۱۱ علت اصلی جوش زدن خط فک

چه با جوش خط فک و چانه، و چه با جوش گردن، گونه‌ها یا هر نقطه دیگری از صورت مواجه باشید، این جوش ها هیچ وقت حس خوبی برای فرد ایجاد نمی‌کنند. همه افراد، حتی کسانی که به بهترین متخصصان پوست دسترسی دارند، با مشکل آکنه دست و پنجه نرم می‌کنند و این مشکل می‌تواند برای بیشتر افراد آزار دهنده باشد.

درگیری با آکنه و جوش در بزرگسالی موضوع بسیار ناراحت کننده ای است. بیشتر افراد حس می‌کنند که نباید در بزرگسالی با آکنه و جوش خط فک روبرو شوند، اما این مشکل در افراد زیادی رخ می‌دهد. بعضی از متخصصان پوست مشکل جوش در بزرگسالی را یک اپیدمی شایع می‌دانند و مطالعات بالینی نشان می‌دهند 12 تا 41 درصد زنان در نقاط مختلف جهان با مشکل آکنه بزرگسالی روبرو هستند.

آکنه اطراف گونه و خط فک یکی از مسائل شایعی است که افراد در دهه بیست و سی زندگی خود با آن روبرو هستند، این موضوع اغلب ناشی از مسائل هورمونی است، اما مسائل دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند این مشکل را ایجاد کنند. این درگیری با جوش، همواره به این معنی نیست که فرد از عدم توازن هورمونی رنج می‌برد، و به همین دلیل بسیاری از افراد زمانی که آزمایش می‌دهند، با نتایج طبیعی مواجه می‌شوند که آنها را متعجب می‌کند.

علت جوش زدن خط فک چیست؟

مسائل مختلفی وجود دارند که علت جوش زیر فک صورت می‌توانند باشند. مهم ترین مسئله ای که در ایجاد این جوش‌ها موثر است، تغییرات هورمونی است. در ادامه تلاش می‌شود مسائلی که می‌توانند به ایجاد آکنه چانه و خط فک، خصوصا در سنین بزرگسالی منجر شوند، پرداخته ‌شود:

۱. تغییرات هورمونی

جوش زدن چانه و خط فک به طور معمول در زمان‌های نزدیک به قاعدگی رخ می‌دهد. این جوش‌ها معمولا پیش از آغاز چرخه زنان آغاز می‌شوند، در این زمان‌ها پروژسترون بیشتری در پوست افراد وجود دارد که به حفظ آب در بدن کمک می‌کند و باعث می‌شود پوست افراد ظاهر پف کرده ای داشته باشد.

زمانی که این فرآیند رخ می‌دهد، فشار منافذ پوست افزایش پیدا می‌کند و مسیر منافذ پوستی باریک تر می‌شوند. به علاوه روغن موجود در این منافذ به واسطه عدم توازن هورمون‌ها و افزایش تستوسترون در دوره تغییر هورمونی پیش از قاعدگی ضخیم تر می‌شوند و در نتیجه جوش‌های بیشتری بر روی پوست فرد ظاهر می‌شوند.

زنان به میزان بیشتری در معرض جوش زیر فک صورت و چانه هستند. این جوش‌ها معمولا به واسطه افزایش هورمون‌های مردانه که غدد روغنی را تحریک می‌کنند ایجاد می‌شوند. بعضی از زنان در دوران قاعدگی خود با آکنه‌های بیشتری بر روی پوست خود مواجه می‌شوند، زیرا سطوح هورمونی بدن در این زمان شروع به تغییر می‌کند.

جوش های هورمونی به چه شکل هستند؟

۲. تماس دست با پوست صورت

عادت‌های مشخصی نیز وجود دارند که می‌توانند علت جوش زیر فک صورت باشد، برای مثال گذاشتن سر بر روی دست برای استراحت می‌تواند آلودگی و باکتری‌ها را از دستان به صورت منتقل کند. گرمی دست‌ها نیز کمک چندانی به پوست صورت نمی‌کند و در عوض می‌تواند محیطی ایده آل برای رشد باکتری‌ها بر روی صورت فراهم کند.

امر مشابهی برای فشار بر روی پوست وجود دارد. اگر فرد از کلاه یا ماسکی استفاده می‌کند که با کش یا بند به صورت وصل می‌شود، این موضوع وضعیت بدی برای پوست ایجاد می‌کند و در نتیجه به ایجاد آکنه کیستی منجر می‌شود. حتی ابزارهای دندان پزشکی که به شکل بدی روی صورت قرار گیرند نیز می‌توانند به ایجاد جوش های صورت بیانجامند.

۳. سبک زندگی نامناسب

ممکن است فرد با بررسی جوش‌های خط فک خود متوجه شود که این جوش‌ها سفت تر هستند و برخلاف جوش‌های دیگر صورت سر سفید ندارند. بر اساس پزشکی سنتی آیورودا هندوستان، بخش پایینی صورت توسط انرژی کافا دوشا (Kapha dosha) اداره می‌شود. کافا دوشا انرژی ای است که توسط عناصر زمین و خاک نشان داده می‌شود.

وقتی انرژی کافا به بیش از حد مورد نیاز افزایش پیدا می‌کند (به واسطه مسائلی نظیر فشار، مصرف غذاهای نامناسب و مصرف کم آب آشامیدنی)، افزایش وزن، جمع شدن مایعات و آلرژِی در بدن رخ می‌دهد. این عوامل می‌توانند به ایجاد زخم‌های التهابی حساس به لمس و عمیق در اطراف نیمه پایینی صورت، جوش زیر چانه و فک و گردن منجر شود.

۴. مصرف مواد دارویی علت جوش چانه

داروهایی که افراد مصرف می‌کنند، نظیر داروهای ضدبارداری، داروهای ضد افسردگی، ویتامین‌های بی و کورتیکواستروئیدها می‌توانند علت جوش زیر چانه و فک باشند.

۵. سندرم تخمدان پلی کیستیک

آکنه‌ها ممکن است علائمی از سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) باشند. در این بیماری زنان با سطوح بالاتری از هورمون‌های مردانه روبرو هستند و کیست‌های کوچکی در درون تخمدان‌های آنها شروع به رشد می‌کند.

۶. محصولات آرایشی بهداشتی نامناسب

مرطوب کننده‌ها، مواد آرایشی و محصولات مو ممکن است حاوی روغن‌های سنگین باشند، این محصولات آرایش می‌توانند به مسدود شدن منافذ صورت و علت جوش زدن چانه منجر شوند.

علت جوش زدن چانه

۷. استفاده از تجهیزات ورزشی

استفاده از بعضی تجهیزات ورزشی می‌تواند ایجاد جوش زیر چانه را تشدید کند. برای مثال ممکن است افراد از کلاه ایمنی ای استفاده کنند که با نواری بر روی چانه فرد گیر می‌افتد، ممکن است فرد از پد‌های شانه یا تجهیزات دیگری استفاده کند که در نزدیکی صورت قرار می‌گیرند. این بندها می‌توانند گرما و عرق را در این ناحیه به دام بیاندازند.

۸. استفاده از بعضی سازهای موسیقی

ابزارهای موسیقی که در تماس مستقیم با چانه و خط فک قرار می‌گیرند می‌توانند به ایجاد جوش‌های این نواحی کمک کنند. سازهایی نظیر ویالون می‌توانند به ایجاد جوش‌های بیشتر در این نواحی منجر شوند.

۹. اصلاح صورت علت جوش زدن چانه

اصلاح صورت می‌تواند به ایجاد جوش زیر چانه و خط فک کمک کند. زدن موها با تیغ آلوده، به باکتری‌ها اجازه می‌دهد به پوست وارد شوند، همچنین بعضی از کرم‌های اصلاح و روغن‌ها می‌توانند منافذ پوست را مسدود کنند. در بعضی موارد، اصلاح صورت می‌تواند به ایجاد حساسیت بر روی پوست حساس منجر شود و این حساسیت نیز جوش‌های جدیدی را بر روی صورت ظاهر می‌کند.

۱۰. حساسیت پوست به لوازم آرایشی

حساسیت به پوشش‌های مختلف یا لوازم آرایشی می‌تواند به ایجاد جوش بر روی خط فک منتهی شود. خصوصا اگر پوست فرد حساسیت داشته باشد. استفاده از مواد جدید برای شستشوی صورت یا آرایش یا پوشیدن کلاه ایمنی با نوار نگهدارنده و پوشیدن لباس‌هایی با یقه‌های تنگ می‌توانند شما را با حساسیت پوستی و ایجاد جوش‌های جدید مواجه کنند.

۱۱. سایر دلایل جوش خط فک

سایر موارد، مسائل و بیماری های دیگری که می‌توانند دلیل جوش زدن چانه و تشدید جوش بر روی خط فک افراد باشند عبارتند از:

  • التهاب: ممکن است فولیکول‌های آلوده شده به ایجاد جوش‌های قرمز و دردناک منجر شوند.
  • سلولیت‌ها: عفونت‌های پوستی که در کنار جراحات یا زخم‌ها ایجاد می‌شوند می‌توانند به ایجاد جوش منجر شوند.
  • درماتیت تماسی: یک واکنش پوستی به محصولاتی است که افراد استفاده یا لمس می‌کنند، موادی نظیر مواد شوینده لباس یا سطوح ممکن است به ایجاد جوش کمک کنند.
  • فولیکولیت: به عفونت فولیکول‌های مو گفته می‌شود.
  • آکنه روزاسه: مشکلی است که موجب قرمزی جای جوش صورت و جوش زدن صورت می‌شود.

درمان جوش فک و چانه

با وجود این که هیچ درمان ریشه ای برای آکنه‌ها وجود ندارد، با این حال چندین درمان ایمن و کارآمد وجود دارند که می‌توانند به از بین بردن ظاهر بد این جوش‌ها کمک کنند. افرادی که با لکه‌های خفیف روبرو هستند، (نظیر جوش‌های سرسیاه و سر سفید) می‌توانند آکنه خود را با کمک ژل‌ها و کرم‌هایی که در داروخانه‌ها فروخته می‌شوند برطرف کنند.

این محصولات به طور معمول حاوی بنزوئیل پراکسید یا سالیسیلیک اسید هستند. معمولا برای برطرف شدن آکنه‌ها با کمک این داروها به چیزی نزدیک به هشت هفته زمان نیاز است.

در صورتی که آکنه‌های صورت با این محصولات داروخانه ای برطرف نشوند یا به توده ای ملتهب، دردناک و با وضعیتی بدتر تبدیل شوند افراد باید به متخصص پوست مراجعه کنند. به طور معمول متخصصان پوست پس از معاینه، به پیشنهاد درمان‌های زیر می‌پردازند:

– درمان موضعی جوش خط فک

افراد می‌توانند از این محصولات به صورت مستقیم بر روی پوست خود استفاده کنند. این محصولات معمولا حاوی بنزوئیل پراکسید و رتینوئیدهای بیشتری نسبت به داروهای بدون نیاز به نسخه هستند.

– آنتی بیوتیک‌ها برای درمان جوش چانه

افراد ممکن است برای درمان عفونت‌هایی که جوش‌ها را ایجاد کرده اند به مصرف آنتی بیوتیک‌ها برای چند هفته تا چند ماه نیاز داشته باشند. این درمان معمولا در کنار درمان‌های موضعی دیگر تجویز می‌شود. (برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله بهترین آنتی بیوتیک برای جوش صورت را بخوانید).

– قرص‌های ضدبارداری

قرص‌های ضد بارداری نیز می‌توانند به کاهش آکنه‌ها کمک کنند.

– اسپیرونولاکتون

نوعی داروی ادرارآور است که برای درمان آکنه و رویش بیش از حد مو در بدن زنان (در بعضی موارد) تجویز می‌شود.

– ایزوترتینوئین

نوعی داروی کاملا موثر برای مواد حاد آکنه است. با این حال این دارو می‌تواند به ناهنجاری‌های زایمان، افسردگی و احساسات منفی نظیر خودکشی منجر شود. این دارو باید تنها زیر نظر پزشک مصرف شود.

– درمان‌های غیردارویی

استفاده از روش‌هایی نظیر لیزر و نوردرمانی، لایه برداری شیمیایی پوست صورت و روش‌های دیگر حذف آکنه نیز ممکن است توسط متخصص پیشنهاد شوند.

پاکسازی جوش خط فک

– درمان خانگی جوش زدن چانه

برای درمان جوش‌های خط فک و چانه استفاده از روغن‌های زیر نیز ممکن است توصیه شود:

  • عصاره چای سبز
  • آلوئه ورا
  • روغن درخت چای

– ماسک خاک رس برای جوش چانه

طرز تهیه ماسک خاک رس

استفاده از ماسک خاک رس برای جوش خط چانه و فک می‌تواند بسیار مفید باشد. چرا که ماسک خاک رس چربی پوست را کنترل کرده و سم‌زدایی می‌کند. ضمن اینکه این ماسک حاوی مواد معدنی بسیار مفید برای پوست صورت است.

پیشیگیری از جوش خط فک و چانه

چندین راه برای پیشگیری و درمان جوش خط فک و چانه وجود دارند. بعضی از این موارد عبارتند از:

– شستشوی روزانه صورت

تمیز کردن صورت برای دو وعده در روز و با کمک پاک کننده‌های نرم و مناسب و شستشو با آب ولرم می‌تواند به پیشگیری از ایجاد جوش‌های صورت کمک کند.

– اجتناب از مالش صورت

مالیدن پوست می‌تواند وضعیت آکنه‌ها را بدتر کند.

– اجتناب از خالی کردن جوش‌ها

بهتر است افراد در مقابل احساس خالی کردن جوش‌ها مقاومت کنند، زیرا این موضوع می‌تواند به ایجاد عفونت و جای زخم بر روی صورت بیانجامد.

خالی کردن جوش روی چانه

– انتخاب محصولات مراقبتی مناسب

استفاده از محصولات مراقبتی بدون روغن و بدون مواد کومدوژنیک.

– اجتناب از محصولات حساسیت زا

بهتر است افراد از محصولاتی که موجب حساسیت پوستی می‌شوند پرهیز کنند. موادی نظیر مواد لایه بردار می‌توانند حساسیت پوستی ایجاد کنند.

– اصلاح آرام صورت

اصلاح آرام صورت، تمیز نگه داشتن تیغ و تعویض منظم تیغ‌ها می‌تواند به جلوگیری از ایجاد جوش‌های صورت کمک کند.

– شستن صورت پس از استفاده از پوشش‌های مختلف

شستن صورت پس از استفاده از پوشش‌هایی نظیر کلاه ایمنی یا تجهیزات دیگر می‌تواند به پاک کردن عرق و باکتری‌ها کمک کند.

– پرهیز از لمس صورت

لمس صورت می‌تواند به پخش باکتری‌ها و بدتر شدن وضعیت جوش‌ها منجر شود.

4/5 - (3 امتیاز)

پوست پدیا مرجع تخصصی مشاوره پوست و مو

زیر نظر دکتر گیتا مجید زاده

‎‎۰۲۱۲۶۸۰۶۵۹۵

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مینا شنبه ۲۹ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 217 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت شما
    من ۲۸ سالمه و همیشه رو فک و چانه جوش هایه درد ناک میزنم واصلا تمومی نداره هرچی دارو مصرف میکنم هم تاثیری نداره نمیدونم علت اصی چیه ک همیشه همین قسمت جوش میزنه لطفا راهنماییم کنیید
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۲۹ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام وقت بخیر به هیچ عنوان لیف نکشید و در اسرع وقت تشریف بیارین تا توسط پزشک متخصص ویزیت بشین و دوره درمان براتون شروع بشه
    2. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۲۹ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      شما میتونبن همه روزه از ساعت 8 تا 10 شب با همکارانم در بخش روابط عمومی تماس بگیرین تا نزدیک ترین وقت رو براتون رزرو کنند
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر