ریزی در پوست ایجاد شوند، استفاده از کرم‌ها، سرم‌ها و ژل‌ها نتایح بهتری برای پوست خواهد داشت، زیرا این مواد مغذی به عمیق‌ترین لایه‌های پوست شما وارد می‌شوند و اثر درمانی آن‌ها چندبرابر خواهد شد. بعد از انجام این روش حتما پوست خود را سرشار از مواد مغذی کنید تا تاثیر بیشتری را احساس نمایید.

سرشاخ شدن با ترک‌های پوستی و رفع آنان

ممکن است در اثر مواردی مانند زایمان، ترک‌هایی روی پوست شما باقی بمانند. این روش به شما کمک می‌کند تا از شر این ترک‌ها خلاص شوید.

کاهش رزاسه

قرمزی و التهاب رزاسه باعث می‌شود پوست ضخیم‌تر به نظر برسد. در اثر این عارضه، تولید کلاژن نیز متوقف می‌شود. با استفاده از میکرونیدلینگ پوست دوباره قدرت کلاژن‌سازی خود را به دست می‌آورد و اثرات رزاسه کم‌تر خواهند شد یا در مواردی به طور کامل از بین خواهند رفت.

بیشتر بخوانید: فیشال صورت چیست؟

از بین‌بردن جوش‌های سرسیاه

این روش، یکی از درمان‌هایی است که جوش‌ها را بدون هیچ عوارضی نابود می‌کند. با این روش می‌توانید از شر جوش‌های سرسیاه صورت خود خلاص شوید و بی‌هیچ نگرانی، صورتی عاری از جوش داشته باشید. همچنین این روش با پاک‌سازی پوست، اجازه رشد مجدد به جوش‌های سرسیاه را نمی‌دهد.

انواع ابزارهای میکرونیدلینگ

چندین نوع ابزار مختلف برای انجام این روش وجود دارد. سوزن‌های کوچک و نازک نقطه اشتراک بین همه این ابزارها هستند. ممکن است شکل سوزن‌ها به شکل زیر باشد:

  • در یک وسیله دایره‌ای و رولی قرار گرفته‌اند که روی پوست حرکت می‌کنند و در نتیجه، به هرجای پوست کشیده می‌شوند.
  • به یک سطح صاف متصل باشند که به پوست تزریق می‌شوند و در نتیجه، به‌ سرعت درمان انجام خواهد شد.
  • در یک وسیله شبیه خودکار قرار گرفته‌اند و عمل درمان با این وسیله انجام می‌شود.

کاربرد انواع سوزن‌های مورداستفاده در میکرونیدلینگ

در این روش از سوزن‌های کوتاه و بلند استفاده می‌شود که هر یک از این سوزن‌ها، برای مقاصد خاصی به کار می‌روند. وقتی هدف شما زیبایی صورت و محو سلول‌های مرده پوست باشد، از سوزن‌های نازک استفاده می‌شود. از بین ‌بردن خطوط و چین‌وچروک‌ها نیز با سوزن‌های کوتاه امکان‌پذیر است.

سوزن‌های بلند به لایه‌های عمیق‌تری از پوست نفوذ می‌کنند و کاربردهای متفاوت‌تری نسبت به نوع کوتاه دارند. وقتی هدف، از بین‌بردن جای زخم و جوش‌های عمیق زیرپوستی باشد، متخصص از سوزن‌های بلند استفاده خواهد کرد تا لایه‌های عمیق پوست را تحریک کند.

عوارض جانبی میکرونیدلینگ

این روش مانند هر روش زیبایی و درمانی دیگر، باعث بروز برخی عوارض جانبی می‌شود. قرمزی پوست، التهاب موضع و خونریزی کم، از عوارض رایج این روش هستند. اما این عوارض بعد از مدت کوتاهی از بین می‌روند و نیازی نیست که نگران باشید.

عفونت، تغییر در رنگ‌دانه‌های پوست و حساسیت به مواد مغذی که با سوزن وارد پوست می‌شوند نیز از عوارض نادر این روش هستند. در صورت بروز چنین علائمی، به پزشک و متخصص مراجعه فرمایید تا هر چه سریع‌تر بهبود پیدا کنید.

چه کسانی نمی‌توانند از روش میکرونیدلینگ استفاده کنند؟
چه کسانی نمی‌توانند از روش میکرونیدلینگ استفاده کنند؟

چه کسانی نمی‌توانند از روش میکرونیدلینگ استفاده کنند؟

  • افرادی که به بیماری انعقاد خون مبتلا هستند و در اثر خونریزی مشکل برایشان ایجاد می‌شود.
  • بیماران مبتلا به دیابت نمی‌توانند این روش را انجام دهند.
  • مادرانی که در دوران شیردهی به نوزاد خود هستند.
  • افرادی که زخم‌هایشان دیر خوب می‌شوند، به سراغ این روش نروند.
  • داشتن سیستم ایمنی ضعیف مانع از انجام این روش است.
  • کسانی که به بی‌حس‌کننده‌های موضعی از هر نوعی حساسیت و آلرژی دارند.

کلینیک‌ها و متخصصان چه مواردی را باید در روش میکرونیدلینگ رعایت کنند؟

  • دستگاه را باید بعد از هر بار استفاده تمیز کنند. زیرا یکی از دلایل عفونت بیمار، عدم رعایت این امر است.
  • مخزن سوزن را باید بعد از هر بار استفاده عوض کرد. هر مخزن سوزن، یک‌بارمصرف است و برای یک بیمار نیز نباید دوبار در 2 جلسه پشت‌ هم استفاده شود.
  • با توجه ‌به نوع پوست بیمار، مراقبت‌های بعد از عمل را به او توضیح دهند.

جمع‌بندی

میکرونیدلینگ یکی از روش‌های بی‌خطر برای درمان جوش‌ها، زخم‌ها و همچنین جوانسازی پوست است. در این روش از ماده شیمیایی استفاده نمی‌شود و به همین دلیل، پوست به طور طبیعی خود را ترمیم می‌کند. برای جلوگیری از بروز عوارض نادر این روش، به کلینیک‌های معتبر مراجعه فرمایید. زیرا با استفاده از تجربه و دانش افراد متخصص و متبحر در این زمینه، به نتایج شگفت‌انگیزی دست پیدا خواهید کرد.

منابع: signatureskincare

Rate this post

پوست پدیا مرجع تخصصی مشاوره پوست و مو

زیر نظر دکتر گیتا مجید زاده

‎‎۰۲۱۲۶۸۰۶۵۹۵

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
پرسش از دکتر