مهم ترین علت درد ریشه مو چیست؟

آیا می‌دانید علت درد ریشه مو چیست؟ پاسخ کوتاه این است که درد، ناشی از خود تار مو نبوده و پوست سر در اطراف فولیکول مو این درد را ایجاد می کند.

اغلب موارد درد ریشه مو در اثر عواملی ایجاد می شود که به صورت مستقیم بر پوست سر فشار یا کشش وارد می کنند. با این حال، مشکلات پزشکی وجود دارند که می توانند اعصاب و عروق خونی پوست سر را تحت تاثیر قرار داده و به بروز علائم درد در این ناحیه منجر شوند. صرف نظر از منشا درد، اغلب عوامل درد پوست سر خوش خیم بوده و با دریافت مراقبت پزشکی مناسب درمان می شوند.

۱. علت پزشکی درد ریشه مو

پسوریازیس پوست سر

عوامل پزشکی درد پوست سر می توانند شامل موارد زیر باشند:

– عوامل عصبی

عوامل عصبی همچون سردرد یا نورالژی تریژمینال می توانند سبب بروز علائم درد ریشه مو و انتشار آن به دیگر نواحی سر همچون فک، دندان و لب شوند. نورالژی تریژمینال یک بیماری عصبی است که اعصاب حسی صورت را تحت تاثیر قرار می دهد. همچنین، برخی ویروس ها می توانند اعصاب را مبتلا کرده و سبب بروز درد در پوست سر شوند.

– عوامل خود ایمنی

برخی بیماری های خود ایمنی می توانند سبب التهاب عروق خونی در سر و بروز درد پوست سر شوند. یکی از این موارد، آرتریت سلول های غول آسا یا آرتریت گیجگاهی است.

– عوامل پوستی

فرق شوره و پوسته سر

بیماری های پوستی همچون اگزما یا شوره سر سبب التهاب پوست سر می شوند. این التهاب می تواند سبب خارش شبانه پوست و در نتیجه درد ریشه مو شود.

مشاوره پزشکی
مشاهده پرسش و پاسخ‌های پزشکی در مورد بیماری‌های پوستی و ثبت سوال جدید:

پرسش و پاسخ بیماری‌های پوستی

۲. عوامل محیطی

عوامل محیطی درد پوست سر می توانند با رویداد ها و عوامل دیگری ارتباط داشته باشند.

– آفتاب سوختگی

سپری کردن یک روز طولانی در خارج از خانه می تواند به آفتاب سوختگی نه تنها بدن بلکه پوست سر نیز منتهی شود. علائم سوختگی پوست سر می توانند احساسی بسیار شبیه به آفتاب سوختگی دیگر نواحی بدن داشته و مواردی همچون درد و حساسیت به لمس را شامل شوند.

– کشش موی سر

مدل های مختلف مو همچون دم اسبی یا بافت می توانند سبب کشیده شدن پوست سر و بروز درد ریشه موی سر شوند.

– تروما

هر گونه آسیب یا ضربه به پوست سر می تواند به درد مداوم این ناحیه منجر شود. در اغلب اوقات، این آسیب در ابتدا به دلیل محل پارگی یا پوشش مو ها قابل مشاهده نیست.

۳. آرتریت گیجگاهی

آرتریت گیجگاهی اختلالی است که سبب بروز التهاب شریان های پوست سر، گردن و بازو ها می شود. در مبتلایان به این بیماری، شریان ها تنگ شده و خون به خوبی جریان پیدا نمی کند.

۴. آسیب خفیف سر

درمان خارش پوست سر

آسیب بسته و خفیف به سر تشخیصی است که با رد دیگر دلایل درد ریشه مو بدست می آید. آسیب بسته به آسیب هایی گفته می شود که سبب شکسته شدن جمجمه نمی شوند. در صورتی که فرد توسط پزشک معاینه شده و احتمال وجود آسیب های جدی تر اندک به نظر رسد، تشخیص آسیب بسته و خفیف به سر برای فرد در نظر گرفته می شود.

۵. سلولیت

سلولیت یک عفونت باکتریایی است که در عمق لایه های پوست بروز می دهد. این عفونت با اینکه می تواند در هر جایی از بدن پدیدار شود اما بیشتر نواحی پایینی پا (سلولیت ران) و صورت را به خود درگیر می کند. در صورتی که باکتری استافیلوکوکوس از طریق یک برش، شکستگی یا دیگر عفونت های پوستی به پوست وارد شود سلولیت بروز می دهد. اگزما و زرد زخم از جمله دیگر عفونت های پوستی هستند.

افراد زیر بیش از دیگران در معرض ابتلا به سلولیت و در نتیجه درد ریشه مو هستند:

  • افرادی که سیستم ایمنی شان در اثر مصرف دارو های کورتیکوستروئید یا شیمی درمانی ضعیف شده است.
  • افرادی که در اثر دیابت یا هر گونه بیماری عروقی دارای گردش خون مناسب نیستند.

علائم این بیماری به صورت تدریجی افزایش یافته و شامل درد و دانه های قرمز روی پوست می شوند. این عفونت در صورت عدم درمان می تواند شدید شده، چرک تشکیل داده و بافت اطراف خود را تخریب کند. در موارد نادر، این عفونت می تواند سبب آلودگی خون یا مننژیت شود. مننژیت به التهاب پرده مننژ گفته می شود. در صورت تجربه علائمی همچون درد شدید، تب، عرق سرد و ضربان سریع قلب باید فورا با پزشک تماس گرفت.

تشخیص این بیماری از طریق معاینه جسمانی انجام می شود. درمان سلولیت به صورت مصرف آنتی بیوتیک، تمیز نگه داشتن زخم و گاهی اوقات جراحی برداشت بافت های مرده است. سلولیت اغلب عود می کند. به همین دلیل، درمان بیماری های زمینه ای و بهبهود سیستم ایمنی به کمک استراحت و تغذیه مناسب ضروری است.

۶. جوش سر سفید

جوش های سر سفید در اثر انسداد فولیکول های مو با چربی و سلول های مرده پوست ایجاد می شوند. هنگامی که منافذ پوست بسته شده و هوا به درون آن ها وارد نمی شود محتویات داخل آن یعنی سلول های مرده و چربی سفید باقی می مانند. در صورت باز بودن منفذ محتویات آن در واکنش با هوا سیاه شده و به آن جوش سر سیاه گفته می شود.

۷. آبسه پوستی

بیماری های قارچی پوست سرآبسه پوستی مجموعه بزرگی از چرک است که در زیر پوست تشکیل می شود. باکتری ها از طریق یک برش یا شکستگی کوچک به زیر پوست وارد شده، تکثیر شده و آبسه را به وجود می آورند که می‌تواند باعث درد ریشه مو شود.

بدن نیز به وسیله گلبول های سفید خون با عامل مهاجم مقابله می کند. در این مقابله گلبول های سفید مقداری از بافت آلوده را از بین برده و چرکی تشکیل می دهند که در زیر پوست باقی می ماند. علامت آبسه پوستی یک برآمدگی چرکین، بزرگ، قرمز، متورم و دردناک در زیر پوست است. همچنین، امکان ابتلا به تب، لرز و درد های ناشی از عفونت نیز وجود دارد. در صورت عدم درمان، آبسه بزرگ شده، انتشار یافته و سبب بروز بیماری های جدی می شود.

تشخیص این عارضه از طریق معاینه فیزیکی انجام می شود. امکان دارد، آبسه های کوچک به وسیله سیستم ایمنی بدن به صورت خود به خود رفع شوند. با این حال، برخی آبسه ها باید جهت پاکسازی چرک در مطب پزشک تخلیه یا سوراخ شوند. پس از تخلیه این آبسه ها معمولا دارو های آنتی بیوتیک تجویز می شوند. حفظ پاکیزگی پوست و استفاده از لباس ها و حوله های تمیز می تواند از بازگشت آبسه ها پیشگیری کند.

۸. آبسه های پوستی شدید

ماساژ سر

آبسه پوستی عفونتی است که در اثر ورود باکتری های سطحی به عمق پست به وجود می آید. عامل این عفونت ها اغلب باکتری استافیلوکوکوس اورئوس است. در صورتی که عفونت شروع به انتشار کند، بیمار به درمان اورژانسی نیاز خواهد داشت.

۹. جوش

جوش ها با نام های کومدون، جوش، آکنه و… شناخته می شوند. جوش ها از نظر پزشکی برآمدگی های کوچکی هستند که از چربی، سلول های پوستی مرده و باکتری پر شده اند. جوش ها معمولا ابتدا در دوران بلوغ بروز می دهند. در دوران بلوغ هورمون ها سبب افزایش تولید چربی پوست و گاهی اوقات گرفتگی منافذ پوست و ایجاد جوش های هورمونی می شوند. اگر این جوش‌ها در سر ایجاد شوند می‌تواند علت درد ریشه موی سر باشد.

Rate this post

پوست پدیا مرجع تخصصی مشاوره پوست و مو

زیر نظر دکتر گیتا مجید زاده

‎‎۰۲۱۲۶۸۰۶۵۹۵

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
پرسش از دکتر