دستور العمل پیشگیری از بیماری کرونا (این مقاله به روز رسانی می شود)

همانطور که میدانید مدتی است که ویروس کرونا (کووید-19) در کشورهای جهان شیوع پیدا کرده است و اولین و بهترین راه حل این مشکل، پیشگیری از ابتلا به کرونا است. در همین راستا، پوست پدیا که رسانه سلامتی و تندرستی شماست، رسالت خود می داند در این برهه حساس مواردی را جهت پیشگیری از کرونا به شما ارائه کند.

اقدامات ایمنی در برابر کرونا برای همه

افراد باید همواره آخرین اخبار طغیان بیماری کووید 19 را از وبسایت سازمان بهداشت جهانی یا مراجع بهداشتی محلی و کشوری خود دریافت کنند. بسیاری از کشور ها مواردی از ابتلا به این بیماری را شناسایی کرده و برخی دیگر نیز با طغیانی از آن رو به رو شده اند. مراجع چین و برخی کشور های دیگر در آهسته کردن یا مهار این طغیان موفق شده اند. با این حال، وضعیت غیر قابل پیش بینی بوده و باید آخرین اخبار را به طور منظم دنبال کرد.

نحوه محافظت از خود در برابر کرونا

سالمندان و افرادی که به بیماری های زمینه ای مزمن و شدید ابتلا دارند، از نظر ابتلا به عوارض جدی تر بیماری کووید 19 در معرض خطر بالا تری هستند. از نمونه این بیماری ها می توان به بیماری قلبی، ریوی یا دیابت اشاره کرد. افراد باید درباره اقداماتی که می توان جهت محافظت از خود انجام داد، با پزشک مشورت کنند.

میزان شیوع کرونا در دنیا 29 فروردین 1399 (17 آپریل 2020)

میزان شیوع کرونا در دنیا

از نحوه انتشار بیماری آگاه باشید

در حال حاضر، هیچ واکسنی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید 19 وجود ندارد. بهترین راه پیشگیری از ابتلا به بیماری، اجتناب از قرار گیری در معرض ویروس می باشد. باور بر این است که این ویروس اغلب به صورت فرد به فرد منتقل می شود. افراد باید از داشتن تماس نزدیک با یکدیگر اجتناب کرده و حداقل 1.5 متر از یکدیگر فاصله داشته باشند. این بیماری از طریق قطرات تنفسی کوچکی منتقل می شود که فرد بیمار در هنگام سرفه یا عطسه کردن به محیط اطراف وارد می کند. این قطرات ریز می توانند در دهان یا بینی افراد مجاور وارد شده یا به درون ریه های آن ها کشیده شوند.

منحنی روند بیماری کرونا در جهان 29 فروردین 1399 (17 آپریل 2020)

منحنی روند بیماری کرونا در جهان

اقداماتی جهت محافظت از خود

موارد زیر را حتما رعایت کنید:

دست های خود را به طور مرتب شستشو دهید.

دست های خود را به صورت متداول و هر بار حداقل به مدت 20 ثانیه شستشو دهید. شستشوی دست ها پس از بودن در مکان های عمومی، خالی کردن بینی و سرفه یا عطسه کردن بسیار اهمیت دارد. در صورت عدم دسترسی به آب و صابون می توان از محلول های پاک کننده ای استفاده کرد که حداقل 60 درصد آن ها از الکل تشکیل شده است. تمام سطح دست ها باید از محلول پوشیده شده و به قدری به هم مالیده شوند که خشکی آن ها احساس شود. در صورت شسته نبودن دست ها باید از لمس چشم ها، بینی و دهان اجتناب شود.

از برقراری تماس نزدیک خودداری کنید

از برقراری تماس با افراد بیمار خودداری کنید. در صورت انتشار بیماری کووید 19 در جامعه باید فاصله مناسب بین خود و دیگران را رعایت کرد. این توصیه برای افرادی که از نظر ابتلا در معرض خطر بالا تری هستند، ضرورت بیشتری دارد.

اقداماتی جهت محافظت از دیگران

در صورت بیمار بودن مگر برای دریافت مراقبت پزشکی، از خانه بیرون نروید.

هنگام عطسه یا سرفه کردن، دهان و بینی را به وسیله یک دستمال یا ناحیه داخلی آرنج بپوشانید.

دستمال های استفاده شده را در سطل زباله انداخته و فورا دست های خود را به مدت حداقل 20 ثانیه با آب و صابون بشویید. در صورت عدم دسترسی به آب و صابون می توان از محلول های پاک کننده ای استفاده کرد که حداقل 60 درصد آن ها از الکل تشکیل شده است.

از ماسک صورت استفاده کنید

قبل از نزدیک شدن به دیگران و قبل از ورود به مطب پزشک از ماسک صورت استفاده کنید. در صورت عدم امکان استفاده از ماسک به دلیل تنگی نفس یا موارد دیگر باید سرفه ها و عطسه های خود را پوشاند. همچنین، افرادی که به اتاق بیمار وارد می شوند باید از ماسک صورت استفاده کنند.

سطوح را تمیز و ضد عفونی کنید

سطوحی را که به صورت متداول لمس می شوند، به صورت روزانه پاکسازی و ضد عفونی کنید. این موارد شامل میز ها، دستگیره های در، کلید چراغ ها، پیشخوان آشپزخانه، تلفن ها، صفحه کلید ها، توالت ها، شیر های آب و سینک ها می شوند. سطوح کثیف را قبل از ضد عفونی، به وسیله مواد شوینده یا آب و صابون تمیز کنید.

انواع خانگی مواد ضد عفونی کننده که به تایید سازمان EPA رسیده اند برای این کار مناسب هستند. از محصولاتی استفاده کنید که برای ضد عفونی کردن سطوح مناسب هستند. از جمله این موارد می توان به نمونه های زیر اشاره کرد:

  • محلول های الکلی: مقدار الکل این محلول ها باید حداقل 70 درصد باشد.
  • لکه بر خانگی رقیق شده

جهت تهیه محلول لکه بر می توان 5 قاشق غذا خوری لکه بر را در اندکی کمتر از 4 لیتر آب (یک گالن) ترکیب کرد. همچنین می توان 4 قاشق چایخوری لکه بر را در 1 لیتر آب ترکیب کرد.
جهت اطلاع از شرایط مصرف و تهویه مناسب محل مصرف به دستورالعمل های تولید کننده مراجعه کنید. قبل از استفاده از محصول تاریخ انقضای آن را بررسی کرده و هرگز لکه بر خانگی را با آمونیاک یا هر گونه پاک کننده دیگر ترکیب نکنید. لکه بر های خانگی که به تاریخ انقضای خود نرسیده و به طرز صحیح رقیق شده اند، در از بین بردن ویروس های کرونا موثر هستند.

تعداد ابتلا به بیماری کرونا در ایران و خاورمیانه 29 فروردین 1399 (17 آپریل 2020)

تعداد ابتلا به بیماری کرونا در ایران و خاور میانه

اقدامات ایمنی برای افرادی که به تازگی به نواحی پر خطر سفر کرده اند:

افرادی که ظرف 14 روز گذشته به نواحی آلوده به ویروس کرونا سفر داشته اند موارد زیر را رعایت کنند:

  • از راهبرد های ذکر شده در بالا پیروی کنید.
  • در صورت احساس بیماری حتی داشتن علائم خفیفی چون سردرد، تب خفیف و آبریزش بینی تا هنگام بهبود یافتن خود را در خانه قرنطینه کنید. اگر نیاز است که برای انجام اموری همچون خریدن غذا به بیرون از خانه رفته یا فردی به خانه شما بیاید جهت اجتناب از انتقال بیماری به دیگران از ماسک استفاده کنید. اجتناب از تماس با دیگران و رفتن به مراکز درمانی علاوه بر بخشیدن امکان داشتن عملکرد مناسب به این مراکز، به محافظت از فرد و اطرافیان او در برابر کرونا و دیگر ویروس ها کمک می کند.
  • در صورت ابتلا به تب، سرفه و تنگی نفس باید فورا به دنبال درمان پزشکی بود. زیرا ممکن است این موارد ناشی از یک عفونت تنفسی یا بیماری جدی تر باشند. افراد باید هر گونه سفر اخیر خود یا تماس با مسافران مناطق دیگر را به پزشک خود اطلاع دهد. آگاه کردن پزشک از این موارد او را در هدایت بیمار به مرکز درمانی مناسب یاری می کند. همچنین، با این کار می توان به پیشگیری از انتشار احتمال ویروس کرونا و دیگر ویروس ها کمک کرد.

نحوه پوشیدن، استفاده، خارج کردن و دور انداختن ماسک

  • لازم به ذکر است که همه افراد باید از ماسک استفاده کنند.
  • قبل از دست زدن به ماسک دست هایتان را به وسیله یک محلول الکل پایه یا آب و صابون شستشو دهید.
  • ماسک را گرفته و از نظر داشتن سوراخ یا پارگی بررسی کنید.
  • ماسک باید به گونه ای پوشیده شود که قسمت دارای نوار فلزی بالا بوده و بخش رنگی آن به سمت بیرون باشد.
  • پس از قرار دادن ماسک نوار فلزی آن را با دو انگشت گرفته و فشار دهید تا شکل بینی را به خود گیرد.
  • ماسک را پایین بکشید تا نواحی دهان و چانه را بپوشاند.
  • پس از استفاده، ماسک را با باز کردن بند های پشت سر برداشته و آن را به دور از صورت و لباس های خود نگه دارید تا از تماس با نواحی احتمالی آلوده اجتناب شود.
  • ماسک را فورا پس از استفاده در یک سطل بسته بیندازید.
  • پس از لمس کردن و دور انداختن ماسک بهداشت دست ها را رعایت کنید: جهت انجام این کار از محلول الکل پایه استفاده کرده و در صورت وجود کثیفی آشکار دست های خود را با آب و صابون بشویید.
5/5 - (1 امتیاز)

پوست پدیا مرجع تخصصی مشاوره پوست و مو

زیر نظر دکتر گیتا مجید زاده

‎‎۰۲۱۲۶۸۰۶۵۹۵

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
پرسش از دکتر