شیوه انتقال ویروس کرونا چگونه است؟

همه ما می دانیم ترسناک ترین وجه بیماری کرونا (کووید-19) سرعت انتقال این بیماری و انتشار آن در سرتاسر جهان است. پوست پدیا در این مطلب به تمامی سؤالات شما درباره نحوه انتقال ویروس کرونا پاسخ می دهد تا از نگرانی های شما کاسته شود.

کووید 19 چگونه منتشر می شود؟

کووید 19 یک بیماری جدید است و ما هنوز در حال یادگیری نحوه شیوع و شدت بیماری ناشی از آن می باشیم و نمی دانیم که تا چه میزان ممکن است در ایران شیوع یابد.

انتقال کرونا از فرد به فرد

تصور می شود که ویروس عمدتا از فرد به فرد دیگر گسترش می یابد.

  • بین افرادی که با یکدیگر در تماس نزدیک هستند (فاصله در حدود 2 متر).
  • از طریق قطرات تنفسی که فرد آلوده سرفه یا عطسه می کند.

این قطرات می توانند در دهان یا بینی افرادی که در همان نزدیکی هستند یا احتمالاً در ریه ها استنشاق می شوند فرود بیایند.

انتقال از طریق تماس با سطوح یا اشیاء آلوده

شاید این امکان وجود داشته باشد که فرد با لمس کردن یک سطح یا شیء که ویروس روی آن وجود دارد و سپس لمس کردن دهان، بینی یا احتمالاً چشم ها، به کووید 19 مبتلا شوید ، اما تصور نمی شود این روش اصلی انتقال ویروس باشد.

آیا کسی می تواند ویروس کرونا را بدون بیمار شدن گسترش دهد؟

  • تصور می شود زمانی که افراد بیشترین علامت را دارند ، بیشتر می توانند بیماری را انتشار دهند.
  • درصد کمی احتمال دارد که افراد پیش از بروز علائم ناقل باشند . گزارش هایی از وقوع این حالت با ویروس کرونای جدید گزارش شده است ، اما تصور نمی شود این اصلی ترین شیوه انتشار ویروس به این حالت باشد.

سرعت انتقال کرونا چقدر است؟

سرعت انتشار ویروس از فرد فرد دیگر می تواند متفاوت باشد. برخی ویروس ها مانند سرخک بسیار مسری هستند (به راحتی گسترش می یابند)، در حالی که سایر ویروس ها به راحتی گسترش نمی یابند. عامل دیگر این است که آیا گسترش پایدار است و به طور مداوم و بدون توقف گسترش می یابد؟

به نظر می رسد ویروس ناشی از کووید 19 در برخی مناطق جغرافیایی مبتلا به راحتی و به صورت پایدار در جامعه (“انتشار اجتماعی”) گسترش می یابد.

انتشار اجتماعی به این معنی است که افراد در یک منطقه به ویروس آلوده شده اند، که شامل برخی افراد هستند که مطمئن نیستند چگونه یا کجا آلوده شده اند.

نحوه انتشار ویروس کرونا
نحوه انتشار ویروس کرونا

انتشار ویروس کرونا در ایران

ویروس کرونا در ایران از نظر سازمان بهداشت جهانی در سطح 3 (خطر) قرار دارد:

  • خطر – سطح 3 ، از سفر غیرضروری خودداری کنید ،  تا از انتقال گسترده و گسترده تر پیشگیری شود.
  • هشدار – سطح 2 ، اقدامات احتیاطی پیشرفته را یاد بگیرید
  • تحت نظر – سطح 1 ، اقدامات احتیاطی معمول را انجام دهید

نکات کلیدی درباره کووید 19 در ایران

  • ایران در حال انتشار گسترده ی بیماری تنفسی ناشی از ویروس کرونا جدید (کووید 19) است.
  • مراکز بهداشتی به مسافران توصیه می کنند که از سفرهای غیرضروری جلوگیری کنند.
  • افراد مسن و افراد با بیماری زمینه ای مزمن جدی در هر سنی ، در معرض خطر ابتلا به بیماری شدید قرار دارند.
  • مسافران باید از تماس با افراد بیمار خودداری کنند و دستان خود را حداقل به مدت حداقل 20 ثانیه با آب و صابون بشویند. اگر صابون و آب به راحتی در دسترس نیست ، از یک ضدعفونی کننده حاوی الکل استفاده کنید که حداقل 60 درصد الکل داشته باشد.
  • مسافرانی که از ایران باز می گردند باید پس از بازگشت از سفر ، 14 روز در خانه بمانند ، بر سلامتی آنها نظارت شود و از افراد دیگر دوری کنند .
  • مسافران بیماری که تب ، سرفه و یا تنگی نفس دارند باید قبل از سفر به بیمارستان مراجعه کنند .

وضعیت فعلی ویروس کرونا در ایران

مراکز بهداشتی توصیه می کنند که مسافران از مسافرت های غیرضروری به ایران خودداری کنند. انتشار گسترده بیماری تنفسی ناشی از ویروس کرونا جدید (کووید 19) در ایران گزارش شده است. انتشار گسترده در حال حاضر به این معنی است که افراد به این ویروس آلوده شده اند ، اما نمی دانند چگونه یا کجا  به این ویروس آلوده شده اند، و انتقال ویروس در بسیاری از جوامع در سراسر کشور در حال وقوع است.

بیماری ناشی این ویروس از خفیف تا شدید متغیر است. علائم و نشانه های عفونت شامل تب ، سرفه و تنگی نفس می باشد. این ویروس کرونا جدید باعث ایجاد بیماری شدید و مرگ در بیمارانی که دچار ذات الریه شده اند می شود. عوامل خطر بیماری شدید هنوز مشخص نیست ، اگرچه افراد مسن و افرادی که دارای بیماری زمینه ای مزمن جدی هستند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری های شدید هستند.

کرونا در ایران

راهکارهای محافظتی در برابر کرونا برای مسافران

مراکز بهداشتی به مسافران توصیه می کنند تا از مسافرت های غیر ضروری خودداری کنند. اگر باید مسافرت کنید ، موارد زیر را رعایت کنید :

  • از تماس با افراد بیمار خودداری کنید.
  • از دست زدن به چشم ، بینی یا دهان خود با دست های شسته نشده خودداری کنید.
  • دستان خود را حداقل به مدت حداقل 20 ثانیه با صابون و آب بشویید. اگر صابون و آب به راحتی در دسترس نیست ، از یک ضدعفونی کننده حاوی الکل استفاده کنید که حداقل 60 درصد الکل داشته باشد.
  • تمیز کردن دستها پس از رفتن به توالت بسیار مهم است. قبل از غذا خوردن؛ و بعد از سرفه یا عطسه  دستان خود را بشویید .
  • اگر بیمار هستید از مسافرت خودداری کنید.

اگر 14 روز گذشته در ایران، ایتالیا، چین یا آمریکا بوده اید:

  • بهتر است 14 روز پس از بازگشت از مسافرت ، در خانه بمانید و از افراد دیگر دوری کنید. از حضور در مکان های شلوغ ، اجتماعات گروهی خودداری کنید و فاصله خود با افراد دیگر (تقریباً 2 متر) را رعایت کنید .
  • در صورتی که پس از مسافرت بیمار شده اید ، در مورد مراقبت ها اطلاعات بیشتری کسب کنید.

اطلاعات لازم درباره کرونا برای پزشکان

پزشکان باید از بیماران مبتلا به تب یا علائم حاد تنفسی ، سابقه مسافرت جدید را بپرسند. اگر مسافر مشکوک به کووید 19 می باشد ، برای کسب اطلاعات در مورد ارزیابی ، گزارش ، مراقبت های بالینی و کنترل عفونت به متخصصان مربوطه مراجعه کند.

Rate this post

پوست پدیا مرجع تخصصی مشاوره پوست و مو

زیر نظر دکتر گیتا مجید زاده

‎‎۰۲۱۲۶۸۰۶۵۹۵

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
پرسش از دکتر