علت خشکی پوست نوزاد و راهکارهای درمان آن

نگران نباشید! درست است که مشاهده خشکی پوست نوزاد تازه متولد شده شما چندان هم دلچسب نیست، ولی این موضوع اصلا مساله نگران کننده ای نیست و به راحتی قابل درمان است. در ادامه علت خشکی پوست نوزاد، علت پوسته پوسته شدن بدن نوزاد تازه متولد شده و چگونگی مرطوب کردن و کنترل خشکی پوست نوزاد توضیح داده شده است. همچنین چگونگی تشخیص خشکی پوست از اگزما نیز مورد بررسی قرار گرفته است.

علت خشکی پوست نوزاد

تقریبا همه کودکان و بزرگسالان هر از گاهی دچار خشکی پوست می شوند و همان دلائلی که باعث خشکی پوست خود شما می شود، می تواند علت خشکی پوست نوزاد تازه متولد شده نیز باشد.

قرار گرفتن در معرض هوای سرد و خشک و همچنین دوش گرفتن و استفاده از وان به طور مکرر نیز می تواند باعث خشکی پوست بدن شما و کودک شما شود.

علائم خشکی پوست در نوزادان

پوسته پوسته شدن دست نوزاد

بروز برجستگی، پوسته پوسته شدن دست و پای نوزاد ، خاکستری رنگ شدن پوست، خطوط ریز و ترک همگی از علائم خشکی پوست کوچولوی شما است و به این معنی است که پوست او به رطوبت بیشتری احتیاج دارد.

پوسته پوسته شدن بدن نوزاد تازه متولد شده در هر نقطه‌ای از بدن ممکن است اتفاق بیافتد، اما خشکی پوست در پاها، دست ها، صورت و لب ها بیشتر شایع است.

خشکی خفیف پوست معمولا باعث ناراحتی کودک نمی شود، ولی در صورت خشکی بیش از حد، پوست دچار خارش می شود که در پی آن پوست ممکن است دچار خراش و زخم شود و حتی منجر به کهیر در کودکان شود.

تفاوت خشکی پوست و اگزما در نوزادان

تفاوت اگزما و خشکی پوست نوزاد

آیا علائمی روی پوست کودک خود می بینید که نمی توانید تشخیص دهید مربوط به خشکی پوست است یا اگزما؟ اگزما و خشکی پوست علائم مشابهی دارند ولی روش هایی هم برای تشخیص این دو از هم وجود دارد. البته بهترین کار در این طور مواقع مراجعه به پزشک است.

چند نمونه از بارزترین تفاوت های خشکی پوست و اگزما در زیر ذکر شده است:

– برجستگی اگزما ظاهر مشخص‌تری دارد

پوست خشک حالتی زبر و خشن دارد، ولی اگزما حالتی ملتهب و رنگی مایل به قرمز، صورتی، قهوه ای مایل به ارغوانی یا خاکستری دارد. اگزما همچنین ممکن است همراه با جوش آبدار در کودکان باشد که در نهایت می ترکد.

– ظاهر شدن اگزما در نقاط مختلف بدن

اگزما و خشکی پوست هر دو ممکن است بر روی دست ها، پاها، صورت و لب کودک ایجاد شود، ولی اگزما می تواند در نقاطی که مستعد خشکی نیستند، مانند پشت گوش، پوست سر، چین خوردگی های آرنج یا پشت زانو نیز به وجود آید.

– اگزما در زمانی که هوا سرد و خشک نیست نیز ظاهر می‌شود

اگزما نیز مانند خشکی پوست می تواند در اثر سردی و خشکی هوا و یا استحمام مکرر با آب گرم به وجود آید، ولی اگر‌ کودک دچار اگزما شده باشد، پوست او در اثر تماس با شیر، بزاق، عرق، گرد و غبار، پارچه زمخت، صابون و مواد شوینده نیز تحریک می شود. البته مد نظر داشته باشد که اگزما در هر کودکی متفاوت است.

درمان خشکی پوست نوزاد

درمان خشکی پوست نوزاد

چند راه کار ساده و خانگی برای تسکین و درمان خشکی پوست در کودکان وجود دارد:

– مدت زمان استحمام کودک را کاهش دهید

یک وان حمام اب گرم و پر از صابون می تواند رطوبت بدن کودک را از بین ببرد. بهتر است وان کودک را با آب ولرم پر کنید و از مواد شوینده بدون عطر استفاده کنید.

برای خشک کردن پوست کودک، به جای کشیدن حوله روی بدن کودک، به آرامی و با ضربه های ملایم بدن او را خشک کنید. بهتر است به صورت یک روز درمیان کودک را حمام کنید و پس از هر بار حمام از مرطوب کننده استفاده کنید تا رطوبت پوست حفظ شود.

– آبرسانی کردن پوست نوزاد تازه متولد شده

آبرسانی کردن پوست خشک نوزاد

برای درمان خشکی پوست نوزاد دو ماهه ، بلافاصله پس از هر بار استحمام و برای یک یا دو بار در روز از یک مرطوب کننده غلیظ استفاده کنید. از پمادها و کرم های بدون عطر استفاده کنید، چرا که نسبت به لوسیون‌های سبک کمتر باعث تحریک شدن پوست می شوند و رطوبت پوست را بیشتر حفظ می کنند.

– روغن برای خشکی پوست نوزاد

روغن نارگیل، به ویژه روغن نارگیل بکر که از جمله بهترین روغن‌ها برای پوست است، برای نوزادان و کودکان نیز بی‌خطر است. روغن نارگیل می‌تواند به بهبود علائم آنها کمک کند و همچنین پوست حساس و خشک آنها را مرطوب کند. بعلاوه ، روغن نارگیل حاوی مواد شیمیایی یا عطر نیست و بوی مطبوعی می دهد!

روغن زیتون برای خشکی پوست نوزاد

تحقیقات جدید نشان می دهد که روغن زیتون برای پوست نوزاد و حتی خود شما بهترین گزینه نیست.  اگر نوزاد پوست خشک و یا اگزما دارد ، به هیچ وجه از روغن زیتون استفاده نکنید.

– هیدراته کردن بدن

مطمئن شوید که کودک به قدر کافی شیر مادر یا شیر خشک مصرف می کند. بهتر است برای شروع آب دادن به کودک با پزشک متخصص مشورت کنید.نوزادان معمولا در ۶ ماهگی و همراه با شروع کردن به غذا خوردن، آب می خورند.

– دمای داخل منزل را تنظیم کنید

هوای گرم به نسبت خشک تر است، پس سعی کنید در برابر وسوسه های درونی خود برای گرم کردن اتاق، خود را کنترل کنید. دمای داخلی اتاق را حدود ۶۸ درجه فارنهایت نگه دارید و برای حفظ رطوبت از یک دستگاه بخور آب سرد استفاده کنید.

– نوزاد را در برابر هوای سرد زمستان محافظت کنید

هوای سرد و خشک نیز باعث خشکی پوست نوزاد می شود. پیش از بیرون رفتن در زمستان، دست ها، گونه ها و لب های کودک و نوزاد خود را مرطوب کننده بزنید و حسابی با دستکش و شال گردن بپوشانید، کلاه را فراموش نکنید. همچنین می توانید با استفاده از یک پوشش پلاستیکی بر روی کالسکه، از ورود مستقیم باد سرد جلوگیری کنید.

– گوش به زنگ باشید

همیشه چند عدد دستمال نمگیر اضافه دم دست داشته باشید تا به سرعت، آب دهان، بینی و شیر روی صورت و بدن کودک را پاک کنید، چرا که این مواد باعث ترک خوردن پوست کودک می شود، به خصوص اگر هوا سرد هم باشد.

– حمام کردن نوزاد بعد از شنا

حمام کردن نوزاد بعد از شنا

پس از آب بازی در دریا و استخر حتما کودک خود را بشویید. نمک و کلر موجود در آب دریا و استخر باعث خشکی پوست می شود، حتی در تابستان.

– مواد شوینده را با دقت انتخاب کنید

موادی را انتخاب کنید که مخصوص پوست های حساس و خشک نوزادان و کودکان تولید شده است.

Rate this post

پوست پدیا مرجع تخصصی مشاوره پوست و مو

زیر نظر دکتر گیتا مجید زاده

‎‎۰۲۱۲۶۸۰۶۵۹۵

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
پرسش از دکتر