عوارض دستگاه لیزر خانگی برای رفع موهای زائد

امروزه که از بین بردن مو های زائد بدن به کمک لیزر از محبوبیت خاصی در بین آقایان و خانم ها برخوردار شده است، خیلی مهم است بدانیم که استفاده از دستگاه لیزر خانگی به تنهایی می تواند با عوارض و خطراتی همراه باشد.

شکی نیست که لیزر کردن موهای بدن در خانه و داشتن دستگاه لیزر خانگی یک گزینه جذاب و با سهولت به شمار می رود. چرا که این روش با هزینه کمتری همراه است اما سرعت کمتری نسبت به روش های مورد استفاده در کلینیک های لیزر موی زائد دارد.

با این حال باید به خاطر داشته باشید که برخی ریسک های خاص مربوط به سلامت وجود دارند که ممکن است در شرایطی که پروسه لیزر کردن توسط یک متخصص حرفه ای انجام نمی شود با آن ها روبرو شوید. همچنین ممکن است این خطرات در شرایطی محتمل باشند که از جدیدترین نسل تکنولوژی لیزر در برداشتن مو ها استفاده نشود.

برای درک کردن عوارض دستگاه لیزر خانگی موهای زائد باید ابتدا بدانید که دستگاه های مخصوص این کار چگونه کار می کنند و چه ویژگی هایی دارند.

لیزر خانگی چگونه کار می کند؟

دقیقا مثل دستگاه هایی که در کلینیک های لیزر موهای زائد مورد استفاده قرار می گیرند، دستگاه های خانگی نیز در کارکرد خود پیاز مو ها را هدف قرار داده و آن را نابود می کنند.

با این حال این نوع از لیزر ها قدرتی مشابه با دستگاه های لیزر الکساندرایت و جنتل مکس پرو ندارند. بسیاری از این لیزرهای خانگی برای برداشتن موهای زائد هر ناحیه خاص از بدن نیاز به چندین بار استفاده از اشعه لیزر دارند.

دستگاه IPL خانگی

برای کار با دستگاه های لیزر خانگی ، باید دستگاه را تا زمانی که بوق بزند در جای خود ثابت نگه دارید و پس از آن می توانید لیزر را تا چند سانتی متر جابجا کرده و پروسه را تکرار کنید. این روش رفع موهای زائد بدن را باید هر هفته یک بار و یا هر دو هفته یک بار تکرار کنید چرا که نتایج آن طولانی و با دوام نیستند.

حالا فکر کنید که فقط برای لیزر کردن موهای پای خود در خانه باید چقدر از زمان خود را صرف کنید!

در طرف مقابل، رفع موهای زائد در کلینیک تخصصی لیزر می تواند نتیجه ای طولانی مدت داشته و تمامی موهای بدن در این روش از بین می روند.

تفاوت لیزر خانگی با لیزر در کلینیک

به جهت از بین بردن موهای بدن، دستگاه های رفع موهای زائد خانگی از IPL استفاده می کنند که در واقع لیزر نیست بلکه ترکیبی از امواج اشعه مادون قرمز با محدوده پایین به همراه پرتو نور رنگی (یا همان طیف کامل رنگ) می باشد.

در سمت مقابل، دستگاه هایلیزر  حرفه ای در بیشتر شرایط از پرتو نور تک رنگ استفاده می کنند، بدین معنا که تمامی اشعه های نور دارای طول موجی یکسان هستند.

تفاوت اصلی و بزرگ بین رفع موهای زائد در خانه و رفتن به یک کلینیک تخصصی برای این کار، دستورالعمل حرفه ای پزشکی است که به شما اطمینان می دهد که بهترین نتایج ممکن را در آن کسب کنید و از بروز ریسک های احتمالی که معمولا در خانه وجود دارند در امان باشید. در کلینیک های تخصصی لیزر موهای زائد، چهار فاکتور مهم برای رسیدن به نتایج دائمی و امن در لیزر کردن رعایت می شود.

بسیاری از افراد گزارش داده اند که با استفاده از دستگاه های لیزر خانگی تنها 60 الی 75 درصد از موهای بدن آن ها به شکل دائم از بین رفته است. در حالیکه این مقدار برای دستگاه های لیزر حرفه ای کلینیک ها بالای 80 درصد است.

این فاکتور ها شامل نوع لیزر، طول موج مورد استفاده در حین پروسه، پروتوکل های درمانی و مهارت و تجربه افرادی که این کار را انجام می دهند می شود. در حالی که دستگاه های لیزر مو مخصوص خانه همه افراد را به یک شکل درمان می کنند و توجه به جنس مو و پوست افراد ندارند، در کلینیک های تخصصی لیزر مو، درمان افراد شخصی سازی شده و متناسب با پوست و بدنشان انجام می شود. افراد شبیه به هم نیستند و هیچ دو نفری قرار نیست یک پروسه درمانی ثابت و مشابه با هم را در لیزر کردن موهای خود تجربه کنند.

🛑 برای اطلاعات بیشتر این مطلب را نیز بخوانید: خطرات لیزر موی زیر بغل

عوارض لیزر موهای بدن در خانه

در ادامه عوارض دستگاه لیزر خانگی و لیزر موهای زائد در خانه را بررسی خواهیم کرد:

۱- ایمنی دستگاه های لیزر خانگی

اگر شما یک متخصص لیزر درمانی مورد تایید نباشید، قطعا نمی توانید تشخیص دهید که آیا یک لیزر ال پی ال خانگی برای پوست و موهای شما مناسب است یا خیر. این که آیا طبیعت پوست شما تیره است یا این که موهای شما در مرحله مناسب رشد هستند یا خیر.

در چنین شرایطی ریسک بروز سوختگی شدید و یا هیپرپیگمانتاسیون وجود دارد. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آفتاب و مصرف برخی مواد دارویی خاص نیز می تواند پوست شما را نسبت به گرما و یا اشعه لیزر حساس کند و در نتیجه ریسک های مربوط به لیزر کردن موها در خانه و بدون توجه به نکات امنیتی می تواند بسیار خطرناک باشد.

در کلینیک‌های تخصصی لیزر مو، اولویت اول متخصصان نکات امنیتی است. در یک محیط تخصصی و کنترل شده، متخصصین لیزر می توانند مناسب بودن لیزر برای برداشتن مو و درمان دلخواه شما را تشخیص دهند و شما را با ماکسیموم قدرت لیزر که برایتان امن باشد درمان کنند و در نتیجه به بهترین نتایج ممکن خواهید رسید.

۲- کالیبراسیون دستگاه لیزر

حتی بهترین مارک دستگاه لیزر خانگی و حتی IPL با گذر زمان، به دلیل فرسوده شدن دستگاه سطح انرژی و لیزر آن کاهش می یابد.

از دیگر عوارض دستگاه لیزر خانگی کالیبراسیون آن است. این گونه دستگاه ها باید به طور منظم کالیبره شوند تا مطمئن شوید که میزان انرژی مناسب و کافی را ارائه می کنند. متاسفانه دستگاه های حذف موهای زائد خانگی طوری طراحی نمی شوند که بتوان آن ها را با گذر زمان کالیبره و یا تعمیر کرد.

اگر شما دستگاهی را خریداری کنید که در کارکرد خود دچار ایراد است، پول خود را هدر داده‌اید چرا که نمی‌توانید نتایج مطلوب را بگیرید یا بدتر این که این دستگاه می‌تواند منجر به بروز زخم، سوختگی و یا تغییر رنگ پوست شما شود!

۳- اثر بخشی دستگاه لیزر

بیشتر دستگاه های لیزر ال پی ال که برای استفاده شخصی و در منزل طراحی می شوند توانایی ارائه میزان گرمای لازم جهت نابود کردن پیاز موها به شکل دائمی را ندارند. انرژی تولیدی این دستگاه ها فقط برای ایجاد آسیب محدود و کوتاه مدت به موهای بدن کافی است و موهای تیره و ضخیم را باریک تر می کند. با این حال، این موهای باریک و ضعیف شده دیگر در مراحل درمانی بعدی واکنش خوبی به لیزر نشان نمی دهند و در نتیجه حذف دائمی آن ها اتفاق نمی افتد.

اثربخشی دستگاه لیزر خانگی

همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم، دستگاه های لیزر خانگی فقط می توانند انرژی خاصی با محدوده گسترده را به افراد ارائه کنند. با این حال برای دست یافتن به بهترین نتایج و از بین بردن پیاز مو برای همیشه، انرژی ارائه شده باید بسیار هدف مند و دقیق باشد. حذف موهای زائد با لیزر در خانه می تواند ریسک های زیادی را به همراه داشته باشد، با این که نتایج دست یافته در آن نیز معمولا آنچنان جذاب و مورد انتظار نیستند و نمی توان آن ها را با نتایجی که در کلینیک های تخصصی لیزر موهای زائد به دست می آیند مقایسه کرد.

تجربه درباره دستگاه لیزر خانگی

  • نوع  دستگاه: لیزر موهای زائد با دستگاه تریا مدل 4X
  • جنسیت بیمار: زن
  • سن: 40 سال
  • رنگ پوست: گندمی
  • رنگ مو: مشکی و نسبتاً ضخیم

برای اینکه طبق یک روش علمی مطلوب عمل کرده باشم تصمیم گرفتم که این دستگاه لیزر را تنها بر روی زیر بغل چپ خود امتحان کرده و زیر بغل سمت راست را برای مقایسه نتایج لیزر نکنم. قبل از استفاده از دستگاه باید آن را بر بخشی از پوست خود امتحان می کردم. در صورتی که حسگر های دستگاه پوستی تیره تر از طیف مجاز خود را تشخیص دهند، دستگاه قفل شده و اجازه تابش لیزر را به کاربر نخواهد داد. علاوه بر آن، لیستی طولانی از موارد منع مصرف این دستگاه وجود دارد که از جمله این موارد می توان به استفاده از آن بر روی ابرو ها، گوش ها، نوک پستان، نواحی تناسلی، صورت مردان، خالکوبی ها، خال ها و پوست کودکان اشاره کرد.

با اینکه شنیدن این موارد اندکی مرا ترساند اما برای منصرف شدنم کافی نبود. نوع خانگی دستگاه لیزر موهاس زائد با اینکه می تواند خطرناک باشد اما قدرت بسیار کمتری نسبت به نوع استفاده شده در مطب پزشکان دارد. علاوه بر آن، این دستگاه دارای ویژگی هایی ایمنی است که از سوختن پوست فرد جلوگیری می کند.

دستگاه لیزر تریا

در راهنمای استفاده از دستگاه توصیه می شود که فرد ناحیه مورد نظر را هر دو هفته یک بار لیزر کند. همچنین، بیان شده که سه هفته پس از اولین جلسه درمانی می توان کاهشی 60 درصدی را در رشد مو های زائد انتظار داشت. پس از آن، کاهش مو های زائد با روند آهسته تری ادامه خواهد یافت. من از اواخر دی ماه تا اواخر بهمن در مجموع هفت بار (تقریبا هر دو هفته یکبار) لیزر انجام دادم.

نگه داشتن دستگاه تریا در دست آسان بوده اما سر آن همچون میکروفون های قدیمی اندکی سنگین تر از بدنه است. این دستگاه دارای 5 شدت متفاوت است که من برای شروع از گزینه سوم استفاده کردم. طبق راهنما، جهت لیزر مو های یک زیر بغل دستگاه باید 100 پالس لیزر تابش کند. تریا دارای نمایشگری کوچک است که تعداد پالس ها را بر روی آن نمایش می دهد. تمام کاری که باید انجام می دادم این بود که دستگاه را بر روی پوست خود قرار داده، دکمه آن را فشرده و پس از شنیدن صدای بوق به گونه ای حرکت دهم که با محدوده قبلی اندکی همپوشانی داشته باشد. در صورتی که لیزر به درستی بر روی سطح پوست قرار نگیرد صدای اخطار بلند و لرزش داری شنیده می شود. در هر جلسه جلوی آینه ایستاده، دست چپ خود را بالا برده و شروع به لیزر کردن زیر بغل چپم می کردم.

در استفاده از این دستگاه نیز همانند نوع پزشکی آن پس از شنیده شدن صدای بوق سوزشی در پوست احساس می شود. با این حال، من لیزر را به گونه ای انجام می دادم که در حدود 6 دقیقه 104 پالس دریافت کنم. زیر بغل من پس از انجام لیزر اندکی دردناک و صورتی رنگ می شد که فردای آن روز به حالت عادی باز گشته و می توانستم به آن اسپری دئودورانت (ضد بو) بزنم. پس از گذشت 2 هفته، هیچ تفاوت قابل توجهی در مو های زائد زیر بغل خود مشاهده نکردم به همین دلیل در جلسات بعد دستگاه را بر روی شدت چهارم قرار دادم.

من بر روی بدنم خالکوبی دارم (فرایند آن دردناک است) و برخی از آن ها را نیز با لیزر از بین برده ام که درد لیزر موهای زائد با دستگاه خانگی از خالکوبی کردن نیز بیشتر است. همچنین، دو بار تحت عمل سزارین قرار گرفته ام که درد آن راه رفتن را برای فرد مشکل می کند. علاوه بر این موارد، به خاطر ندارم که فرایند لیزر درون مطب به جز اندکی احساس سوزن شدن، دردناک باشد. به همین دلیل، می توانم بگویم که توان بالایی در تحمل درد دارم. با این وجود، گفته هایی بیان داشتند که برخی افراد در نواحی حساس زیر بغل خود سوختگی هایی را ایجاد کرده اند. این گفته ها مانعی ذهنی برای من ایجاد کرد. به همین دلیل، پس از شنیدن دو صدای اول دستگاه بر روی درجه چهارم، اندکی نگران شدم.

دو هفته بعد، تصمیم گرفتم که یک ساعت قبل از لیزر یک قرص 200 میلی گرمی ایبوپروفن مصرف کنم تا مقداری از درد لیزر کاهش یابد. برخی خانم ها در اینترنت در نظرات خود بیان کرده بودند که از پماد های بی حس کننده موضعی به صورت مستقیم بر روی نواحی درمانی خود استفاده می کردند اما من تمایل داشتم هیچ ماده ای بر روی پوستم نباشد تا لیزر بتواند به طور کامل توسط مو ها جذب شود. این دفعه با مصرف قرص، درد کمتری احساس کردم و توانستم یک نوبت لیزر را در خانه به طور کامل انجام دهم. در جلسه بعد تصمیم گرفتم که اندکی جرئت به خرج داده و دستگاه را بر روی شدت پنجم قرار دهم. شدت پنجم را تنها برای 10 پالس توانستم تحمل کنم و آن را دوباره بر روی شدت چهارم بازگرداندم. در این مرتبه تنها توانستم 65 پالس را تحمل کنم و همانند موشی آزمایشگاهی بودم که با هر بار رفتن به سمت پنیر دچار شوک الکتریکی می شد.

هر بار قبل از شنیدن صدای بوق دچار دردی ذهنی می شدم و لیزر را زود هنگام از روی پوست خود بر می داشتم که منجر به بلند شدن بوق اخطار دستگاه می شد. در دفعات آخر دستگاه بر روی شدت چهارم بود و هر بار بین 60 تا 80 پالس دریافت می کردم. در آخر صحبت من به شما این است که پس از سه ماه استفاده از این دستگاه مو های زیر بغل سمت چپ من در مقایسه با سمت راست تقریبا دو سوم کاهش یافتند. با این وجود، من هنوز مو های زیر بغل چپم را تراشیده و احتمالا به چند جلسه دیگر برای حفظ نتایج نیاز خواهم داشت. در حالی که نمی توانم لیزر پا هایم را به وسیله تریا تصور کنم (600 پالس تنها برای ناحیه بالایی پا!) اما انجام لیزر با این دستگاه می تواند برای نواحی کوچک مفید بوده و با درد کمتری همراه باشد. نواحی کوچک به تعداد پالس کمتری نیاز داشته و از جمله آن ها می توان به بالای لب، پایین شکم و ناحیه بیکینی اشاره کرد.

انواع دستگاه لیزر خانگی

امروزه تنوع بالایی از دستگاه های لیزر خانگی وجود دارد که معروف ترین این دستگاه ها عبارتند از:

  • دستگاه لیزر خانگی تریا
  • دستگاه لیزر خانگی رمینگتون
  • دستگاه لیزر خانگی الکساندرا
  • دستگاه لیزر خانگی deess

بهترین کار این است که قبل از اینکه تصمیم به خرید هر یک از این دستگاه های لیزر خانگی بگیرید، نظرات افرادی که از این دستگاه ها استفاده کرده اند در سایت هایی همچون دیجی کالا و … بخوانید و پس از آن با یک پزشک متخصص پوست مشورت کنید.

آیا دستگاه لیزر خانگی خوب است؟

بدون شک قیمت و هزینه دستگاه های لیزر خانگی بسیار وسوسه کننده است که بخواهیم آن ها را امتحان کنیم و از 1500000 تومان تا 8000000 تومان بر اساس ویژگی های آن متفاوت است. با این حال فراموش نکنید که با توجه به مهارت و تجربه کم و نزدیک به صفر کاربران در خانه، احتمال وارد شدن آسیب به بدن و بروز خطرات مختلف بیشتر از رسیدن به نتایج دلخواه است.

وقتی که ریسک های مرتبط با لیزر کردن موهای بدن در خانه را با نتایج غیر دلخواه و ضعیف آن در کنار هم قرار دهیم، متوجه می شویم که مراجعه کردن به یک متخصص پوست و لیزر می تواند مطمئن ترین و مقرون به صرفه ترین گزینه پیش رو باشد. خوشبختانه، متخصصان تکنولوژی لیزر در کلینیک های مخصوص یک برنامه درمانی شخصی سازی شده را که متناسب با رنگ موهای شما و جنس پوستتان است طراحی می کنند تا علاوه بر درمانی امن و مناسب، به بهترین نتایج با دوام در دسترس برسید.

بهترین کلینیک لیزر موهای زائد در شمال تهران

همین حالا برای رزرو نوبت لیزر موهای زائد خود اقدام کنید

۰۲۱۲۲۶۵۷۹۱۶

مرکز لیزر دکتر گیتا مجید زاده

در کلینیک های تخصصی لیزر مو، از سیستم های پیشرفته و جدید لیزری استفاده می شود که تاثیرگذارترین مدل های درون بازار به شمار می آیند. پروسه درمانی شما تحت نظر متخصصین حرفه ای به شکل امن پیگیری می شود و نتایجی با دوام را به دست خواهید آورد.

پس از این که درمان شما در کلینیک تخصصی به اتمام برسد، با مشاهده رنگدانه های کاهش یافته پوست و لکه های آسیب مربوط به خورشید، غافلگیر خواهید شد. پوست شما پس از اتمام پروسه درمانی جوان شده و طراوت خاصی پیدا می کند.

اجتناب از ریسک های مرتبط با لیزر های خانگی مو بسیار ساده است: اولین قدم رزرو یک جلسه معاینه و مشاوره در کلینیک لیزر موهای زائد است.

Rate this post

پوست پدیا مرجع تخصصی مشاوره پوست و مو

زیر نظر دکتر گیتا مجید زاده

‎‎۰۲۱۲۶۸۰۶۵۹۵

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر صنوبر سه شنبه ۲۴ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 287 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشيد
    من دستگاه ليزر خانگي دارم و اين ليزر داراي ٢ سر مختلف است يكي براي بدن و ديگري براي صورت ، ولي اون سري كه براي صورت هستش روي موهاي صورت من اثر نكرد و خيلي ضعيفه و منم از سري كه براي بدن هستش رو روي صورتم استفاده ميكنم با درجه ٥ و اثر ميكنه ولي خيلي ميترسم كه اين سر براي بدن هستش و من براي صورت و لپام كه نزديك چشمامِ و كنار ابروهام استفاده ميكنم ، آيا خطري داره يا در آينده روي مغزم اثر ميزاره يا نه؟؟؟ خيلي ممنونم ميشم راهنماييم كنين و جواب بدين
    با تشكر
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده سه شنبه ۲۴ تیر ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام عزیزم

      اطلاعات کامل در لینک زیر موجود است.

      https://drmajidzadeh.com/1595

  • تصویر کاربر سارا چهارشنبه ۲۰ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 287 مشاهده پرسش
    ایالیزخطرناک است واسه جاهای حساس بدن؟
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده چهارشنبه ۲۰ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام وقت بخیر عمق نفوذ لیزر 3 تا 5 میلی متر هست و اصلا خطر ناک نیست عزیزم شما میتونین با خیال راحت در مجموعه مالیزرتون رو انجام بدین
  • تصویر کاربر گیتی شنبه ۲۸ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 287 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر من ۸ جلسه لیزربیکینی و زیر بغل در کلینیک با دستگاه الکساندر انجام داده ام و نتیجه خوبی داشتم و حالا میخواستم خودم دستگاه لیزر خانگی تهیه کنم و ادامه بدم چون هر سه چهار ماه باید برم شارژ آیا لیزر خانگی برای ادامه مناسب و نتیجه میدهد؟؟
    [email protected]
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۲۸ تیر ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام عزیزم

      اطلاعات کامل در لینک زیر موجود است.

      https://drmajidzadeh.com/1595

  • تصویر کاربر نرگس پنجشنبه ۱۲ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 339 مشاهده پرسش
    باسلام.
    من سه ماه پیش آزمایش دادم گفتند هورمونت بالاست دو ماه دارو مصرف کردم الان میخوام خودم لیزر کنم ولی می ترسم نمیدونم چکار کنم موهای زائد زیادی هم دارم.
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده پنجشنبه ۱۲ تیر ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام عزیزم

      برای اظهار نظر تخصصی که لیزر برای شما پاسخگو هست یا خیر لازم هست از نزدیک معاینه شوید و نتایج آزمایشاتتان مورد بررسی قرار گرد.

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر