آیا لیزر بدن ضرر دارد؟ بررسی عوارض لیزر موهای زائد

موهای زائد بدن از زیبایی پوست می‌کاهند و خلاصی از آن‌ها، دغدغه بسیاری از بانوان و آقایان به شمار می‌رود. دستیابی به پوست براق، شفاف و جذاب از نتایج لیزر بدن است. به ‌طور کلی لیزر برای بدن ضرر ندارد، اما مثل هر عمل زیبایی دیگری دارای عوارض جانبی خواهد بود. در این مقاله این عوارض را با هم بررسی می‌کنیم.

آشنایی با لیزر موهای زائد بدن

لیزر موهای زائد بدن فرآیندی است که در آن از شر موهایی که نمی‌خواهید در بدنتان باشند، راحت می‌شوید. لیزر بدن معمولاً در نواحی زیر صورت می‌گیرد:

  • صورت
  • زیربغل‌ها
  • ناحیه‌هایی موسوم به بیکینی (هر ناحیه‌ای که موی زهار رشد کنند).
  • پاها
  • پشت بدن

لیزر بدن چگونه عمل می‌کند؟

لیزر موهای بدن بر اساس تئوری جذب انتخابی نور عمل می‌کند. گرمای لیزر رنگ‌دانه‌های مو را از بین می‌برد. موهای تیره‌ رنگ‌دانه‌های فراوانی دارند، بنابراین اغلب گرما را جذب می‌کنند. گرما به فولیکول‌های مو انتقال پیدا خواهد کرد و موجب نابودی فولیکول‌ها می‌شود. بسته به اینکه فولیکول‌ها در کدام مرحله رشد قرار دارند، عمل لیزر باید تکرار شود تا تمام آن‌ها از بین بروند.

عوارض لیزر موهای زائد بدن چیست؟

اغلب عوارض لیزر بدن گذرا و موقتی هستند. آنها بعد از چند روز یا حتی چند ساعت از بین می‌روند و شما به زندگی عادی خود ادامه می‌دهید، اما با پوستی نرم و شفاف.

اما بعضی از عوارض این لیزر طولانی می‌شوند که بسیار نادر است و در این صورت باید به پزشک متخصص مراجعه کنید. در ادامه، بعضی از عوارض لیزر موهای بدن را با هم بررسی خواهیم کرد.

التهاب پوست و قرمزی آن

لیزر، فولیکول‌های ناحیه انتخابی را از بین می‌برد. در نتیجه، پوست بدن شما به از بین ‌رفتن فولیکول‌ها، واکنش نشان می‌دهد. این واکنش همراه با مورمور شدن، قرمزی و کمی آماس و ورم پوست است. این علایم کوتاه‌مدت هستند. ناحیه لیزرشده شبیه وقتی است که شما وکس کرده باشید. بعضی از متخصصان با توجه ‌به میزان واکنش پوست شما، از بی‌حسی‌های موضعی استفاده می‌کنند. مورمور شدن پوست چند ساعت بعد از عمل لیزر از بین می‌رود. قرمزی پوست و ورم خفیف آن هم با کیسه یخ قابل‌درمان هستند.

پوسته‌پوسته شدن ناحیه لیزرشده

بعضی از افراد در ناحیه لیزرشده خود، شاید پوسته‌پوسته شدن را تجربه کنند که البته بسیار خفیف است. پوسته‌پوسته شدن ناخوشایند خواهد بود و ممکن است در مواجهه با آن احساس خوبی نداشته باشید و باعث ناراحتی شما شود. در موارد حاد، این مورد منجر به ایجاد زخم خواهد شد. در صورت بروز چنین اتفاقی بعد از لیزر، استفاده از مرطوب‌کننده موثر است. بیش از 90 درصد موارد بعد از استعمال مرطوب‌کننده، ناحیه لیزر شده بهبود پیدا می‌کند. مرطوب‌کننده همچنین خشکی پوست را از بین می‌برد.

تغییر رنگ‌دانه‌های مو

بعد از لیزر بدن ممکن است رنگ پوست در نواحی لیزرشده، کمی روشن‌تر یا کمی تیره‌تر شود. این نیز از عوارض احتمالی  لیزر است و نباید سراسیمه و نگران شوید. علت این امر را برایتان توضیح می‌دهیم.

افرادی که دارای پوست تیره هستند، بعد از تابش امواج لیزر رنگ‌دانه‌های آنان تمایل دارند تا روشن‌تر به نظر برسند. بنابراین پوست افراد تیره کمی روشن‌تر می‌شود و کاهش در رنگ‌دانه  اتفاق می‌افتد.

افرادی که دارای پوست روشن هستند، بعد از تابش امواج لیزر رنگ‌های دانه‌هایشان تمایل به تیرگی دارند. بنابراین پوست این افراد تیره‌تر به نظر می‌رسند.

با گذشت زمان، این تغییرات محو می‌شوند و رنگ پوست شما به حالت طبیعی برمی‌گردد. بابت این موضوع خیالتان آسوده و راحت باشد.

پوست پویا - لیزر بدن
پوست پویا – لیزر بدن

آسیب به چشم در هنگام لیزر

در لیزر بدن از امواج پرقدرت لیزر استفاده می‌شود. این امواج قوی احتمال آسیب رسیدن به چشم را بالا می‌برند. اگر لیزر در نواحی صورت باشد، خطر آسیب رسیدن به چشم نیز بیشتر است. اما برای جلوگیری از این آسیب راه‌حل بسیار ساده‌ای به وجود دارد. لیزرکننده و لیزرشونده باید از تجهیزات محافظت چشم استفاده کنند. با این عمل، به چشم شما و اپراتور هیچ آسیبی وارد نمی‌شود.

احتمال  عفونت پوست

از بین ‌رفتن فولیکول‌های مو احتمال عفونت پوست را در پی دارد. اگر چنین اتفاقی رخ داد، با ناحیه عفونی باید شبیه زخم برخورد کرد تا بهبود یابد. به ‌مرور زمان بهبودی رخ خواهد داد.

توجه داشته باشید به ‌هیچ‌ عنوان کرم‌های ضد عفونی که داروخانه‌ها بدون نسخه می‌فروشند را به موضع عفونی نمالید. به متخصص مربوطه مراجعه و چاره کار را از او درخواست کنید.

بیشتر بخوانید: نکات مراقبتی تزریق چربی

سوختن پوست

سوختن پوست از موارد نادر لیزر بدن است. مهم‌ترین دلیل آن، کارکرد نامناسب دستگاه لیزر می‌باشد. به همین منظور شما باید به مراکزی مراجعه کنید که به مشتری متعهد باشند.

تخصص اپراتور نیز از علت دیگر سوختن است. امواج لیزر از بین ‌برنده موهای زائد، بسیار قوی هستند. لیزرکننده متبحر و متخصص قبل از انجام  لیزر، پوست شما را با دستگاه‌های خنک‌کننده آماده می‌کند. سپس خدمات موردنیاز شما را انجام می‌دهد. این جا است که انتخاب شما و رفتن به مراکز  معتبر، معنی پیدا می‌کند. شما در اولین قدم باید به مرکز مناسب مراجعه فرمایید.

زخم محل لیزرشده

این مورد، به ‌طور کلی زخم از عوارض احتمالی لیزر بدن نیست. یکی از عوامل ایجاد زخم، عملکرد ضعیف اپراتور است. اپراتور نابلد با عملکرد ضعیف خود باعث ایجاد زخم در موضع می‌شود.

یکی دیگر از عوامل ایجاد زخم، عدم پیگیری روند درمان بعد از لیزر است. احتمال دارد پوست شما پوسته‌پوسته‌شده یا عفونت کرده باشد و شما به آن بی توجهی کرده‌اید.

اگر یکی از عوارض احتمالی برای شما ایجاد شد، باید خوب مراقبت کنید. موضع را مرطوب نگه دارید و از نور دوری کنید. همچنین باید آن را به طور مرتب مورد بررسی قرار دهید تا عفونت نکند. در صورت لزوم نیز باید به متخصص مراجعه فرمایید.

بررسی عوارض لیزر بدن
بررسی عوارض لیزر بدن

آیا لیزر موهای زائد بدن خطرناک است؟

با این عوارض احتمالی که گفته شد، شاید شما فکر کنید که لیزر عملی پردردسر و خطرناک است. اما خیالتان راحت باشد، این عوارض در اکثر مراجعه‌کنندگان بروز پیدا نمی‌کنند. اپراتور باتجربه ابتدا ناحیه کوچکی از پوست شما را لیزر می‌کند. سپس با توجه ‌به واکنش موضع، ادامه کار را انجام می‌دهد.

بعضی از مراجعه‌کنندگان ممکن است یکی از عوارض احتمالی بالا را پیدا کنند. نکته مهم این است که به دستورات متخصص عمل نمایید تا تجربه‌ای بی‌دردسر داشته باشید.

آیا لیزر باعث افزایش موی بدن می‌شود؟

در تعداد کمی از مراجعه‌کنندگان، لیزر بدن موجب بیشتر شدن موی آن‌ها می‌شود که باعث تعجب است. این مراجعه‌کنندگان  مبتلا به پرمویی در نواحی خاص بدن هستند. مبتلا بودن به پرمویی می‌تواند به علت مصرف داروهای خاص یا قرص‌های پیشگیری از بارداری باشد. به‌ هم‌ ریختن هورمون‌ها به‌ویژه سطح بالای تستوسترون  و آندروژن نیز از این دسته دلایل است. شرایط ژنتیکی و ارثی نیز دخیل خواهند بود. افراد نادری هم به سندروم گرگینه دچار هستند. این سندروم باعث رشد مو در هر جای بدن می‌شود. لیزر برای این مراجعه‌کنندگان باعث افزایش مو خواهد شد.

شرایط لیزر موهای زائد در دوران بارداری

بارداری موجب تغییر در هورمون‌های شخص باردار می‌شود. یکی از عوارض این تغییرات هورمون‌ها، افزایش مو در بدن مادر باردار است. اما بعد از زایمان، این افزایش متوقف می‌شود.

متخصصان، انجام لیزر در دوران بارداری را به صلاح نمی‌دانند. هیچ مطالعه‌ای سلامت مادر و جنین را  تایید نکرده است. بهتر است مادران باردار چند هفته بعد از زایمان صبر کنند تا افزایش مو به‌خودی‌خود با تنظیم دوباره هورمون‌ها رفع شود. در غیر این صورت، باید به پزشک مراجعه کنید تا وی شرایط مادر را برای لیزر شدن مورد بررسی قرار دهد.

جمع‌بندی

زیبایی و ایجاد تصویری رضایت‌بخش از بدن، از مزایای لیزر بدن است. با انجام لیزر از شر وکس و تراشیدن موهای زائد خلاصی پیدا می‌کنید. لیزر موهای زائد بدن راهی است که به شریک زندگی خود نیز احترام می‌گذارید و باعث خواهید شد تا تنور روابط شما داغ‌تر شود. اما باید توجه داشته باشید که برای لیزر به مراکز معتبر مراجعه کنید. اکثر عوارض احتمالی لیز ناشی از عملکرد بد اپراتور و همچنین دستگاه نامناسب است.

منابع: medicalnewstoday، clevelandclinic

Rate this post

پوست پدیا مرجع تخصصی مشاوره پوست و مو

زیر نظر دکتر گیتا مجید زاده

‎‎۰۲۱۲۶۸۰۶۵۹۵

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
پرسش از دکتر