علت و درمان اسکین تگ روی پلک

زائده گوشتی، گوشت اضافه روی پلک یا اسکین ‌تگ عارضه‌ای است که برخی از افراد در برهه‌ای از زندگی‌شان به آن دچار می شوند. این زائده ها مشکل چندانی به حساب نمی آیند و فقط باعث اذیت و گاهی ایجاد حساسیت روی پوست فرد می شوند. زائده‌های پوستی ممکن است در هرکجای پوست ظاهر شوند اما آیا می دانید با اسکین تگ روی پلک باید چه کار کنید؟

اسکین تگ ها حاوی مقادیر زیادی کلاژن و رگ خونی هستند که با لایه‌ای از پوست پوشش داده شده اند. این زائده ها گاهی به رنگ پوست اطراف و گاهی هم تیره تر از آن ظاهر می شوند.

اسکین تگ نوعی عارضه پوستی رایج است که معمولا حدود 25 درصد از افراد به آن دچار می شوند. این برآمدگی ها ضرری ندارند و در صورتی که با لباس اصطکاک پیدا نکنند دردی ایجاد نمی کنند.

علت دانه های گوشتی روی پوست صورت

در این مقاله علت به وجود آمدن انواع زائده‌های پوستی و روند از بین بردن آن ها را توضیح داده و خطرات مربوط به برداشت آن ها را بیان می کنیم.

اسکین تگ ها معمولا به دلیل رشد بیش از حد سلول در لایه‌های بالایی پوست به وجود می آیند.

برخی از افراد به خاطر دلایل ژنتیکی و برخی دیگر به دایل نامعلوم دچار زائده پوستی می شوند اما عوامل دیگری هم وجود دارند که می توانند احتمال ایجاد زائده پوستی را در افراد بیشتر کنند. برخی از این عوامل عبارتند از:

  • اندازه بدن: احتمال اینکه افراد چاق یا دارای اضافه وزن دچار زائده پوستی شوند بیشتر است زیرا پوست قسمت‌های مختلف بدن این افراد با یکدیگر اصکاک بیشتری دارند.
  • سن: افراد مسن بیشتر به زائده پوستی دچار می شوند زیرا این بخشی از فرایند کهولت سن است.
  • بارداری: به دلیل تغییرات هورمونی بانوان باردار بیشتر احتمال دارد که در دوران بارداری‌شان دچار این عارضه پوستی بشوند.

با جوش های هورمونی بیشتر آشنا شوید

بعضی از افراد به دلیل سابقه خانوادگی بیشتر احتمال دارد که دچار اسکین تگ بشوند. در غیر این صورت، این برآمدگی ها معمولا به دلیل سایش پوست ها با یکدیگر به وجود می آیند.

اسکین‌تگ‌هایی که روی صورت ظاهر می شوند معمولا از لحاظ پزشکی مشکلی ندارند مگر اینکه به دلیل اصطکاک با لباس یا زیورآلات ملتهب یا حساس شوند.

با این حال، این زائده‌های پوستی ظاهر خیلی بدی دارند، بخصوص وقتی که روی پوست صورت باشند. بنابراین برداشتن آن ها حس خوبی به فرد می دهد.

علت زائده های گوشتی پشت پلک

درمان اسکین تگ

فرایند برداشتن اسکین تگ از روی پوست خیلی سریع و آسان انجام می شود.

این کار در عرض یک جلسه و در همان روز مراجعه انجام می شود و بیماران معمولا از اینکه این فرایند اینقدر سریع و بی‌درد است تعجب می کنند.

برداشتن اسکین تک

اسکین تگ ها هیچ ضرری ندارند اما رشد آن ها اطراف چشم، علاوه بر اینکه ظاهر زشتی دارد ممکن است جلوی دید فرد را هم بگیرد. بنابراین خیلی از افراد در صدد از بین بردن آن ها بر می آیند و برخی دیگر هم به دلایل زیبایی این کار را انجام می دهند.

گاهی اوقات، اسکین تگ ها ممکن است خود به خود بریزند. این اتفاق زمانی می افتد که بدنه آن ها پیچ بخورد و راه عبور خون از اسکین تگ قطع شود.

هیچگاه نباید بدون مشورت با پزشک خودتان در خانه اقدام به برداشتن زائده‌های پوستی بکنید چراکه پزشک ها به راحتی می توانند این زائده ها را در مطب شان از بین ببرند. مراجعه به پزشک برای برداشتن اسکین تگ احتمال عفونت ناشی از برداشتن غیرصحیح آن را کاهش می دهد.

با وجود این، اگر تمام اسکین تگ ها را در این فرایند از بین نبرید، احتمال دارد دوباره رشد کنند  به حالت قبلی‌شان برگردند. پزشک می تواند با استفاده از روندهای مختلف اسکین تگ را از روی پوستت پلکتان حذف کند که در ادامه بیشتر درمورد آن ها توضیح می‌دهیم.

سرمادرمانی

پزشک می تواند با استفاده از روش سرمادرمانی (کرایو تراپی) اسکین تگ را بخشکاند و آن را بردارد. برای این کار، او ابتدا انبری به نام فورسپس را در نیتروژن مایع می خواباند. سپس با استفاده از این انبر اسکین تگ را فشار می دهد تا به اصطلاح یخ بزند و از جایش دربیاید. این فرایند برای هر اسکین تگ به طور جداگانه تکرار می شود تا زمانی که تمام زائده ها از بین بروند.

برای اینکه همه زائده از بین بروند، شاید لازم باشد فرد دوباره این فرایند را تکرار کند.

جراحی اسکین تگ

در این روش پزشک قیچی جراحی را استریل می کند و با استفاده از آن اسکین تگ ها را می چیند. برای این کار، او پایه اسکین تگ که به پوست پشت پلک چسبیده را از آن جاده می کند. سپس با استفاده از یک میله الکتریکی خونریزی را در آن قسمت متوقف می کند.

الکتروکوتر

پزشک می تواند با استفاده از دستگاهی جریان برق را از اسکین تگ عبور دهد و به این ترتیب آن را از پوست جدا کند. این روش بسیار موثر است و باعث هیچ‌گونه خونریزی در آن ناحیه نمی شود. (در مقاله ای دیگر به درمان زگیل تناسلی با الکترو کوتر پرداخته ایم که پیشنهاد می شود آنرا مطالعه کنید.)

اگر اسکین تگ ها خیلی بزرگ باشند پزشک گاهی برای انجام این فرایند به بیمار داروی بیهوشی می دهد.

برداشتن اسکین تگ پلک

عوارض درمان خانگی گوشت اضافه روی پوست

اگر فردی قصد برداشتن اسکین تگ روی پلک را داشته باشد، باید ابتدا در مورد روش برداشتن آن با پزشک مشورت کرده و بی‌خطرترین و موثرترین روش را انتخاب کند زیرا برداشتن این زائده ها گاهی خطراتی را به همراه دارد.

در زیر این خطرات را با جزئیات توضیح می دهیم.

خونریزی

هیچ‌کس نباید در خانه اقدامی برای برداشتن اسکین تگ کند زیرا این کار ممکن است باعث خونریزی شدید در آن ناحیه شود.

در مقابل اگر در مطب دکتر و با استفاده از جراحی این کار را انجام دهید حداقل خونریزی را تجربه خواهید کرد زیرا دکتر می تواند جلوی خونریزی را بگیرد و مراقب جای زخم باشد تا دچار عفونت نشوید.

اگر بعد از عمل برداشت اسکین تگ زخم بزرگی روی پوست ایجاد شود، فرد ممکن است به بخیه احتیاج پیدا کند.

ماندن جای زخم

بعضی از روش‌های برداشت اسکین تگ ممکن است اثری از خودشان روی صورت به جا بگذارند. بنابراین خوب است قبل از اینکه اقدامی انجام دهید درباره احتمال جای زخم با پزشک صحبت کنید.

3/5 - (1 امتیاز)

پوست پدیا مرجع تخصصی مشاوره پوست و مو

زیر نظر دکتر گیتا مجید زاده

‎‎۰۲۱۲۶۸۰۶۵۹۵

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
پرسش از دکتر