سوالات شما درباره خاکسپاری جانباختگان ویروس کرونا

احتمالاً شما هم در روزهای گذشته احساس سوزش گلو یا تب را در خود حس کرده اید. در اینجا به علائم ویروس کرونا و تمام سوالات شما درباره تشخیص کرونا می پردازیم. همچنین مساله دیگری که بسیار مهم است شیوه خاکسپاری جانباختگان ویروس کرونا است که ملاحظات زیادی باید برای آن لحاظ شود.

علائم کووید 19 چیست؟

علائمی که تاکنون در بیماران مبتلا به کووید 19 گزارش شده اند انواع خفیف تا شدید بیماری ریوی، تب، سرفه و تنگی نفس هستند.

آیا باید آزمایش ابتلا به کووید 19 را انجام داد؟

در صورت ارتباط مستقیم با افراد مبتلا به کووید 19، سفر به مناطق مبتلا به این بیماری یا ابتلا به علائم ذکر شده باید در خانه مانده و با پزشک خود تماس بگیرید. افراد زیر حتی در صورت خفیف بودن بیماری باید با پزشک تماس گیرند:

  • بیماران سالمند
  • مبتلایان به بیماری زمینه ای شدید
  • مبتلایان به نقص سیستم ایمنی

در صورت ابتلا به علائم شدید همچون درد مداوم، احساس فشار در قفسه سینه، گیجی، عدم توانایی ایستادن یا آبی رنگ شدن لب ها باید فورا با پزشک یا اورژانس تماس گرفته شود. پزشک ابتلای فرد به علائم و نشانه های کووید 19 را بررسی و نیاز به انجام آزمایش را تعیین می کند.

آیا امکان دارد نتیجه آزمایش کووید 19 پس از یکبار منفی بودن، مثبت شود؟

در تست تشخیصی سازمان CDC، نتیجه منفی آزمایش به این معناست که ویروس عامل کووید 19 در نمونه گرفته شده از فرد وجود ندارد. در مراحل اولیه عفونت، عدم تشخیص ویروس امکان پذیر است. در صورتی که نتیجه آزمایش منفی بوده اما فرد به علائمی شبیه به کووید 19 مبتلا باشد، به این معناست که عامل بروز این علائم بیماری کووید 19 نیست.

کووید 19 خاکسپاری جان باختگان کرونا

از آنجایی که افراد فوت شده در اثر کرونا هنوز می توانند ناقل ویروس باشند ملاحظات زیادی در خاکسپاری آنها باید لحاظ شود:

آیا لمس جانباختگان کووید 19 خطرناک است؟

کووید 19 یک بیماری جدید است و محققان هنوز در حال تحقیق بر روی نحوه انتشار آن هستند. باور بر این است که ویروس عامل کووید 19 بیشتر از طریق تماس نزدیک (فاصله کمتر از 1.5 متر) با فرد مبتلا انتشار می یابد. این ویروس اغلب از طریق قطرات ریز تنفسی انتشار می یابد که فرد مبتلا در هنگام سرفه یا عطسه به محیط اطراف پخش می کند.

انتشار این بیماری همانند نحوه انتشار آنفلوآنزا و دیگر بیماری های تنفسی است. این قطرات کوچک می توانند در دهان یا بینی افراد نزدیک فرود آمده یا در ریه آن ها وارد شوند. این نوع انتشار پس از مرگ فرد آلوده، جای نگرانی ندارد. در صورتی که فرد پس از لمس اشیا یا سطوح آلوده دهان، بینی یا چشم های خود را لمس کند امکان دارد به بیماری کووید 19 مبتلا شود. البته، این روش اصلی انتشار ویروس نمی باشد.

بهتر است از لمس افرادی که در اثر این بیماری فوت شده اند خودداری شود. امکان دارد این ویروس از طریق برخی تماس ها همچون گرفتن دست یا بغل کردن فرد فوت شده (پس آماده شدن جسد) کمتر منتقل شود. در صورت امکان باید از انجام فعالیت های دیگر همچون بوسیدن، شستشو دادن یا پوشاندن لباس به جسد قبل، حین یا بعد از آماده شدن آن خودداری کرد.

فوت شدگان کرونا

در صورتی که شستشو یا پوشاندن لباس به جسد از جمله امور فرهنگی یا دینی مهم می باشد، خانواده ها باید جهت کاهش هر چه کمتر میزان قرار گیری در معرض جسد بیمار با رهبران دینی، فرهنگی و موسسات مرتبط با خاکسپاری هماهنگی کنند.

افرادی که این فعالیت ها را انجام می دهند حداقل باید از دستکش های یکبار مصرف استفاده کنند. در صورتی که انتظار پاشیده شدن مایعات می رود، به استفاده از دیگر تجهیزات محافظت شخصی نیاز می باشد. از جمله این تجهیزات می توان به گان یکبار مصرف، محافظ صورت، محافظ چشم و ماسک صورت اشاره کرد. پاکسازی سطوح و وسایل باید طبق دستورالعمل شرکت تولید کننده محصولات پاک کننده و ضد عفونی کننده انجام شود.

محصولات ضد ویروسی که به تایید سازمان EPA آمریکا رسیده اند برای مقابله با کووید 19 موثر تر هستند زیرا ویروس های بیشتری را از بین می برند. پس از برداشتن تجهیزات محافظت شخصی، باید بهداشت دست ها را رعایت کرده و آن ها را به مدت 20 ثانیه با آب و صابون شستشو داد. در صورت نبود آب و صابون می توان از محلول های ضد عفونی استفاده کرد که حداقل 60 درصد آن ها از الکل تشکیل شده است. در صورتی که کثیفی آشکاری بر روی دست ها وجود داشته باشد باید از آب و صابون استفاده کرد.

کارکنان گورستان ها چگونه باید با جانباختگان کرونا برخورد کنند؟

مراسم خاکسپاری این افراد را می توان برگذار کرد. کارکنان موسسات خاکسپاری باید در هنگام مواجه با این افراد طبق برنامه معمول موسسه در زمینه پیشگیری از عفونت و رعایت موارد احتیاط عمل کنند. در صورت نیاز به انتقال جسد به یک کیسه باید اقدامات احتیاطی استاندارد را رعایت کنند. از جمله این اقدامات می توان به پوشیدن تجهیزات محافظت شخصی در هنگامی اشاره کرد که پاشیده شدن مایعات انتظار می رود. پس از انتقال جسد به کیسه، باید با مواد ضد عفونی مورد تایید EPA بیرون کیسه را ضد عفونی کرد. هنگام کار با کیسه حاوی جسد باید از دستکش های یکبار مصرف نیتریل استفاده کرد.

مومیایی شدن را نیز می توان انجام داد. در حین مومیایی کردن باید اقدامات احتیاطی استاندارد را رعایت کرد. در صورت انجام هر گونه فرایندی که در آن آیروسول تولید شده یا برخی مواد شیمیایی به کار گرفته می شود، باید از محافظ های تنفسی مناسب نیز استفاده شود. در صورت احتمال ایجاد بریدگی، سوراخ شدن یا دیگر آسیب های پوستی باید علاوه بر دستکش های نیتریل از دستکش های ضخیم نیز استفاده کرد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ایمنی در فرایند های تولید کننده آیروسول می توان به راهنمای پس از مرگ سازمان CDC مراجعه کرد.

پاکسازی سطوح و وسایل باید طبق دستورالعمل شرکت تولید کننده محصولات پاک کننده و ضد عفونی کننده انجام شود. محصولات ضد ویروسی که به تایید سازمان EPA آمریکا رسیده اند برای مقابله با کووید 19 موثر تر هستند زیرا ویروس های بیشتری را از بین می برند. پس از برداشتن تجهیزات محافظت شخصی، باید بهداشت دست ها را رعایت کرده و آن ها را به مدت 20 ثانیه با آب و صابون شستشو داد.

در صورت نبود آب و صابون می تواند از محلول های ضد عفونی استفاده کرد که حداقل 60 درصد آن ها از الکل تشکیل شده است. در صورتی که کثیفی آشکاری بر روی دست ها وجود داشته باشد باید از آب و صابون استفاده کرد.

جسد افرادی که در اثر کووید 19 درگذشته اند را می توان سوزانده یا به خاک سپرد. البته، کارکنان باید دستورات مراجع محلی یا استانی را در زمینه خاکسپاری یا دیگر امور بقایای جسد مبتلایان به بیماری های عفونی خاص رعایت کنند.

دفن افراد فوت شده در اثر کرونا

در صورت فوت بستگان خارج از کشور بر اثر کرونا چه باید کرد؟

هنگامی که یکی از شهروندان آمریکا در خارج از کشور فوت می کند، افراد نزدیک یا نماینده قانونی او باید مراجع آمریکایی را مطلع کنند. مراجع مربوط به این امور 24 ساعت روز و هفت روز هفته اماده ارائه کمک به نیازی های اورژانسی شهروندان در خارج از کشور هستند.

در صورت فوت یکی از اعضای خانواده در اثر این بیماری در خارج از کشور، شروط بازگرداندن جسد به کشور چیست؟

سازمان CDC کالبد شکافی جسد را قبل از بازگرداندن آن به کشور اجباری نمی داند. بسته به شرایط در زمینه مرگ و میر، امکان دارد برخی کشور ها انجام کالبد شکافی را دستور دهند. منابع حمایتی خانواده شامل سفارت یا کنسولگری محلی، ارائه دهنده خدمات بیمه سفر، مسئول تور مسافرتی، سازمان های حمایتی و مذهبی و کارفرمای شخص فوت شده می باشند. احتمالا شناسایی رسمی جسد فرد درخواست شده و مدارک رسمی نیز توسط افسر کنسولگری سفارت ارائه می شوند.

شروط سازمان CDC برای وارد کردن بقایای انسانی به کشور به مومیایی بودن، سوزانده شدن یا مرگ در اثر یک بیماری نیازمند قرنطینه، بستگی دارد. هم اکنون، کووید 19 یک بیماری نیازمند قرنطینه بوده و وارد کردن بقایای فوت شدگان به کشور نیازمند رعایت استاندارد های موجود در قوانین دولتی است. بقایای این افراد تنها در صورت شرایط زیر می تواند به کشور وارد شود:

  • بقایا سوزانده شده اند.
  • بقایا به خوبی مومیایی شده و تابوت به طور مناسب پملب شده است.
  • بقایا با اجازه مسئول سازمان CDC به کشور وارد شوند. این اجازه باید در تمام مدت ورود به کشور معتبر باشد.

سازمان CDC چه اقداماتی درباره کرونا انجام می دهد؟

وضعیت کنونی به سرعت در حال تغییر بوده و این سازمان به ارائه آخرین اطلاعات به محض در دسترس بودن آن ها ادامه خواهد داد. سازمان CDC به صورت شبانه روزی جهت محافظت از سلامت مردم تلاش می کند.

Rate this post

پوست پدیا مرجع تخصصی مشاوره پوست و مو

زیر نظر دکتر گیتا مجید زاده

‎‎۰۲۱۲۶۸۰۶۵۹۵

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
پرسش از دکتر