آیا کوتاه کردن مو باعث توقف ریزش مو می شود؟

ریزش مو ممکن است شما را مجبور کند تا در اینترنت به‌دنبال دلایل و راه حل آن بگردید. در این مورد نظریه‌های بسیار زیادی وجود دارد که تشخیص درست یا غلط ‌بودن آن‌ها کار بسیار مشکلی است. اگر شنیده‌اید که بلندی مو باعث ریزش مو می شود، ممکن است بخواهید حقیقت را بدانید. آیا واقعا همین‌طور است؟

تأثیر بلندی مو بر ریزش آن

الگوی ریزش موی آقایان به‌دلیل کوچک‌ و نازک‌شدن تدریجی فولیکول مو است. این فرآیند در نهایت منجر به از دست‌دادن کامل فولیکول‌های مو می‌شود. این فرآیند در زیر پوست سر انجام می‌شود و به این معنی است که هر اتفاقی که خارج از پوست سر می‌افتد، هیچ تأثیری بر طاسی سر ندارد. آن بخشی از مو که قابل مشاهده است، پروتئین مرده محسوب می‌شود و هیج فعالیت بیوشیمیایی در آن اتفاق نمی‌افتد.

بنابراین، بلندی موهای شما هیچ اهمیتی ندارد زیرا به‌هیچ وجه نمی‌تواند بر فرآیندی که زیر سر اتفاق می‌افتد، تأثیر بگذارد. مردانی که مستعد ابتلا به ریزش مو با الگوی مردانه هستند، موهای خود را در بازه زمانی مشابه از دست می‌دهند و فرقی نمی‌کند که موهای آنها کوتاه یا بلند باشد.

ممکن است این‌طور به‌نظر برسد که اندازه‌های مختلف مو در ریزش مو تأثیر دارد و فردی با یک مدل مو نسبت به افراد دیگری که مدل موی متفاوت دارند، ریزش موی بیشتری دارد.

برای مثال، وقتی که فردی موی خود را بلند می‌کند، ممکن است به‌راحتی متوجه تارهای نازک مو در سر خود شود، در صورتی که وقتی موهایش کوتاه‌تر است این تارهای نازک به‌سختی قابل تشخیص هستند. به‌طورکلی، هرچه موهای شما بلندتر باشد، تارهای نازک، بیشتر قابل تشخیص هستند، به‌خصوص، زمانی‌که مو خیس باشد.‎

عوامل مؤثر بر ریزش مو

ریزش مو بر اثر کشیده شدن مو

ممکن است نمونه هایی وجود دارد که در آن، موی بلند باعث ریزش مو می‌شود ولی به‌عنوان دلیلی ثابت برای ریزش مو محسوب نمی‌شود که نشان‌دهنده الگوی طاسی مردانه است. زمانی‌که موها هنگام بافتن یا در مدل‌های دم اسبی، خیلی کشیده شوند، ممکن است بعضی از تارهای مو کنده‌شوند. با این حال، این تارهای موی از دست‌رفته دوباره رشد می‌کنند، پس این نوع از ریزش مو، منجر به طاسی نمی‌شود.

تغییر در اندازه مو باعث کاهش روند طاسی نمی‌شود و آن را متوقف نمی‌کند. اگر می‌خواهید نتایج چشمگیری را مشاهده کنید، بهترین راه این است که برای مقابله با ریزش مو از روش‌های علمی ثابت‌شده استفاده کنید.

بهترین روش های درمان ریزش موی زنان

آیا کوتاه کردن مو در ریزش مو تاثیر دارد

با توجه به این‌که افراد مشهور زیادی مثل: کیتی پری، کارا دلوین، کریستین استورات و جدیدترین آن‌ها کیت هادسن، این تابستان موهای سر خود را تراشیده اند، همه فکر می‌کنند: «زمانی‌که موهایشان دوباره رشد کند، خیلی بهتر به‌نظر می‌رسد.» هم‌چنین این فکر به ذهن آن‌ها خطور می‌کند که «آیا نیاز هست من هم موهای سرم را بتراشم؟»

بر اساس داستانی قدیمی خیلی از ما عقیده داریم که تراشیدن موی سر باعث رویش موهای سالم‌تر و قوی‌تر می‌شود. در برخی موارد، افرادی هم که هر روز موهای خود را رنگ می‌کردند، آن‌ها را کامل کوتاه می‌کردند که موهای جدید رشد کند. با در نظر گرفتن این موضوعات، از متخصصان پوست و متخصصان ریزش مو این سوال قدیمی را می پرسیم: «آیا تراشیدن موی سر باعث رویش موهای سالم‌تر می‌شود؟»

تراشیدن موی کریستین استورات

تقریباً پاسخ همه آن ها مشترک است: «خیر» این موضوع، یک افسانه است. این کار را نکنید و موهای سرتان را به امید تقویت آن‌ها از ته نزنید. بنابراین جواب سوال «آیا من باید موهای سرم را بتراشم؟» این است که ففط اگر می‌خواهید موهایتان مثل افراد مشهور کوتاه بوده و خط داشته‌باشد، این کار را انجام دهید.

اصلاح‌کردن موی سر باعث می‌شود که موهایی که به‌خاطر حرارت یا رنگ‌کردن آسیب دیده‌اند از بین بروند. اصلاح‌کردن موی سر تأثیری در ساقه مو و چرخه رشد ندارد. در واقع، موها از داخل سر رشد می‌کنند. ساختار بدن و سلول‌های‌تان هستند که در مورد کیفیت موهایتان تصمیم می‌گیرند. رشد مو می‌تواند تحت تأثیر استرس‌ و نگرانی‌های روحی و یا کمبود مواد مغذی در بدن قرار بگیرد ولی اصلاح‌کردن موهای سرتان هیچ کمکی به تقویت آن‌ها نمی‌کند. (در این باره بخوانید: ویتامین های مورد نیاز برای تقویت مو)

بهترین راه جلوگیری از ریزش موی سر

با این ذهنیت، اگر سرمان را اصلاح کنیم، موهای جدید دقیقا مثل گذشته رشد می‌کنند. زمانی‌که موهای جدید رشد می‌کنند، اگر مثل قبل با آن‌ها رفتار کرده و به‌خوبی از آن‌ها مراقبت نکنید، ظاهرشان دقیقا مثل موهای قبلتان می‌شود. حالا واقعیت را بدانید. برای این‌که موهایتان زیباتر به‌نظر برسد، به موهای خود کمتر حرارت دهید و فعالیت‌های شیمیایی مثل، سفیدکردن مو، رنگ‌کردن و استفاده از کرم صاف‌کننده انجام ندهید. به جای این فعالیت‌های شیمیایی، روزانه به موهایتان رطوبت دهید.

از آنجایی که قرص و ترکیبات زیادی همراه با محصولات جدید افزایش کلاژن که از ریزش مو محافظت می‌کنند، ارائه می‌شوند، در این شرایط باز هم نمی‌توان گفت که یک راه حل برای همه مشکلات پوست همانند ریزش مو سکه‌ای مناسب است. هنوز کسی قرصی تولید نکرده‌است که موهای زیبا و بی‌نظیری را تضمین کند. اگر فردی این کار را انجام داده‌بود، الان پولدار تر از بیل گیتس بود!

Rate this post

پوست پدیا مرجع تخصصی مشاوره پوست و مو

زیر نظر دکتر گیتا مجید زاده

‎‎۰۲۱۲۶۸۰۶۵۹۵

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
پرسش از دکتر