آیا وازلین برای رشد موی سر خوب است؟

برخی افراد به طور طبیعی موهایی سالم دارند که به خوبی رشد می‌کند و قوی است. اما برای برخی افراد دیگر، داشتن موهایی که به سرعت رشد کند و شکنندگی و آسیب نداشته باشد نیاز به مراقبت بیشتر دارد. یکی از ساده‌ترین راهها برای تقویت سلامت و رشد موها، حفظ رطوبت آنها است. در این مقاله به بررسی تاثیر وازلین برای رشد مو سر خواهیم پرداخت.

با اینکه محصولات زیادی در بازار برای این کار وجود دارند، اما این ادعا وجود دارد که وازلین برای رشد موی سر یک جایگزین خوب و مناسب است. در این مطلب مزایا و معایب وازلین برای موهای سر را بررسی می کنیم.

وازلین برای رشد موها

یکی از مهمترین دلایل استفاده از وازلین، افزایش رشد موها است. برای استفاده از وازلین برای رشد مو سر مقدار کمی وازلین را روی پوست سر قرار دهید تا رشد موها را تقویت کند. پوست سر را به خوبی ماساژ دهید تا ریشه موها تقویت شود. این کار به درمان ریزش مو هم کمک می‌کند. وازلین را روی نوک انگشتان بگذارید و به دقت ریشه موها را ماساژ دهید. وازلین را روی ساقه موها نکشید.

اگر وازلین برای رشد مو سر به نظرتان گزینه مناسبی نیست می‌توانید با روش‌های دیگر رشد موها را تحریک کنید:

  • تغییر رژیم غذایی: پروتئین، ویتامین و مواد معدنی به عنوان راههایی برای داشتن موهای سالم و قوی معرفی شده‌اند. مصرف مقادیر کافی ماهی، غلات کامل و مغزها علاوه بر مکمل‌های روی، آهن، اسیدهای چرب امگا 3 و ویتامین A، C و E به سلامت موها کمک می‌کند.
  • ماسک مو: استفاده از یک ماسک موی نرم‌کننده می‌تواند از شکستگی موها جلوگیری کند و به رشد موها کمک کند. هفته‌ای یکب ار از این ماسک استفاده کنید یا دستورالعمل روی بسته بندی ماسک را دنبال کنید تا به نتایج مطلوب برسید.
  • مصرف مکمل ها: اگر نمی‌توانید رژیم غذایی خود را تغییر دهید، مکمل‌های ویتامین می‌توانند کمک‌کننده باشند. هر محصولی که حاوی بیوتین و کراتین باشد می‌تواند مفید باشد.
  • روغن‌های گیاهی: روغن نعنا، اسطوخودوس و رزماری می‌توانند منبع خوبی برای افزایش رشد موها باشند. این روغن‌ها را می‌توانید مستقیم روی پوست سر قرار داده و ماساژ دهید یا اینکه چند قطره را در شامپو یا نرم کننده مو بریزید. دقت کنید نرم کننده و ریزش مو ارتباطی به هم ندارند.
  • مراجعه به متخصص پوست و مو: برای رشد موها داروها و روش‌های زیادی وجود دارند که می‌توانند بهترین کارایی را برای شما داشته باشند.

خارش پوست سر، یکی از عوامل ریزش مو است. در این باره بیشتر بدانید:

خارش سر نشانه چیست؟

مزایای وازلین برای رشد مو

موهای خشک در معرض شکنندگی بیشتری هستند که باعث می‌شود دیرتر و سختتر بلند شوند. حفظ رطوبت موها با وازلین از موخوره جلوگیری می‌کند و رشد موها را افزایش می‌دهد.

استفاده از مقدار کمی وازلین در انتهای ساقه مو باعث تأمین رطوبت مو می‌شود. همچنین، استفاده از وازلین برای ماساژ پوست سر به رشد مو کمک می‌کند.

رشد و تقویت موهای سر

خواص وازلین برای مژه و ابرو

برای ابروها، مقدار کمی وازلین (کمتر از یک دانه برنج) را دوبار در روز استفاده کنید. وازلین را می‌توان روی مژه‌ها قبل از خواب به کار برد. با استفاده از انگشت یا گوش پاک‌کن از ریشه‌ها به سمت بیرون را ماساژ دهید.

هرچند تولیدکنندگان وازلین ادعا می‌کنند که محصولاتشان ایجاد جوش نمی کند، اما اگر مستعد جوش هستید، وازلین را روی پوست صورت استفاده نکنید. مراقب باشید که وازلین وارد چشم نشود. اگر وارد چشم شد با آب گرم فراوان بشویید.

نحوه استفاده از وازلین برای رشد مو سر

طرز استفاده وازلین برای مو چگونه است؟ برای بهترین میزان کارایی، وازلین باید در هنگام شب قبل از خواب استفاده شود تا وازلین بتواند به مو و پوست سر نفوذ کند. استفاده از وازلین بیش از هفته‌ای یک بار توصیه نمی‌شود. می‌توانید روی سر خود کلاه پلاستیکی حمام قرار دهید تا از چرب شدن بالش جلوگیری شود.

طریقه مصرف وازلین برای تقویت مو

پاک کردن وازلین از مو

از آنجا که وازلین به مو ظاهر چرب و غیرجذاب می‌دهد، باید با شامپو و به طور کامل شسته شود. اگر وازلین به خوبی شسته نشود، یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را به شامپو اضافه کنید.

ضرر وازلین برای مو

بیشتر روغن‌ها را می‌توان بدون هیچ عوارضی مصرف کرد. اما سوزش، قرمزی و تحریک پوستی ممکن است رخ دهد. اگر هر کدام از این عوارض ادامه یافت، سریع به پزشک اطلاع دهید.  اگر پزشک این دارو را تجویز کرده باشد، به خاطر داشته باشید که او مزایای دارو را بیشتر از عوارض آن دانسته است. بسیاری از مردم که از این دارو استفاده می‌کنند عوارض جانبی جدی را تجربه نمی‌کنند.

ضرر وازلین برای مو می‌تواند در برخی مواقع نگران کننده باشد. عوارض زیر احتمال کمی دارند اما جدی هستند:

  • تغییر غیرعادی در پوست (سفید شدن، نرم یا شل شدن به دلیل رطوبت بالا)
  •  نشانه‌های عفونت پوست

هرگونه واکنش آلرژیک به این دارو نادر است. اما اگر نشانه‌های حساسیت مانند قرمزی، خارش، تورم، (به ویژه در صورت، زبان و گلو)، گیجی شدید، تنگی نفس مشاهده کردید سریع به پزشک مراجعه کنید.  این لیست کامل عوارض جانبی احتمالی نیست. اگر هرگونه عوارض دیگری مشاهده کردید، به پزشک مراجعه کنید.

قوطی وازلین

چرا وازلین برای موی فر مناسب نیست؟

وازلین یک لایه ضخیم روی ساقه مو قرار می‌دهد و از ورود و خروج رطوبت جلوگیری می‌کند. اگر وازلین روی مو جمع شود، پاک کردن آن بسیار دشوار است.

چگونه از چرب شدن مو جلوگیری کنیم؟

همانگونه که قبلاً ذکر شد، استفاده از وازلین ریسک‌هایی به همراه دارد. از همه مهمتر اینکه استفاده بیش از حد به چرب شدن مو منجر می‌شود. اگر زیاد از وازلین استفاده کنید شستن آن سخت می‌شود. نکته مهم دیگر این است که مو را نکشید چون باعث آسیب به آن می‌شود. وازلین را به ملایمت روی مو ماسای دهید. نباید با برس آن را روی مو پخش کنید یا اینکه با حوله آن را خشک کنید.

اگر وازلین باعث چرب و کثیف شدن مو شود، با شامپوی معمولی موهای خود را بشویید و با آب فراوان آبکشی کنید. اگر وازلین همچنان در موها باقی مانده باشد، یک قاشق چایخوری جوش شیرین به شامپو اضافه کنید و موهای خود را با آن بشویید. به این روش، وازلین به خوبی شسته می‌شود و موهای شما تمیز و براق می‌شود.

آیا وازلین برای تمام انواع مو مناسب است؟

به جز تجربیات شخصی، هیچ شواهد دیگری در دست نیست که نشان دهد وازلین برای رشد مو سر تمامی افراد و یا بهبود شکسته شدن مو کمک می‌کند. ممکن است اضافه کردن آن به روتین مراقبت از مو برای شما منافعی به همراه داشته باشد، اما نمی‌تواند به موهای بلند و پر کمک کند.

اگر مشتاق داشتن موهای بلند هستید، از گزینه‌های دیگر استفاده کنید یا به پزشک مراجعه کنید تا گزینه‌های درمانی را در اختیار شما قرار دهد.

4/5 - (5 امتیاز)

پوست پدیا مرجع تخصصی مشاوره پوست و مو

زیر نظر دکتر گیتا مجید زاده

‎‎۰۲۱۲۶۸۰۶۵۹۵

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
پرسش از دکتر