بررسی روش‌های جوانسازی پوست

یکی از نشانه‌های پیری، چین‌وچروک‌های پوست است. بسیاری از انسان‌ها همواره در آرزوی معجون و اکسیری بوده‌اند که بتواند شادابی و جوانی را دوباره به پوست برگرداند. در سال‌های اخیر با پیشرفت علم پزشکی و زیبایی این امر تا حدود زیادی محقق شده است. جوان شدن پوست، دیگر رؤیایی دست نیافتی نیست. در این مقاله، ما روش‌های جوانسازی پوست را به صورت مختصر و مفید بررسی می‌کنیم.

آشنایی با جوانسازی پوست

به کلیه درمان‌هایی که باعث ترمیم پوست می‌شوند، جوانسازی پوست می‌گویند. پوست بر اثر کهولت، قرارگرفتن طولانی‌مدت زیر آفتاب، بیماری، تصادف و … صدمه‌ می‌بیند. همه درمان‌ها این هدف را دنبال می‌کنند که پوست را دوباره تا حد ممکن به حالت اولیه‌اش برگردانند. این درمان‌ها طیف وسیعی دارند و از جراحی تا روش‌های غیر جراحی را شامل می‌شوند.

پیری و افتادگی پوست چه دلایلی دارد؟

دلایل متعددی می‌توانند باعث از بین رفتن زیبایی پوست شوند. مهم‌ترین دلیل، افزایش سن است. با افزایش سن، قدرت جوان و شاداب ماندن پوست کمتر می‌شود و پوست تحلیل می‌رود. در ادامه چند دلیل دیگر  را بررسی می‌کنیم.

  • بیماری: بیماری‌ها می‌توانند پوست را شل و خراب کنند. طیف وسیعی از بیماری‌ها به پوست آسیب می‌رسانند. از انواع سرطان‌ها گرفته تا بیماری‌های خاص پوستی، دلایل خرابی پوست هستند.
  • بارداری: بارداری و متعاقب آن زایمان یکی دیگر از دلایل خرابی پوست است. بعد از زایمان پوست بعضی از مادران معمولاً شل و افتاده می‌شود. اطراف شکم، مهم‌ترین ناحیه‌ای است که بعد از زایمان پوست آن شل و وارفته خواهد شد.
  • کم‌کردن وزن: یکی از معضلات لاغر شدن، شل‌شدگی پوست است. پوست بدن مثل بادکنک از باد خالی و چروک می‌شود، در نتیجه حالت افتادگی پیدا می‌کند.
  • تصادفات: یکی از خطرات تصادف، آسیب شدید به پوست است. زخم‌های عمیق، سوختگی و بریدگی پوست در بسیاری از تصادفات مشاهده می‌شوند.

روش های جوانسازی پوست

گسترش علم و تکنولوژی منجر به ارائه روش‌های بسیاری برای جوان کردن پوست شده است، مانند جراحی پوست، روش‌های غیر جراحی و … . این روش‌ها در تکامل خود به دنبال کیفیت برتر و کم کردن عوارض احتمالی هستند. در ادامه به رایج‌ترین این روش‌ها با شرح جزئیات آنها می‌پردازیم.

بوتاکس

یکی از معمول‌ترین روش‌های مقابله با پیری پوست، تزریق بوتاکس است. بوتاکس به‌صرفه خواهد بود، زمان زیادی برای بهبود و ریکاوری نیاز ندارد و خطرات احتمالی و ریسک کمی دارد. برای جوانسازی پوست بوتاکس را به‌دور چشم، گردن و صورت تزریق می‌کنند. تزریق بوتاکس چروک‌هایی که در اثر حرکات تکراری مانند خندیدن، اخم کردن و اعمال تکراری به وجود می‌آیند را از بین می‌برد. تزریق بوتاکس همچنین از ایجاد خطوط عمیق در پوست صورت جلوگیری می‌کند و اثر آن تا 12 ماه باقی می‌ماند. همچنین درد و ورم کردن ناحیه تزریق‌شده، شایع‌ترین عوارض احتمالی بوتاکس هستند و خانم‌های باردار و مادرانی که به نوزاد خود شیر می‌دهند، نباید بوتاکس کنند.

پرکننده‌های (فیلرهای) پوست

در سال‌های اخیر، استفاده از پرکننده‌ها برای جوانسازی پوست رونق فراوانی داشته است. آنها به‌ خوبی اثر چروک صورت را از بین می‌برند. پرکننده‌ها اثرات موقتی دارند و هر 4 تا 6 ماه برای حجم لب، هر 12 ماه برای چروک‌های اطراف لب و گونه و هر 24 ماه برای چروک دور چشم باید تجدید شوند.

به طور کلی، پرکننده‌ها حاوی ژل یا چربی هستند. بستگی به نظر شما و انتظاری که از عملکرد آنها دارید،  متخصص به شما کمک می‌کند تا انتخابی مناسب داشته باشید.

ورزش‌کردن، سیگار نکشیدن و دوری از آفتاب، تاثیرات مستقیمی بر عملکرد پرکننده‌ها دارند. همچنین زمان تجدید آنها را افزایش می‌دهند.

لیزردرمانی

بدو شک لیزر یکی از بهترین روش‌های مقابله با آسیب‌های پوست است. طیف وسیعی از آسیب‌های پوستی مانند قرمزی پوست، لکه‌های پوستی، آسیب‌های ناشی از افزایش سن، زخم‌های ایجادشده بر پوست و ضایعات پوستی در اثر آفتاب با لیزر درمان می‌شوند. لیزر چروک‌های سطحی تا عمیق پوست را از بین می‌برد و بافت پوست و کشیدگی آن را تقویت می‌کند. از بین ‌بردن ماه‌گرفتگی، رگ‌های عنکبوتی و زخم‌های حاصل از جراحی با لیزر امکان‌پذیر خواهد بود.

یکی از مزایای بسیار مهم لیزر، توانایی آن برای سفت کردن پوست‌های شل و افتاده است. برای کشیدن پوست افتاده، لیزر درمانی بهترین روش محسوب می‌شود.

لیزردرمانی برای جوانسازی پوست نیاز به مشورت با متخصص‌های مربوطه دارد. بدین ترتیب از بهترین دستگاه موجود برای هدف درمانی موردنظر متقاضی استفاده خواهد شد.

روش های جوانسازی پوست
روش های جوانسازی پوست

میکرونیدلینگ

با اختلاف، یکی از بهترین‌های درمان‌های از بین‌ برنده جوش و آکنه و رفع اثر جای آن‌ها، میکرونیدلینگ است. در این روش با سوراخ‌های بسیار ریزی که توسط سوزن‌ها بر پوست صورت ایجاد می‌شود، کلاژن پوست تحریک خواهد شد. بعد از مدتی، بافت پوستی سالم و بی‌عیب جایگزین بافت قبلی می‌شود.

این روش، کمی درد دارد. قبل از انجام آن متخصص ممکن است با کرم‌های بی‌حسی موضعی شرایط را برای شما راحت‌تر کند.

میکرونیدلینگ تقریباً بی‌خطر است، هزینه پایینی دارد و زمان بهبود و ریکاوری آن بسیار کم است. قرمزی حاصل از عمل سوزن‌ها نیز بعد از 24 ساعت از بین می‌رود. همچنین این روش نیاز به مرخصی از کار و به تعویق انداختن فعالیت‌های روزانه برای ریکاوری ندارد.

لایه‌برداری شیمیایی پوست

لایه‌برداری شیمیایی یکی دیگر از روش‌های جوانسازی پوست است. این روش برای از بین ‌بردن چروک‌ها، زخم‌ها و آفتاب‌سوختگی مناسب  خواهد بود. با استفاده از یک اسید بی‌خطر، پوست لایه‌برداری می‌شود. در این روش، سلول‌های پوست در اسید حل خواهند شد و ناحیه آسیب‌دیده ترمیم می‌شود. نوع اسید و قدرت آن، به عمق نفوذ موردنیاز به پوست بستگی دارد.

در این روش، مهارت متخصص و نوع اسید انتخابی بسیار حائز اهمیت است. هر گونه خطا می‌تواند منجر به نتایج معکوس شود. در همه روش‌های جوانسازی پوست توصیه ما یافتن مرکز و متخصص متبحر است تا عوارض احتمالی روش مورد نظر کمتر شود.

ULTHERAPY

این روش یکی از روش‌های غیرتهاجمی برای از بین‌ بردن چین‌‌و‌چروک ‌های صورت، کشیدن و سفت کردن پوست است. در این روش به کمک دستگاه، بافت‌های پوست مشاهده و سپس مقدار و سطح انرژی دستگاه تعیین می‌شود. برای کشیدن و سفت گردن پوست گردن، گونه و کناره‌های ابرو از این دستگاه استفاده خواهد شد.

کربوکسی‌تراپی

استفاده از این روش سابقه طولانی دارد. فلسفه این روش جوانسازی پوست بر اساس تقویت و غذارسانی به آن است. در این روش، گاز دی‌اکسیدکربن را به زیر پوست تزریق می‌کنند. پوست بر اثر تزریق این گاز تحریک می‌شود و بعد از مدتی شروع به ترمیم بافت آسیب‌دیده خود می‌کند. این روش بین 4 تا 6 ماه دوام دارد و بعد از آن باید تجدید شود.

عوارض احتمالی روش‌های جوانسازی پوست

به طور پیش‌فرض، انجام هر عمل زیبایی عوارض احتمالی خواهد داشت. روش‌های جوان کردن پوست نیز از این قاعده مستثنی نیستند. تعدادی از عوارض شایع احتمالی این روش‌ها عبارتند از:

  • عفونت
  • تغییر بافت پوست
  • زخم
  • سوختگی
  • واکنش‌های آلرژیکی
  • تاخیر در بهبودی و ریکاوری زخم‌ها
  • ایجاد لکه‌های روشن یا تیره

قبل از شروع هر روشی، با متخصص موردنظر مشورت کنید تا سلامت عمومی شما به طور کلی بررسی شود. افراد دیابتی، افراد با ضعف سیستم ایمنی بدن، افراد مستعد به عدم ترمیم زخم بر اثر جراحی یا ضربه، زنان باردار و مادران شیرده حتماً ریسک روش‌ها را با پزشک بررسی کنند.

بیشتر بخوانید: نکات مراقبتی تزریق چربی

جمع‌بندی

هر انسانی تصوری آرمانی از بدن و پوست خود دارد. گذر ایام و افزایش سن یا پیشامدهای غیرمترقبه ممکن است به پوست آسیب بزنند. این آسیب، رابطه مستقیمی با اعتماد به‌ نفس انسان و حس دوست داشتن خود پیدا می‌کند. روش‌های جوانسازی پوست این فرصت را در اختیار بشر قرار داده‌اند تا بتواند دوباره احساس جوانی و زیبایی کند. تنها نکته مهم، مشورت با متخصص خبره و کارآمد در هر یک از روش‌های انتخابی است. یک مرکز زیبایی مجهز، باسابقه و دارای پرسنل مجرب می‌تواند در زیبایی شما تاثیر زیادی داشته باشد.

منابع: verywellhealth، drhconsult

Rate this post

پوست پدیا مرجع تخصصی مشاوره پوست و مو

زیر نظر دکتر گیتا مجید زاده

‎‎۰۲۱۲۶۸۰۶۵۹۵

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
پرسش از دکتر