ماسک‌ خاک رس چه فوایدی برای پوست دارد؟

 اگر صورت‌تان به‌تازگی دچار التهاب شده‌‌است و یا پوست‌تان بیش از حد چرب است، ماسک خاک رس می تواند حس خوشایندی را برای شما ایجاد کند. حالتی که خاک رس روی پوست‌تان خشک می‌شود، به شما این احساس را می‌دهد که این ماسک به‌طور قطع تأثیرگذار است ولی آیا واقعا ماسک‌ خاک رس برای جوش و یا پیشگیری از آن مفید است؟

ماسک خاک رس چگونه عمل می‌کند؟ خبر خوب این است که فواید ماسک خاک رس برای صورت قابل توجه است و برای بعضی از انواع پوست بسیار مناسب است. در ادامه می‌خوانید که ماسک‌های خاک رس دقیقا چگونه عمل می‌کنند و چه کاری با پوست انجام می‌دهند که در طولانی‌مدت باعث بهبود آن می‌شوند.

خاک رس در بین محصولات مراقبت از پوست بسیار رایج است زیرا به‌طور کلی برای تمیزکردن پوست بسیار مفید است. خاک رس کمک می‌کند تا پوست سم‌زدایی شود و کثیفی‌ها و چربی‌ها را از سطح پوست خارج می‌کند.

این ماسک به‌ویژه برای افرادی مناسب است که آکنه دارند یا پوستشان بیشتر چرب می‌شود. با این حال، حتی اگر پوست‌تان التهاب ندارد که البته باید بدانید خیلی خوش‌شانس هستید، ماسک‌های خاک رس سرشار از مواد معدنی مفید است که می‌تواند برای انواع دیگر پوست هم مفید باشد.

فواید ماسک خاک رس برای جوش

ماسک‌های خاک رس می‌توانند چربی پوست را به خود جذب کنند و از آکنه‌های خفیف مثل: جوش، جوش‌های سرسیاه و جوش‌های سر سفید جلوگیری کنند. این نوع از آکنه زمانی ایجاد می‌شود که منافذ پوست شما به‌خاطر چربی و کثیفی بیش از حد گرفته‌است.

برای درمان جوش‌های سرسیاه، آکنه و دیگر انواع جوش‌های آکنه، توصیه شده‌است که از ترکیب آب گرم و پودر خاک رس استفاده کنیم. گرما کمک می‌کند تا تعریق افزایش پیدا کند و میزان بیشتری چربی و کثیفی از پوست خارج شود.

برای جوش های کیستی که شدید‌تر هستند، بهتر است برای انتخاب بهترین روش درمان با پزشک صحبت کنید. ماسک خاک رس بر ریشه‌ آکنه تأثیر نمی‌گذارد زیرا ممکن است مشکلی هورمونی باشد.

جوش های هورمونی در چه سنی تشکیل می شوند؟

– شفاف سازی صورت با ماسک خاک رس

از فواید ماسک خاک رس ، شفاف کردن صورت است. اگر رنگ پوست‌تان این روزها کمی تیره شده‌است، زمان آن رسیده‌است که نیمه پر لیوان را نگاه کنید زیرا ماسک خاک رس می‌تواند به شما کمک کند. تیرگی پوست اغلب به‌دلیل نبود لایه‌برداری پوست مناسب و محافظت‌نکردن از پوست اتفاق می‌افتد ولی استفاده از ماسک خاک رس چند روز در هفته به‌مدت 10 دقیقه باعث می‌شود رنگ پوست شما روشن و شفاف شود. اگر تیرگی پوست مشکل اصلی پوست شماست، می‌توانید از ماسک خاک رسی استفاده کنید که حاوی ذغال است.

– بازکردن منافذ پوست

ماسک رس سبز چیست

همان‌طور که می‌دانید چربی زیاد پوست یکی از دلایل ایجاد آکنه است. بنابراین از ماسک خاک رس برای جوش به خاطر کنترل چربی استفاده می‌شود. اگر شما به‌طور طبیعی پوست چربی دارید، استفاده از ماسک خاک رس یک یا دو بار در هفته ممکن است به شما کمک کند تا چربی بیش از حد پوست‌تان را مدیریت کنید که در نتیجه منجر به باز کردن منافذ پوست می‌شود. در مطلب پاکسازی پوست های چرب، می توانید هر آنچه درباره مراقبت از این پوست ها نیاز دارید بدانید را مطالعه کنید.

– فواید ماسک خاک رس برای پوست‌های چرب

استفاده از ماسک خاک رس روی صورت می‌تواند چربی بیشتری را از منافذ بیرون بکشد. بسیاری از افراد می‌گویند که خاک رس سبز برای خشک‌کردن پوست عالی است.

– فواید ماسک خاک رس برای پوست‌های خشک

بعضی مواقع برای پوست‌های خشک، استفاده از خاک رس قرمز توصیه می‌شود. زمانی‌که خاک رس سفت می‌شود، غشایی تولید می‌کند که کمک می‌کند تا رطوبت در پوست‌تان حفظ شود. با این حال، محققان به این نتیجه رسیده‌اند که استفاده کوتاه‌مدت از ماسک خاک رس تغییر قابل توجهی در سفت‌کردن پوست ایجاد نمی‌کند.

استفاده بیش از حد از ماسک خاک رس هم‌چنین می‌تواند پوست‌تان را خشک کند. اگر از قبل پوستی خشک دارید، احتمالا باید تعداد دفعات استفاده از ماسک خاک رس را به حداکثر یک روز در هفته برسانید.

– سم زدایی پوست صورت

از دیگر خواص ماسک خاک رس برای جوش سم زدایی پوست است. ماسک خاک رس معمولا بار منفی الکتریکی دارد. تحقیقات نشان می‌دهد که این بار منفی ممکن است کمک کند تا به سمومی که بار مثبت دارند یا فلزات سنگین مثل جیوه و سرب که در آلودگی‌های محیط زیست یافت می‌شوند، متصل شوند.

عوارض ماسک خاک رس

احتمال این‌که بعد از استفاده از ماسک خاک رس عوارض جانبی را مشاهده کنید خیلی کم است. اگر اجازه دهید ماسک خاک رس به‌مدت طولانی روی پوست‌تان بماند یا خیلی زیاد از آن استفاده کنید، ممکن است پوست‌تان خشک یا آزرده شود. بهتر است که استفاده از این ماسک را محدود کنید و فقط دو روز در هفته از آن استفاده کنید.

بعضی از ماسک‌های خاک رس حاوی مواد دیگری مثل گلیکولیک اسید هستند که ممکن است پوست شما را آزرده کنند.

شایع‌ترین عوارض جانبی استفاده از ماسک خاک رس شامل موارد زیر می‌شود:

  • خشکی
  • خارش
  • قرمزی
  • ضایعه پوستی

انواع ماسک خاک رس

انواع خاک رس در ترکیب مواد معدنی و ساختار فیزیکی‌شان متفاوت هستند. این مواد معدنی شامل: سیلیسیم اکسید، آلومینیوم اکسید، پتاسیم اکسید و کلسیم اکسید می‌شود. در ادامه مقایسه سه نوع از معروف‌ترین انواع خاک رس را می‌خوانید.

– خاک رس سبز

این خاک یکی از معروف‌ترین انواع خاک رس است که حاوی مقدار زیاد مواد معدنی است.

– خاک رس قرمز

این نوع خاک، خاک رس نوع کائولین است که نسبت به انواع دیگر خاک رس سیلیکات بیشتری دارد.

– خاک رس سفید

اگرچه نسبت به بقیه جذب کمتری دارد، این ویژگی آن برای افرادی که پوست حساسی دارند، بسیار مناسب است.

طرز تهیه ماسک خاک رس برای جوش

طرز تهیه ماسک خاک رس

در اینجا می‌توانید نحوه استفاده از ماسک خاک رس سبز را بخوانید:

  1. با یک قاشق حدود یک چهارم خاک رس را با کمی آب مخلوط کنید.
  2. خاک رس را به‌طور مساوی روی صورت‌تان پخش کنید. از بالای گردنتان شروع کنید و به سمت بالا حرکت کنید.
  3. اجازه دهید به‌مدت 15 دقیقه روی صورت‌تان بماند.
  4. صورت‌تان را با آب ولرم بشویید و یا با پارچه‌ای نم‌دار پاک کنید.

بعد از استفاده از ماسک می‌توانید برنامه مراقبت‌های پوستی روزانه خود را دنبال کنید که باید به‌ترتیب شامل تمیزکردن پوست، استفاده از سرم و استفاده از مرطوب‌کنده باشد. اگر پوست چرب دارید یا پوستی دارید که در معرض ابتلا به آکنه قرار دارد، سعی کنید از مرطوب‌کننده‌ای استفاده کنید که حاوی سالیسیلیک اسید است که به کنترل آکنه در کل شبانه‌روز کمک می‌کند.

پاک کردن ماسک خاک رس از روی صورت

پاک کردن ماسک خاک رس

پاک‌کردن ماسک‌های خاک رس به اندازه مالیدن آن‌ها روی پوست راحت است. به‌خاطر این‌که بیشتر ماسک‌ها سفت می‌شوند، پاک‌کردن آن‌ها سخت نیست. می‌توانید صورت‌تان را با آب ولرم زیر دوش بشویید یا با حوله‌ای نرم آن را پاک کنید. می‌توانید پوست خود را با یک تمیزکننده پاک کنید و به یاد داشته‌باشید که یک لایه دیگر مرطوب کننده به پوست بزنید تا رطوبت را در پوست‌تان حفظ دارید.

این موضوع را بدانید که مهم نیست به چه دلیل باید از ماسک خاک رس استفاده کنید، همیشه نوعی ماسک خاک رس وجود دارد که مناسب شماست.

Rate this post

پوست پدیا مرجع تخصصی مشاوره پوست و مو

زیر نظر دکتر گیتا مجید زاده

‎‎۰۲۱۲۶۸۰۶۵۹۵

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
پرسش از دکتر