علائم و علل ویروس روزئولا در بزرگسالان

روزئولا یک عفونت ویروسی است که با یک تب شدید ناگهانی شروع می شود و به دنبال آن بثورات پوستی به رنگ گل رز ایجاد می شود. این بیماری قبلاً به عنوان “بیماری ششم” شناخته می شد زیرا ششمین بیماری شایع با بثورات است که کودکان معمولاً به آن مبتلا می شوند (پیشتر در مطلبی درباره بیماری پنجم صحبت کرده ایم).

روزئولا به طور کلی یک عفونت در دوران کودکی است، که بیشتر موارد قبل از 2 سالگی اتفاق می افتد. با این حال، بزرگسالان نیز می توانند به این عفونت ویروسی مبتلا شوند. جالب اینجاست که بیشتر موارد روزئولا در بهار و پاییز ظاهر می شوند، اما دلایل این امر هنوز ناشناخته است.

روزئولا یک عفونت خفیف و کوتاه مدت است. مانند سرماخوردگی، بدن قادر به مبارزه با عفونت به تنهایی است. استراحت و هیدراته نگه داشتن کودک به بدن او کمک می کند تا عفونت را پاک کند.

علت بروز روزئولا

روزئولا یک عفونت شایع در دوران کودکی است که توسط همان خانواده ویروسی ایجاد می شود که مسئول آبله مرغان و زونا است. این ویروس می تواند توسط قطرات ریز مایعی که هنگام صحبت کردن، سرفه، خنده یا عطسه فرد آلوده به هوا می رود، منتقل شود. این امر معمولاً قبل از بروز علائم در افراد آلوده اتفاق می افتد. عفونت هنگامی گسترش می یابد که افراد قطرات را استنشاق کرده یا آنها را لمس کنند و سپس دهان یا بینی خود را لمس کنند. کودکان بزرگتر و بزرگسالان هنگام سرفه یا عطسه باید دهان یا بینی خود را بپوشانند تا از انتقال ویروس به دیگران جلوگیری شود.

عکس روزئولا در کودکان

علائم روزئولا

اگر کودک شما با فردی که روزئولا داشته در تماس بوده و به ویروس آلوده شود، به طور کلی یک یا دو هفته طول می کشد تا علائم و نشانه های عفونت ظاهر شود. ممکن است به روزئولا آلوده شوید، اما علائم و نشانه های آن خیلی خفیف باشد که به راحتی قابل مشاهده نباشد. علائم روزئولا ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تب. روزئولا به طور معمول با یک تب شدید و ناگهانی شروع می شود- که اغلب بیش از 103 درجه فارنهایت (39.4 درجه سانتیگراد) است. بعضی از کودکان ممکن است گلو درد، آبریزش بینی یا سرفه همراه با تب یا قبل از آن داشته باشند. کودک شما ممکن است همراه با تب دچار تورم درغدد لنفاوی گردن خود نیز شود. تب سه تا پنج روز طول می کشد.
  • راش( بثورات). هنگامی که تب فروکش کند، بثورات به طور معمول ظاهر می شود- اما نه همیشه. بثورات از لکه ها یا نقاط کوچک صورتی تشکیل شده است. این لکه ها به طور کلی صاف هستند، اما ممکن است برخی از آنها برجسته نیز باشند. در اطراف بعضی از نقاط ممکن است یک حلقه سفید وجود داشته باشد. بثورات معمولاً از قفسه سینه، کمر و شکم شروع می شود و سپس به گردن و بازوها گسترش می یابد. ممکن است به پاها و صورت نرسد. بثورات پوستی، که خارش یا ناراحتی نداشته یاشند، ممکن است چند ساعت تا چند روز ادامه داشته باشند و سپس محو شوند.

علائم روزئولا در کودکان

سایر علائم و نشانه های روزئولا ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تحریک پذیری و زودرنجی در نوزادان و کودکان
  • اسهال خفیف
  • کاهش اشتها
  • پلک های متورم

آیا بزرگسالان نیز به روزئولا مبتلا می شوند؟

بیماری هایی که ما فکر می کنیم تنها مختص کودکان است، می توانند بزرگسالان را نیز تحت تأثیر قرار دهند. در حقیقت، ما به آن ها بیشتر از آنچه فکر می کنیم، مبتلا می شویم اما از آنجا که بزرگسالان بعضی اوقات علائم خفیف تر، شدیدتر یا کاملاً متفاوت را تجربه می کنند، ممکن است متوجه نشویم که چه چیزی باعث آن شده است. گاهی تورم پوست دست در یک بزرگسال ناشی از همان بیماری با علائم تب و بثورات در کودکان است.

ممکن است کودک شما روزئولا داشته باشد و به شما انتقال دهد. زمانی که متوجه موارد زیر شدید، بدانید که به این بیماری مبتلا شده اید:

اگر همان علائم کودک را داشته باشید، هرچند احتمالاً نسبت به فرزندتان علائم شما خفیف تر خواهد بود.

اگر در کودکی روزئولا گرفته باشید، نمی توانید دوباره به آن مبتلا شوید.

مانند فرزندتان، باید حدود پس از یک هفته احساس بهتری داشته باشید.

عوارض بیماری روزئولا

گاهی کودک مبتلا به رزئولا دچار تشنج می شود که با افزایش سریع دمای بدن ایجاد می شود. اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است کودک شما مدت کوتاهی از هوش بیفتد و دست ها، پاها یا سر خود را برای چند ثانیه تا چند دقیقه تکان دهد. همچنین ممکن است کنترل مثانه یا روده خود را به طور موقت از دست بدهد.

اگر کودک شما دچار تشنج شد، به دنبال مراقبت های اورژانسی باشید. اگرچه ترس آور است، اما تشنج های مرتبط با تب در کودکان خردسال سالم، عموماً کوتاه مدت و بندرت مضر هستند.

عوارض ناشی از روزئولا نادر است. اکثرا کودکان و بزرگسالان سالم که به رزئولا مبتلا می شوند، به سرعت و به طور کامل بهبود می یابند.

نگرانی ها برای افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند:

روزئولا در افرادی که سیستم ایمنی بدنشان به خطر افتاده است بیشتر نگران کننده است، مانند کسانی که اخیراً پیوند مغز استخوان یا پیوند عضو دریافت کرده اند. آن ها ممکن است مورد جدیدی از روزئولا را تجربه کنند- یا ممکن است عفونت قبلی بازگردد در حالی که سیستم ایمنی بدن آن ها ضعیف شده است. از آنجا که مقاومت افراد دارای نقص سیستم ایمنی در برابر ویروس ها به طور کلی کمتر است، ممکن است به موارد شدیدتری از عفونت مبتلا شوند و مبارزه با بیماری در آن ها سخت تر می شوند.

افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند و مبتلا به روزئولا می شوند ممکن است عوارض بالقوه جدی عفونت مانند ذات الریه یا انسفالیت- التهاب مغز تهدید کننده زندگی- را تجربه کنند.

تشخیص روزئولا در کودکان

پزشک شما پوست کودک شما را معاینه می کند و در مورد علائم آنها سوال می کند تا مشخص کند آیا ناشی از روزئولا می باشند یا خیر. تشخیص معمولاً بر اساس ظاهر بثورات انجام می شود، اما ممکن است لازم باشد با آزمایش نمونه خون از نظر وجود آنتی بادی های روزئولا تأیید شود.

درمان و پیشگیری

در حال حاضر هیچ واکسنی برای جلوگیری از آلودگی به ویروس عامل ایجاد روزئولا در دسترس نیست. خوشبختانه، رزئولا یک عفونت نسبتاً خفیف است که بدون درمان از بین می رود. کنترل علائم و استراحت و هیدراته نگه داشتن فرد بهترین کار است. استامینوفن  یا ایبوپروفن معمولاً برای درمان تب بالا توصیه می شود و برای کودکان بی خطر است.

به کودکان زیر 18 سال که دارای تب هستند، استیل سالیسیلیک اسید (ASA) یا محصولات حاوی ASA ، ندهید زیرا این داروها می توانند منجر به سندرم ری شوند، یک بیماری جدی که می تواند باعث التهاب کشنده مغز و کبد شود. در صورت فروپاشی علائم، پیگیری با پزشک فقط در صورت بروز عوارض ضروری است. از آنجا که رزئولا یک عفونت ویروسی است، آنتی بیوتیک ها مثر نیستند.

Rate this post

پوست پدیا مرجع تخصصی مشاوره پوست و مو

زیر نظر دکتر گیتا مجید زاده

‎‎۰۲۱۲۶۸۰۶۵۹۵

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر آرام یکشنبه ۹ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 2 مشاهده پرسش
    ببخشید من بین دو انگشتم اولش شروع ب خارش کرد بعد خارش دون هایی مثل جوش ریز بین دو انگشتم بوجود اومدو قرمز شد و همچنان میخاره
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده یکشنبه ۹ بهمن ۱( 1 سال پیش)

      سلام وقت بخیر باتوجه به عکس هایی که فرستادین احتمال حساسیت پوستی یا اگزما بسیار زیاد هست اما برای بررسی دقیق تر باید حتما تشریف بیارین و به صورت حضوری ویزیت بشین و در صورت تشخیص پزشک متخصص دوره درمان دارویی براتون شروع بشه .

      شما میتونین همه روزه از ساعت 8 تا 10 شب با همکاران در بخش روابط عمومی تماس بگیرین تا نزدیک ترین وقت رو براتون رزرو کنند 02126806595

  • تصویر کاربر آرش شنبه ۱۸ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 169 مشاهده پرسش
    بیمار دیابتی که روزانه 84 واحد انسولین تزریق می کند و روز 3 عدد قرص متفورمین 500 و روزی یک عدد قرص چربی مصرف می کند از دوسال این زخم ها بوجود آمده تصویر به پیوست خدمت حضرتعالی ارسال شده است
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۱۸ دی ۰( 2 سال پیش)
      سلام وقت بخیر با توجه به عکس هایی که فرستادین احتمال عفونت قارچی بسیار زیاد هست از مواد شوینده استفاده نکنید و در اسرع وقت جهت ویزیت حضوری تشریف بیارین این مورد باید حتما به صورت حضوری بررسی بشه
    2. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۱۸ دی ۰( 2 سال پیش)
      شما میتونین همه روزه از ساعت 8 تا 10 شب با همکارانم در بخش روابط عمومی تماس بگیرین تا نزدیک ترین وقت رو براتون رزرو کنند
    3. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۱۸ دی ۰( 2 سال پیش)
      02126806595
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر سالار شنبه ۱۱ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 105 مشاهده پرسش
    سلام ببخشید من امشب متوجه شدم که خال های ریز قرمز روی بازوی چپم ظاهر شده و خالهای کمی هم ولی جدا از هم روی پشتم هست بدونه خارش و بهمراه جوش های قرمز در پشت و شبانه هایم است ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۱۱ دی ۰( 2 سال پیش)
      سلام وقت بخیر با توجه به عکس هایی که فرستادین این مورد به درماتیت سبوره مشکوک هست لیف نکشید و در اسرع وقت برای ویزیت حضوری تشریق بیارین . شما میتونی همه روزه از ساعت 8 تا 10 شب باهمکارانم در بخش روابط عمومی تماس بگیرین تا نزدیک ترین وقت رو براتون رزرو کنند 02126806595
  • تصویر کاربر مریم یکشنبه ۲۱ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 132 مشاهده پرسش
    سلام من خانم ۴۳ساله هستم امروز ۲۰روز هست که دونه های قرمز رنگی به بدنم زده البته اول کم بود وروی شکم وسینه هایم زد ولی الان تمام بدنم پر شده به دکتر هم مراجعه کردم سری اول قرص بهم داد سری بعد یک صابون وکرم ساختی بهم داد اوایلش هیچ خراشی نداشتم ولی متاسفانه الان چند روزه شب ها کلافم کرده از بس خارش دارم وپوستم شکم سراسر قرمز شدیدی هست باید چیکار کنم لطفا راهنماییم کنید خواب ندارم
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده یکشنبه ۲۱ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      سلام وقت بخیر عزیزم احتمال اگزمای شدید پوستی بسیار هست اما بدون ویزیت حضوری نمیشه دارو تجویز کرد در اولین فرصت تشریف بیارین ویزیت بشین و دوره درمان براتون شروع بشه
    2. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده یکشنبه ۲۱ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      شما میتونین همه روزه از ساعت 8 تا 10 شب با همکارانم در بخش روابط عمومی تماس بگیرین تا نزدیک ترین وقت رو براتون رزرو کنند
    3. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده یکشنبه ۲۱ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      02126806595
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر نگار شنبه ۴ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 320 مشاهده پرسش
    سلام و درود خدمت شما
    ببخشید خانم دکتر، بنده خانمی چهل و سه ساله ساله هستم، یک پسر دارم. از قدیم سابقه آلرژی داشته ام. بیش از بیست سال است که آلرژی من به شکل های مختلفی ظهور می کند. اکثرا آبریزش بینی و عطسه داشته ام، اما هر چندسالی عطسه ها قطع می شوند و تجربه کهیر هم قبلا داشته ام.
    از اسفند نود و هشت بخاطر ترس از کرونا خانه نشین شده ام. حدود شش ماهی است که کهیر به سراغم آمده و کهیرهایی که به صورت جفت یعنی دست یا پای راست و چپ هر دو در منطقه مشخصی کهیر بزنند، در شبها را دارم. به این وضعیت عادت داشتم و مشکلی نبود.
    تا اینکه حدود یک هفته است که لکه های قرمز رنگی مانند کهیر بر روی قسمت خاصی از بدنم ظاهر شده، کمی برجسته هستند اما خارششان خیلی کمتر از کهیر است. این لکه های کهیرمانند فقط روی شکمم ظاهر شده اند و تا حدودی در حال گسترش هستند. البته وسط دست چپم نیز یکی از این کهیرمانندها زده، اولش نقطه های کوچکی بود که خارش گرفت، بعد از خاراندن، چند روز بعد پهن شدند. کلا از نظر شکلی دارند پهن و وسیع می شوند. خارش آنها خیلی اذیتم نمیکند اما ترس از اینکه این ها چی هستند و چرا روی بدنم ظاهر شده اند، مرا می ترساند و اینکه تقریبا رو به بهبودی هم نیستند. در کل من این روزها مشکل کهیر دارم و نقاط دیگر بدنم نیز خارش می گیرد و کهیر می زند اما به این شکل نمی شوند، چون کهیر تقریبا زود از بین می رود، اما این کهیرمانندها فقط روی شکم و دستم هستند و از بین هم نمی روند.
    حدود دو ماه پیش بنده از محصولات لدورا که در شرکتهای بازاریابی شبکه ای میفروشند، شامل کرم مرطوب کننده، پاک کننده، لیفتینگ، کرم دور چشم و آبرسان استفاده می کنم. با توجه به اینکه روی صورتم هیچ علائمی نشان نداده و دو ماه است که من این محصولات را استفاده می کنم. آیا ممکن است این کهیرمانندها به دلیل این محصولات باشند؟ البته چندروز است که دیگر از این محصولات استفاده نمی کنم.
    تصاویر این کهیرها را خدمت شما ارسال کرده ام.
    متشکرم اگر مرا راهنمایی فرمایید.
    1. تصویر کاربر نگار دوشنبه ۱۱ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام. منتظر پاسخ هستم.
    2. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۴ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      سلام وقت بخیر کهیر معمولا با پرهیز غذایی از بین میرود از خوردن بادمجان ؛تخم مرغ ؛عسل و کدو خودداری کنید و در اسرع وقت تشریف بیارین تا توسط پزشک متخصص ویزیت بشین
    3. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۴ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      هم چنین شما میتونین از لینک زیر استفاده کنید و به صورت انلاین وقت بگیرین پزشک مجموعه ما باهاتون تماس تصویری خواهند داشت
    4. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۴ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر