بیماری قارچ های رنگی پوست یا تینه آ ورسیکالر

تینه آ ورسیکالر (tinea versicolor) یا بیماری قارچی رنگی پوست بدن، یک عفونت پوستی با قارچ مالاسزیا فورفور است که به صورت چندین لکه فلس مانند بدون علائم پیشین و در رنگ‌های مختلف (از سفید تا برنزه، قهوه ای تا صورتی)، ظاهر می‌شود.

تشخیص این بیماری بر اساس معاینه بالینی و استفاده از شناساگر پتاسیم هیدروکسید بر روی ضایعات پوستی صورت می‌گیرد. درمان این بیمار معمولا به وسیله داروهای ضدقارچی موضعی و حتی قرص‌های مربوط به آنها انجام می‌شود. عود کردن این بیماری نیز موضوع شایعی محسوب می‌شود.

تینه آ ورسیکالر چیست

تینه آ نوعی بیماری قارچ رنگی بدن معمولا در نوجوانان یا جوانان رخ می‌دهد. قرار گرفتن در معرض خورشید می‌تواند ابتلای فرد به این عارضه را آشکارتر کند. تینه آ ورسیکالر با نام دیگر ﭘﯿﺘﺮﯾﺎزﯾس ورسیکالر نیز شناخته می‌شود، این بیماری دردناک یا مسری نیست، با این حال این بیماری امکان ایجاد ناراحتی‌های شخصی نسبت به ظاهر خود را دارد.

  • اگر چه بیماری تینه آ ورسیکالر در افراد مبتلا به بیماری‌های خود ایمنی نیز امکان پذیر است، بیشتر بیماران مبتلا به این مشکل، در سلامت کامل هستند.
  • این اختلال در بیشتر موارد، در تابستان‌ها رخ می‌دهد، زیرا ضایعات پوستی که روشن تر به نظر می‌رسند، در برابر پوست برنزه شده برجسته و آشکار می‌شوند.
  • تشخیص این بیماری با معاینه و یا شناساگر پتاسیم هیدروکسید انجام می‌شود.
  • درمان تینه آ ورسیکالر نیز با داروهای ضد قارچ موضعی یا قرص‌ها انجام می‌شود.علت تینه آ ورسیکالر

تینه آ ورسیکالر زمانی رخ می‌دهد که قارچ مالاسزیا با سرعت زیادی بر روی سطح پوست رشد کند. پزشکان در مورد علت این بیماری چندان مطمئن نیستند. بعضی عوامل می‌توانند رشد این مخمر بر روی پوست را تشدید کنند، این موارد عبارتند از:

  • هوای گرم و مرطوب
  • عرق کردن بیش از حد
  • پوست چرب
  • تضعیف سیستم ایمنی
  • تغییرات هورمونی

تینه آ ورسیکالر می‌تواند در همه گروه‌های نژادی ظاهر شود، این بیماری بیشتر در جوانان و نوجوانان شایع است. ابتلای بزرگسالان به این بیماری بیشتر زمانی رخ می‌دهد که افراد به مناطق نیمه گرمسیری سفر می‌کنند.

کرم‌ها، پمادها یا شامپوهای ضد قارچ می‌توانند به درمان تینه آ ورسیکالر کمک کنند. با این حال پس از درمان موفق این مشکل، ممکن است توازن رنگ پوست برای چندین هفته یا چند ماه بهم بریزد. تینه آ ورسیکالر معمولا عود می‌کند، خصوصا اگر افراد در آب و هوای گرم و مرطوب زندگی کنند.

علائم پتریازیس

مشهود ترین علائم پتریازیس یا تینه آ ورسیکالر ظاهر شدن لکه‌های تغییر رنگ داده شده بر روی پوست می‌باشد و این لکه‌ها به طور معمول بر روی دست‌ها، سینه، گردن و کمر ظاهر می‌شوند. این لکه‌ها می‌توانند:

  • رنگ روشن تری داشته باشند یا تیره تر از پوست نواحی اطراف باشند. البته موارد روشن تر شایع تر هستند.
  • قرمز، صورتی، برنزی یا قهوه ای باشند.
  • خشک، خارش دار و فلس مانند باشند.
  • زمانی که فرد برنزه کرده است، برجسته تر به نظر می‌رسند.
  • این لکه‌ها در آب و هوای خنک تر و با رطوبت کمتر، مستعد محو شدن هستند.

تینه آ ورسیکالری که در افراد با پوست تیره ایجاد می‌شود می‌تواند موجب از بین رفتن رنگ پوست بدن شود، این مشکل هیپوپیگمانتاسیون خوانده می‌شود. برای بعضی افراد، پوست می‌تواند به جای روشن تر شدن، تیره تر شود که این مشکل نیز ‌هایپرپیگمنتاسیون نامیده می‌شود.

بعضی از افراد مبتلا به تینه آ ورسیکالر، هیچ تغییر قابل توجهی را بر روی پوست یا ظاهر خود مشاهده نمی‌کنند. علاوه بر تغییرات رنگ پوست، فرد ممکن است با خارش پوست نیز مواجه شود.

در این تصویر، تینه آ ورسیکالر به صورت چندین لکه فلس مانندی ظاهر شده که پوست را روشن تر کرده اند.

بیماری پیتریازیس

یک لکه مشخص قهوه ای در طول دو همانژیوم قابل مشاهده است.

بیماری تغییر رنگ پوست

تینه آ ورسیکالر به صورت چند لکه قهوه ای بر روی گردن بیمار ظاهر شده است.

تشخیص تینه آ ورسیکالر

تشخیص معمولا با کمک موارد زیر انجام می‌شود:

  • معاینه بالینی
  • استفاده از شناساگر پتاسیم هیدروکسید
  • بررسی به وسیله نور سیاه

تشخیص تینه آ ورسیکالر معمولا بر اساس معاینه ظاهر بالینی و شناسایی وضعیت ضایعات با کمک شناساگر پتاسیم هیدروکسید انجام می‌شود.

درمان قطعی تینه آ ورسیکالر

برای درمان این بیماری از روش‌های زیر استفاده می‌شود:

  • استفاده از داروهای ضد قارچ موضعی
  • استفاده از قرص‌های ضد قارچ

برای درمان تینه آ ورسیکالر از همه انواع دارهای موضعی ضد قارچ استفاده می‌شود. مثال‌هایی از این داروها، مواردی نظیر شامپوی سلنیوم سولفید 2.5 درصد است که بر روی پوست استفاده می‌شود (این دارو به صورت روزانه برای ده دقیقه در یک هفته، یا به صورت 24 ساعته، هفته ای یک بار و به مدت یک ماه استفاده می‌شود).

آزول‌های موضعی (نظیر کتوکونازول 2 درصد که به صورت روزانه برای دو هفته استفاده می‌شود) و حمام روزانه با صابون زینک پیریتون دو درصد یا شامپوی سولفور سالیسیلیک 2 درصد که برای یک تا دو هفته بر روی پوست استفاده می‌شود نیز برای بهبود این بیماری استفاده می‌شوند.

قرص فلوکونازول نیز به اندازه 150 میلی گرم در هفته و به مدت 2 تا 4 هفته برای بیمارانی تجویز می‌شود که به نوع حاد تینه آ ورسیکالر مبتلا هستند و یا بیماری آنها به طور مستمر عود کرده است. هیپوپیگمنتاسیون ناشی از تینه آ ورسیکالر ظرف چند ماه یا سال بعد از پاک سازی قارچ قابل بهبود است.

پس از درمان این بیماری، عود آن اجتناب ناپذیر است، زیرا اورگانیزم‌های عامل این بیماری، ساکنین طبیعی سطح پوست انسان هستند. بهداشت سخت گیرانه، استفاده منظم از صابون زینک پیریتون یا استفاده از درمان‌های موضعی ضد قارچ به صورت ماهانه، احتمال عود مجدد این مشکل را کاهش می‌دهد.

قارچ های رنگی پوست بدن

بیماری های مشابه تینه آ ورسیکالر

بعضی بیماری‌هایی که علائم مشابهی دارند (نظیر ویتیلیگو یا پیسی)، با بیماری تینه آ ورسیکالر اشتباه گرفته می‌شوند. با این حال، پیسی به چند طریق مشخص با تینه آ ورسیکالر متفاوت است، تفاوت‌های این بیماری‌ها عبارتند از:

  • پیسی بر روی بافت پوست تاثیری ندارد.
  • پیسی معمولا بر روی انگشتان، مچ، زیربغل، دهان، چشمان یا ران بیمار رخ می‌دهد.
  • پیسی معمولا موجب ایجاد لکه‌هایی می‌شود که متقارن هستند.

پیتیریازیس روزه‌آ

جوش‌های حاصل از پیتیریازیس روزه‌آ یا جوش پولکی نیز به تینه آ ورسیکالر شباهت دارند، با این حال این بیماری معمولا با لکه‌های اولیه (پیشرو) شروع می‌شود که به صورت لکه‌های قرمز واحد فلس مانند بر روی پوست هستند که چند روز یا چند هفته پیش از ظاهر شدن جوش‌های گسترده ایجاد می‌شوند. جوش‌ها معمولا به شکل درخت کریسمس بر روی کمر ظاهر می‌شوند. علت بروز این مشکل نیز به طور دقیق مشخص نیست، با این حال این بیماری نیز مشابه تینه آ ورسیکالر یک بیماری خطرناک یا مسری محسوب نمی‌شود.

هر برآمدگی پوستی روزاسه نیست!

درباره این بیماری بیشتر بدانید

روزاسه و دمودکس چیست؟

پیشگیری از تینه آ ورسیکالر

برای کمک به پیشگیری از عود مجدد تینه آ ورسیکالر، پزشک درمان‌های دارویی یا موضعی ای را تجویز می‌کند که بیمار یک یا دو بار در ماه باید به مصرف آنها بپردازد. دریافت دارو خصوصا در ماه‌های گرم و مرطوب سال اهمیت دارد. درمان‌های پیشگیرانه عبارتند از:

  • پماد یا شامپوی 2.5 درصد از سلنیوم سولفید
  • شامپو، ژل یا کرم کتوکونازول
  • قرص، محلول یا کپسول ایتراکونازول
  • قرص یا محلول فلوکونازول

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید

بیماران در صورتی که با موارد زیر مواجه شوند، بهتر است با پزشک تماس بگیرند:

  • پوست به واسطه اقدامات مراقبتی شخصی بهبود پیدا نکند.
  • عفونت قارچی عود کند.
  • لکه‌ها، نواحی بزرگی از بدن را پوشش دهند.
Rate this post

پوست پدیا مرجع تخصصی مشاوره پوست و مو

زیر نظر دکتر گیتا مجید زاده

‎‎۰۲۱۲۶۸۰۶۵۹۵

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر حسن شنبه ۲۷ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 168 مشاهده پرسش
    سلام ،من 26سالمه از دوران کودکی که یادم میاد تا همین حالا مشکل پوستی دارم ،پوست صورتم ،دستام و پاهام البته صورت و پشت بازو دستام شدیدتره ،خشک میشه و پوسته پوسته میشه ،با کرم مرطوب کننده موقتی رفع میشه. ولی دوباره ظاهر میشه ،متخصص پوست زیاد رفتم انواع لوسیون ها ،کرم اوره ،پماد رفع قرمزی صورت ،شامپو بدن ،و آخرین باری که رفتم متخصص پوست قرص فلوکونازول و ایزوترتینوئین تجویز کردن الان یک ماهه دارم مصرف میکنم ولی درمان نشده ،به خاطر همین موضوع اصلا خودمو به مدت طولانی در معرض آفتاب قرار نمی‌دم با همین حال رنگ صورتم (گردن به بالا)همیشه قرمز رنگه و اگه روزی مثلا ۱۰دقیقه در معرض آفتاب باشم انگار که یک ماهه مداوم جلو آفتاب بودم و رنگ پوستم قرمز که به سیاهی میزنه میشه اطرافیانم میگن برنزه کردی؟
    خواهشاً راه حلی جلو پام بزارین از این مشگل خلاص بشم ،مخصوصا پوسته پوسته شدن گوشهام وبینی،در کل ،کل صورتم و آرنج دستام که در معرض دیده خیلی آزارم میده ،کلا ناامید شدم از زندگی ،جوری که کل فکر و خیالم شده این بیماریم ک نمیدونم چی هست خواهشاً کمکم کنین ممنون،🙏🙏🙏
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۲۷ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      سلام وقت بخیر احتمال اگزما با خشکی بیش از اندازه پوستی بسیار زیاد هست لیف نکشید ودر. اسرع وقت تسریف بیارین ویزیت بشین
    2. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۲۷ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      شما میتونین همه روزه از ساعت ۸ تا ۱۰ شب با همکارانم تمای بگیرین تا نزدیک تربن وقت رو براتون رزرو کنند
    3. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۲۷ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      ۰۲۱۲۶۸۰۶۵۹۵
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر رونیکا دوشنبه ۴ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 212 مشاهده پرسش
    دختری 7 ساله دارم که لکه های سفید روی سینه وسرشونه و پشت شونه ودوتا لکه سفید کنار گوشش تازه افتاده شامپو گوگرد و پماد کلوتریمازول وپماد دکسپانتنول استفاده کردم به مدت 10 روز به نظرم بیشتر شده خیلی نگرانم لطفا راهنمایی کنید ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده دوشنبه ۴ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام وقت بخیر به هیچ عنوان بدون مشورت پزشک از هیچ دارویی استفاده نکنید و لیف هم نکشید با توجه به عکسایی که فرستادین احتمال قارچ پوستی بسیار هست در اسرع وقت تشریف بیار تا توسط پزشک متخصص ویزیت بشین و از نزدیک برسی کنند
    2. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده دوشنبه ۴ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      شما میتونین همه روزه از ساعت 8 تا 10 شب با همکارنم در بخش روابط عمومی تماس بگیرین تا نزدیک ترین وقت رو براتون رزرو کنند
    3. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده دوشنبه ۴ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      02126806595
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر وحید یکشنبه ۲۰ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 138 مشاهده پرسش
    سلام برای رفع کبودی پوست در اثر بادکش چیکار باید کنیم
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده یکشنبه ۲۰ تیر ۰( 2 سال پیش)
      سلام وقت بخیر در رابطه با کبودی های سطحی باید خدمتتون عرض کنم که معمولا با مرور زمان از بین میرود و نیاز به داروی خاصی ندارد
  • تصویر کاربر احمدی شنبه ۱ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 223 مشاهده پرسش
    با سلام.
    بنده چند وقتی هست چندتا لکه سفید روی آلت تناسلی در ناحیه ختنه گاه و یکی هر سر آلتم بوجود اومده.نه خارش نه سوزش نه هیچی فقط لکه سفید هست. چیکار کنم دکتر؟
    تشکر
    عکس هم پیوست میکنم
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۱ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام وقت بخیر احتمال قارچ تناسلی یا حساسیت بیش از اندازه پوستی بسیار زیاد هست اما برای بررسی دقیق تر حتما باید تشریف بیارین تا از نزدیک ویزیت بشین ودوره درمان براتون شروع بشه
    2. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۱ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      شما میتونین همه روزه از ساعت 8 تا 10 شب با همکارانم در بخش روابط عمومی تماس بگیرین تا نزدیک ترین وقت رو براتون رزروکنند
    3. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۱ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      هم چنین شما میتونید از لینک زیر استفاده کنید و به صورت انلاین وقت بگیرین پزشک مجموعه ما باهاتون تماس تصویری خواهند داشت
    4. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۱ خرداد ۰( 2 سال پیش)
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر یعقوبی شنبه ۱۸ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 235 مشاهده پرسش
    سلام
    خسته نباشید
    من تقریبا دو سال هست که یک لکه ء تیره بیشتر مایل به قهوه ای در وسط کمرم ایجاد شده تقریبا به اندازهء یک سوم کف دست و احساس میکنم کمی بیشتر و پررنگ ار شده .سطح فلس مانند که پوسته پوسته باشه نیست ولی تقریبا خشک تر از باقیه نواحیه پوستمه و گاها خارش داره.
    من به علت پرولاکتین بالا و میکرو آدنوم هیپوفیز ۴ سال هست که داستینکس میخورم ،گفتم شاید ارتباطی باشه.
    ممنونم از شما
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۱۸ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      سلام وقت بخیر برای شروع دوره درمان حتما باید تشریف بیارین تا از نزدیک ویزیت بشین با توجه به عکسی که فرستادین نمیشه نظر قطعی رو داد
    2. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۱۸ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      لطفا لیف نکشید و بدون مشورت پزشک هیچ دارویی استفاده نکنید و در اسرع وقت تشریف بیارین تا توسط پزشک ویزیت بشین
    3. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۱۸ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      هم چنین شما میتونی از لینک زیر استفاده کنید و به صورت انلاین وقت بگیرین پزشک مجموعه ما باهاتون تماس تصویری خواهند داشت
    4. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۱۸ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر سینا شنبه ۴ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 233 مشاهده پرسش
    پوست پیشانی و بالای ابروم داره رنگش سفید میشه
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۴ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      سلام وقت بخیر لطفا سواتون رو به صورت واضح مطرح کنید.ممنونم
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر