۸ علت پوسته شدن کف پا و نحوه درمان آن ها

گاهی اوقات پوست پا دچار ترک، سفتی و حتی پوسته ریزی می شود که معمولا افراد مبتلا وقت زیادی را صرف کندن پوست کف پای خود می کنند. در این مطلب برخی از علل پوسته شدن کف پا به همراه نحوه درمان آن ها بیان شده است.

۱- عفونت قارچی

عفونت کرم حلقوی

رایج ترین علت پوسته شدن کف پا ابتلا به یک عفونت قارچی همچون عفونت پای ورزشکاران بوده و افراد اغلب متوجه آن نمی شوند. عفونت های پوستی و قارچی در بسیاری از مواقع به صورت پوسته ریزی پوست بروز داده و خارشی به همراه ندارند که به همین علت نیز افراد از ابتلا به آن ها آگاه نمی شوند.

بنابراین، در صورتی که پوست بدون وجود علتی خاص به طور ناگهانی شروع به پوسته ریزی کند بهتر است هر چه زودتر به پزشک مراجعه شود. عفونت های قارچی پس از آلوده کردن پوست به آسانی می توانند ناخن ها را نیز به خود دچار کنند که در این صورت درمان بسیار سخت تر می شود.

– درمان عفونت قارچی

در صورتی که عفونت قارچی همچون بیماری پای ورزشکاران خفیف باشد با استفاده از یک اسپری یا پماد ضد قارچ و بدون نسخه می توان آن را درمان کرد. در صورتی که عفونت شدید تر باشد باید از پماد ها یا دارو های تجویزی استفاده کرد.

در هر دو حالت، در صورت ابتلای پا به قارچ امکان وجود قارچ در کفش ها نیز وجود دارد. بنابراین، باید کفش های خود را خشک و به آن ها داروی ضد قارچ اسپری کرد.

۲- برنامه‌های تمرینی هوازی

تعریق زیاد و محیط های مرطوب اغلب سبب بروز این عفونت های پا و در نتیجه پوسته ریزی این اندام می شوند. این جمله بدان معناست که تمرینات ورزشی هوازی و پر تعریق همچون یوگای داغ می توانند با ابتلا به عفونت های قارچی مرتبط باشند.

انجام تمرینات به صورت پا برهنه، استفاده مشترک زیر انداز های ورزشی یا انجام ورزش های هوازی در محیط های مرطوب می تواند سبب ابتلا به عفونت قارچی یا باکتریایی شود. در صورت تصور بر ابتلای خود به این بیماری ها ملاقات با پزشک پیشنهاد می شود.

– درمان

جهت از بین بردن قارچ ها و باکتری ها به کفش های خود اسپری ضد تعریق یا ضد عفونی کننده اعمال کنید. همچنین، پوشیدن جوراب های نخی جهت جذب رطوبت، استفاده از ابزار های مخصوص جذب تعریق و در صورت امکان خرید یک جفت کفش ورزشی دیگر برای استفاده متناوب از کفش ها می تواند مفید باشد.

۳- کفش پاشنه بلند و بند دار

کفش پاشنه بلند

بسیاری از زنان عاشق پوشیدن کفش های پاشنه بلند و بند دار در تابستان هستند. کفش های کیپ و تنگ اصطکاک و مالش ایجاد می کنند.

هر گونه اصطکاک می تواند سبب بروز تاول، پوسته ریزی و فلس مانند شدن پوست شود. افراد باید از پوشیدن طولانی مدت کفش ها خودداری کرده و به محض احساس اصطکاک کفش های خود را عوض کنند. کفش ها باید از مواد طبیعی ساخته شوند تا شکل پا را به خود گیرند.

– درمان

در صورت احساس تحریک یا مالش در پا افراد می توانند از برچسب های تاول در نواحی مبتلا استفاده کنند. این برچسب ها را می توان از داروخانه تهیه کرد.

۴- آفتاب سوختگی

هیچ کس با هدف ابتلا به آفتاب سوختگی های قرمز و دردناک به ساحل نمی رود اما گاهی اوقات با وجود استفاده از ضد آفتاب در نواحی صورت، کمر و شانه، پا ها فراموش شده و دچار آفتاب سوختگی می شوند.

– درمان آفتاب سوختگی

همانند همه آفتاب سوختگی ها، افراد باید یک بار در روز ژل آلوئه ورا و دو بار در روز پماد مرطوب کننده به نواحی سوختگی اعمال کنند.

۵- اگزما از علل پوسته شدن کف پا اگزما و پوسته شدن کف پا

اگزما یک بیماری پوستی است که به صورت پوسته ریزی پوست نمایان می شود. این بیماری سبب پوسته ریزی، خارش و خشکی پوست تمامی بدن از جمله کف پا می شود. با اینکه بسیاری از افراد اگزما را در دوران کودکی تجربه می کنند، امکان ابتلا به اگزما در بزرگسالی نیز وجود دارد. لکه های اگزما در بیماران مخصوصا افراد دارای پوست زیتونی یا تیره تر، به رنگ قرمز یا اندکی تیره تر از پوست هستند.

– درمان اگزما

افراد باید با مراجعه به نزدیک ترین داروخانه پماد مخصوص اگزما را دریافت کرده و دو بار در روز از آن استفاده کنند.

۶- کم آبی

کم آبی بدن سبب احساس خستگی، کاهش سوخت و ساز، طغیان بیماری های پوستی و پوسته ریزی پا می شود. در صورت کم آبی، پوست سرتاسر بدن شروع به پوسته شدن می کند.

– درمان کم‌آبی

مرطوب کردن پا ها با پماد های بدون رایحه همچون آملاکتین می تواند مفید باشد. همچنین، در صورت داشتن پینه های سفت و مقاوم می توان از پماد ها و لوسیون های حاوی گلیکولیک اسید یا اوره استفاده کرد.

۷- پسوریازیس و پوسته شدن کف پا

علائم پسوریازیس

پسوریازیس یک بیماری پوستی مزمن است که سبب بروز لکه های قرمز و فلس مانند در پوست شده و گاهی اوقات پوست پا را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. در حالی که برخی بیماران به ترک های پوستی دچار می شوند برخی دیگر بروز چندین تاول را تجربه می کنند.

– درمان پسوریازیس

پسوریازیس کف پا در اثر التهاب پوست به وجود آمده و نیازمند درمان توسط یک متخصص پوست است. متخصص پوست با دیدن پوسته ریزی شدید معمولا استفاده از مرطوب کننده هایی غلیظ همچون وازلین خالص یا موارد دیگر را پیشنهاد می دهد.

متخصصان پوست گاهی اوقات اعمال وازلین به پوست به همراه پوشیدن جوراب را به مدت یک شب برای بیماران تجویز می کنند. جالب است بدانید وازلین برای رشد مو سر نیز موثر است.

Rate this post

پوست پدیا مرجع تخصصی مشاوره پوست و مو

زیر نظر دکتر گیتا مجید زاده

‎‎۰۲۱۲۶۸۰۶۵۹۵

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر A پنجشنبه ۲۰ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 196 مشاهده پرسش
    وقت بخیر
    من دو روزه که صبح وقتی از خواب بیدار میشم شاهد پوست پوست شدن پایین مچ پام سمت چپ هستم پوست بدن من اغلب پوست پوست میشه ولی این پوست پوست شدن نسبتا بزرگه
    من پیش از این یعنی تقریبا یک ماه پیش بخاطر نشستن طولانی برای مطالعه دچار ورم پا شدم که هنوزم کمی باقی مانده

    از طرف دیگه من تمام طول روز پام در کفشه
    یکمی هم مچ پام درد میکنه که بنظرم بخاطر ورم پامه
    آیا این میتونه عفونت قارچی باشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده پنجشنبه ۲۰ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام وقت بخیر در رابطه با مواردی که فرمودین باید حتما تشریف بیارین با پزشک متخصص مجموعه ما ویزیت بشین و این موارد از نزدیک بررسی بشه
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر