نکات مراقبتی تزریق چربی

هر عمل جراحی، میزان مشخصی از خطر را به همراه دارد. مهم است که با انجام نکات مراقبتی دقیق، از احتمال بروز این خطرات کاسته شود. یک فرد هنگام تصمیم به تزریق کردن چربی به صورت باید از خطرات احتمالی و اقدامات لازم برای رفع آن‌ها آگاهی داشته باشد. به عبارت دیگر، فرد باید با آگاهی کامل از عوارض عمل دست به انتخاب جراحی انتقال چربی به صورت بزند. با اینکه اکثر بیماران این عوارض را تجربه نمی‌کنند، جراح پلاستیک آن‌ها را با شما در میان می‌گذارد. مرکز زیبایی نیز با درک تمام خطرات احتمالی، نکات مراقبتی تزریق چربی را به طور کامل رعایت می‌کند.

آشنایی با عمل تزریق چربی به صورت

چربی را می‌توان در سرتاسر صورت تزریق کرد تا ظاهری جوان‌تر را در نواحی مختلف صورت ایجاد کند. انتقال چربی از بدن خود فرد به چین‌های اطراف دهان، گونه‌ها و چانه وی صورت می‌گیرد. این روش یک جایگزین برای پرکننده‌های سنتی مانند اسید هیالورونیک یا هیدروکسی آپاتیت محسوب می‌شود. چون چربی یک بافت طبیعی و زنده است، راه‌حل دائمی‌تری نسبت به فیلرهای پوستی به شمار می‌رود.

در عین حال، تزریق چربی به صورت ممکن است به ایجاد عوارضی نظیر توده، پف کردگی، عفونت، خونریزی و در موارد نادر به ناهنجاری‌های بینایی ازجمله کوری منجر شود. انتقال چربی به صورت در موارد بسیار نادر می‌تواند رسیدن اکسیژن به مغز را مسدود کند و منجر به سکته شود. بنابراین انجام کامل نکات مراقبتی در قبل، حین و بعد از عمل برای کاهش عوارض انتقال چربی کاملاً ضروری خواهد بود.

نکات مراقبتی عمل پیوند چربی

عدم رعایت بهداشت در هنگام تزریق کردن چربی به صورت می‌تواند منجر به عفونت، نکروز پوست و حتی کوری شود. کارشناسان زیبایی همیشه توصیه می‌کنند که این تزریق را در کلینیک‌های معتبر و شناخته‌شده انجام دهید، زیرا استریل نبودن محیط انجام عمل می‌تواند نقش مهمی در بروز عوارض پیوند چربی به صورت داشته باشد.

اقدامات ایمنی عمومی برای اطمینان از ایمنی وسایل تزریقات، جراح، بیمار و محیط انجام عمل به شرح زیر هستند.

  • بهداشت دست
  • استفاده از دستکش در صورت لزوم
  • استفاده از سایر تجهیزات حفاظت فردی یکبارمصرف
  • آماده‌سازی و ضدعفونی کردن پوست بیمار

در ادامه به برخی از نکات مراقبتی برای انجام عمل تزریق چربی خواهیم پرداخت.

آشنایی با عمل تزریق چربی به صورت
آشنایی با عمل تزریق چربی به صورت

1.      شستشوی دست و ضدعفونی

شستشوی دست و ضدعفونی کردن آن، بهترین و ساده‌ترین راه برای جلوگیری از انتشار میکروارگانیسم‌ها خواهد بود. بهداشت دست‌ها باید با صابون و آب جاری (اگر دست‌ها به وضوح آلوده هستند) یا با الکل (اگر دست‌ها تمیز به نظر می‌رسند) انجام شود. بسته به شرایط و تماس دست با اجسام، خون یا مایعات بدن، نیاز به رعایت بهداشت دست بین تزریقات نیز وجود دارد.

2.      دستکش

کارکنان هنگام تماس با خون یا فرآورده‌های خونی باید از دستکش‌های لاتکس یا بدون لاتکس استریل و مناسب استفاده کنند. استفاده از دستکش استریل در عمل تزریق کردن چربی نیز مورد نیاز خواهد بود.

3.      تجهیزات حفاظت فردی یکبار مصرف

ماسک، محافظ چشم و سایر لباس‌های محافظ برای روش‌های تزریق کردن چربی توصیه نمی‌شوند، مگر اینکه پزشک در معرض پاشش خون قرار بگیرد. هنگام استفاده از تجهیزات حفاظت فردی یکبار مصرف باید بلافاصله پس از استفاده، آن‌ها را دور ریخت. بنابراین برای عمل بعدی باید از تجهیزات جدید استفاده شود.

4.      آماده‌سازی و ضدعفونی پوست

پروتکل‌های آماده‌سازی پوست برای تزریق چربی باید به شکلی کاملاً دقیق رعایت شوند. آماده‌سازی و ضدعفونی پوست برای تزریق باید با محلول 60 تا 70 درصد مبتنی بر الکل مالیده‌شده روی یک سواب یا توپ پنبه‌ای یکبار مصرف صورت گیرد. همچنین متانول یا متیل الکل استفاده نمی‌شوند، زیرا برای استفاده انسان ایمن نیستند. پشم پنبه نیز قبل از استفاده نباید در ظرف خیس شود، زیرا این پشم‌ها به شدت با دست و باکتری‌های محیطی آلوده خواهند شد.

5.      تجهیزات تزریق

کلینیک زیبایی باید اطمینان حاصل کند که ابزارها و تجهیزات یکبار مصرف به حد کافی در دسترس باشند. بدین ترتیب، پزشکان می‌توانند از تجهیزات جدید برای هر تزریق استفاده کنند. برای تزریق باید از تجهیزات استریل یکبار مصرف یعنی سرنگ و سوزن زیرپوستی تمیز و دست‌کاری نشده استفاده شود. برای هر مرحله از تزریق مانند برداشت، پردازش و تزریق کردن چربی نیز باید تجهیزات جدید مورد استفاده قرار گیرند.

بسته‌بندی تجهیزات نیز باید بررسی شوند تا مانع محافظتی آن‌ها شکسته نشده باشد. اگر بسته‌بندی تجهیزات در اثر قرار گرفتن در معرض رطوبت سوراخ شود یا اگر تاریخ انقضای آن گذشته باشد، ابزار باید دور انداخته شوند.

6.      داروها

وضعیت داروهای مصرفی و توصیه‌های استفاده از آن‌ها باید قبل از عمل تزریق چربی به خوبی مشخص شوند. همچنین به هیچ وجه نباید یک سرنگ برای تزریق داروهایی نظیر بی‌حسی به چندین بیمار مورد استفاده قرار گیرد. یعنی از انجام اصل یک سوزن، یک سرنگ، یک بیمار اطمینان حاصل شود.

ظروف ترکیب دارو و سرنگ‌ها باید کاملاً استریل باشند تا دارو به خطر نیفتد. اگر تاریخ یا زمان انقضا گذشته باشد، دارو باید دور ریخته شود. داروهای بدون تاریخ انقضا باید به مثابه داروهای تاریخ گذشته در نظر گرفته و دور ریخته شوند. به جای آمپول‌هایی که برای باز کردن نیاز به استفاده از فایل فلزی دارند نیز تا حد امکان از آمپول‌های pop-open استفاده شود.

7.      محیط انجام تزریق

هنگام تهیه تزریق باید مراحل و پروتکل‌هایی کلی را دنبال کرد. محل انجام تزریق باید عاری از هر گونه آلودگی نگه داشته شود و تمام سطوح آن به دقت تمیز شوند. قبل از شروع جلسه تزریق و در صورت رؤیت آلودگی در سطوح، باید آن‌ها را با الکل 70 درصد (ایزوپروپیل الکل یا اتانول) تمیز کرد و اجازه داد تا کاملاً خشک شوند.

بعد از عمل نیز تمام تجهیزات مورد نیاز برای تزریق چربی باید جمع‌آوری و دور ریخته شوند. سوزن و سرنگ استریل یکبار مصرف، محلول بازسازی مانند آب استریل یا رقیق‌کننده خاص، سواب الکل یا پشم پنبه ازجمله آن‌ها هستند.

ریکاوری بعد از تزریق چربی

هنگامی که پیوند چربی توسط یک جراح پلاستیک واجد شرایط و با رعایت کامل نکات بهداشتی انجام شود، معمولاً یک روش کاملاً ایمن و سرپایی خواهد بود. به این معنی که بیمار در همان روز به خانه می‌رود و وارد دوره ریکاوری خواهد شد.

بیمار در حین عمل نیز فقط کمی احساس ناراحتی خواهد کرد. جراح نیز با استفاده از بی‌حسی موضعی و آرام‌بخش، به آرام کردن بیمار اقدام می‌کند. با این حال، این ناراحتی جزیی می‌تواند حدود 5 تا 7 روز طول بکشد و جراح پلاستیک برای راحتی بیمارف مقداری داروی مسکن تجویز خواهد کرد.

بیمار پس از تزریق چربی باید از مصرف داروهای غیر تجویزشده خودداری کند، زیرا برخی داروها مثل آسپرین معمولی می‌توانند خون را رقیق کنند و روند بهبودی را به تأخیر بیندازند. همچنین باید از مصرف ویتامین‌ها، آهن، تنباکو و الکل در طول روند بهبودی خودداری شود؛ چراکه خطر عوارض را افزایش خواهند داد.

جمع‌بندی

رعایت کامل نکات مراقبتی برای انجام تزریق چربی به صورت باید با دقت در دستور کار کلینیک‌ها قرار گیرد. بروز عوارض عمل انتقال چربی به صورت با رعایت دستورالعمل‌ها می‌تواند تا حد بسیار زیادی کاهش یابد. همچنین خود افراد نیز باید برای انجام عمل فقط به کلینیک‌های دارای مجوز و معتبر اعتماد کنند.

منابع: ncbi، dramjadi

Rate this post

پوست پدیا مرجع تخصصی مشاوره پوست و مو

زیر نظر دکتر گیتا مجید زاده

‎‎۰۲۱۲۶۸۰۶۵۹۵

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
پرسش از دکتر