فشار خون بالا باعث پیری زودرس پوست در جوانی می‌شود

فشار خون بالا می تواند سبب لکه های ناگهانی پوست، تیره شدن پوست و پیری زود رس پوست افراد شود. مراحل اولیه فشار خون بالا (در سنین 20 تا 50 سالگی) می توانند تاثیر بسیار زیادی بر ظاهر افراد بر جای بگذارند. فرایند پیری افراد مبتلا به فشار خون بالا به قدری سریع است که اطرافیان می توانند متوجه آن می شوند.

فشار خون بالا علاوه بر سلامت بدن، برای ظاهر فرد نیز آثار نا مطلوبی به همراه دارد. مضرات فشار خون بالا به قدری زیاد هستند که تاری دید، اختلال نعوظ، سکته مغزی و حمله قلبی تنها چند مورد از آن ها هستند. از هر 3 فرد بالغ در آمریکا 1 نفر به فشار خون بالا ابتلا دارد. با این حال به دلیل اینکه این بیماری علائم قلبی اولیه ای ندارد افراد اقدامی جهت کنترل آن انجام نمی دهند.

در واقع، بیماران بروز هر گونه عواقب جدی این بیماری را در آینده دور تصور می کنند. هنگامی که فرد در 20، 30، 40 یا حتی 50 سالگی خود قرار دارد، اقدام در زمینه مواردی که از زندگی روزمره دور هستند اندکی دشوار به نظر می رسد. با این وجود، بیماران باید بدانند که فشار خون بالا عوارض زودرس نیز داشته و بر روی موارد پر اهمیتی همچون پوست آن ها نیز تاثیر گذار است.

فشار خون بالا و افتادگی پوست

مطالعات نشان داده اند که مراحل اولیه فشار خون بالا (در سنین 20، 30 و 40 سالگی) تاثیر شگرفی بر ظاهر افراد دارند. حتی در صورتی که فرد علائمی همچون حمله قلبی نداشته باشد، فرایند پیری او سریع تر بوده و اطرافیان او می توانند متوجه این موضوع شوند. فشار خون بالا منجر به افتادگی پوست و پیری زودرس می شود.

⬇⬇⬇⬇⬇⬇⬇⬇

درمان قطعی افتادگی پوست صورت

یک مطالعه جدید ارتباطی بین فشار خون بالا یا پایین و سرعت پیری پوست یافت کرده است. پف کردن و افتادگی پوست بیشترین تاثیری است که در اثر بالا بودن فشار خون بدست می آید. این بیماری در زنان سبب کاهش جوانی ظاهر کلی و در مردان سبب کاهش جوانی ظاهر صورت می شود.

پیری زودرس در جوانی

فشار خون و چروک شدن پوست در جوانی

مطالعات نشان داده اند که بین فشار خون بالا و چروک خوردن پوست مخصوصا در زنان 40 تا 49 ساله ارتباط بسیار قوی وجود دارد. خشکی یا چروک خوردگی سریع پوست می تواند در اثر آسیب دیدگی شریان ها و اختلال در جریان اکسیژن خون به سمت قلب و اندام های دیگر ایجاد شود. بزرگ ترین این اندام ها پوست است. رسیدن مقدار کمتر اکسیژن به پوست به معنای خشکی و چروک خوردن سریع تر پوست است. فشار خون بالا می تواند سبب ایجاد چروک پوستی شود.

فشار خون بالا سبب اختلال در خواب، بروز خطوط ریز، نا همگون شدن رنگدانه ها و کاهش حالت ارتجاعی پوست می شود. بالا رفتن فشار خون و مراحل اولیه آن از عوامل اختلال در خواب هستند. همچنین، خواب بی کیفیت سبب افزایش فشار خون حتی در افراد بالغ جوان می شود. یک مطالعه جدید به این نتیجه رسیده است که کیفیت نا مناسب خواب علائم پیری پوست را سرعت بخشیده و توانایی پوست در ترمیم خود در هنگام شب را تضعیف می کند.

در این مطالعه، زنان دارای کمبود خواب با محدوده سنی 30 تا 49 سال علائم پیری زودرس و کاهش توانایی خود-ترمیمی پوست را پس از قرار گیری در معرض نور خورشید نشان دادند. علائم پیری زودرس پوست شامل بروز خطوط ریز، نا همگونی رنگدانه های پوستی، کاهش حالت ارتجاعی و افتادگی پوست می شوند.

استرس و افزایش ناگهانی جوش‌های صورت

استرس با افزایش هورمون کورتیزون، فشار خون را بالا می برد. این افزایش در فشار خون، باز تولید پوست را کاهش می دهد. ریتم طبیعی کورتیزون برای سلامت پوست مخصوصا جهت پیشگیری از بروز جوش های بزرگسالی ضروری است. افزایش مقدار کورتیزول همچنین می تواند سبب نازک شدن پوست، سرعت گرفتن بروز جوش ها (در همین باره مطلب علت جوش های ناگهانی صورت را بخوانید) و نمایان تر شدن عروق خونی زیر پوست شوند که گاهی ممکن است باعث تلانژکتازی نیز شود.

. استرس می تواند با مختل کردن فرایند های سلولی ظاهر درخشنده فرد را پیر کرده و مواردی همچون چروک یا ورید های عنکبوتی را بر روی پوست پدیدار کند.

تیرگی پوست در اثر غلظت خون بالا

فشار خون بالا خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می دهد. مشکلات پوستی همانند آنچه در فشار خون وجود دارد، گاهی اوقات می توانند علائم اولیه ابتلا به دیابت باشند. افزایش بیش از حد قند در جریان خون به عروق خونی آسیب رسانده و سبب بروز نواحی قهوه ای روشن یا لکه های پیری، کاهش حالت ارتجاعی پوست و حتی نیم دایره های سیاه زیر چشم ها می شود.

فشار خون بالا بروز لکه های پیری را تشدید می کند.

فشار خون بالا نه تنها ظاهر فرد را تحت تاثیر قرار می دهد بلکه سبب پیری زودرس مغز نیز می شود.

محققان در دانشگاه UC Davis دریافتند که افزایش اندک فشار خون از مقدار بهینه 80/120 میلی لیتر جیوه می تواند سبب پیری مغز و قرار گرفتن فرد در معرض مشکلات حافظه و در نهایت زوال عقل یا آلزایمر شود. این روند نزولی می تواند در اوایل 30 تا 40 سالگی شروع شود.

جلوگیری از پیری زودرس در جوانی

صرف نظر از سن بیمار، فشار خون بالا یا مراحل اولیه آن باید شناسایی و کنترل شوند تا از پیری زودرس مغز و پوست پیشگیری شود. افراد نباید منتظر رسیدن به 50 سالگی بوده و از سنین 20 یا 30 سالگی به طور مرتب فشار خون خود را سنجش کنند. عادت ساده سنجش فشار خون از طریق موبایل، ساعت یا وسایل هوشمند دیگر می تواند فشار خون افراد را تا بیش از 9 میلی متر جیوه کاهش دهد.

رژیم کاهش فشار خون

در صورتی که کاهش فشار خون روندی همچون ترک سیگار طی کند، امکان دارد فرد بتواند ظاهر جوان خود را دوباره بدست آورد. باید به یاد داشت که تغییرات اندک می توانند تاثیرات بزرگی داشته باشند. علاوه بر سنجش فشار خون می توان تغییراتی ساده و عملی را در سبک زندگی خود ایجاد کرد. از جمله این تغییرات می توان به راه های جالب کاهش فشار خون و افزودن مواد غذایی مناسب فشار خون در رژیم غذایی خود اشاره کرد. تغییرات کوچک، تاثیر بزرگی در کاهش سن بیولوژیکی بدن داشته و نسبت به جراحی ها و فرایند های زیبایی هزینه بسیار کمتری دارند.

Rate this post

پوست پدیا مرجع تخصصی مشاوره پوست و مو

زیر نظر دکتر گیتا مجید زاده

‎‎۰۲۱۲۶۸۰۶۵۹۵

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
پرسش از دکتر