اقدامات ضروری جهت محافظت از پوست زیر ماسک

گرمای شدید تابستان و الزام به پوشیدن ماسک، به تازگی چالش جدیدتری را برای ما ایجاد کرده است: مراقبت از پوست صورت زیر ماسک! ای چالش از آنجا شروع شد که پس از مدت ها پوشیدن ماسک و قرار گرفتن زیر نور آفتاب یا هوای بسته بیمارستان ها و درمانگاه ها (برای کادر محترم درمان) کم کم شاهد ظهور آکنه ها و قرمزی فراوان بر روی پوست صورت بودیم.

زمانی که مرکز کنترل و پیشگیری بیماری (CDC) توصیه کرد که برای کاهش شیوع کووید-19 از ماسک استفاده کنیم، تعداد کمی از افراد فهمیدند که ماسک به زودی جزء پوشش ما محسوب می‌شود. درحالی‌که بیشتر ما زمانی را به خوش‌بینی گذراندیم و ماسک‌هایی تهیه کردیم که بغیر از کاربرد، زیبایی هم داشته‌باشد، نمی‌دانستیم که حتی شیک‌ترین ماسک‌ها هم نمی‌تواند با آکنه مقابله کند یا لذت رژ لب زدن را به ما برگرداند و به همین دلیل است که باید مراقبت‌های پوستی و آرایش روزانه‌مان دوباره بررسی شوند.

آیا ماسک باعث خشکی پوست می شود؟

پوشیدن ماسک می‌تواند منجر به کمبود اکسیژن و تولید رطوبت شود که ترکیب بسیار بدی است. ماسک از رسیدن هوای تازه به صورت‌تان جلوگیری می‌کند که به‌طور طبیعی پوست را خشک و متعادل می‌کند. بعداز مدتی، رطوبت ایجاد می‌شود که محیط بسیار مناسبی را برای رشد و گسترس باکتری‌ها ایجاد می‌کند. استفاده مکرر منجر به رشد بیشتر باکتری‌ می‌شود.

به‌علاوه، ماسک گرما را حبس می‌کند که می‌تواند باعث التهاب شود. هم‌چنین امکان دارد که پوست شما به مواد به‌کار رفته در ماسک حساسیت داشته‌باشد.

اگر در حال حاضر احساس می‌کنید که پوست‌تان خشک است، ممکن است به‌خاطر دلایل زیر باشد:

  • تولید سلول‌های مرده پوست که باعث می‌شود پوست زبر و خشک شود. درمان این مشکل لایه‌برداری است.
  • تهویه هوا و تغییر سبک زندگی که به خشکی پوست منجر می‌شود (کار‌کردن در فضای باز)
  • استرس، تغییرات در برنامه روتین روزانه، رژیم و خواب هم این شرایط را تشدید می‌کند

خشک شدن پوست در اثر ماسک زدن

نکات مراقبت از پوست در هنگام ماسک زدن

  • قبل از این‌که ماسک بزنید، مطمئن باشید که پوست‌تان تمیز و محافظت‌شده است. اگر توده‌ای از روغن، پوست مرده یا کثیفی روی صورتت‌تان جمع شده‌است، احتمال این‌که ماسک پوست شما را آزرده کند یا مشکلات پوستی ایجاد کند خیلی بیشتر می‌شود.

صورت‌تان را در فواصل زمانی کمتری تمیز کنید زیرا پوست زمان بیشتری را تمیز، شاداب و متعادل است.

اگر امکان دارد از آرایش‌کردن زیر ماسک خودداری کنید و مراقبت‌های پوستی روزانه خود را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که محصولات پوستی‌تان غلظت کمتری داشته‌باشند، سبک‌تر بوده و آرامش‌بخش باشند.

سپس، قبل از این‌که به ماسک خود دست بزنید دست‌هایتان را بشویید. اگر از ماسک پارچه‌ای استفاده می‌کنید، هرروز آن را بشویید و اگر از ماسک پزشکی استفاده می‌کنید هرروز باید آن را عوض کنید.

  • زمانی‌که می‌خواهید ماسک بزنید از تماس بیش از حد با پوست خودداری کنید و پوست خود را با ماسک مالش ندهید (مثل زمانی‌که صورت‌تان می‌خارد).
  • زمانی‌که دیگر در روز به ماسکتان احتیاج نداشتید، خیلی سریع پوست‌تان را تمیز کنید و توصیه‌های زیر را دنبال کنید:
  • از لوسیون یا کرم ضدآفتاب سبک استفاده کنید که ترجیحا بر پایه مواد معدنی بوده و حاوی تیتانیوم دی‌اکسید و زینک اکسید باشد. توجه داشته‌ باشید که بعضی از مواد شیمیایی به‌کار رفته در کرم ضدآفتاب ممکن است یک‌پارچگی مواد لاستیکی و ارتجاعی ماسک را از بین ببرد.
  • مطمئن شوید که ماسک شما بینی و دهانتان را به‌راحتی می‌پوشاند ولی نباید خیلی تنگ یا محکم باشد که باعث کبودی پوست‌تان شود.
  • اگر زمانی‌که ماسک دارید، عینک یا عینک ایمنی‌تان بخار می‌کند، از «چسب کاغذی» یا «چسب میکروپور» استفاده کنید و روی استخوان بینی تا گونه‌هایتان چسب بزنید تا نفستان باعث بخارگرفتن عینکتان نشود. زمانی‌که می‌خواهید ماسکتان را بردارید، احتمال این‌که این نوع چسب به پوست‌تان آسیب بزند، خیلی کم است.

جلوگیری از جوش زدن پوست زیر ماسک

  • زمانی‌که در آخر روز ماسکتان را از روی صورت‌تان برداشتید، صورت‌تان را بشویید و لوسیون مرطوب‌کننده سبکی به پوست‌تان بزنید. اگر اگزما و پوست خشک و حساس دارید احتمالا نیاز دارید تا مرطوب‌کننده‌ای غلیظ‌تر مثل کرم استفاده کنید.
  • حتما بعد از برداشتن ماسک دست‌هایتان را با آب و صابون بشویید.
  • اگر قسمتی از پوست‌تان زخم است، زمانی‌که دیگر نمی‌خواهید ماسک بزنید، روی آن پماد بزنید و موقع خواب هم دوباره از پماد استفاده کنید.
  • افرادی که از ماسک پارچه‌ای استفاده می‌کنند باید طبق اصول راهنمای CDC هرروز آن را بشویند و اتو بزنند تا رشد باکتری را که باعث ایجاد آکنه می‌شود، به حداقل برسانند. برای شستن ماسک از مواد شوینده معمولی بدون هیچ‌گونه مواد سفیدکننده‌ای استفاده کنید زیرا سفیدکننده ممکن است بعضی از موادی که در ماسک به‌کار رفته‌است را از بین ببرد.
  • اگر گوش‌هایتان به‌خاطر بندهای پلاستیکی آسیب می‌بیند، سعی کنید از ماسک پارچه‌ای با بندهای پارچه‌ای استفاده کنید (اگر در مکان‌های غیر پزشکی هستید).

روش های درمان خانگی جوش و آکنه

استفاده از مرطوب کننده را فراموش نکنید!

حتی اگر پوست شما چرب است بعد از برداشتن ماسک بسیار مهم است که از یک مرطوب‌کننده سبک استفاده کنید. «آبرسانی پوست و محصولات روغنی موضوعی جداگانه‌ هستند. حتی افرادی که بیشتر در معرض ابتلا به آکنه هستند ممکن است به مرطوب‌کننده نیاز داشته‌باشند. به‌خصوص، اگر شما از ماسک استفاده می‌کنید، زمانی سطح پوست‌تان در بهترین شرایط ممکن است که یعنی هم کاملا مرطوب بوده و هم متعادل است.»

زیر ماسک آرایش نکنید!

به‌نظر خیلی بدیهی می‌آید ولی اگر قبلا کل صورت‌تان را آرایش می‌کردید، الان وقت آن رسیده‌است که فقط به چشمهایتان رسیدگی کنید. باید زیر ماسک از استفاده هرگونه موادی که باعث ایجاد حساسیت می‌شود یا منافذ پوست‌تان را می‌بندد، خودداری کنید. آرایش‌کردن را به حداقل برسانید و به‌خصوص، مصرف کرم پودر و کانسیلر با ترکیبات سنگین را کاهش دهید زیرا رطوبت افزایش‌یافته زیر ماسک، بر تولید سبوم تأثیر می‌گذارد و به احتمال زیاد منجر به گرفتگی منافذ پوست و التهاب می‌شود.

با این روش ها پف زیر چشم را رفع کنید!

از ماسک های نخی استفاده کنید

با توجه به توصیه‌های CDC ، مردم آمریکا باید به‌جای ماسک‌های پزشکی یا N95 از ماسک‌های پارچه‌ای استفاده کنند زیرا آن‌ ماسک‌ها تجهیزات بسیار مهمی هستند که باید برای کارگران خط مقدم سلامتی محفوظ بمانند. زمانی‌که صحبت از درست‌کردن ماسک خود می‌شود، باید مطمئن باشید پارچه‌ای که با صورت‌تان برخورد می‌کند، کاملا راحت است. «پارچه کتان برای تنفس راحت مناسب است و به نسبت حساسیتی ایجاد نمی‌کند. هم‌چنین CDC توصیه کرده‌است که می‌توانید فیلتری را (فیلتر قهوه) برای محافظت بیشتر بین پارچه قرار دهید.

شما می‌خواهید ماسکی که استفاده می‌کنید کاملا امن باشد ولی نمی‌خواهید آنقدر تنگ باشد تا پوست‌تان به ماسک بچسبد. بهترین کار این است که از ماسکی استفاده کنید که به پوست نزدیک باشد و تکان نخورد. «باید به‌یاد داشته‌باشید که تا جایی که می‌توانید کمتر به ماسک دست بزنید، پس با این وجود، ترجیح می‌دهید ماسکی داشته‌باشید که راحت باشد، به‌خصوص اگر پوست حساسی دارید.

Rate this post

پوست پدیا مرجع تخصصی مشاوره پوست و مو

زیر نظر دکتر گیتا مجید زاده

‎‎۰۲۱۲۶۸۰۶۵۹۵

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
پرسش از دکتر