کمبود ویتامین و مشکلات پوستی

سلامتی ما به فاکتورهای زیادی وابسته بوده و یافتن راه حل مناسب برای مشکلات مرتبط با سلامتی، بسیار پیچیده است. اما گاهی اوقات، برای مشکلاتی که هفته ها، ماه ها و حتی سال ها ما را آزار داده اند، راه حل هایی آسان و ساده وجود دارد.

همانطور که همه ما به خوبی می دانیم، وجود مقدار مناسب مواد مغذی در بدن، نقش زیادی در سلامتی افراد دارد و یکی از اولین مکان هایی که نشانه ها و سرنخ های کمبود مواد مغذی را نشان می دهد، پوست است.


در اینجا چند مورد از شایع ترین بیماری پوستی، که اغلب منشا تغذیه ای دارند، آورده شده است. آیا می دانستید که کمبود ویتامین، می تواند منجر به ایجاد موارد زیر گردد:

۱. آکنه

جوش خط فک و چانه در زنان

آکنه از جمله جوش خط فک یکی از شایع ترین مشکلات پوستی است و فقط در نوجوانان و به دلایل هورمونی ایجاد نمی شود. در آمریکا، آکنه بزرگسالان، بسیار شایع است و می تواند افراد در سنین 18 تا 55 سالگی را درگیر نماید. برای بانوان، در سنین بالاتر، ممکن است این تغییرات به دلیل نوسان هورمون ها رخ دهد؛ اما برای بیشتر افراد، علت این امر، داشتن رژیم غذایی شیرین و پرچرب، با مقادیر اندک ویتامین و مواد مغذی است.

داشتن رژیم غذایی که مواد مغذی ضروری بسیار کمی دارد، برای مدت طولانی، حتی پس از تغییر دادن و سالم تر کردن سبک زندگی، می تواند اثرات طولانی مدتی بر پوست داشته باشد. زیرا ویتامین ها و مواد مغذی باید دوباره در بدن ذخیره شوند.

ویتامین هایی که میتواند به بدن، در بهبود آکنه به طور طبیعی کمک کند؛ شامل موارد زیر است:

  • ویتامین A
  • ویتامین E
  • ویتامین B2 و B6
  • ویتامین C
  • نیاسین
  • بیوتین
  • فلز روی
  • لسیتین

۲. واریس یا رگ های عنکبوتی

این خطوط ریز آبی، شریان هایی منشعب هستند که درست در زیر سطح پوست قرار دارند. آن ها معمولاً در صورت، گردن، و قفسه سینه ظاهر می شوند، اما در پاها، بازوها و پشت نیز دیده می شوند. اگرچه این رگ ها معمولاً با افزایش سن نمایان می شوند، اما لازم نیست که آن ها را به عنوان “بخشی از پیر شدن” بپذیریم.

کمبود آنتی اکسیدان، بیوفلاونوئیدها و گلوکزآمین عامل اصلی بروز این حالت است، اما افزایش کلسیم نیز میتواند در بهبود آن موثر باشد. ساده ترین راه برای افزایش سریع این مواد مغذی، مصرف مکمل است؛ اما می توانید این کار را با تغییر رژیم غذایی نیز انجام دهید.

مصرف سبزیجات تیره و برگ دار، توت و سبزیجات با رنگ روشن را افزایش دهید. به جای قهوه، چای سبز بنوشید و سعی کنید میزان آب مصرفی روزانه را نیز افزایش دهید. از مصرف غذاهای فرآوری شده خودداری کنید!

۳. تاول

نه، منظور از این تاول ها، آن هایی که به خاطر یک جفت کفش تنگ یا هنگام وزنه زدن زیاد یا استفاده از بیل می گردد، نیست. بلکه در مورد زخم های تاولی کوچکی صحبت می کنیم که ظاهراً بدون دلیل و اغلب در اطراف دهان، دستگاه تناسلی یا مناطق حساس پوست ایجاد می شوند. این نوع تاول ها ممکن است به معنای کمبود ویتامین E باشد؛ اما توصیه می کنیم به پزشک خود مراجعه نمایید تا مطمئن شوید آلرژی یا مورد جدی تری نیست.

خوشبختانه، ویتامین E، یک ویتامین آسان و مقرون به صرفه است که به کاهش یا رفع آکنه نیز کمک می کند و باعث بهبود زخم ها و علائم کشیدگی پوست می گردد.

۴. تغییر رنگ و وجود لکه های قهوه ای پوستی

اغلب فکر می کنیم که لکه های پوستی قهوه ای، نتیجه طبیعی افزایش سن است؛ اما در واقع بیشتر از سن، به سلامت کبد مربوط می شود. به همین دلیل است که گاهی به لکه های قهوه ای، ‘لکه های کبدی’ نیز گفته می شود.

چگونه می توان این تغییر رنگ ناخوشایند را برطرف کرد؟ مصرف ویتامین B12 و آنتی اکسیدان ها را افزایش دهید. سبزیجات برگ دار، غلات سبوس دار، مرکبات و توت بیشتری به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید و یا برای بهبود سطح مواد مغذی، برخی مکمل های روزانه را به برنامه صبحانه خود اضافه نمایید.

۵. خشکی پوست بدن

خشکی پوست بدن

خشکی پوست بدن، یکی از شایع ترین و ناراحت کننده ترین بیماری های پوستی است که در هوای نامطلوب غرب میانه، بسیار رخ می دهد! هوای سرد و هوای خشک، هر ساله بر پوست اثر می گذارد. یکی از بهترین محافظ های پوست، اسیدهای چرب ضروری (EFA) مانند امگا 3 هستند.

EFA سبب حفظ رطوبت و سلامت بدن می گردد. EFA را به عنوان روغنی در نظر بگیرید که به کار کرد بهتر موتور کمک می کند. خشکی و خارش پوست، ترک خوردن نوک انگشتان، کنده شدن پوست، برجستگی های کوچک قرمز در پشت بازوها، اگزما و حتی خشکی چشم، همگی می توانند علائم کمبود EFA باشند.

۶. اگزما و زخم های پوستی

علائم اگزما

اگزما یک شکایت شایع پوستی است که درمان آن مشکل است. آلرژی و/یا تجمع مواد سمی در بدن، می تواند باعث اگزما شود، بنابراین آزمایش آلرژی و سم زدایی، از جمله توصیه های اولیه است.

اما کمبود ویتامین نیز می تواند در ایجاد این شرایط موثر باشد. ویتامین های C  B2  B6، روی، منیزیم و اسیدهای چرب ضروری، همگی می توانند در ایجاد اگزما نقش داشته و یا عامل اصلی بروز آن باشند. مصرف یک مولتی ویتامین قوی، به همراه تغذیه سالم و ارگانیک، می تواند شروع خوبی باشد. حذف مواد شیمیایی و شوینده های شیمیایی لباس از خانه نیز میتواند به رفع اگزمای مداوم و تحریکات پوستی کمک کند.

۷. اِدِم یا تورم پوست

ادم، یک اصطلاح پزشکی برای تورم است. این اتفاق، زمانی رخ می دهد که مایع موجود در رگ های خونی کوچک، به بافت های اطراف نشت کند. داروها، عفونت ها، بارداری و بسیاری از مشکلات پزشکی دیگر می توانند باعث بروز تورم شوند.

جای تعجب نیست که کمبود برخی از ویتامین ها می تواند در ادم نیز نقش داشته باشد. کمبود ویتامین B6، روی، ویتامین C و منیزیم، گاهی اوقات می تواند منجر به ایجاد ادم شود یا به آن کمک کند. مصرف مکمل و تغییر رژیم غذایی (به ویژه رژیم کم سدیم با نقدار اندک غذاهای فرآوری شده یا حذف آن)، بسته به عامل اصلی ایجاد کننده آن، به طور معمول می تواند در بهبود این وضعیت بسیار کمک کننده باشد یا به طور کامل آن را حل نماید.‌

۸. گرگرفتگی

گرگرفتگی پوست، معمولاً از یک ناحیه از بدن شروع می شود و به اندام های انتهایی گسترش می یابد. نمونه معمول یک گرگرفتگی، گرما و قرمز شدن ناگهانی پوست در ناحیه تنه است که به سر و پایین بازوها گسترش می یابد. با این که این امر، معمولاً به تغییرات هورمونی در دوران یائسگی مرتبط است، هر کسی (از جمله مردان) می تواند آن را تجربه کند. کمبود ویتامین E، بور، منیزیم یا کلسیم می تواند از علل احتمالی بروز این حالت باشد. آلرژی و حملات اضطرابی نیز از عوامل اصلی گرگرفتگی محسوب می شوند.

مصرف روزانه یک ویتامین قوی و مخلوط کردن پودر کلسیم-منیزیم در آب، نوشیدنی های انرژی زا یا اسموتی های پروتئینی توصیه می شود. فقط برای اطمینان، بهتر است جهت انجام بررسی های بیشتر به پزشک مراجعه نمایید.

۹. کبود شدن آسان

سرطان پوست پا

اگر مرتباً در بدن خود کبودی پیدا کرده و نمی دانید که آن ها چطور ایجاد شده اند، ممکن است دچار کمبود ویتامین C  K یا B2 باشید. این کبودی ها می توانند در هر نقطه از بدن رخ دهند، اما اغلب در بازوها و پاها، که بیشتر در معرض ضربه هستند، ظاهر می شوند(و یا لکه های قرمز روی ساق پا). با این وجود مانند لک سیاه صورت نیز مشکل شایعی است.

تغییر رژیم غذایی سالم معمولاً می تواند مشکلات کبودی را در طی چند ماه برطرف کند. مصرف یک مولتی ویتامین روزانه قوی نیز می تواند مفید باشد. به خاطر داشته باشید، کبودی بیش از حد، همچنین می تواند نشانه ابتلا به بیماری های جدی تری باشد، بنابراین حتماً آن را با پزشک خود در میان بگذارید.

۱۰. سیاهی دور چشم

علت اصلی سیاهی دور چشم، قطعاً خستگی و/یا استرس است. اگر همیشه خسته هستید، صرف نظر از اینکه چقدر می خوابید، ممکن است به کمبود یک، برخی یا همه مواد مغذی زیر، دچار باشید:

  • کلسیم
  • ویتامین B12 و سایر ویتامین های گروه B (تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، بیوتین و فولات)
  • منیزیم

مصرف کمپلکس قوی ویتامین B و پودر کلسیم – منیزیم، می تواند به رفع خستگی کمک کند. مکمل های مقوی غده آدرنال نیز، ممکن است برای کسانی که استرس بالایی در زندگی روزمره دارند، مناسب باشد. اگر مبتلا به خستگی مزمن هستید، حتما با پزشک خود مشورت نمایید.

Rate this post

پوست پدیا مرجع تخصصی مشاوره پوست و مو

زیر نظر دکتر گیتا مجید زاده

‎‎۰۲۱۲۶۸۰۶۵۹۵

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
پرسش از دکتر