آیا نرم کننده باعث ریزش مو می شود؟

آیا نرم‌کننده مو باعث ریزش آن می‌شود؟ وقتی به مو شامپو و نرم‌کننده می‌زنیم، به نظر می‌رسد که تکه‌هایی از مو کف حمام یا کف دستمان می‌ریزند. اما آیا نرم‌کننده باعث ریزش مو شده است یا این موها تنها تعداد نرمال روزانه هستند که دچار ریزش می‌شوند؟

باورهای غلط درباره ریزش مو

باورهای زیادی در مورد سلامتی وجود دارد که همه ما باور کرده‌ایم. برخی از این باورها در مورد ریزش مو هستند که فکر می‌کنیم کارهایی که انجام می‌دهیم باعث ریزش مو می‌شوند. درست است که فعالیت های بر بدن ما تأثیر می‌گذارند، در زیر به چند باور غلط درباره ریزش مو می پردازیم که مردم فکر می‌کنند ریزش مو آنها به خاطر یکی از موارد زیر است:

  • شوره و پوسته سر
  • استفاده از شامپوهای مختلف بلامانع است
  • گرمای مستقیم خورشید
  • پوشیدن دائم کلاه
  • نرم ‌کننده مو

تأمین ویتامین های مورد نیاز مو

یکی از بهترین و سریع ترین روش ها برای تأمین ویتامین های مورد نیاز مو، روش مزوتراپی مو است. در لینک زیر با این روش بیشتر آشنا شوید:

ترکیبات مزوتراپی مو

هرچند که گفته می‌شود موارد بالا به ریزش مو منجر می‌شوند، ثابت شده است که همه آنها شایعه هستند و نقش مهمی در ریزش موی افراد ندارند. نرم‌کننده‌ها هم در لیست عوامل ریزش مو قرار دارند. بسیاری از افراد فکر می‌کنند که استفاده بیش از حد از شامپو و نرم‌کننده به دلیل مواد شیمیایی که در آنها وجود دارد، می‌تواند باعث طاسی شود، ، اما این واقعیت ندارد چون نرم‌کننده‌ها به سلامت پوست سر کمک می‌کنند و آن را تغذیه و مرطوب می‌کنند.

یک شایعه دیگر که معمولاً می‌شنویم این است که ریزش مو تنها در مردان شایع است چون به راحتی دچار طاسی می‌شوند. این هم یک باور غلط دیگر است: ریزش مو بین مردان و زنان هر دو شایع است. ریزش مو در زنان به شکل نازک شدن تارهای مو و ریختن بیش از حد موها دیده می‌شود.

لطافت و نرمی موی سر

آیا نرم کننده مو باعث ریزش مو میشود

خیلی هم ‌می‌پرسند آیا نرم کننده باعث ریزش مو میشود ؟ باید بگوییم، این حقیقت ندارد که نرم‌کننده‌های عادی داروخانه‌ای باعث ریزش مو و یا شکسته شدن مو می‌شوند. در حقیقت، به نظر می‌رسد که شامپو و نرم‌کننده باعث ریزش بیشتر مو می‌شوند اما شستن و نرم کردن منظم مو می‌تواند به سلامت بیشتر موها کمک کند. شستن و لایه برداری ملایم پوست سر می‌تواند بهترین محیط برای رشد موهای سالم را فراهم آورد.

پس از آن، استفاده از یک نرم‌کننده مو ملایم می‌تواند رطوبت لازم برای محافظت از موها و سلامت آنها را فراهم کند. بنابراین، اگر سؤال شما این است که آیا استفاده روزانه از نرم‌کننده به ریزش منجر می‌شود، پاسخ به احتمال زیاد منفی است.

رطوبت رسانی به مو

عوارض نرم کننده مو

در ادامه به بررسی مهم‌ترین عوارض نرم‌کننده‌های مو می‌پردازیم:

– عدم محافظت از مو

اگر حتی بعد از استفاده از نرم‌کننده، موهایتان احساس خشکی می کند یا به راحتی وز می شود، نرم کننده خود را تعویض کنید. مطالعات نشان داده است که برخی از نرم کننده‌ها هیچ فایده‌ای برای مو ندارد. در صورتی که ترکیبات مواد شیمیایی بود خوب نباشد، موهای شما رطوبت مورد نیاز را دریافت نخواهد کرد.

– مواد شیمیایی مضر

برخی از نرم کننده ها حاوی سولفات سدیم لوریت هستند که یک ماده کف کننده در بسیاری از محصولات پوستی مو و مو است. سولفات سدیم لورات می تواند باعث خشکی انواع خاصی از موها شود. همچنین می تواند باعث واکنش های آلرژیک پوستی شود. اگر پوست سر شما پس از استفاده از نرم کننده و شستشو احساس تحریک کرد، برچسب نرم‌کننده را از نظر وجود مواد تشکیل دهنده بررسی کنید و نرم کننده ها و شامپوهایی را که فاقد سولفات هستند امتحان کنید.

– موهای بدحالت

موهای بد حالت از عوارض نرم کننده مو

از دیگر عوارض نرم کننده مو بد حالت شدن مو هاست. موهای بیش از حد نرم شده معمولاً خیلی بد حالت و بی روح می‌شوند. اگر موهای شما بیش از حد حالت گرفته است، باید از یک نرم کننده سبک تر استفاده کنید که باعث می شود موهای شما مرطوب شود بدون اینکه موهایتان بی روح شود.

جلوگیری از عوارض نرم کننده مو

اکثر نرم‌کننده‌هایی که در داروخانه عرضه می‌شوند در بدترین حالت موها را به طور کامل رطوبت‌رسانی نمی‌کنند. برای محافظت و تغذیه موها باید یک نرم‌کننده ملایم انتخاب کرد که مواد تشکیل دهنده آن طبیعی باشد مانند روغن‌های طبعی مثل روغن آرگان یا فندق. از نرم‌کننده‌هایی که حاوی سدیم لوریل سولفات یا سدیم لوریل اتر سولفات هستند استفاده نکنید. این مواد شیمیایی به بسیاری از نرم‌کننده‌های بازار افزوده می‌شوند تا کف‌کنندگی آن را افزایش دهند اما ثابت شده است که برای پوست مضر هستند.

پس از انتخاب نرم‌کننده مناسب با بهترین ترکیبات، نکته بعدی این است که با موی مرطوب به درستی رفتار کنید تا از آسیب به آن جلوگیری شود. در ابتدا به آرامی شامپو را روی پوست سر و ساقه مو ماساژ دهید. به خوبی همه جای سر را ماساژ دهید اما بسیار به آرامی این کار را انجام دهید تا از آسیب به مو جلوگیری شود. سپس یک نرم‌کننده با اثر نرم‌کنندگی عمیق را از ریشه تا انتهای ساقه مو بزنید.

چقدر نرم کننده مو استفاده کنید؟

اگر موی شما خشن یا ضخیم است از نرم‌کننده بیشتری استفاده کنید، اما اگر مو نرم یا فر اما نازک است، از نرم‌کننده کمتری استفاده کنید. اگر نمی‌دانید چه مدت باید نرم‌کننده روی سر بماند، بهترین کار این است که زیاده‌روی نکنید. با میزان کم نرم‌کننده شروع کنید و اگر می‌بینید که پس از خشک شدن مو هنوز خشن است، بار بعد از نرم‌کننده بیشتری استفاده کنید. نرم‌کننده مناسب برای نوع موی شما می‌تواند باعث رشد موهای سالم شود و با تغذیه مو و ایجاد محیط ایده آل برای رشد مو، آن را نرم کند.

بهترین مارک نرم کننده برای مو

ریزش مو هنگام شانه زدن

پس از حمام، با یک حوله به آرامی مو را خشک کنید. وقتی مو مرطوب است آن را برس نزنید. اگر نمی‌توانید در مقابل وسوسه شانه کردن موهای مرطوب مقاومت کنید، با یک شانه دندانه درشت موها را به آرامی شانه کنید. همچنین زیاد از سشوار و اتوی مو استفاده نکنید.

بهترین راه برای داشتن موهای قوی مقاوم به ریزش و شکنندگی این است که از درون بدن شروع کنید. بک مکمل رشد مو با ویتامین‌ها و مواد معدنی مصرف کنید که فولیکول‌ها را تغذیه کند و مو را پرپشت، ضخیم و سالم‌تر کند.

آیا نرم‌کننده به مو آسیب می‌رساند؟ خیر، در صورتی که از یک نرم‌کننده با مواد مناسب استفاده کنید و از مو به خوبی مراقبت کنید.

مراقبت از مو در منزل

برای جلوگیری از ریزش مو، می‌توانید موارد زیر را امتحان کنید:

موارد زیر هم می‌توانند ریزش مو را متوقف کنند:

  • استفاده از شامپو و نرم‌کننده ملایم برای جلوگیری از ریزش مو
  • خودداری از بستن محکم مو
  • محدود کردن روش‌هایی مانند سشوار و اتو کشیدن که می‌توانند به مو آسیب بزنند.
Rate this post

پوست پدیا مرجع تخصصی مشاوره پوست و مو

زیر نظر دکتر گیتا مجید زاده

‎‎۰۲۱۲۶۸۰۶۵۹۵

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
پرسش از دکتر