کاشت ابرو برای چه افرادی مناسب نیست؟ عوارض کاشت ابرو چیست؟

اگر با دقت به اطراف خود نگاه کنید، اهمیت خطوط را در شکل‌دادن به ظاهر اشیا، درختان و ساختمان‌ها می‌بینید. صورت انسان نیز با خط ابرو به تعادل و زیبایی می‌رسد. زنان به زیبایی صورت اهمیت زیادی می‌دهند و ابرو یکی از مهم‌ترین عوامل زیبایی صورت محسوب می‌شود. امروزه داشتن ابروهای پرپشت در بین خانم‌ها نشانه زیبایی به شمار می‌رود و برای رسیدن به آن، کاشت ابرو طبیعی رایج‌ شده است. اما هر عملی دارای عوارض جانبی خواهد بود. در این مقاله ضمن توضیح درباره ماهیت این عمل، عوارض کاشت ابرو و کاندیدهای نامناسب انجام این عمل را بررسی می‌کنیم.

چرا ابروها نازک می‌شوند یا می‌ریزند؟

اولین پاسخ به این سوال، افزایش سن است. با بالا رفتن سن، ابروها نازک می‌شوند و احتمال ریزش آن‌ها زیاد خواهد شد. دلیل این امر این است که فولیکول‌های ابرو دیگر نمی‌توانند فرآیند ساخت مو را انجام دهند. وراثت نیز دلیل دیگری است. بعضی از افراد، ژن ریزش مو دارند و این ژن در وجود آن‌ها نهفته است که با بالا رفتن سن نیز بروز پیدا می‌کند.

کم‌کاری یا پرکاری غده تیروئید هم دلیل دیگری است که به ریزش ابروها مربوط می‌شود. شیمی‌درمانی، موهای ابرو را نازک می‌کند و باعث ریزش آن‌ها می‌شود. سوء تغذیه و سبک زندگی نامناسب، موهای ابرو را دچار فقر مواد معدنی و ویتامین می‌کند و در نتیجه، موهای ابرو می‌ریزند. در برابر این ‌همه دلیل تنها یک راه‌حل قابل‌قبول وجود دارد و آن هم کاشت ابرو طبیعی است.

مراحل آماده‌سازی قبل از عمل کاشت ابرو

اولین گام برای عمل کاشت ابرو این است که جراح ماهر و کلینیک مناسب پیدا کنید. این گام، بسیار مهم است زیرا همان‌طور که در ادامه خواهید دید، از بسیاری از عوارض کاشت ابرو جلوگیری می‌کند. گام بعدی، شرکت در جلسه مشاوره با جراح است. در این جلسه معمولا جراح عکس‌ها و سوابق بیماران خود را به شما نشان می‌دهد تا بتواند اطمینان شما را جلب کند و به مهارت او دلگرم شوید. جراح، سابق پزشکی شما را بررسی می‌کند و دستور انجام آزمایش‌های ضروری می‌دهد. یکی از مهم‌ترین قدم‌ها در این مرحله، طراحی شکل ابروی شما است. شما به پزشک، تصورات و آرزوهای خود را می‌گویید و او با تکیه ‌بر مهارت خود و شکل  صورت شما، ابروهای جدید را طراحی می‌کند.

در اتاق جراحی کاشت ابرو چه خبر است؟

دو روش اصلی برای کاشت ابرو در دنیا وجود دارد. روش FUT و روش FUE. هر دو روش دارای نتایج و سوابق  درخشانی هستند و در نهایت منجر به رشد و پیدایش ابروهای طبیعی می‌شوند. اما بیشتر جراحان روش FUE را ترجیح می‌دهند، زیرا در این روش امکان کاشت بهتر ابرو فراهم است.

در روش FUE فولیکول‌های مو از سر بیمار برداشت و بعد از مراحل آماده‌سازی، در محل ابرو کاشته می‌شوند. این روش دارای سه مرحله برداشت، آماده‌سازی و کاشت است.

مرحله برداشت

در این مرحله، فولیکول‌های مو از پوست سر بیمار برداشت می‌شوند. برای این کار، جراح برش‌های ریزی در پشت سر بیمار ایجاد می‌کند. این سوراخ‌ها بسیار ریز هستند و رد زخم آنها بعد از عمل به جا نمی‌ماند. این روش، یکی از عوارض کاشت ابرو که جای زخم است را حذف می‌کند. این مرحله بسیار مهم است، زیرا ماده اولیه کاشت ابرو باید به طور صحیح و اصولی استخراج شود. با پیشرفت تکنولوژی، امروزه در بعضی از کلینیک‌های زیبایی این مرحله با استفاده ربات و بدون دخالت دست انجام می‌شود. تکنولوژی این امکان را فراهم کرده است که فولیکول‌هایی که موجب رشد ابروهایی با رنگ سفید می‌شوند، برداشت نشوند.

مرحله آماده‌سازی

در این مرحله، فولیکول‌هایی که برداشت شده‌اند، مورد معاینه میکروسکوپی قرار می‌گیرند. سپس فولیکول‌های سالم و قوی جدا خواهند شد تا روی ابرو بیمار کاشته شوند.

مرحله کاشت

این مرحله، وابسته به هنر و مهارت جراح است. بر خلاف کاشت مو، جراح برای کاشت ابرو باید موها را با حوصله و یکی‌یکی بکارد. در این مرحله جراح همه توان خود را به کار می‌گیرد تا ابروی شما نزدیک به تصورتان شود.

جراح باید جهت رشد و خواب ابروی شما را طوری انتخاب کند که بعد از بلند شدن، ظاهر طبیعی داشته باشد. توجه کنید که ابروهای خانم‌ها و آقایان با هم فرق می‌کنند و دو زیبایی‌شناسی متفاوت دارند. بسته به مهارت جراح و میزان تخریب ابروی شما، این مرحله 2 تا 3 ساعت طول می‌کشد. پایان این مرحله، شروع زندگی شما با ظاهری جدید است.

چه کسانی نباید ابرو بکارند؟
چه کسانی نباید ابرو بکارند؟

عوارض کاشت ابرو چیست؟

کاشت ابرو مانند هر عمل جراحی دیگر، عوارض احتمالی و جانبی دارد. در این بخش سعی داریم این عوارض را به طور جامع بررسی کنیم. قصد ما این است که نگرانی شما برطرف شود و بدانید که برخی از این عوارض، طبیعی هستند و بعد از مدتی از بین می‌روند.

احساس درد و ناراحتی

بعد از هر عمل جراحی، به دلیل از بین ‌رفتن تاثیر بی‌حس‌کننده‌ها، ناحیه جراحی‌شده درد می‌کند. احساس ناراحتی و درد بعد از مدتی، ناپدید می‌شود و ممکن است جراح برای شما داروهای مسکن تجویز کند. رعایت کردن بعضی از نکات ساده مثل چگونگی خوابیدن یا کمپرس محل ابرو و محل اهداشده، به کاهش درد کمک فراوانی خواهند کرد.

تورم ابروها

بعد از عمل، ابروها متورم می‌شوند و شما باید برای بهبود زودتر این عارضه باید از تحرک زیاد آنها پرهیز کنید. در ساعات ابتدایی بعد از عمل، خم نشوید و سرتان را بالا بگیرید. تورم بعد از یک هفته کمتر می‌شود و از بین می‌رود.

قرمزی پوست سر، محل ابروها و خارش

یکی از شایع‌ترین عوارض کاشت ابرو قرمزی و خارش است. این عارضه جای هیچ نگرانی ندارد، زیرا به ‌زودی و بعد از چند روز، تسکین پیدا می‌کند. لطفا به ابرو و پشت سر دست نزنید تا زودتر بهبود پیدا کنند. درمان این عارضه، نیاز به صبر و حوصله شما دارد.

خون‌ریزی

یکی دیگر از عوارض کاشت ابرو خون‌ریزی است. اگر در خانه خون‌ریزی داشتید، استرس نگیرید و محل خون‌ریزی را با دستمال مناسب پاک کنید. معمولاً شدت خون‌ریزی کم و جزئی است. اما اگر خون‌ریزی شدت داشت و طولانی شد، به جراح مراجعه کنید.

عفونت

عفونت یکی از عوارض نادر کاشت ابرو است، اما باید مورد توجه قرار گیرد. مکانی که فولیکول‌ها از آن استخراج می‌شوند و محل کاشت ابرو، مستعد عفونت هستند. دلایل ساده‌ای برای عفونت وجود دارد. اولین و مهم‌ترین دلیل، این است که کلینیک و جراح بهداشت مناسب را رعایت نمی‌کنند. دلیل بعدی، برخی از مشکلات و بیماری‌های خود بیمار است. اگر یکی از دو موضعی که گفتیم عفونت کرد، زود و سریع به پزشک مراجعه کنید.

عارضه فولیکولیت

فولیکول‌های کاشته‌شده ممکن است در معرض باکتری قرار بگیرند و متورم شوند، این تورم ایجاد عفونت می‌کند. درد و خارش از جمله نشانه‌های فولیکولیت هستند. با مراجعه به جراح، این عارضه درمان می‌شود.

زخم

ایجاد زخم بعد از عمل کاشت ابرو، بسیار نادر خواهد بود. زخم معمولاً از عوارض درمان نکردن عفونت و فولیکولیت است. برای اینکه دچار این عارضه نشوید، عفونت و فولیکولیت خود را درمان کنید.

چه کسانی نباید ابرو بکارند؟

  • خانم‌هایی که در دوران بارداری هستند. به دلیل استفاده از بی‌حسی، کاشت ابرو در این دوره توصیه نمی‌شود. البته خانم‌های باردار باید توجه داشتند باشند که ریزش موهای ابرو در دوران حاملگی، از نتایج تغییرات هورمون‌ها است. بعد از زایمان، در اکثر خانم‌ها این ریزش متوقف می‌شود.
  • مادرانی که به نوزادان خود شیر می‌دهند. شاید بعد از عمل، پزشک مجبور به تجویز آنتی‌بیوتیک شود که برای کودک شیرخواره مضر است.
  • کسانی که دارای ضعف شدید ایمنی بدن هستند.
  • افرادی که بیماری خاص دارند و تحت درمان هستند.

بیشتر بخوانید: فیشال صورت چیست؟

جمع‌بندی

عوارض کاشت ابرو مشابه عوارض دیگر عمل‌های جراحی هستند. همانطور که گفته شد، عوارض نادر این عمل بیشتر مربوط به کلینیک نامناسب و جراح‌کار نابلد هستند. شما برای خوشایند کردن تجربه کاشت ابرو، باید کلینیک مناسب برای انجام این عمل انتخاب کنید.

منابع: ishrs-htforum، healthline

Rate this post

پوست پدیا مرجع تخصصی مشاوره پوست و مو

زیر نظر دکتر گیتا مجید زاده

‎‎۰۲۱۲۶۸۰۶۵۹۵

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
پرسش از دکتر