انواع حساسیت پوستی در بارداری + درمان

مشکل حساسیت پوستی در بارداری بانوان بسیار شایع است؛ حتی در افرادی که تاکنون سابقه حساس بودن پوست را نداشته اند. برخی از بخش های بدن ممکن است به دلیل خشک بودن واکنش نشان دهند و دیگر نواحی نیز به علت زخم های مربوط به گرما و یا در اثر عوامل خارجی (نظیر کرم و پماد هایی که استفاده می کنید) حساس می شوند.

این در حالی است که برخی افراد از محصولات و کرم های مذکور برای بیش بیست سال استفاده کرده اند و مشکل حساس شدن پوست به شکل ناگهانی پدیدار می شود. معمولا حساس ترین ناحیه بدن در این شرایط شکم بانوان است چرا که دچار کشیدگی می شود و این موضوع تا ماه آخر بارداری ادامه دارد. از جمله دیگر نواحی بدن که پتانسیل حساس شدن در دوره بارداری را دارند می توان به پایین کمر ، ران و باسن اشاره کرد.

علل خارش بدن در بارداری

خارش در حد معمولی و ضعیف عاملی برای نگرانی بانوان باردار نیست. اما اگر میزان خارش پوست آن ها شدید شود، باید بدانید که این موضوع می تواند نشانه وجود مشکلی در کبد به نام کلستاز بارداری باشد.

این مشکل در بین هر ۱۰۰ بانوی حامله فقط یک نفر را مورد هدف قرار می دهد اما به هر حال به توجه پزشکی نیاز خواهد داشت.

با رشد و بزرگ شدن شکم شما در دوره بارداری، پوست این ناحیه نیز کشیده می شود و استرچ مارک هایی مشاهده می شود و در نتیجه خارش ضعیفی در پوست خود خواهد داشت. امکان به وجود آمدن خارش در اثر تغییرات هورمونی نیز وجود دارد.

خارش شکم در بارداری

با بزرگتر شدن شکم ، پوست روی آن کش آمده و سفت می شود. در نتیجه این اتفاق ، حس خارش و خشکی آزاردهنده ای به سراغ فرد می آید. اگر در ماه های آخر بارداری خود ، مشکل خارش شدید در پوست را تجربه کردید که همراه با علائم دیگری همچون حالت تهوع ، استفراغ ، از دست دادن اشتها ، زردی و خستگی بود حتما با یک پزشک مشورت داشته باشید.

این موضوع می تواند نشانه کلستاز باشد که مرتبط با کارکرد صحیح کبد در بدن بانوان است. پزشک معالج شما ممکن است جهت تشخیص کلستاز از آزمایش های خونی استفاده کند. کلستاز در هر ۵۰ بانوی حامله در یک نفر به وجود می آید و پس از دوره بارداری از بین خواهد رفت.

درمان خارش شکم در بارداری

جهت تسکین خارش در شکم باید پوست این بخش از بدن را مرطوب نگه دارید. همچنین امکان استفاده از کرم های ضد خارش نظیر لوسیون کالامین وجود دارد.

انواع حساسیت پوستی در دوره بارداری

از جمله تغییرات پوستی رایج در دوره بارداری بانوان می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • علامت های کشیدگی پوست
  • تغییر رنگ و تجمع رنگدانه ها در پوست
  • افزایش حساسیت
  • خارش بدن در بارداری
  • جوش و بیرون ریختن پوست
  • خشکی و حس خارش در پوست

حساسیت به خورشید

متاسفانه باید به بانوانی که قرار است مادر شوند بگوییم ، مفهوم «درخشش بارداری» مربوط به یک پوست جذاب و برنزه شده نیست. در حقیقت شما باید سعی کنید در حین بارداری تا حد ممکن از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب اجتناب کنید. این بدان دلیل است که هورمون هایی که در مادران در حال افزایش هستند پوست شما را مستعد ایجاد لکه های سیاه به نام ملاسما خواهند کرد.

 قرار داشتن در معرض آفتاب می تواند یک محرک اصلی برای بروز مشکلات پوستی در دوره بارداری باشد. بنابراین از کلاه های آفتاب گیر بزرگ و چتر های ساحلی استفاده کنید و از کرم های ضد آفتاب با میزان SPF حداقل ۳۰ استفاده کنید.

امن ترین محافظ در برابر خورشید جهت استفاده در حین بارداری ، محصولات معدنی و فیزیکی هستند که معمولا با تیتانیوم اکسید یا زینک اکسید تولید می شوند. کرم های ضد آفتاب شیمیایی نظیر اکسی بنزون، هوموسالات و آووبنزون ممکن است منجر به حساسیت پوستی در بارداری شوند و ریسک های بالایی را با خود به همراه دارند. زمانی که بهترین و امن ترین گزینه را برای خود و کودکتان انتخاب کنید حس بهتری خواهید داشت.

جوش شکم در بارداری

اگر از گذشته نیز با مشکل جوش و آکنه دست و پنجه نرم می کردید ، ممکن است جوش های شما در دوره بارداری تحریک شده و حساس شوند. هورمون های افزایش یافته در بدن شما ، غدد چربی را تحریک می کنند تا چربی بیشتری تولید کنند و در نتیجه شاهد افزایش جوش و برآمدگی های پوستی خواهید بود. باید پاکسازی روتین و منظمی برای پوست خود در نظر بگیرید. می توانید کار را با یک صابون صورت معمولی و بدون نیاز به تجویز دکتر آغاز کنید.  جهت جلوگیری از حالت تهوع ، پیشنهاد می کنیم از صابون های بدون عطر و رایحه خاص استفاده کنید.

شما برای درمان جای جوش کدام یک از روش های زیر را انتخاب می کنید؟ ابتدا با این روش ها آشنا شده و با آگاهی بیشتر انتخاب کنید:

پوست خود را هر روز صبح و هر شب قبل خواب شست و شو دهید. اگر بیشتر از این به پاکسازی پوست خود بپردازید احتمال خشکی آن وجود دارد. سپس از یک استریجنت جهت از بین بردن چربی های پوستی استفاده نمایید. استفاده از استریجنت های درمانی جوش ها را به هیچ وجه پیشنهاد نمی کنیم چرا که ممکن است مواد دارویی درون آن ها برای بانوان باردار مناسب نباشد.

در نهایت این پروسه و روتین روزمره را با یک مرطوب کننده بدون چربی پیگیری کنید. اگر متوجه شدید که مشکل جوش های صورت کماکان پابرجا هستند حتما با یک پزشک مشورت کرده و پروسه درمانی مناسب جوش های صورت برای بانوان باردار را آغاز نمایید.

بخشی از بانوان حامله با مشکل بیرون ریختن پوست روبرو می شوند در حالی که پوست دیگر بانوان با نوعی خشکی مواجه می شود که تاکنون آن را تجربه نکرده اند و ممکن است اگر بد شانس باشید با هر دو مشکل مذکور در دوره بارداری روبرو شوید.

حتما مصرف آب خود را افزایش دهید چرا که آب مورد نیاز بدن شما بیشتر از آن چیزی است که فکرش را می کنید.

سعی کنید از یک دستگاه مرطوب کننده هوا در اتاق خواب خود استفاده کنید تا رطوبت موجود در پوست شما به اندازه کافی باشد. از یک لوسیون یا مرطوب کننده مناسب استفاده نمایید. اگر حساسیت و خارش بسیار بدی به علت خشکی پوست به سراغ پوست شما آمد، در وان حاوی آب گرم جو دو سر بروید که آب آن داغ نباشد.

درمان خانگی خارش بدن در بارداری

خارش معمولی و ضعیف عاملی خطرناک برای نوزاد درون شکم بانوان نیست. اگر میزان کمی خارش در بدن خود و به خصوص ناحیه شکم دارید، راهکار های زیر در تسکین این مشکل به شما کمک خواهند کرد:

  • لباس های گشاد بر تن داشته باشید
  • از لباس های پنبه ای استفاده کنید و از پوشیدن لباس هایی از جنس پشم یا مواد مصنوعی اجتناب نمایید
  • دوش آب سرد بگیرید
  • از عطر های قوی اجتناب کرده و صابون های بدون مواد معطر و رایحه ای را مورد استفاده قرار دهید
  • از لوسیون یا مرطوب کننده بر روی شکم خود استفاده کنید
  • غذاهای تند ، الکل و یا کافئین مصرف نکنید

اگر در حین بارداری مشکل خارش پوست را تجربه می کنید ، چندین راهکار طبیعی و مناسب وجود دارد که به شما در تسکین علائم کمک می کنند.

  • به شکل مرتب از مرطوب کننده ها و یا لوسیون های بدون عطر بر روی پوست خود استفاده کنید.
  • لباس هایی بپوشید که گشاد باشند تا احتمال تحریک کردن پوست توسط آن ها پایین باشد
  • سعی کنید لباس هایی از جنس الیاف طبیعی نظیر پنبه بپوشید که تنفس پوست از درون آن ها بهتر انجام می شود و به نسبت مواد و پارچه های مصنوعی گزینه بهتری هستند.

اگر میزان خارش پوست شما شدید است پیشنهاد می کنیم حتما با یک پزشک مشورت داشته باشید. پزشک مورد نظر احتمالا از آزمایش های مخصوص کارکرد کبد استفاده می کند تا در صورت وجود مشکل کلستاز بارداری ، آن را تشخیص دهد.

اگر کلستاز بارداری در شما تشخیص داده شود ، پزشک شما باید به شکل مرتب آزمایش های مربوط به کبد را در حین دوره بارداری شما پیگیری کند تا وضعیت سلامت شما و نوزاد تحت نظر باشد.

در حال حاضر هیچ درمان خاصی برای کلستاز بارداری یا همان OC وجود ندارد ، اما برخی گزینه های خاص جهت تسکین علائم آن وجود دارند که از جمله آن ها می توان به وان آب گرم و یا قرار دادن یخ بر روی نواحی که خارش در آن ها وجود دارد اشاره کرد. از آن جایی که کلستاز بارداری با پروسه جذب ویتامین K تداخل دارد ، پزشک معالج احتمالا مکمل های این ویتامین را جهت مصرف بانوان تجویز می کند. چرا که ویتامین K در جلوگیری از به وجود آمدن لخته خون در رگ و شریان های بدن ضروری است.

لوسیون کالامین نیز در چنین شرایطی می تواند به کاهش میزان خارش بدن کمک کند. فراموش نکنید که امنیت استفاده از کالامین در حین بارداری یا شیردهی هنوز توسط تحقیقات رسمی به اثبات نرسیده است بنابراین قبل از تصمیم گیری خود حتما با یک پزشک مشورت داشته باشید.

درمان خارش دست و پا در بارداری

اگر میزان خارش بدن زیاد است و به دست ها و پاها رسیده است ، ممکن است مشکل شما پاپول ها و طاعون خارشی (یا همانPUPP) باشد. پی یو پی پی از هر ۱۵۰ زن حامله در یک نفر به وجود می آید. از جمله علائم آن نیز می توان به لکه های برآمده و قرمز و همراه با خارش بر روی پوست اشاره کرد که پس از به دنیا آمدن نوزاد از بین می روند.

کلستاز را نیز می توان به کمک داروهای خاص درمان کرد. جهت تسکین علائم مربوط به PUPP، پزشک معالج شما می تواند داروهای خوراکی و کرم های ضد خارش را در نسخه خود تجویز کند. در وان آب گرم جو دو سر دراز بکشید تا به تسکین درد و ناراحتی شما کمک کند.

pupps در بارداری

علائم مربوط به کلستاز بارداری

از جمله علائم اصلی و کلاسیک کلستاز بارداری (OC) می توان به خارش بدن بدون وجود هیچ زخم یا جوش خاصی اشاره کرد. این خارش معمولا در کف دست ها و کف پا حس می شود اما ممکن است در نواحی دیگری از بدن نیز پخش شود. این خارش ممکن است بدون وقفه و غیر قابل تحمل باشد و در شب تشدید شود.

از جمله دیگر علائم کلستاز بارداری: ادرار تیره ، یرقان (زردی پوست و سفیدی چشم ها) و مدفوع سفید رنگ. این خارش معمولا چند روز پس از به دنیا آمدن نوزاد ها از بین می رود.

کلستاز در بارداری

داروهایی برای درمان حساسیت پوستی در بارداری

در صورتی که روش های طبیعی مذکور در این مقاله کارساز نبودند باید به سراغ مصرف دارو بروید. برای درمان مشکل خارش پوست (پریگو) پزشک معالج پماد های موضعی یا استروید ها را همراه با آنتی هیستامین برای بیماران تجویز می کند.

برای رفع مشکل کلستاز بارداری استفاده از آنتی هیستامین ها یا کرم های کورتیکواستروئید پیشنهاد نمی شود چرا که احتمال دارد این مواد به سلامت جنین آسیب وارد کنند. با این حال داروهایی همچون یورسو (Urso) توانایی کاهش میزان صفرا درون خود مادر را دارند.

این داروها در تسکین خارش پوست بانوان و کاهش ریسک های مربوط به جنین کارساز هستند. مصرف داروی یورسو در حین بارداری امن بوده اما در صورت شیردهی به کودک باید با احتیاط مصرف شود.

5/5 - (1 امتیاز)

پوست پدیا مرجع تخصصی مشاوره پوست و مو

زیر نظر دکتر گیتا مجید زاده

‎‎۰۲۱۲۶۸۰۶۵۹۵

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر پری شنبه ۲۸ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 261 مشاهده پرسش
    سلام من پنج ماهه باردار هستم اما تازه متوجه ورم و جوش های که باد میکنن و خیلی درد دارن و قرمز هستن رو پوستم پیدا شده و نمی دونم چیکار باید بکنم
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۲۸ تیر ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام عزیزم

      برای اظهار نظر تخصصی که این جوشها به چه علتی ایجاد شدند و چه درمانی برای آنها مناسب است لازم هست از نزدیک معاینه شوید.

  • تصویر کاربر آتنا سه شنبه ۲۴ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 233 مشاهده پرسش
    من هفته 29 بارداری پشت سرم به شدن قرمز و خارش دارم چکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده سه شنبه ۲۴ تیر ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام عزیزم

      برای تشخیص درمورد علت و درمان با توجه به شرایط شما لازم هست از نزدیک معاینه شوید.

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر