۷ علت دانه های قرمز روی پوست بدون خارش

 در این مقاله برخی از شایع ترین علل دانه های قرمز روی پوست بدون خارش، به صورت دقیق مورد بررسی قرار میگیرد. انواع لکه های قرمز بدون خارش ممکن است بسیار متفاوت تر از بثورات “طبیعی” پوست باشند و به دلایلی مشابه با انواع لکه های قرمز روی پوست با خارش ایجاد شوند.

خوانندگان عزیز! در این مقاله نام بیماری های متعددی به کار رفته است که پیشتر در همین سایت به صورت مفصل به علل و درمان آن ها پرداخته شده است. لذا خواهشمند است حتما بر روی لینک های داخل مقاله کلیک کنید تا به صورت دقیق از این بیماری ها آگاه شوید.

 پوست ما مستعد ابتلا به بثورات، لکه ها و برآمدگی های مختلف است.  بیشتر اوقات ، این لکه های قرمز روی پوست بی آزار بوده و خود به خود از بین می روند. با این حال، یافتن علل مشترک ایجاد کننده موارد شایع مشابه بسیار مفید است زیرا  می‌توان هنگام ظهور به درستی از آن‌ها مراقبت کنیم.

آیا راش های پوستی نشانه کرونا است؟

مشاهدات اولیه در زمینه کرونا، راش های پوستی و ضایعات داخل دهان را به عنوان یکی از علائم احتمالی کووید-19 مطرح کردند اما دانشمندان باور داشتند که برای اثبات این ادعا، نیاز به تحقیقات بیشتری است.

در ماه می 2020، دانشمندان کل دنیا مقاله ای را منتشر کردند که در آن از مشاهده بیماران کرونایی با جوش های قرمز همراه با خارش و راش های صورتی یا قرمز شبیه به سرخک خبر داند. به همین ترتیب در مطالعه دیگر بیان شد که 21 بیمار مبتلا به کرونا در اسپانیا با علائم راش های قرمز پوستی مشاهده شدند و 29% از بیماران دارای التهابات و ضایعات دهانی بودند که این ضایعات دهانی حدوداً 12 روز پس از مشاهده علائم کرونا در فرد دیده می شد.

با وجود اینکه دانشمندان هر روزه مشاهداتی از بیماران کرونایی دارای راش های پوستی دارند اما به دلیل محدودیت نمونه های تحت مطالعه و عدم وجود گروه نظارتی، نظر قطعی درباره اینکه آیا این راش ها یکی از علائم کرونا هستند یا خیر ممکن نیست و هنوز چالش های زیادی بر سر این موضوع وجود دارد، هر چند بسیاری از دانشمندان نظر قطعی بر این امر دارند و معتقدند علائم پوستی نوعی حساسیت به داروهای مصرفی بیماران کرونا نیست. پوست پدیا در مطلب علائم پوستی کرونا به طور مفصل به این موضوع پرداخته است.

درمان پوست مرغی

 پسوریازیس، علت دانه های قرمز روی پوست سر

 پسوریازیس نوعی بیماری خود ایمنی پوست است که منجر به ایجاد پلاک‌های قرمز و پوسته دار می گردد. این ضایعات اغلب روی آرنج و زانوها دیده می‌شوند اما پسوریازیس در هر جایی از بدن از جمله پوست سر، کمر، ناخن‌ها و حتی دستگاه تناسلی ممکن است ظاهر شود. “

پسوریازیس یک بیماری ژنتیکی، خود ایمنی ، التهابی است که در آن سلول‌های پوست شما به سرعت تقسیم می‌شوند اما به اندازه کافی سریع نمی‌ریزند.  به همین دلیل پلاک های ملتهب به همراه پوسته ایجاد می‌شوند.

 پسوریازیس اغلب با آرتریت پسوریاتیک، سندرم متابولیک، افزایش تری گلیسیرید، افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و چاقی همراه است. بنابراین چیزی نیست که بخواهید آن را نادیده بگیرید.

جوش های قرمز روی ساق پا و دست: کراتوز پیلاریس

 آیا متوجه دانه های قرمز روی ساق پا و برآمدگی‌های خشن بر روی بازوها ، پاها یا گونه های خود شده اید؟  این ضایعات در اثر احتباس کراتین در دهانه های فولیکول های مو ایجاد می شوند و در اثر  تماس با هوای خشک تشدید می یابند.

 گرچه بیماری با افزایش سن بهبود می یابد، اما می توان با استفاده از مرطوب کننده ها و لایه بردارهای موضعی از جمله هیدروکسی اسیدهای آلفا و بتا مانند سالیسیلیک ، لاکتیک یا گلیکولیک آن را کنترل نمود. اگر این ها نیز کمکی نکردند، از متخصص پوست خود بخواهید که تجویز رتینوئید را امتحان کند. همچنین برای درمان جای جوش نیز روش های مختلفی نظیر لیزر، لایه برداری پوست، میکرونیدلینگ و … وجود دارد که می توان با مشورت پزشک از آن ها استفاده کرد.

درمان کراتوز پیلاریس

 آنژیوما گیلاسی

 این برجستگی های گیلاس مانند قرمز که متداولا روی پوست می‌بینید، از تجمع  گروهی از رگ های خونی متسع تشکیل شده اند.  ما هنوز درباره ی علت پدید آمدن این ضایعات مطمئن نیستیم ، اما در اکثر مردم تا  سن 30 سالگی کم کم به وجود می آیند. خطرناک نیستند، به طور کلی خارش یا درد نداشته و معمولاً خونریزی نمی کنند. نیازی به درمان ندارند ، اما می توان با لیزر یا اصلاح آن ها را ازبین برد.

آنژیوما گیلاسی

اگزما چیست؟

اصولاً بسیاری از بیماری های پوستی با اگزما اشتباه گرفته می شوند اما ما در مقاله زیر کاملاً به تشخیص و درمان اگزما پرداخته ایم. برای اطلاع بیشتر کلیک کنید:

درمان اگزما

فولیکولیت

 این برجستگی های کوچک قرمز که در قسمت های پشت بدن، قفسه سینه، شانه ها و باسن وجود دارند، در اثر التهاب و تحریک فولیکول های مو ایجاد شده و گاهی مرتبط با وجود باکتری و قارچ های روی پوست می باشند. او تعویض فوری لباس های عرق کرده بعد از تمرین ورزشی ، استفاده از دستمال مرطوب حاوی اسید سالیسیلیک و استفاده از مواد ضد باکتری و ضد قارچ هنگام استحمام ، و حتی گاها استفاده از یک محلول ضد باکتری موضعی را تجویز‌می‌کند.

بیماری فولیکولیت

 مویرگ های پاره شده

 لکه های قرمزی که روی صورت ظاهر می شوند ، غالباً در اثر پاره شدن مویرگ های ریز زیر سطح پوست ایجاد می شوند.به گفته وی، برخی از شایع ترین دلایلی که باعث پاره شدن رگ های خونی می شوند شامل تغییرات هورمون ها ، آسیب ناشی از آفتاب و بیماری های پوستی همانند روزاسه می‌باشد.

 خوشبختانه اگر این لکه های قرمز ناشی از تغییرات هورمونی باشند، به خودی خود از بین می روند. در صورت وجود آسیب ناشی از آفتاب یا یک بیماری پوستی مانند روزاسه، متخصص پوست و مو شما می تواند آن را معالجه کند.

نشانه های جوش های هورمونی در زنان چیست؟

 پیش دیابت

 یکی از دلایل قابل بررسی لکه های قرمز مشکوک توسط متخصص پوست، احتمال ابتلا به دیابت است. از آنجا که پیش دیابتی ها بیش تر از سایر افراد در معرض خطر ابتلا به عفونت های پوستی هستند در نتیجه بیش تر دچار انواع بثورات پوستی می‌شوند. گرانولوم آنولار و گزانتوماتوز اروپتیو نمونه های شایع این بثورات هستند.

 محصولات آرایشی بهداشتی

به مواد موجود در لوازم آرایشی بهداشتی خود، به ویژه محصولات مراقبت از مو، دقت کنید.

 گرچه رنگ مو شایع ترین علت است، اما سایر محصولات مو  از جمله اسپری مو ، شامپو و نرم کننده ها نیز می توانند باعث قرمزی، خارش و التهاب پوست شوند.

اغلب این نوع از واکنش های پوستی در اثر  اسانس های موجود در این محصولات یا پروپیلن گلیکول ایجاد می شوند.

‎ فقط نرم کننده‌ها حاوی ماده ای به نام ایزوپروپیل میریستات هستند که در صورت عدم شستشوی مناسب پوست سر، می‌توانند منافذ را مسدود کرده و منجر به ایجاد آکنه شوند. آیا می‌خواهید بدانید که بهترین راه برای فهمیدن اینکه کدام یک از محصولات دلخواهتان عامل لکه‌های پوستتان است، چیست ؟ کافی است  برای جلوگیری از ایجاد لکه  چند هفته از مصرف این محصولات خودداری کنید.

عوارض رنگ مو

‎ همچنین سایر شرایط جدی می‌توانند به صورت بثورات ، لکه‌ها، یا برآمدگی‌های قرمز روی پوست ظاهر شوند هرچند که شایع نیستند، از جمله:

‎ سرطان پوست

‎ سرطان پوست ، از ملانوم گرفته تا سرطان سلول لایه بازال ، ممکن است به شکل لکه های قرمز ، پلاک های پوسته ریزی دهنده یا حتی خال قرمز روی پوست ظاهر شود. در صورت مشاهده هرگونه برآمدگی یا لکه ای روی بدن که شرایط زیر را دارد، حتماً با پزشک مشورت کنید که:

‎ با گذشت زمان از بین نمی رود

‎ · در حال تغییر یا بدتر شدن است

‎ · ناگهان ، بدون هیچ دلیل واضحی ظاهر می شود

‎ · مشکوک به نظر می رسد است و باعث نگرانی شما می شود.

‎ تشخیص زودرس سرطان پوست

‎ خطرناک ترین انواع ضایعات پوستی خال های سرطانی هستند.  خال های معمولی طبیعی هستند و هیچ خطری ندارند.  اما همیشه ریسک این را دارند که : اگر رنگ ، اندازه یا فرم آن تغییر کند می تواند به سرطان خطرناک پوست تغییر یابد.  اگر مطمئن نیستید ، حتماً این خال  را بررسی کنید.  1.3 میلیون نفر در سطح جهان به این سرویس اعتماد دارند و به آنها در نظارت بر سلامتی پوستشان در خانه کمک می کند.  این سرویس در حال حاضر بیش از 27000 سرطان پوست را تشخیص داده و به نجات جان افراد بزرگسال و کودک کمک کرده است.

3.5/5 - (2 امتیاز)

پوست پدیا مرجع تخصصی مشاوره پوست و مو

زیر نظر دکتر گیتا مجید زاده

‎‎۰۲۱۲۶۸۰۶۵۹۵

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر حمیدی سه شنبه ۲۴ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 351 مشاهده پرسش
    سلام باعرض خسته نباشد خدمت پزشکان محترم از چندسال پیش داخل مو سرم دانه قرمز رنگی بو کم کم زیاد شد وهمچنین بزرگترشدچه راحلی مدنظرشماس ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده سه شنبه ۲۴ تیر ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام وقت بخیر

      ابتدا لازم هست از نزدیک معاینه شوید تا تشخیص داده شوند این دونه ها به چه علتی ایجاد شده اند و سپس درمان مناسب با شرایط شما برایتان صورت گیرد.

  • تصویر کاربر سام سه شنبه ۲۴ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 297 مشاهده پرسش
    سلام.پسر هشت ساله م مدتی تاولی زیر انگشت شصت پاش هست الان حس کردم شاید میخچه ست.چسب میخچه زدم الان این شکلیه.چی بزنیم خوب بشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده سه شنبه ۲۴ تیر ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام وقت بخیر

      برای اظهار نظر تخصصی که چه راه درمانی برای ایون مناسب است لازم هست از نزدیک معاینه شوند.

  • تصویر کاربر فضه چهارشنبه ۳ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 377 مشاهده پرسش
    دیروز دست چپم اسکن کردم امروز دم گیلاس دم کردم خوردم الان دست چپم پر شد از دانه ی ریز قرمز درصمن شیمی هم میشم
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده چهارشنبه ۳ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام وقت بخیر معمولا جوشانده های گیاهی احتمال حساسیت پوستی رو ایجاد میکنند بهتر هست که استفاده نکنید لیف روی پوستتون نکشید واگر تا یک هفته برطرف نشد حتما با همکارانم در بخش روابط عمومی تماس بگیرید تا براتون وقت رزرو کنند ودر اسرع وقت تشریف بیارین
  • تصویر کاربر S سه شنبه ۲۴ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 258 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر مدتی هست نقطه های قرمز خونی روی پوستم ایجاد شده میخواستم بدونم علتش چیه ؟
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده سه شنبه ۲۴ تیر ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام وقت بخیر

      این مورد میتواند دلایل زیادی داشته باشید برای اظهار نظر تخصصی لازم هست از نزدیک معانه شوید.

  • تصویر کاربر زهرا سه شنبه ۹ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 229 مشاهده پرسش
    سلام چند ماه پیش یه جوش روی ساق پام دراومد روش قرمز بود هیچ خارش یا سوزشی نداشت و سرش باز بود بعد یه مدت رنگش تغییر کرد و قهوه ای شد و از بین نمیره و الان دوتا دیگه دراومده میخواستم بدونم چه بیماریی هست
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده سه شنبه ۹ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام وقت بخیر احتمال حساسیت پوستی بسیار زیاده امکان داره لطفا در محل های ذکر شده به هیچ عنوان لیف نکشید ودر اسرع وقت تشریف بیارین تا توشط پزشک متخصص ویزیت بشین
    2. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده سه شنبه ۹ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      میتونین همه روزه از ساعت 8 صبح تا 9 شب با شماره های مطب تماس بگیرین تا همکارانم در بخش روابط عمومی براتون وقت رزرو کنند
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر FAB چهارشنبه ۱۰ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 254 مشاهده پرسش
    سلام من یه دختر۲۱ساله هستم که حدود۲ساله جوش سفیدی روی لبم هست وچون ظاهرلبم رازشت میکرد اون رامیکندم وخون میومدمیخواستم ببینم علتش چیه و راه درمانش چیه؟ایااحتمال سرطان هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده چهارشنبه ۱۰ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام وقت بخیر معمولا در این موارد جوش رو تخلیه میکنند خودتون به هیچ عنوان دستکاری نکنید و حتما تشریف بیارین تا توسط پزشک متخصص این کار انجام بشه
  • تصویر کاربر اسماعیل چهارشنبه ۲۹ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 220 مشاهده پرسش
    یه لکه قرمز روی پوست صورتم تشکیل شده و بدون خارش است
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده چهارشنبه ۲۹ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام وقت بخیر احتمال حساسیت پوستی بسیار زیاد هست در صورت امکان لطفا از صورتتون برامون عکس ارسال کنید ودر صورت تمایل لطفا با مطب تماس بگیرین تا همکارانم سریع ترین وقت رو براتون رزرو کنند
  • تصویر کاربر ELI شنبه ۹ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 262 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید
    من دختری ۱۷ ساله هستم چند سالی میشه که روی بازوها و ران پا و پشت ران پای من جوش هایی میزنه البته اونقدر قرمز و بزرگ نیستند اما زیبایی برای من مهمه ... میخواستم راه درمان رو جویا بشم ... ممنون از پاسخگویی شما
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۹ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام وقت بخیر برای درمان جوش های بدن حتما باید از نزدیک ویزیت بشین تا نوع جوش ها معلوم بشه و دوره درمان براتون شروع بشه لطفا لیف نکشید و در اسرع وقت با همکارانم در بخش روابط عمومی تماس بگیرین تا نزدیک ترین وقت رو براتون رزرو کنند
  • تصویر کاربر مینا شنبه ۲۸ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 252 مشاهده پرسش
    سلام
    الان چند وقته روی پاهام دونه های قرمزی زده که زیر پوستی هستند و خارش هم ندارند.
    اول تعدادشون کم بود ولی الان زیادتر شده.
    ممنون میشم اگه بفرمایید دلیلش چیه؟
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۲۸ تیر ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام عزیزم

      با یک شرح حال ساده نمیتوان اظهار نظر کرد که این دونه های قرمز به چه علتی ایجاد شدن برای اظهار نظر تخصصی باید از نزدیک معاینه شوید 

  • تصویر کاربر نیکی دوشنبه ۱۱ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 244 مشاهده پرسش
    ابتدا طبق روند دو سال اخیر کف دستم متورم شد سپس روی دست و روی پا دانه کهیر زد ولی بر خلاف دفعات قبل بطو ناگهانی و همزمان در چند یاعت تعداد زیادی احتمالا حوش روی صورت ظاهر شد
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده دوشنبه ۱۱ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام وقت بخیر در رابطه جوش های صورتتون و کهیر حتما باید به صورت حضوری تشریف بیارین تا توسط پزشک متخصص ویزیت انجام بشه براتون.همچنین شما میتونین به صورت انلاین از لینک زیر وقت بگیرین پزشک مجموعه ما با شما تماس تصویری خواهند داشت
    2. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده دوشنبه ۱۱ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر