۱۳ روش عالی برای پاکسازی منافذ روی پوست بینی

آیا منافذ پوست بینی به ظاهر ایده آل پوست شما لطمه وارد کرده اند؟ به طور کلی داشتن چنین حسی طبیعی است. با وجود این که اندازه منافذ بینی به ژنتیک افراد بستگی دارد، با این حال افراد می‌توانند این منافذ را تمیز کنند و ظاهر آنها را با نگهداری مناسب بهبود دهند. بنابراین پیش از این که برای خرید هر گونه مواد آرایشی جهت پوشاندن این منافذ اقدام کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم این برای پاکسازی منافذ روی بینی مقاله را مطالعه نمایید.

منافذ روی بینی چه چیزهایی هستند؟

همان طور که از اسم منافذ بینی مشخص است، این منافذ سوراخ‌هایی بر روی پوست هستند که مسیر فولیکول‌های مو بر روی پوست را باز می‌کنند. این منافذ به خروج عرق و چربی‌های پوست کمک می‌کنند. منافذ بینی معمولا بزرگتر از منافذ باقی پوست صورت هستند. دلیل این امر هم اتصال این منافذ به غدد چربی پوست می‌باشد. غدد چربی پوست یک ماده مومی به نام سبوم یا روغن طبیعی پوست را تولید می‌کنند.

منافذ پوست می‌توانند به واسطه روغن اضافی، سلول‌های مرده پوست و گرد و خاک مسدود شوند یا این منافذ می‌توانند به واسطه قرار گرفتن بیش از حد در معرض خورشید برجسته تر به نظر برسند. عوامل دیگری که می‌توانند بر روی رسوب شدن بیشتر منافذ تاثیر بگذارند مسائلی نظیر ژنتیک و هورمون‌های فرد هستند.

علل بروز منافذ روی پوست بینی

اگر چه اندازه منافذ بینی موضوعی است که در بدن هر فرد به واسطه مسائل ژنتیک از پیش مشخص است، محرک‌های مختلفی وجود دارند که می‌توانند این منافذ را بزرگتر کنند. بعضی از این موارد عبارتند از:

  • قرار گرفتن در معرض نور خورشید
  • سن
  • رسیدگی نکردن به جوش‌های سر سیاه
  • عدم لایه برداری
  • استفاده از محصولات پوستی نامناسب

چگونه از شر منافذ پوست بینی خلاص شویم؟

شما می‌توانید ظاهر منافذ بینی را با استفاده از محصولات مراقبت از پوست و یا مراجعه به متخصص زیبایی بهبود دهید. ایده مشترک راه کارهایی که در ادامه شرح داده می‌شوند، تمیز نگه داشتن منافذ بینی است. در 13 نکته بعدی، به نحوه انجام درست این کار پرداخته می‌شود:

1. قبل از خواب آرایش خود را پاک کنید

فرقی نمی کند که محصولات آرایشی ای که استفاده می‌کنید از چه برندی باشند یا چه میزان ادعا کنند که به پوست شما آسیبی وارد نمی کنند، این مواد می‌توانند بر روی منافذ پوست رسوب کنند. بهتر است آرایش خود را با شستشو دهنده‌های روغنی پاک کنید و بر روی صورت خود از یک پاک کننده ملایم برای ایجاد حس تمیزی بیشتر استفاده کنید.

2. پاکسازی صورت دوبار در روز

تمیز کردن صورت به حذف باقی مانده‌های مواد آرایشی، سلول‌های مرده جمع شده، روغن و گرد و خاک روی پوست کمک می‌کند. عدم لایه برداری مناسب از پوست می‌تواند به کدر شدن و بزرگ شدن منافذ بینی منجر شود. استفاده از تمیزکننده‌های ملایم که با نوع پوست فرد هماهنگی داشته باشند می‌تواند به بهبود وضعیت منافذ بینی کمک کند.

بهتر است هر صبح و عصر این مواد را با کمک آب ولرم شستشو دهید و این اقدامات را به عنوان برنامه مراقبت پوستی خود در نظر بگیرید.

3. حفظ رطوبت پوست

پاک کردن پوست می‌تواند  موم‌ها و روغن‌های طبیعی پوست را از بین ببرد. بنابرین، استفاده از مرطوب کننده‌های مناسب بعد از تمیز کردن پوست می‌تواند به بهبود وضعیت پوست فرد کمک کند. فارغ از این که چه مقدار سبوم در اطراف منافذ بینی شما وجود داشته باشد، استفاده از مرطوب کننده برای حفظ رطوبت و ترمیم موانع طبیعی پوست اهمیت دارد.

4. از ماسک خاک رس استفاده کنید

استفاده از ماسک خاک رس به رسوب گیری و تمیز کردن منافذ پوست کمک می‌کنند. این ماسک‌ها از خاک رس سرشار از مواد معدنی یا زغال‌های فعال شده ساخته شده اند و این موضوع آنها را به گزینه ای مناسب برای بهبود وضعیت منافذ بینی فرد تبدیل می‌کند. زغال یکی از مواد جذب کننده قوی محسوب می‌شود و روغن اضافی و مواد آلوده کننده بینی را به خود جذب می‌کند. در صورتی که فرد پوست بیش از حد خشکی داشته باشد، بهتر است تنها بر روی بینی خود از ماسک‌های خاک رس استفاده کند.

ماسک خاک رس برای خلاصی از شر دانه های سر سیاه روی بینی

5. لایه برداری پوست را فراموش نکنید

بهتر است لایه برداری پوست صورت را به صورت هفتگی و با کمک یک اسکراب صورت، هیدروکسی اسیدها یا سالیسیلیک اسید انجام دهید. این مواد به برداشتن سلول‌های پوستی مرده اطراف منافذ پوست کمک می‌کنند. از استفاده بیش از حد از اسکراب‌ها (مواد لایه بردار) پرهیز کنید، زیرا استفاده بیش از حد از این مواد می‌تواند وضعیت منافذ بینی شما را وخیم تر کند.

6. از بین بردن جوش های سر سیاه روی بینی

نوارهای تمیز کننده بینی می‌توانند برای برداشتن گرد و خاک، روغن اضافی، سلول‌های پوستی مرده و جوش‌های سرسیاه استفاده شوند. نوارهای تمیزکننده منافذ بینی از مواد چسبناک ساخته شده اند و مواد تشکیل دهنده متفاوتی دارند و شما می‌توانید بسته به وضعیت پوست خود به انتخاب نوار تمیزکننده بینی مناسب خود بپردازید.

برای استفاده از این نوارها، کافی است بینی خود را با آب ولرم خیس کنید و بخش چسبناک نوار را به مدت پانزده دقیقه بر روی بینی قرار دهید. زمانی که نوار را از بینی جدا می‌کنید، صورت خود را مجددا با آب ولرم بشویید تا تاثیر این روش را مشاهده کنید.

چسب های از بین بردن جوش سر سیاه بینی

7. بدون کرم ضد آفتاب از خانه خارج نشوید

آسیب ناشی از آفتاب می‌تواند موجب ایجاد ظاهری برجسته تر برای منافذ بینی شود. از پوست خود با استفاده از ضد آفتاب‌های مختلفی که در بازار وجود دارند محافظت کنید. به این موضوع دقت کنید که ضد آفتابی که استفاده می‌کنید شاخص SPF (شاخص محافظت از نور خورشید) 30 یا بالاتر داشته باشد. بیست دقیقه پیش از خروج از خانه از ضد آفتاب استفاده کنید و ضد آفتاب را هر دو ساعت یک بار تجدید کنید.

8. پاکسازی پوست بینی با دستگاه

میکرودرم ابریژن، درمانی است که باید در مطب پزشکان و توسط متخصصان پوست انجام شود. در این روش درمانی، یک دستگاه مکانیکی کوچک برای حذف لایه فوقانی پوست بر روی بینی استفاده می‌شود. این روش به لایه برداری پوست کمک می‌کند و می‌تواند ظاهر منافذ بینی فرد را بهبود دهد.

کاهش منافذ روی پوست بینی با میکرودرم ابریژن

9. استفاده از لایه برداری شیمیایی

لایه برداری شیمیایی به استفاده از اسید‌هایی نظیر گلیکولیک اسید یا لاکتیک اسید برای حذف لایه پوستی فوقانی گفته می‌شود. این اسیدها می‌توانند ظاهر منافذ بینی را کوچکتر کنند.

نکته مهم در انجام لایه برداری پوست بینی

همان طور که گفتیم، قدرت لایه برداری نباید نادیده گرفته شود. این یکی از ساده ترین و اساسی ترین روش‌هایی است که می‌تواند به باز کردن منافذ بینی و باز نگه داشتن دائمی آنها کمک کند. به علاوه، تغییر پشت سر هم در PH (وضعیت اسیدی) پوست می‌تواند مشکلات پوست را سخت تر کند. به همین دلیل بهتر است لایه برداری را به چند بار در ماه محدود کنید، تا پوست شما قادر به حفظ توازن خود باشد.

10. لیزر برای پاکسازی پوست روی بینی

پرتوهای نور می‌توانند برای برداشتن لایه‌های فوقانی پوست استفاده شوند. این موضوع نه تنها ظاهر منافذ بینی را بهتر می‌کند، بلکه به تحریک تولید کلاژن در پوست می‌انجامد.

11. استفاده از بخار

استفاده از بخار، یکی از روش‌هایی است که در مراکز زیبایی دنبال می‌شود و شامل استفاده از بخار برای تامین هوای مرطوب و گرم در اطراف پوست می‌شود. این اقدام به باز کردن منافذ پوست بینی کمک می‌کند. تکنسین‌های زیبایی بعد از استفاده از بخار، معمولا از مواد تخلیه کننده جوش‌های سرسیاه استفاده می‌کنند تا جوش‌های سرسیاه موجود بر روی منافذ بینی را تخلیه کنند. متخصصان مراقبت از پوست استفاده ماهانه از این روش را برای تمیز کردن پوست توصیه می‌کنند.

12. استفاده از سرم رتینول

رتینول یکی از مشتقات ویتامین A است و یکی از سرم‌های قوی محسوب می‌شود. مواد ضد پیری موجود در این سرم موجب تحریک تولید کلاژن در اطراف منافذ بینی می‌شوند، پوست را تمیز تر و محکم تر می‌کنند. افرادی که با منافذ بینی خود مشکل دارند می‌توانند سرم رتینول را در برنامه مراقبت از پوست خود استفاده کنند. بهتر است این سرم به صورت حداقلی و به آرامی به برنامه مراقبت از پوست اضافه شود.

13. روغن درخت چای

روغن درخت چای به درون پوست نفوذ می‌کند، منافذ پوست را باز می‌کند و جوش‌های سرسیاه را خشک می‌کند. مولکلول‌هایی که ترپن نامید می‌شوند در روغن درخت چای وجود دارند و خاصیت ضد میکروبی قدرتمندی دارند. بهتر است از 2 تا 3 قاشق چای خوری از روغن درخت چای به همراه آب بر روی پوست استفاده شود. این محلول باید برای پانزده دقیقه بر روی پوست بماند و سپس با آب ولرم شسته شود.

از خالی کردن جوش های روی بینی در خانه بپرهیزید

مراجعه به کلینیک یا مراکز زیبایی تخصصی برای مراقبت از پوست صورت، قدم مهمی برای باز کردن منافذ پوست محسوب می‌شود. زمانی که منافذ پوست باز شوند، متخصص پوست تخلیه محتویات موجود در این منافذ را شروع می‌کند. خروج این محتویات روشی است که برای حذف باقی مانده‌ها از منافذ، تمیز کردن آنها و کوچک کردن آنها استفاده می‌شود.

این روش، درمان بسیار مناسبی برای منافذ پوستی است و در بعضی مواقع خارج کردن مواد از پوست می‌تواند دردناک باشد، با این حال اگر به صورت منظم به انجام این کار می‌پردازید (هر پنج یا هشت هفته)، به جلوگیری از ایجاد مشکلات پوستی کمک می‌کنید. استفاده از این روش زیر نظر متخصصان پوست و زیبایی اهمیت دارد تا از مشکلات بعدی جلوگیری شود. همچنین به افراد توصیه می‌شود از انجام این کار در خانه پرهیز کنند.

منافذ بسته بینی و جوش های سر سفید

مواد سفید موجود در منافذ بینی همان سبوم پوست است، این ماده روغنی طبیعی است که پوست در لایه جلدی تولید می‌کند. غدد چربی پوست چسبیده به منافذ پوست به طور طبیعی این ماده سفید و چرب را ترشح می‌کند.

سبوم نباید با چرک آکنه، جوش‌های سرسفید یا سرسیاه اشتباه گرفته شود. آکنه، جوش‌های سر سفید و جوش‌های سر سیاه زمانی ایجاد می‌شوند که منافذ پوست مسدود می‌شوند. اگر میزان سبوم یا روغنی که بر روی بینی خود می‌بینید شما را آزاد می‌دهد، شما می‌توانید از ماسک خاک رس برای جذب روغن اضافی استفاده کنید.

اگر منافذ بینی شما به همه درمان‌هایی که در این مقاله نوشته ایم مقاومت نشان داد، بهتر است برای رفع مشکل به سراغ متخصص پوست بروید.

Rate this post

پوست پدیا مرجع تخصصی مشاوره پوست و مو

زیر نظر دکتر گیتا مجید زاده

‎‎۰۲۱۲۶۸۰۶۵۹۵

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
پرسش از دکتر