صفر تا صد درمان کک و مک صورت با لیزر

درمان کک و مک با لیزر های مختلف و به دست متخصصان باتجربه می‌تواند اثربخش باشد. انتخاب لیزر و تنظیمات آن به نوع پوست و نیازهای بیمار بستگی دارد. لیزر پالس شدید نور یا IPL یک دستگاه دیگر است که می‌تواند به برداشتن کک‌ومک کمک کند. اما از آنجا که این دستگاه یک منبع نور با طول موج گسترده است، به صورت تخصصی عمل نمی‌کند و برای درمان کک‌ومک زیاد مؤثر نیست.

کک‌ومک چیست؟

کک‌ومک بیشتر در پوستهای نوع یک تا چهار دیده می‌شود و معمولاً در پوست نوع پنج شایع نیست. ظاهر آنها به شکل لک‌های کوچک، به رنگ قهوه‌ای کمرنگ و با حاشیه‌های غیرمشخص است روی قسمتهایی از پوست که در معرض خورشید بوده‌اند. دلیل ایجاد کک‌ومک تجمع میکروسکوپی مقادیر زیادی ملانین در ملانوسیت است. قرار گرفتن در معرض نور خورشید منجر به تشدید کک‌ومک می‌شود و در طول تابستان، تراکم و رنگ آنها افزایش می‌یابد. کک‌ومک با لنتیجین (Lentigine) متفاوت است.

انواع تیپ پوستی 1 تا 6

 لنتیجین لک‌های قهوه‌ای کوچک و با مرزهای مشخص هستند که هم روی قسمتهایی از پوست ظاهر می‌شوند که در معرض آفتاب بوده و هم در قسمتهایی که در معرض آفتاب نبوده‌اند. این ضایعات روی غشای مخاطی و زیر ناخن هم دیده می‌شوند. دلیل ایجاد آنها افزایش تعداد کلانوسیت در لایه اتصالی درم و اپیدرم است. کک‌ومک را می‌توان با استفاده از تست لامپ وود (Wood Lamp) از لنتیجین تشخیص داد چون در این تست، رنگ کک‌ومک زیاد می‌شود.

عارضه‌های پوستی ناشی از رنگدانه‌ها پیچیده هستند چون انواع مختلفی دارند. بنابراین تعیین اختلال پوستی رنگ‌دانه‌ای برای افراد غیرمتخصص و آموزش‌ندیده دشوار است. اغلب مواقع، ممکن است بیش از یک عارضه پوستی در یک فرد دیده شود.

لنتیجین پوست

شایع‌ترین اختلال‌های رنگ‌دانه‌ای شامل موارد زیر هستند:

  • کک ومک
  • ملاسما
  • خال

درمان پوستهای آسیایی و سبزه اغلب با دو مشکل همراه است: رنگدانه‌سازی درمان‌ناپذیر و ریسک بالای عوارض جانبی ناشی از درمان‌های تهاجمی. به همین دلیل است که درمان رنگدانه باید بسیار دقیق و گاهی مواقع با چند روش باشد.

روش های درمان کک و مک

  • شناسایی صحیح عوامل قابل پیشگیری. مسلماً پیشگیری بهتر از درمان است.
  • مراقبت پوستی قبل و بعد از درمان به منظور حفظ نتایج
  • روش‌های پزشکی مانند لایه برداری و لیزر برای برداشتن رنگدانه‌ها یا کمرنگ کردن آنها
  • گاهی مواقع برای درمان برخی از انواع رنگدانه دارو لازم است. درمان مناسب با تشخیص درست آغاز می‌شود.

رفع کک و مک با لیزر کیو سوییچ

در درمان با لیزر، پالس‌هایی از نور متمرکز و شدید روی نواحی آسیب دیده پوست تابیده می‌شوند. لیزر انواع متخلفی دارد. بر اساس یافته‌های یک تحقیق که در سال 2015 انجام شده، لیزر 1064 Q-switched Nd YAG برای درمان کک‌ومک مؤثر است. نتایج این تحقیق نشان داد که درمان با این دستگاه بیش از 50 درصد کک‌ومک ها را در 62 درصد بیماران کمرنگ کرد.

لیزر کیو سوییچ ND YAG

درمان لک صورت با لیزر کوترا

کوترا (Cutera) فناوری خود را بهبود بخشیده تا برای هر اختلال یک راه حل ایمن و مؤثر ارائه دهد. فناوری‌های کوترا، از Excel V برای درمان ضایعات رنگدانه‌ای یا عروقی گرفته تا Xeo برای درمان آسیب‌های کلی ناشی از نور آفتاب، همگی بی خطر بوده و نتایج مطمئن دربردارند. حتی سخت‌ترین انواع پوست و ضایعات رنگدانه‌ای هم با روش PICO Genesis و با پلتفرم enlighten قابل درمان هستند.

کرایوسرجری

کرایوسرجری (Cryosurgery) با استفاده از سرمای شدید به شکل نیتروژن مایع، سلول‌های پوستی ناهنجار را منجمد می‌کند. کرایوسرجری به طور کلی بی‌خطر است و نیاز به هیچ‌گونه بیهوشی نداشته و دوره نقاهت آن نیز کوتاه است. برخی عوارض جانبی احتمالی شامل هایپوپیگمنتاسیون (کم شدن رنگدانه‌های پوست)، خونریزی و تاول است. کرایوسرجری به ندرت جای زخم و اسکار ایجاد می‌کند.

عوارض لیزر کک و مک صورت

درمان با لیزر به طور کلی بی خطر است. خطر اینکه اثر زخم باقی بماند خیلی کم است. اما ممکن است عوارض جانبی دیگری رخ دهد مانند:

  • خارش
  • ورم
  • قرمزی
  • خشکی و خشن شدن پوست
  • پوسته پوسته شدن
  • عفونت
  • تغییر رنگ پوست

اگر سابقه تبخال دهانی دارید بهتر است که قبل از درمان با لیزر از داروی ضدویروس استفاده کنید چون لیزر می‌تواند باعث تحریک و ایجاد تبخال اطراف دهان شود.

پزشک ممکن است قبل از درمان با لیزر، داروها یا پمادهای دیگری هم برای شما تجویز کند. همچنین ممکن است مصرف برخی از داروها و محصولات را قبل از درمان برای شما ممنوع کند. اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید حتماً با پزشک خود در میان بگذارید.

بهبودی کامل پس از آخرین درمان با لیزر ممکن است تا دو هفته طول بکشد. برای رسیدن به نتایج مطلوب معمولاً چندین جلسه لازم است.

نکات مربوط به برداشتن کک ومک با لیزر

  • کک‌ومک به شکل لک‌های صاف روی پوست است که در سنین پایین ظاهر می‌شوند و با نور خورشید پررنگ‌تر می‌شوند.
  • لیزر Fraxel به آب درون پوست جذب می‌شود و با لایه‌برداری از سطح بالایی پوست، کک‌ومک ها را از بین می‌برد.
  • کرم‌های روشن کننده را می‌توان برای کمرنگ‌تر کردن کک‌ومک ها استفاده کرد اما معمولاً نمی‌توانند آنها را به طور کامل از بین ببرند.
  • معمولاً یک یا دو جلسه مورد نیاز است و دوره نقاهت یک هفته است.
  • استفاده از ضدآفتاب قبل و بعد از درمان اهمیت بالایی در کاهش احتمال بروز این کک‌ومک ها دارد.
  • لیزرهای با کاربرد عمومی می‌توانند نتایج ضعیفی داشته باشند.

بهترین روش درمان لک های سیاه صورت

عوامل ایجاد کک‌ومک

پوست انسان حاوی سلول‌هایی است که ملانوسیت نام دارند و ملانین رنگدانه‌ای تولید می‌کنند. ملانین عامل محافظت پوست در برابر اشعه فرابنفش خورشید است. نور خورشید باعث می‌شود که ملانوسیت دست به تولید بیشتر ملانین بزند. کک‌ومک ناشی از تجمع بیش از حد ملانین در لایه بیرونی پوست است.

بسیاری از افراد که کک‌ومک زیاد دارند پوست روشنی دارند هرچند هر کسی می‌تواند کک‌ومک داشته باشد. با اینکه افراد با پوست روشن کمتر از افراد با پوست تیره‌تر ملانین تولید می‌کنند، ملانوسیت آن‌ها در طول تماس با نور خورشید ملانین بیشتری تولید می‌کند.

کک‌ومک می‌تواند به صورت خود به خود از بین برود. برخی از کک‌ومک ها بسیار ماندگار هستند. برخی دیگر هم به دلیل بیشتر قرار گرفتن در آفتاب، در تابستان قابل مشاهده هستند اما در طول زمستان یا با دوری از نور آفتاب مستقیم کمرنگ می‌شوند. کک‌ومک های ارثی ممکن است با افزایش سن از بین بروند. کک‌ومک هایی که به دلیل نورآفتاب ایجاد می‌شوند با افزایش سن بیشتر می‌شوند.

بهترین روش درمان کک و مک

کک‌ومک ضایعه پوستی خوش‌خیم و شایعی است. اما بسیاری از افراد به دلایل زیبایی دوست دارند آنها را درمان کنند. درمان‌های تهاجمی مانند لیزردرمانی و لایه برداری شیمیایی مؤثر هستند اما دوره نقاهت آنها طولانی است و می‌تواند عوارض جانبی بالایی داشته باشد.

اگر می‌خواهید کک‌ومک خود را درمان کنید با متخصص پوست خود صحبت کنید تا بهترین روش درمان را برای شما تجویز کند. صرفنظر از اینکه چه روشی انتخاب کنید، باید پس از درمان از ضدآفتاب استفاده کنید تا از بازگشت کک‌ومک جلوگیری کنید.

Rate this post

پوست پدیا مرجع تخصصی مشاوره پوست و مو

زیر نظر دکتر گیتا مجید زاده

‎‎۰۲۱۲۶۸۰۶۵۹۵

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر هلما یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 228 مشاهده پرسش
    سلام. خسته نباشید
    من یه مدته که کک و مک پوستم زیاد شده بعد از بارداری و اینکه روی بازو و دست هام و سینه و شکمم هم ایجاد شده. بعضی از این کک و مک ها به صورت قرمز رنگ هست و هیچ برآمدگی یا فرورفتگی هم نداره.لطفا رهنمایی کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      سلام وقت بخیر برای درمان لک صورت باید حتما تشریف بیارین تا از نزدیک به صورت حضوری ویزیت بشین و دوره درمان براتون شروع بشه معمولا برای درمان لک از ار اف فر کشنال استفاده میشه
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر