۵ علت مهم جوش ناگهانی صورت + درمان خانگی

جوش‌های ناگهانی صورت برای افراد با سن بالا می‌تواند به شدت آزاردهنده باشد. یک لحظه صورتتان خوب به نظر می‌رسد و لحظه بعد پر از جوش می‌شود. این دوره‌های جوش خیلی هم سخت درمان می‌شود چراکه اصلا علتش را نمی‌دانید.

اگر به دنبال داشتن پوستی صاف هستید، باید به دنبال علت زمینه‌ای زیاد شدن جوش‌های صورت خود باشید. در زیر به دو علت بالقوه جوش اشاره می‌شود:

  • جوش ناشی از علل مختلف مانند افزایش استرس، خواب ناکافی و خوردن هله‌هوله است.
  • استفاده از محصولات جدید مراقبت از پوست یا تغییر ناگهانی محیط

علل زیاد شدن جوش صورت

پنج علت جوش‌های ناگهانی و راه‌حل مقابله با آن در زیر بیان شده است.

هورمون‌ها

نوسانات هورمونی یکی از بزرگترین عوامل مؤثر در مشکلات پوستی است. استروژن، پروژسترون و تستوسترون نمونه‌ای از این هورمون‌هاست. اندروژن‌ها (گروهی از هورمون‌های جنسی مردانه مانند تستوسترون) می‌تواند منجر به تولید زیاد سبوم در پوست شود. اگر این هورمون‌ها در تعادل با هورمون‌های زنانه مانند استروژن و پروژسترون نباشد، سبب افزایش تولید چربی پوست می‌شود.

حمله جوش با کاهش دادن تولید این چربی‌ قابل کنترل است. از آنجا که نوع پوست و بدن هر کس متفاوت است، هیچ راه یکسانی برای کنترل جوش برای همه وجود ندارد. زنانی که به دلیل مصرف قرص های ضدبارداری جوش می‌زنند می‌توانند یک هفته قبل از پریود شدن بیشتر از محصولات ضدجوش مانند شوینده‌ها، پدهای صورت و کرم‌های موضعی حاوی سالیسیلیک اسید، گلیکولیک اسید و بنزوئیل پروکساید استفاده کنند.

استفاده از ماسک و کاهش چربی پوستی از یک هفته قبل از آغاز پریود بسیار کمک‌کننده است. از ضدجوش‌های لایه‌بردار حاوی سالیسیلیک اسید، بنزوئیل پروکساید، گلیکولیک اسید، رتینوئید، تونرهای لایه‌بردار و ماسک خاک رس برای جوش صورت استفاده کنید.

جوش های هورمونی شکل و علائم مخصوصی دارند. برای شناخت جوش های هورمونی خود بر روی لینک زیر کلیک کنید:

علائم جوش های هورمونی

استرس

استرس سبب ترشح هورمون‌های کورتیزول می‌شود. افزایش تستوسترون سبب تولید چربی بیشتر از غدد چربی شده و خطر عفونت باکتریایی در منافذ پوستی را افزایش می‌دهد. با حمله جوش، کاهش اعتماد به نفس هم سبب استرس بیشتر شده که سبب تداوم این حمله به دلیل افزایش هورمون‌های کورتیزول و ادامه این چرخه معیوب می‌شود.

علت جوش ناگهانی صورت

استفاده از محصولات آرایشی نامناسب

به ترکیبات موجود در محصولات مراقبت از پوستی که استفاده می‌کنید توجه کنید. این محصولات باید فاقد بو و غیرکامدوژنیک باشد. مهم است که نوع پوست خود را شناخته و از محصولاتی که مناسب پوست شماست استفاده کنید. استفاده از محصولات اسیدی حاوی سالیسیلیک اسید و گلیکولیک اسید برای کاهش چربی پوست در افرادی که نوسانات هورمونی دارند بسیار مفید است.

استفاده از بتاهیدروکسی اسید (سالیسیلیک اسید) یا لایه‌بردارهای حاوی سالیسیلیک اسید سبب باز شدن منافذ بسته پوست می‌شود و برای لایه‌برداری و برداشتن سلول‌های پوستی مرده درون منافذ بسیار مفید است. سالیسیلیک اسید ضد التهاب است و سبب کاهش قرمزی جای جوش می‌شود. بنابراین اگر حمله جوش داشتید، به محصولاتی جدید پوستی که استفاده می‌کنید دقت کنید.

رژیم غذایی

بعضی غذاها سبب التهاب در بدن و پوست می‌شود. این غذاها شامل غذاهایی است که شاخص گلیسمیک بالایی داشته و قند و کربوهیدرات بالایی دارد که سبب افزایش انسولین خون می‌شود. قند و غذاهایی با شاخص گلیسمیک بالا (یعنی غذاهایی که به سرعت هضم شده و به قند تبدیل شده و سطح انسولین خون را ناگهانی بالا می‌برد)، سبب التهاب می‌شود.

غذاهای حاوی قند و چربی‌های اشباع مانند نان سفید، آبنبات، غذاهای سرخ‌شده، بستنی، نوشابه و هر ماده‌ای که ترکیب اصلی‌اش قند است سبب افزایش ناگهانی انسولین خون و التهاب می‌شود. همین امر سبب افزایش تولید چربی پوست و بسته شدن فولیکول‌های پوستی می‌شود. این غذاها سبب افزایش سطوح آندروژن بدن هم شده که متقابلا سبب نوسان هورمونی و حمله جوش می‌شود.

عوامل محیطی

تغییر آب و هوا نیازمند تعدیل رژیم غذایی است. در آب و هوای خنک‌تر یا گرم‌تر باید از محصولات محافظت از پوست متناسب با آب و هوا استفاده کنید. یعنی در عین اینکه خیلی چرب نباشد، نباید سبب خشکی بیش از حد پوست شود. کیفیت هوا تاثیر زیادی روی پوست می‌گذارد.

درمان جوش ناگهانی صورت در منزل

درمان خانگی جوش های ناگهانی صورت

  • کرم موضعی مانند ترکیبی از بنزوئیل پروکساید، رتینوئید و داروهای خوراکی (آنتی‌بیوتیک/ویتامین آ) به کاهش طبیعی جوش کمک می‌کند.
  • لایه‌بردارهای شیمیایی برای کاهش جوش
  • متخصص پوست می‌تواند جوش ملتهب (نودول/کیست) را با استفاده از استروئید داخل ضایعه درمان کند.
  • شستشوی منظم مو می‌تواند از حمله ناگهانی جوش جلوگیری کند. چربی پوست سر می‌تواند به پیشانی یا سایر بخش‌های صورت منتقل شده و ایجاد جوش کند.
  • لایه‌برداری با استفاده از یک اسکراب صورت دوبار در هفته برای برداشتن سلول‌های پوستی مرده که سبب بسته شدن منافذ پوست و جوش می‌شود.
  • استفاده از سالیسیلیک اسید برای خلاصی سریع از جوش مفید است. این ترکیب به لایه‌برداری پوست کمک می‌کند و سبب کاهش التهاب و جای زخم می‌شود.
  • مصرف میوه و سبزیجات برای کاهش حمله جوش توصیه می‌شود.
  • کاهش مصرف غذاهای فراوری‌شده و سرخ‌شده.
  • استفاده از مواد غذایی حاوی ویتامین سی مانند مرکبات، لیمو و آبلیمو به کنترل جوش کمک می‌کند.
  • مصرف غذاهای حاوی روی مانند غذاهای دریایی، مغزیجات، میوه‌های خشک، تخم‌مرغ و غیره هم برای کاهش حمله جوش مفید است.
5/5 - (1 امتیاز)

پوست پدیا مرجع تخصصی مشاوره پوست و مو

زیر نظر دکتر گیتا مجید زاده

‎‎۰۲۱۲۶۸۰۶۵۹۵

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر